Nokia 105 köpt i Colombia funkar inte i Sverige??

Permalänk
Medlem

Nokia 105 köpt i Colombia funkar inte i Sverige??

Hej och tack på förhand för svar i detta som Nokia själva inte bryr sig om att svara på, värdelös kundtjänst.

Jag har tröttnat på smartphones och passade på att köpa en simpel Nokia 105 i Colombia när jag var där nyligen. För 200 kr (samma pris som i Sverige visade det sig sen).

När jag sätter i mitt svenska SIM-kort från Comviq så fungerar det varken att ringa eller sms:a, det är ingen skillnad på att sätta i sim-kortet och ha det ur. Sim-kortet fungerar som det ska i en annan gammal halvtrasig mobil jag testade med, så detta har definitivt nåt med kompabiliteten mellan simkort och telefon att göra, eller fel på telefonen...

Comviq förklarar att "de kan inte garantera att svenska simkort fungerar i utländska telefoner" - Jaha, det hade ju varit bra att veta på förhand.

Jag undrar om någon vet nåt mer om detta än vad comviq och nokia gör, de kan i stort sett inte svara på någonting.
- Aldrig hört innan att sim-kort/telefoner skulle vara bundna till något visst land? Är det så?

- Eller är det något fel på telefonen jag köpt? Den var i obruten förpackning, såg proffsigt ut. Jag tror den är okej, affären verkade väldigt seriös jag köpte i, fick kvitto etc.

Ska tillbaks till brasilien om några veckor och funderar på om jag där ska försöka sälja telefonen för typ 100 kr till nån bara för att bli av med den, eller om jag ska försöka byta operatör här för att få en fungerande telefon med ett kompatibelt simkort...
(om den nu funkar i brasilien??! :0)

Mvh Joakim

Permalänk
Medlem

Antagligen för de använder ett annat frekvensband i Colombia?

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att den är operatörslåst?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Kanhända din telefon inte använder samma frekvenser som används i svenska telefonnätet?
Vet att det finns något sånt när man köper till exempel kinesiska mobiltelefoner.

https://www.idg.se/2.1085/1.475310/darfor-fungerar-inte-mobil...

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

Comviq förklarar att "de kan inte garantera att svenska simkort fungerar i utländska telefoner" - Jaha, det hade ju varit bra att veta på förhand.

Jag undrar om någon vet nåt mer om detta än vad comviq och nokia gör, de kan i stort sett inte svara på någonting.
- Aldrig hört innan att sim-kort/telefoner skulle vara bundna till något visst land? Är det så?

Olika länder kan ha nät som kommunicerar olika och därför är det inte garanterat att en telefon från en region fungerar i en annan region. Vilket är varför comviq givetvis inte kan garantera kompatibilitet med varenda telefon i världen, detta är något du är ansvarig för att kolla upp - inte Comviq. Med det sagt så vet jag inte vilka band de kör med där nere, än mindre vilka telefonen har stöd för, men det är den mest uppenbara förklaringen.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Den kanske är nätverkslåst? Spontant känns det som väldigt mycket tid å lägga ner på en produkt som finns för 200kr i Sverige.

Permalänk
Medlem

Telefonen använder troligtvis andra frekvensband än de som finns i Sverige så det är antagligen därför den inte fungerar här i Sverige, så har egentligen inget med operatör att göra då det förmodligen inte kommer fungera med någon operatör i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Stödjer 850 och 1900 MHz GSM, i Sverige använder vi 900 och 1800.

Permalänk
Medlem

Ta det som en billig läxa, 200kr är ju inget att vara ledsen över. Kunde blivit en dyrare läxa om du hade köpt en smartphone.
Men man ska alltid kolla upp elektronik om det verkligen fungerar i hemlandet. Det är DITT ansvar, inte tillverkarens.

Permalänk
Medlem

Du borde ha använt telefonen i Colombia. Som jag kommer ihåg så ska man prata minst 5 minuter för att unlocka telefonen för hela världen.
Har med stölder att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Du borde ha använt telefonen i Colombia. Som jag kommer ihåg så ska man prata minst 5 minuter för att unlocka telefonen för hela världen.
Har med stölder att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört detta innan. Källa?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Aldrig hört detta innan. Källa?

https://www.gsmarena.com/samsung_on_region_lock_you_need_5_mi...

verkar dock bara gälla Samsung

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

oj tack för alla svar så snabbt!
det är därför detta forumet är så grymt

det låter väldigt rimligt med frekvensbanden, den ska absolut inte va operatörslåst. köpte den utan simkort i en telefon-affär.
är intresserad hur ni fick reda på det där med specifika frekvenser för olika länder?
behöver veta nu:
t.ex. vad brasilien har för frekvenser? för jag kommer behöva använda någon slags telefon där nu när jag inte har smartphone längre. ska va där i 3 veckor.
frågan är vilken/vilka telefoner jag ska ta med, planen är att köpa nåt simkort där med kontantkorts-laddning.

frågan är om min svenska mobil kommer funka där? eller min colombia-mobil? eller ingen av dem? ska jag behöva köpa en telefon till att ha i 3 veckor

ja precis 200 kr är absolut inte värt att lägga massa tid på, men har fortfarande en splitter ny (men billig) mobil jag inte vet vad jag ska göra med, ebay kanske. eller använda i sydamerika.

nej jag vet att det inte är operatörens ansvar. men jag kan tycka att de på kundtjänst skulle kunna mer om teknik än vad de gör, i stort sett verkar de inte kunna någonting. dom anställer väl outbildade 20-åringar som i stort sett inte kan säga mer än vad det står i FAQ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Det är en billig telefon, så de har bara hårdvara för två band och måste skeppa två olika telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

*
frågan är om min svenska mobil kommer funka där?*

Vi vet väl inte vad du har för "svensk mobil"? De flesta smarttelefoner kommer ha stöd för alla vanliga GSM-band inkl de i båda kontinenterna i Amerika.

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis en US-variant. Du behöver en EU-variant för att köra i Sverige. Detta är från telefonens specifikationer:

Nätverk och anslutningar
GSM 900/1800 (EU)
850/1900 (US)

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-105

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi vet väl inte vad du har för "svensk mobil"? De flesta smarttelefoner kommer ha stöd för alla vanliga GSM-band inkl de i båda kontinenterna i Amerika.

men herregud, det är väl bara att ställa frågan till mig "vilken mobil använder du nu?" eller "vilka mobiler tänker du ta med?" istället för att vara otrevlig. det är helt onödigt.

jag har lagt undan min iphone 5 pga den håller på att falla sönder rent fysiskt men kan i nödfall ta med den, . jag tar nog med mig till brasilien annars min gamla halvtrasiga nokia 100/101 nånting, köpte den 2011/2012.
samt den jag använder nu, en gammal sony ericsson s500i som jag hade 2008-2011 nånting, funkar förvånansvärt bra.
och colombia telefonen ifall att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

men herregud, det är väl bara att ställa frågan till mig "vilken mobil använder du nu?" eller "vilka mobiler tänker du ta med?" istället för att vara otrevlig. det är helt onödigt.

jag har lagt undan min iphone 5 pga den håller på att falla sönder rent fysiskt men kan i nödfall ta med den, . jag tar nog med mig till brasilien annars min gamla halvtrasiga nokia 100/101 nånting, köpte den 2011/2012.
samt den jag använder nu, en gammal sony ericsson s500i som jag hade 2008-2011 nånting, funkar förvånansvärt bra.
och colombia telefonen ifall att.

Alla du tar upp bör fungera i Brasilien i någon mån. De använder främst samma band som Europa. Beror på operatör givetvis. Är faktiskt bara Nokia 100/101 som kommer ha några problem i Sydamerika, i Colombia fungerar den inte alls.

