Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator startar inte på första försöket

Permalänk
Medlem

Dator startar inte på första försöket

Så .. Mitt problem är som ovan, det hände lite då och då för några månader sedan men nu sker det ungefär dagligen. Det som händer är att jag trycker på startknappen, jag hör fläktarna surra igång lite lätt sen så "dör" den och jag måste vänta typ 10 sekunder och sedan trycka på knappen igen och då brukar den starta men ibland så händer det att jag får göra det 3-4 gånger innan datorn går igång.

Sitter med det i signatur, det jag testat är att cleara CMOS, tagit i och ur CMOS-batteriet och satt tillbaka det, känt på diverse kablar att allt sitter som det ska och det verkar det göra.

Någon som har en aning vad det kan vara? (PSUN är för övrigt "Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition", vet att den inte är den bästa men det var en config your own PC a la komplett från början och inte orkat byta den mot något bättre)

Help!
Jonas

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Tippar på PSU:n, blir det annorlunda om du drar ur strömsladden ur väggen och provar igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Tippar på PSU:n, blir det annorlunda om du drar ur strömsladden ur väggen och provar igen?

Provade det nu och då startar det vid första försöker, så blir nog att införskaffa sig en bättre PSU snarast! Tips på en vettig som skulle duga åt en i7 7700k (som eventuellt skall överklockas någon gång) samt ett nyare och lite kraftfullare kort än mitt 1070 plus några hårddiskar etc?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

PSU: Beror på hur mycket man vill lägga i pengar men det borde räcka med 600-700W. Men troligen har ditt gamla någon etikett så du får en uppfattning om storleken. Men annars ett standard PSU ex. Corsair VS650 V3 650W

Lägg sen systemet på en SATA-SSD (WD 250Gb) om det inte redan finns i maskinen så blir den lite raskare.