Permalänk

NOC åt ett hostingbolag, med OB landar jag på 38-39k/mån. 5k friskvård, telefon+abb betalt, möjlighet till förmånsbil, företaget har verksamheter och investeringar utomlands så dit reser vi på "konferens" och studiebesök ibland. Examen från YH-utbildning, 3 år i yrket. Ganska nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju arbetsgivarens fel att de drar när de försöker komma undan med att betala under marknadspriset för personernas kompetens. Vill en arbetsgivare hålla kvar folk får de helt enkelt se till att de anställda är nöjda och kompenseras utifrån värdet av deras kompetens.

Den uppfattningen verkar många dela med dig. Men, de människorna har inte den kompetensen eller erfarenheten för att få den ersättningen. Sen går de runt och muttrar om att arbetsgivaren är snål. Vad svarar en person med den inställningen på ett lönesamtal där arbetsgivaren ber en motivera en löneökning? Jag tror att dom får en reality check när den frågan kommer

Edit: Detta gäller alltså inte de uppenbara fallen som någon ovanstående skrev om att få projektledaransvar men inte en motsvarande lön. Jag menar de människor som kommer in på en arbetsplats där man får strax under eller motsvarande lön enligt marknaden men ändå tycker att de förtjänar 30k trots att de sitter på 1st line exempelvis.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Den uppfattningen verkar många dela med dig. Men, de människorna har inte den kompetensen eller erfarenheten för att få den ersättningen. Sen går de runt och muttrar om att arbetsgivaren är snål. Vad svarar en person med den inställningen på ett lönesamtal där arbetsgivaren ber en motivera en löneökning? Jag tror att dom får en reality check när den frågan kommer

Edit: Detta gäller alltså inte de uppenbara fallen som någon ovanstående skrev om att få projektledaransvar men inte en motsvarande lön. Jag menar de människor som kommer in på en arbetsplats där man får strax under eller motsvarande lön enligt marknaden men ändå tycker att de förtjänar 30k trots att de sitter på 1st line exempelvis.

Njae, nu tror jag att du generaliserar lite väl. Jag har flera bekanta som i princip bara bytt arbetsgivare men fortfarande utför samma arbetsuppgifter och gått upp mellan 20-30% i lön. Då har ju den första arbetsgivaren uppenbarligen inte betalat tillräckligt då kompetensen bevisligen betingar ett högre pris någon annan stans.

Alltså har den första arbetsgivaren inte betalat marknadspris för resursen och därmed blivit av med den.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Den uppfattningen verkar många dela med dig. Men, de människorna har inte den kompetensen eller erfarenheten för att få den ersättningen. Sen går de runt och muttrar om att arbetsgivaren är snål. Vad svarar en person med den inställningen på ett lönesamtal där arbetsgivaren ber en motivera en löneökning? Jag tror att dom får en reality check när den frågan kommer

Edit: Detta gäller alltså inte de uppenbara fallen som någon ovanstående skrev om att få projektledaransvar men inte en motsvarande lön. Jag menar de människor som kommer in på en arbetsplats där man får strax under eller motsvarande lön enligt marknaden men ändå tycker att de förtjänar 30k trots att de sitter på 1st line exempelvis.

Det du pratat om nu är något helt annat än vad du pratade om tidigare.

Om de inte förtjänar 2-3k mer i lön så skulle det ju inte finnas någon arbetsgivare som ville betala dem 2-3k mer så då hade de inte haft någon att byta till. Hela din poäng var att man lärde upp folk och sen drog de för högre lön. Kan de få högre lön någon annanstans är det vad deras kompetens är värd och således är det nuvarande arbetsgivares fel om de vägrar ge dem en lön som motsvarar vad kompetensen är värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du pratat om nu är något helt annat än vad du pratade om tidigare.

Om de inte förtjänar 2-3k mer i lön så skulle det ju inte finnas någon arbetsgivare som ville betala dem 2-3k mer så då hade de inte haft någon att byta till. Hela din poäng var att man lärde upp folk och sen drog de för högre lön. Kan de få högre lön någon annanstans är det vad deras kompetens är värd och således är det nyvarande arbetsgivares fel om de vägrar ge dem en lön som motsvarar vad kompetensen är värd.

Detta är väl en baksida av att så många svenskar uppfostrats till att dom automatiskt ska få den lön dom förtjänar, dvs att det inte finns något eget ansvar att faktiskt se till att man får det. Lite som uttrycket som får mig att se rött (eller snarare blått ) "jag har inte fått ett jobb". Jobb får man inte, dom skaffar man sig.

Sen finns det så klart många yrkesgrupper som är underbetalda och där det inte bara handlar om att snacka sig till en bättre lön, t.ex. poliser, vårdpersonal, många inom kommunerna osv. Jag syftar här primärt på privata företag med någorlunda fri lönesättning och där intäkterna hänger ihop med medarbetarnas förmåga.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av improwise:

Detta är väl en baksida av att så många svenskar uppfostrats till att dom automatiskt ska få den lön dom förtjänar, dvs att det inte finns något eget ansvar att faktiskt se till att man får det. Lite som uttrycket som får mig att se rött (eller snarare blått ) "jag har inte fått ett jobb". Jobb får man inte, dom skaffar man sig.

Nu känns det som att ni snackar om olika saker även även i det här fallet. Jag får intrycket att @Aktsu pratar om personer som en vän till mig: Han har begärt löneökning med hänvisning till utökat ansvar och bra utförda projekt i bagaget, men blivit nekad. En annan arbetsgivare erbjuder då i runda slängar 30% högre lön (från 32 tkr till 40 tkr) för exakt samma roll - klart som korvspad att man byter jobb då. Där har ju arbetsgivaren varit dumsnål då denne nu kommer behöva bekosta en ny rekrytering och sen lära upp den nyanställde som ersätter vännen min.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu känns det som att ni snackar om olika saker även även i det här fallet. Jag får intrycket att @Aktsu pratar om personer som en vän till mig: Han har begärt löneökning med hänvisning till utökat ansvar och bra utförda projekt i bagaget, men blivit nekad. En annan arbetsgivare erbjuder då i runda slängar 30% högre lön (från 32 tkr till 40 tkr) för exakt samma roll - klart som korvspad att man byter jobb då. Där har ju arbetsgivaren varit dumsnål då denne nu kommer behöva bekosta en ny rekrytering och sen lära upp den nyanställde som ersätter vännen min.

Ja och nej, grundprobelmet är att lönemarknaden likt hyresmarknaden är konstgjord och då blir det en hel del konstigheter i ett system som annars skulle självreglera sig avseende tillgång och efterfrågan. Sen inser jag att det i praktiken är en klart mer komplex fråga än så. Arbetsgivaren behöver även ta hänsyn till helheten, ibland kan det faktiskt vara rätt att tappa en kompetent och duktig medarbetare som går i otakt med resten av organisationen/gruppen (tänk typ någon vid ett löpande band som jobbar dubbelt så fort som alla andra).

Nu kanske denna diskussion, som ofta i denna tråd, är lite off topic dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3n5:

Operatör på en pappersfabrik.

Skrapade ihop 544k i år

544.000/12 = ~45333kr/mån

Av nyfikenhet, vilket företag och vilket bruk? Hur lång arbetserfarenhet och vad är grundlönen?
Jobbar själv för SCA på Ortvikens pappersbruk och drog förra året in 461k med över 200h övertid inräknat + bonus + 6st utbetalda semesterdagar. 23.2k i grundlön och ~2 års erfarenhet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3n5:

Operatör på en pappersfabrik.

Skrapade ihop 544k i år

544.000/12 = ~45333kr/mån

Kul sätt att räkna ut sin månadslön på. Bara kolla deklarationen, dela med tolv.
Varför inte baka in bonusen och lägga på traktamenten också? Kanske utlägg som betalades ut under året också? Då kom jag upp i över en miljon, delat på tolv.
Man kan lätt boosta upp siffran för en tråd som denna. Men det som är intressant för de flesta är vad man har i grundlön. Du vet det beloppet som försäkringskassan baserar hur mycket du skall få i ersättning, när du brutit benet och blir hemma i fyra månader. Eller ännu värre, blir långtidssjukskriven.

Skrivet av kundun:

Detta.
Gjorde själv ett byte i år, lite pga att lönen var 'fast'.
Så jag bytade, tyvärr var verkligheten annorlunda mot jobbbeskrivninhen på nya jobbet så jag bytade tillbaks efter knappt ett år till det gamla jobbet. Resultat; +20% lön och bättre avtal...
Väldigt märkligt och irriterande

Skickades från m.sweclockers.com

Ja märkligt!
Själv skulle jag idag inte gå tillbaka till gamla jobbet, även om jag fick projektledarlönen. För arbetet jag faktiskt gjorde. (Högre än jag har idag, på nya jobbet.)
För samtidigt som de sakta slussade in mig på områden som egentligen borde genererat en högre peng, utan att höja lönen, hamnade jag längre och längre ifrån min trivselzon.
Med blicken i backspegeln, trivdes jag inte särskilt bra på gamla jobbet, kanske borde bytt tidigare, men "man vet vad man har, inte vad man får" gjorde att jag stannade kvar längre än nödvändigt.
Man skall aldrig säga aldrig, men idag ser jag inte en möjlighet att jag skulle gå tillbaka.
Grattis till de 20%, hoppas du trivs.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du vet det beloppet som försäkringskassan baserar hur mycket du skall få i ersättning, när du brutit benet och blir hemma i fyra månader. Eller ännu värre, blir långtidssjukskriven.

Du menar det där beloppet med ett tak på 31k i månaden?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du menar det där beloppet med ett tak på 31k i månaden?

Just den ja!
Hur många övertids timmar var med i ovanstående beräkning?
Det är ju ganska stor skillnad på min månadslön och vad jag tjänade under året, delat på tolv.
Det är det troligen för de flesta.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Just den ja!
Hur många övertids timmar var med i ovanstående beräkning?
Det är ju ganska stor skillnad på min månadslön och vad jag tjänade under året, delat på tolv.
Det är det troligen för de flesta.

Citat:

Exempel på inkomster som du ska räkna med:

din lön före skatt
ob-tillägg
övertidsersättning
provision.

Spelar ingen roll för SGI om det är övertid eller inte, det ska räkans med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spelar ingen roll för SGI om det är övertid eller inte, det ska räkans med.

Kanske det. Men om man skall vara lite ärlig med vad man tjänar, så spelar väl även timmarna man lade på att tjäna pengarna, viss roll?
En "månadslön" brukar baseras på max 40 timmar/vecka.
Jobbar man det dubbla, tjänar man givetvis dubbelt så mycket, eller mer om det är övertids ersättning med i kalkylen.
Att bara ta årslönen och dela med tolv, säger inte mer än just vad man tjänade det året. Det säger egentligen ingenting om vad man tjänar i månaden.

Kan ju ta ett exempel på mig själv.
Slutlönen från förra arbetsgivaren landade på 120'000kr. Med ovan logik kan jag ta det gånger tolv, så får jag fram min "momentana årslön". 1'440'000kr/år. (Jag tjänade så mycket i november) Dock ganska långt ifrån sanningen.

Likväl som man kör dubbla skift tre dagar i veckan på fabriken och sedan tar med det i "så här mycket tjänar jag i månaden"

Man får skilja mellan äpplen o päron.
Jämföra äpplen med äpplen och päron med päron!

Det brukar stå "månadslön" på lönespecen.
Det borde väl vara den ärligaste siffran att nämna? Tillsammans med eventuellt fast OB om man ej jobbar dagtid.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten (helt outbildad) sedan 3 år och 8 månader, fast anställd sedan snart 2 år, inom kommunen.

24050 kr (+ob etc)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kul sätt att räkna ut sin månadslön på. Bara kolla deklarationen, dela med tolv.
Varför inte baka in bonusen och lägga på traktamenten också? Kanske utlägg som betalades ut under året också? Då kom jag upp i över en miljon, delat på tolv.
Man kan lätt boosta upp siffran för en tråd som denna. Men det som är intressant för de flesta är vad man har i grundlön. Du vet det beloppet som försäkringskassan baserar hur mycket du skall få i ersättning, när du brutit benet och blir hemma i fyra månader. Eller ännu värre, blir långtidssjukskriven.

Du har helt rätt! Blev rätt stor skillnad i år. Jobbade på precis som vanligt och blev 535k under 2018, hela 10k mindre.

Allvarligt så har jag pratat med kollegorna runt ikring och de ligger runt 520-600 beroende på, precis som du säger, övertid, utfall av bonus etc

Att jag har 27000 i grundlön berättar bara att antingen har vi ett jävla bra avtal eller så är vi ut mycket och jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kanske det. Men om man skall vara lite ärlig med vad man tjänar, så spelar väl även timmarna man lade på att tjäna pengarna, viss roll?
En "månadslön" brukar baseras på max 40 timmar/vecka.
Jobbar man det dubbla, tjänar man givetvis dubbelt så mycket, eller mer om det är övertids ersättning med i kalkylen.
Att bara ta årslönen och dela med tolv, säger inte mer än just vad man tjänade det året. Det säger egentligen ingenting om vad man tjänar i månaden.

Kan ju ta ett exempel på mig själv.
Slutlönen från förra arbetsgivaren landade på 120'000kr. Med ovan logik kan jag ta det gånger tolv, så får jag fram min "momentana årslön". 1'440'000kr/år. (Jag tjänade så mycket i november) Dock ganska långt ifrån sanningen.

Likväl som man kör dubbla skift tre dagar i veckan på fabriken och sedan tar med det i "så här mycket tjänar jag i månaden"

Man får skilja mellan äpplen o päron.
Jämföra äpplen med äpplen och päron med päron!

Det brukar stå "månadslön" på lönespecen.
Det borde väl vara den ärligaste siffran att nämna? Tillsammans med eventuellt fast OB om man ej jobbar dagtid.

Det stämmer. Min invändning var mot din kommentar om SGI.
Så båda siffrorna är relevanta, även om grundlönen är mest intressant i den här tråden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

25.5k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

25.5k.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad arbetar du med .. ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har 28 000kr/mån nu men ska snart bli egen istället. Då blir det först 0kr/mån i 3 månader sen upp till brytgränsen, så ca 39 000kr. Blir det pengar kvar blir det utdelning och tjänstepension.

Arbetar med elkonstruktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara på tiden att uppdatera.
Har eget AB sen innan sommaren.
Konsult inom elteknik.
Tar ut:
37500kr/mån
5000kr friskvård per år
10000kr/mån tjänstepension hos Avanza

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Och vad arbetar du med .. ?

Nätdokumentation inom telekom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan vara på tiden att uppdatera.
Har eget AB sen innan sommaren.
Konsult inom elteknik.
Tar ut:
37500kr/mån
5000kr friskvård per år
10000kr/mån tjänstepension hos Avanza

Får gratulera till smart val gällande tjänstepensionen. Bra avvägning istället för att plocka ur högre lön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Får gratulera till smart val gällande tjänstepensionen. Bra avvägning istället för att plocka ur högre lön!

Ja, det är ju skattemässigt fördelaktigt.
Lyckas jag fortsätta som egen är planen att ta ut pengarna igen vid 55år. Med politikernas förståelse för pension och sparande måste man göra det själv. Tycker riktigt synd om alla som kommer få jobba tills de dör då de litar på statens pensionspyramidspel och inte sparar själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tycker riktigt synd om alla som kommer få jobba tills de dör då de litar på statens pensionspyramidspel och inte sparar själva.

Långt ifrån alla har råd att spara själva (på en sån nivå att det spelar nån roll).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Långt ifrån alla har råd att spara själva (på en sån nivå att det spelar nån roll).

Visst alla kan inte spara men 300kr/månad från 18år till 64år gör att du kan få 4000kr/månad i resten av ditt liv.
Även om vissa har det tufft borde merparten klara ett sparande på 300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Visst alla kan inte spara men 300kr/månad från 18år till 64år gör att du kan få 4000kr/månad i resten av ditt liv.
Även om vissa har det tufft borde merparten klara ett sparande på 300kr.

Det är utopiskt att tänka sig att 18-åringar börjar pensionsspara. Räkna snarare att man börjar från ca 35 års ålder. Och att man går i pension vid 66. Och dör vid 90. Med 300 kr/mån blir det då ca 110 000 kr vid pensioneringsdagen. Jag räknar med att inflation, avgifter och skatt tar ut eventuell avkastning, så att det reella värdet är oförändrat. I faktiska kronor kan det vara ett större belopp. Det ger då bara ett tillskott på runt 400 kr/mån, inte 4000 kr/mån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är utopiskt att tänka sig att 18-åringar börjar pensionsspara. Räkna snarare att man börjar från ca 35 års ålder. Och att man går i pension vid 66. Och dör vid 90. Med 300 kr/mån blir det då ca 110 000 kr vid pensioneringsdagen. Jag räknar med att inflation, avgifter och skatt tar ut eventuell avkastning, så att det reella värdet är oförändrat. I faktiska kronor kan det vara ett större belopp. Det ger då bara ett tillskott på runt 400 kr/mån, inte 4000 kr/mån.

Det är ju bara korkat att börja spara till pensionen vid 35 istället för säg 25. Det är inte heller realistiskt att anta att skatt, inflation och avgifter tar ut avkastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju bara korkat att börja spara till pensionen vid 35 istället för säg 25. Det är inte heller realistiskt att anta att skatt, inflation och avgifter tar ut avkastningen.

Korkat får stå för dig. Jag skrev vad jag tror är realistiskt. Vid 35 har de flesta som kommer att bilda familj ha bildat familj och skaffat barn. Yrkeslivet är nog också så avancerat som det kan bli. Då börjar folk sätta av pengar.

Jag pensionssparar inget alls. Har faktiskt inget sparande, och har aldrig haft. Kommer nog aldrig ha heller. Jag har räknat på det och det gör för liten skillnad i förhållande till vad det smakar nu. Jag kommer att bli en fattigpensionär vad jag än tar mig till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är utopiskt att tänka sig att 18-åringar börjar pensionsspara. Räkna snarare att man börjar från ca 35 års ålder. Och att man går i pension vid 66. Och dör vid 90. Med 300 kr/mån blir det då ca 110 000 kr vid pensioneringsdagen. Jag räknar med att inflation, avgifter och skatt tar ut eventuell avkastning, så att det reella värdet är oförändrat. I faktiska kronor kan det vara ett större belopp. Det ger då bara ett tillskott på runt 400 kr/mån, inte 4000 kr/mån.

Med 300kr i månaden med 6% avkastning (vilket är lågt då börsen gått upp 10-12% i snitt) från 18-64år har du över 800 000 kr.
Dessa 800 000kr kommer då snitt ge 4000kr per månad i avkastning (800 000*0,06=48 000kr, 48000kr/12=4000kr, 4000kr/mån).
Detta är dessutom men inflation inräknat så det är 4000kr med dagens värde.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Fick min sluträkning från feb-dec 2018. "ledig" i januari. Landade på 517k.

Inte illa plinkat för en som struntade i skolan och var halvkriminell för 10-12år sen.

Så 32år. Outbildad. It säljare. Stad med 50k invånare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Jag höjde min tjänstepension till 20k månaden för iår. Om jag känner att jag har så det räcker kan jag trappa ner. Har ca 1 miljon tjänstepension än så länge. 38 år

Har både sk direktpension och vanlig tjänstepension

Visa signatur