SSD bootar segt i win 10

Permalänk
Medlem

SSD bootar segt i win 10

Hej! Som titeln antyder så har jag problem med min boot drive. Har en Toshiba OCZ TR200 240GB som av någon underlig anledning har bestämt sig för att ta typ 4min för att boota. Allt annat fungerar felfritt när den väl är igång. Har kollat i BIOS o fast boot är aktiverat, men var osäker på jag kan göra. Alla tips jag hittar på nätet verkar fokusera på att SSDn är seg överlag, och med tanke på att allt är felfritt när det väl är i drift så blev jag lite fundersam...

Korrigerade rubriken från "[HJÄLP] SSD bootar segt i win 10" – Tänk på att CAPS-rubriker och "HJÄLP" ofta upplevs som störande/Thomas Y
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kolla SSDn i crystaldiskinfo.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är det verkligen uppstarten av Windows som tar tid och inte BIOS post?
BIOS post kan ta lång tid om man har massor av funktioner aktiva, eller om man har hårdvara som strular.

Startar jag om min dator t.ex så tar uppstarten av Windows inte många sekudner, men att ta sig igenom POST tar 30-40 sekunder med RAID arrayer och en massa externa enheter som ska spinnas upp

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

kolla boot priority i bios

Permalänk
Hjälpsam

Se till att den bootar på SATA 0.
Hade du en HDD ansluten när du installerade Windows kan Windows börja boota från HDD för att sedan byta till din SSD.
Kolla i loggboken efter fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, ska testa crystaldisk o boot ordern när jag kommer hem. Rätt säker på att jag har Windows boot manager som first choice, är det rätt eller ska jag ställa in bootdisken istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av man4ed:

Rätt säker på att jag har Windows boot manager som first choice, är det rätt eller ska jag ställa in bootdisken istället?

Nja, fel är det kanske inte men Bootmanager & Bootdisk är två skiljda saker.
Bootdisk är den disk som UEFI/BIOS kontrollerar först om den är bootbar, är den det så kontrolleras om det finns någon Bootmanager, finns det så dras den igång, och den tar startup processen vidare, dvs. OS startas upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Lyfter denna tråden igen för att slippa starta ny.
Min dator startar riktigt segt. Runt 35-40 sekunder från att jag tyckt på startknappen.

Jag har kollat så att ACHI är aktiverat i BIOS. Jag har ingen raid aktiverad, och min M.2-disk (Evo 860 500Gb) är i fint skick enligt Crystal Disk info.

Jag har en 240Gb ssd där jag lagrar spel.
Två snurrdiskar på 2 respektive 1.5TB är installerade i datorn.
Någon har idéer?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +