Nokia 105 köpt i Colombia funkar inte i Sverige??
Hej och tack på förhand för svar i detta som Nokia själva inte bryr sig om att svara på, värdelös kundtjänst.
Jag har tröttnat på smartphones och passade på att köpa en simpel Nokia 105 i Colombia när jag var där nyligen. För 200 kr (samma pris som i Sverige visade det sig sen).
När jag sätter i mitt svenska SIM-kort från Comviq så fungerar det varken att ringa eller sms:a, det är ingen skillnad på att sätta i sim-kortet och ha det ur. Sim-kortet fungerar som det ska i en annan gammal halvtrasig mobil jag testade med, så detta har definitivt nåt med kompabiliteten mellan simkort och telefon att göra, eller fel på telefonen...
Comviq förklarar att "de kan inte garantera att svenska simkort fungerar i utländska telefoner" - Jaha, det hade ju varit bra att veta på förhand.
Jag undrar om någon vet nåt mer om detta än vad comviq och nokia gör, de kan i stort sett inte svara på någonting.
- Aldrig hört innan att sim-kort/telefoner skulle vara bundna till något visst land? Är det så?
- Eller är det något fel på telefonen jag köpt? Den var i obruten förpackning, såg proffsigt ut. Jag tror den är okej, affären verkade väldigt seriös jag köpte i, fick kvitto etc.
Ska tillbaks till brasilien om några veckor och funderar på om jag där ska försöka sälja telefonen för typ 100 kr till nån bara för att bli av med den, eller om jag ska försöka byta operatör här för att få en fungerande telefon med ett kompatibelt simkort...
(om den nu funkar i brasilien??! :0)
Mvh Joakim