Vill du ha svar på en fråga måste du dela med dig av underlaget som krävs. Handlar inte om att vara otrevlig och jag kom inte med känsloyttringar, vi är trevliga som svarar på dina frågor.

Permalänk
Medlem

I Brasilien fungerar de svenska GSM-frekvenserna med tre olika operatörer. Vivo fungerar med 850 MHz som Colombia-mobilen stödjer.

Själv skulle jag tagit med en modern 4G-telefon istället...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

I Brasilien fungerar de svenska GSM-frekvenserna med tre olika operatörer. Vivo fungerar med 850 MHz som Colombia-mobilen stödjer.

Själv skulle jag tagit med en modern 4G-telefon istället...

Bryr du dig inte vad du kör är det givetvis bara att köpa en Android-lur för 500-1000 kr (ny alltså), men vissa kommer vägra moderna telefoner. Då får de väl också räkna med att de inte kan göra allt (som förväntas i ett modernt samhälle) och att det inte alltid fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla du tar upp bör fungera i Brasilien i någon mån. De använder främst samma band som Europa. Beror på operatör givetvis. Är faktiskt bara Nokia 100/101 som kommer ha några problem i Sydamerika, i Colombia fungerar den inte alls.

Vill du ha svar på en fråga måste du dela med dig av underlaget som krävs. Handlar inte om att vara otrevlig och jag kom inte med känsloyttringar, vi är trevliga som svarar på dina frågor.

håller med om att ni är väldigt hjälpsamma. det är dock inte samma sak som att vara trevlig.

Permalänk
Medlem

Rio-lur

Frågan är vilken operatör jag skall välja, som använder svenska frekvenser? vilka 3 operatörer var det som gjorde det?

Till saken med anti-smartphone-attityden just nu hör också att jag skall vistas på karnevalen i Rio de Janeiro i 2 veckor. Man vill INTE göra sig till ett mål för rånare genom att gå runt med en splitter ny smartphone, bättre att skylta med hur "fattig" man är.
Vi snackar om landet där folk kan bli halshuggna på fotbollsmatcher.

För de intresserade kan jag nämna att jag finner smartphones väldigt distraherande för produktiviteten. har redan börjat få gjort mer när man inte störs av mobilen hela tiden.

Tack för all hjälp! nu vet jag nog hur jag ska göra och förstår med er hjälp den bakomliggande orsaken till mobilens strul.
Kommer ta med min sony ericsson som jag hoppas funkar, och colombia-mobilen då nån colombiansk/amerikansk turist kanske vill ha den som gåva eller köpa billigt.

Permalänk
Medlem

@zorgia:
När jag var i Colombia och Brazilien 2012 så funkade min svenska telefon där (en Samsung S3 eller S4 kommer inte ihåg vilka det var)

Permalänk
Medlem

Alla operatörer utom Vivo stödjer GSM 900.

Själv tycker jag Google Maps är ovärdeligt vid utlandsresor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Alla operatörer utom Vivo stödjer GSM 900.

Själv tycker jag Google Maps är ovärdeligt vid utlandsresor.

Tror Vivo har haft alla fyra banden, osäker på vad som gäller idag. Så länge han kör med sin quad-band-telefon spelar det ju ingen roll hur som. Exakt vad de kör på för band kommer skilja mellan olika delstater också. Tror de flyttat in 3G på 850, så vet inte vad som är kvar på GSM.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zargoz:

Du borde ha använt telefonen i Colombia. Som jag kommer ihåg så ska man prata minst 5 minuter för att unlocka telefonen för hela världen.
Har med stölder att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, bara Samsung som kör dessa regionslås.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MarkSix:

@zorgia:
När jag var i Colombia och Brazilien 2012 så funkade min svenska telefon där (en Samsung S3 eller S4 kommer inte ihåg vilka det var)

Det är en smartphone med stöd för fler band, är min största "gissning"

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad på onödigt och otrevligt sidospår*

Mitt tips är att ta ett djupt andetag, gå på toa om behovet finns och gå vidare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord