Permalänk

Intel Core i7 7700T vs. Ja vadå?

Hej!

Jo jag håller på och bygger en NAS/Server (osäker ens vad jag skall kalla det haha..)
Har fått hem alla delar i princip, förutom en ganska viktig sak. Processorn, jag beställde den i mitten på november och ingen vet när den kan tänkas komma in eller om den ens kommer in. (Gäller en Intel Core i7 7700T)

Anledningen till att jag valt just denna är tack vare strömförbrukningen som enligt mig är oerhört viktig då servern kommer stå igång 24/7 och samtidigt så behöver jag ha minst denna prestandan.

Det jag behöver hjälp med är alternativ till denna, och med 1151 sockel (200 chipset) då moderkortet nu inte längre går på öppet köp då det var ett tag sen...

Snälla hjälp mig, jag blir tokig...

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Borde inte skilja hästlängder om du bara underklockar+undervoltar en 7700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Borde inte skilja hästlängder om du bara underklockar+undervoltar en 7700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns dock lite väl komplicerat för min del, vill ju helst låta grejerna vara stock.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

@Currybarnet: Har du även sökt efter en 6700T? Amazon/Ebay mm?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

En CPU drar ju väldigt lite när den idle:ar oavsett vilken, så länge det är en modern CPU. Så att stirra sig blind på hur mycket CPU:n maximalt kan dra kanske inte är så intressant för en cpu som mest står och inte arbetar.

(Bara för att en CPU har ett TDP på 95 watt så innebär det inte att den drar 95 watt hela tiden) så skillnaden mellan en CPU med högt TDP och lågt TDP blir nog inte så stor om servern mest står och idle:ar. Om den däremot skall stå och köra prime95 hela dagarna så spelar det så klart stor roll.

En snabbare CPU som drar mer ström när den väl jobbar blir också klar snabbare vilket kan göra att den rent krast drar mindre ström för att utföra samma arbete.

Permalänk
Skrivet av Bael:

@Currybarnet: Har du även sökt efter en 6700T? Amazon/Ebay mm?

Nej jag har helt ärligt inte varit inne där så värst mycket, tanken av att beställa någonting som är använt och kommer från kina är inte jättebehaglig enligt mig.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Skrivet av Snorren:

En CPU drar ju väldigt lite när den idle:ar oavsett vilken, så länge det är en modern CPU. Så att stirra sig blind på hur mycket CPU:n maximalt kan dra kanske inte är så intressant för en cpu som mest står och inte arbetar.

(Bara för att en CPU har ett TDP på 95 watt så innebär det inte att den drar 95 watt hela tiden) så skillnaden mellan en CPU med högt TDP och lågt TDP blir nog inte så stor om servern mest står och idle:ar. Om den däremot skall stå och köra prime95 hela dagarna så spelar det så klart stor roll.

En snabbare CPU som drar mer ström när den väl jobbar blir också klar snabbare vilket kan göra att den rent krast drar mindre ström för att utföra samma arbete.

Okej, jag hade fått för mig att ju högre TDP ju mer drar den idle. Men som sagt jag har inte superkoll, vad hade du rekommenderat för annan processor isåfall?

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Eftersom det endå ska bli en server, har du tittat på xeons som har stöd för ECC? Jag köpte ett set med CPU, moderkort och ram för ett ok pris på Ebay. Visserligen ett China moderkort men det har funkat riktigt bra i över ett år nu. Lga2011. Finns mycket att välja på där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av Fastie:

Eftersom det endå ska bli en server, har du tittat på xeons som har stöd för ECC? Jag köpte ett set med CPU, moderkort och ram för ett ok pris på Ebay. Visserligen ett China moderkort men det har funkat riktigt bra i över ett år nu. Lga2011. Finns mycket att välja på där.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har även kollat Xeons dock är det samma problem där. Inget beräknat leveransdatum eller om de ens tillverkas längre...

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

En CPU drar ju väldigt lite när den idle:ar oavsett vilken, så länge det är en modern CPU. Så att stirra sig blind på hur mycket CPU:n maximalt kan dra kanske inte är så intressant för en cpu som mest står och inte arbetar.

(Bara för att en CPU har ett TDP på 95 watt så innebär det inte att den drar 95 watt hela tiden) så skillnaden mellan en CPU med högt TDP och lågt TDP blir nog inte så stor om servern mest står och idle:ar. Om den däremot skall stå och köra prime95 hela dagarna så spelar det så klart stor roll.

En snabbare CPU som drar mer ström när den väl jobbar blir också klar snabbare vilket kan göra att den rent krast drar mindre ström för att utföra samma arbete.

Japp en viktig poäng.
Har i mina egna tester sett att även snabba komponenter kan bli väldigt srtrömsnåla:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...

Låter man moderna system sköta strömspar och "idla" som det är tänkt är skillnaden väldigt liten mellan "K", "S" och "T" modellerna.
Den stora skillnaden ligger när systemet belastas.
Och där är S+T mycket mer restriktiva med turbofrekvenser och hur länge dom kan hållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Yes, har även kollat Xeons dock är det samma problem där. Inget beräknat leveransdatum eller om de ens tillverkas längre...

Det jag köpte tillverkas inte längre men det är inget fel på delarna kitet jag köpte testades av säljaren innan det skickas så allt var ok. Se till att du har ebays money-back garanti bara. Begagnat är riktigt bra ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Avstängd

@Currybarnet: en 7700/k. De är exakt samma sak, enda skillnaden är att T drar i handbromsen när de andra två körs över hastighetsgränsen.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar