Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart alla kvitton inte talade om vilka varor det handlade om, men det fanns många tillfällen där de visste om precis vilka varor det handlade om. Hemkörning var vanligt första delen av 1900-talet t.ex. och krävde således en detaljerad beställning. Dels talar jag även om tiden innan din fader levde, där nitiska affärsmän kunde dokumentera hur mycket de ville, eller t.o.m. så att handelsboden ägdes av arbetsgivaren som på så sätt kunde se vad dennes arbetare handlade. En bilverkstad t.ex. hade givetvis även förr detaljerade uppgifter om dig och arbetet de utfört som de kunde kolla igenom när de ville.

Problemet har funnits så länge folk har kunnat skriva.

Jag håll på med hemkörning med en trehjuling,kärringar kom in ofta knapers, tjänstemannakvinnor som skulle ha hemkörning, ytterst sällan ringdes in vad dom skulle köpa men inget noterades vilken som köpte eller vad, affären hade noll koll, den skrivna lappen som ringdes in följde med kvittot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jag håll på med hemkörning med en trehjuling,kärringar kom in ofta knapers, tjänstemannakvinnor som skulle ha hemkörning, ytterst sällan ringdes in vad dom skulle köpa men inget noterades vilken som köpte eller vad, affären hade noll koll, den skrivna lappen som ringdes in följde med kvittot

Och i andra verksamheter har vi ordrar och kundregister bevarande från 1800-talet.

Permalänk
Medlem

När kontanterna förbjuds i Sverige med argument att det finansierar terrorister (medan svenska staten skyddar terrorister är helt tyst om) så kommer byteshandel öka eller börja använda utländska kontanter. Den valutan som ligger bäst till är dollarn. Efter den euron tills den dör eller om den inte dör innan sverige blir kontantlöst.

Att förbjuda kontanterna låter som att staten inte litar på befolkningen utan måste ha kontroll. Kommer kontanterna förbjudas ökar förtroendekrisen ännu mera.

Väst havererar inom vår livstid. Garanterat innan 2050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Att förbjuda kontanterna låter som att staten inte litar på befolkningen utan måste ha kontroll. Kommer kontanterna förbjudas ökar förtroendekrisen ännu mera.

När kontanterna förbjuds helt kommer storebror att ha full koll på vart du är och vad du gör in i minsta detalj.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

När kontanterna förbjuds i Sverige med argument att det finansierar terrorister (medan svenska staten skyddar terrorister är helt tyst om) så kommer byteshandel öka eller börja använda utländska kontanter. Den valutan som ligger bäst till är dollarn. Efter den euron tills den dör eller om den inte dör innan sverige blir kontantlöst.

Ingen kommer förbjuda kontanter, avvecklas svenska sedlar kommer det fortfarande vara fritt fram att använda utländsk valuta och lagligt att göra så. Finns en mängd butiker som tar Euro idag, och det är bara att programmera kassan/sedel-/myntautomaten om fler vill så göra.

Varför dollar ligger bra till förstår jag inte, den är grovt övervärderad och håller sakta på att förlora sin ställning, och är ju största anledningen till hela rostbältet i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen kommer förbjuda kontanter, avvecklas svenska sedlar kommer det fortfarande vara fritt fram att använda utländsk valuta och lagligt att göra så. Finns en mängd butiker som tar Euro idag, och det är bara att programmera kassan/sedel-/myntautomaten om fler vill så göra.

Tyvärr så förbereder Riksbanken redan idag för ett kontantlöst samhälle gissar på att Sverige kommer att bli det första land som inte har kontanter.

https://www.expressen.se/dinapengar/ny-studie-da-nar-vi-ett-k...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Och världen gick under när vi slutade med ren byteshandel och gjorde en teknisk utveckling i form av mynt. Sedan gick den under på nytt när vi slutade använda guldfot som enda betalningsmedel.....för att inte tala om hur ofta den gått under med alla andra tekniska utvecklingar eller ideér.

Skrivet av crew seven:

När kontanterna förbjuds helt kommer storebror att ha full koll på vart du är och vad du gör in i minsta detalj.

Det är ju inte så att de äldsta kända skrifterna i världen dokumenterar hur många boskap person x köpt av person y etc. Enda skillnaden är teknisk utveckling och hur saker dokumenteras. Fantastiskt att vi fortfarande efter alla dessa millenia lyckas utvecklas och frodas. Trots att ödlefolket styrt oss sedan sumererna.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr så förbereder Riksbanken redan idag för ett kontantlöst samhälle gissar på att Sverige kommer att bli det första land som inte har kontanter.

https://www.expressen.se/dinapengar/ny-studie-da-nar-vi-ett-k...

Vi är redan ett kontantlöst samhälle cirka två procent av pengarna är sedlar och mynt. Vi har sedlar och mynt, men vi använder de inte.

Rädsla mot att bli av med kontanter har inte med övervakningssamhällen att göra, baltstaterna är på väg att sluta använda kontanter i någon riktig mening och de har en historia av totalitärt styre och ockupation, och inbördeskrig. De har ju t.o.m. valt att låta ECB sköta deras penningpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför dollar ligger bra till förstår jag inte, den är grovt övervärderad och håller sakta på att förlora sin ställning, och är ju största anledningen till hela rostbältet i USA.

Euron är en valuta som används i hela världen. Med Trump som ledare i USA med sänkta skatter har gjort det lättare för att kapital ta sig dit. Det är mer förtroende för Trump globalt sett än EU. Krisen börjar i Europa och kan göra det i år då det är valår. Gula västarna som protesterar. Det kokar under ytan i Europa, under Bryssel-styret. En anledning till hyperinflation är förlorat förtroende och förtroendet ho befolkningen i Europa är skarpt dalande.

Skrivet av Ronja_Hood:

Och världen gick under när vi slutade med ren byteshandel och gjorde en teknisk utveckling i form av mynt. Sedan gick den under på nytt när vi slutade använda guldfot som enda betalningsmedel.....för att inte tala om hur ofta den gått under med alla andra tekniska utvecklingar eller ideér.

Felformulerat. Väst som maktfaktor rasar innan 2050. I detta är dalande förtroende för etablissemanget, ökade konflikter på alla fronter.

Dom systemen du drog upp var alla anonyma och kunde inte spåra i realtid eller stoppas på distans med en enkel knapptryckning.

Om ekonomiska systemet skall bli helt digitalt så måste det fungera helt anonymt och utan centralstyrt så det är ett alternativ till kontanter. Ett system som inte stängas av på distans. Ett system som fungerar även när staten blivit totalitär. Det kommer etablissemanget inte acceptera för då kan det skattesmitas från MPs klimatbluffskatter.

Att tro att utvecklingen av världen och Sverige haft senaste 20 åren kan fortgå utan utan större problem är underligt. Ökade konflikter och krig på alla fronter. Ökat åsiktsförtryck. Minskad medicinsk frihet. Ökat hat från båda sidor. Inte bara högern utan också vänsterns AFA och andra nyttiga idioter till etablissemanget. och annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Euron är en valuta som används i hela världen. Med Trump som ledare i USA med sänkta skatter har gjort det lättare för att kapital ta sig dit. Det är mer förtroende för Trump globalt sett än EU. Krisen börjar i Europa och kan göra det i år då det är valår. Gula västarna som protesterar. Det kokar under ytan i Europa, under Bryssel-styret. En anledning till hyperinflation är förlorat förtroende och förtroendet ho befolkningen i Europa är skarpt dalande.

Eftersom dollarn är övervärderad är det mer värt att investera i tillverkning i Mexiko och Kanada än i USA, det går inte att komma ifrån den problematiken i dagsläget för dem. För oss utanför Nordamerika finns det fortfarande ingen anledning att investera i USA, eftersom en övervärderad dollar betyder att det är dyrt att tillverka i USA och billigt att importera till USA.

Allt det har inget med kontanter att göra, och Europa har aldrig haft någon fred. Det har alltid varit konflikter i Europa, vi har konflikter i dag, t.o.m. väpnade och kommer så ha även i morgon.

Permalänk
Avstängd

GULD=PENGAR
FIAT=FIAT oavsett om det är digitalt eller i form av sedlar/mynt.

De drabbade blir gamlingar och knarklangare när kontanterna försvinner bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@sunnis: Det finns ingen j*vla penningbas bestående av sedlar och mynt! Av pengarna i cirkulation är bara cirka 58 miljarder sedlar och mynt – eller 2 % av dagens pengar. Banker får givetvis även elektroniska pengar från Riksbanken! Alla pengar är lån oavsett var de kommer ifrån. E-krona är något helt annat.

Det här börjar bli lite komiskt, du får gärna redogöra vad den monetära basen är. Enligt riksbanken är det i alla fall sedlar, mynt och digitala pengar inom RIX eller andra reserver som fysiska kontanter som bankerna har. M0 kan antingen vara samma som den monetära basen eller sedlar och mynt hos allmänheten. M1 avser affärsbankpengar + M0 (I sedlar och mynt hos allmänheten)

Så jo, det finns en "J*vla" penningsbas bestående av sedlar och mynt och det ingår i penningsmängden.

Skrivet av Petterk:

Om du tror e-kronan ska bakas in i M0 så tror du helt fel.

Likvida medel är det som ingår i penningmängd, och så gott som alla likvida medel är inte kontanter. Hade mängden sedlar och mynt burit upp valutan hade den kollapsat när vi bytte sedlar och mynt för ett par år sedan. Riksbanken kan självklart ge banker elektroniska pengar.

Intressant, för läser man på riksbanken så är det exakt det e-krona är tänkt att fungera som en monetär bas när man läser prospekten om hur E-kronan kan fungera och vilken påverkan den har.

E-kronan utgör en direkt fordran mot riksbanken, är angiven i svensk valuta och kan innehas av allmänheten helt fritt, det är en tillgång utan finansiell risk. M.a.o klassas den i M0 som sedlar och mynt. Man kan även läsa att E-kronan påverkar riksbankens balansräkning på samma sätt som sedlar och mynt.

Sverige har en extremt låg andel sedlar och mynt i penningmängden, andra länder har betydligt mer. Konstigt att dessa valutor inte kollapser när de byter sedlar trots att de kan ligga på nivåer 10-20ggr högre än Sverige.

Blanda inte in RIX, det är en system för banker. Snittet på en transaktion i RIX är väl runt ett par miljoner typ.

Min poäng är fortfarande att Riksbanken med värdebaserad E-kronan när de väl blir beslutat kommer lösa mycket av folks frågeställningar här i tråden som är nästan 100% fokuserade på problemen med affärsbankspengar och rena banktransfereringar och M0 kommer att öka något i Sverige vilket kan vara sunt. Vid finansiell oro, lägre förtroende för bankväsende, händelse av ofred eller bara ren och skär anonymitet så vill i alla fall jag pengar utan finansiell risk i ett media som går att använda för daglig handel.

Permalänk
Medlem

@sunnis: Sedlar och mynt är en försvinnande liten del av pengarna från Riksbanken, det går inte att komma ifrån det och således är inte det inte sedlar och mynt som bär upp valutan.

Permalänk
Medlem

Jag använde kontanter senast i förrgår. En lunchrestaurang hade krångel med sin kortläsare, så då fanns bara kontanter som betalmedel.

Känns som att det händer någon enstaka gång per år att jag måste använda kontanter.

Sedan så får mina barn veckopeng och det är inte aktuellt med kort än.

Det är tydligt för mig att jag lättare konsumerar om det är smidigt och enkelt att betala. Så kontanter vore egentligen att föredra, för att jag skulle köpa mindre skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag använde kontanter senast i förrgår. En lunchrestaurang hade krångel med sin kortläsare, så då fanns bara kontanter som betalmedel.

Känns som att det händer någon enstaka gång per år att jag måste använda kontanter.

Sedan så får mina barn veckopeng och det är inte aktuellt med kort än.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är också en grej hur ska man göra med barnens veckopeng? Även om det går att Swisha så är man väl inte mogen att springa runt med kort vid tio års ålder.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Felformulerat. Väst som maktfaktor rasar innan 2050. I detta är dalande förtroende för etablissemanget, ökade konflikter på alla fronter.

Dom systemen du drog upp var alla anonyma och kunde inte spåra i realtid eller stoppas på distans med en enkel knapptryckning.

Om ekonomiska systemet skall bli helt digitalt så måste det fungera helt anonymt och utan centralstyrt så det är ett alternativ till kontanter. Ett system som inte stängas av på distans. Ett system som fungerar även när staten blivit totalitär. Det kommer etablissemanget inte acceptera för då kan det skattesmitas från MPs klimatbluffskatter.

Att tro att utvecklingen av världen och Sverige haft senaste 20 åren kan fortgå utan utan större problem är underligt. Ökade konflikter och krig på alla fronter. Ökat åsiktsförtryck. Minskad medicinsk frihet. Ökat hat från båda sidor. Inte bara högern utan också vänsterns AFA och andra nyttiga idioter till etablissemanget. och annat...

Är det mer ostabilt idag än låt oss säga 1632? Europa stod i brand, krigen avlöste varandra osv. Du kan ta vilket årtal i historien så har det kantats av konflikter och krig. Bara för att du ser dagens värld betyder det inte att den är värre än allt annat och ”det var bättre förr”. Historieböcker är gratis att låna, även nutidshistoria kanske kan vara av intresse. Hatet, våldet etc i 60/70-talets europa kanske är intressant att läsa om.

Känner du på fullaste allvar att du idag i Sverige har mindre medicinsk frihet och det är mer åsiktsförtryck än förr så finns det med största sannolikhet stater där både åsiktsförtryck och medicinsk frihet är mer i din smak. De är dock oftast extremt totalitära och du kan få svårt att ta del av fri information, kansle tillochmed sweclockers är blockat där!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

E-kronan är för övrigt inte mer anonym än kort. Alla större transaktioner kommer vara spårbara, mindre summor ("laddat") kommer fungera ungefär som förbetalda betalkort idag, och det kommer inte vara mer offline än kortbetalningar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det där är också en grej hur ska man göra med barnens veckopeng? Även om det går att Swisha så är man väl inte mogen att springa runt med kort vid tio års ålder.

Bankerna ger ungar kort från 7 år om föräldrarna så vill. Är du mogen nog att använda Swish är du mogen nog att använda kort skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@sunnis: Sedlar och mynt är en försvinnande liten del av pengarna från Riksbanken, det går inte att komma ifrån det och således är inte det inte sedlar och mynt som bär upp valutan.

Ja? Så har det varit sedan vi gick ur medeltiden typ...

Va är det du försöker komma till? Tycker du vi ska slopa centralbankspengar till allmänheten helt och hållet för att de inte har någon större betydelse för valutan? Jag tror det blir svårt att definiera svenska kronor som fiatpengar och man inte kan tillhandahålla pengarna som direkt fordran mot centralbanken.

Min poäng är att belysa i diskussioner om kontantlösa samhällen att folk enbart snöar in sig på nackdelarna med bankpengar vs. fysiska kontanter när det faktiskt är så att vi sannolikt kommer få digitaliserade centralbankspengar för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Bara ca 2% av våra pengar är sedlar och mynt..
http://positivapengar.weebly.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja? Så har det varit sedan vi gick ur medeltiden typ...

Va är det du försöker komma till? Tycker du vi ska slopa centralbankspengar till allmänheten helt och hållet för att de inte har någon större betydelse för valutan? Jag tror det blir svårt att definiera svenska kronor som fiatpengar och man inte kan tillhandahålla pengarna som direkt fordran mot centralbanken.

Min poäng är att belysa i diskussioner om kontantlösa samhällen att folk enbart snöar in sig på nackdelarna med bankpengar vs. fysiska kontanter när det faktiskt är så att vi sannolikt kommer få digitaliserade centralbankspengar för allmänheten.

En del av dina banklikvider är centralbankspengar, mer än de pengarna som finns som sedlar och mynt i cirkulation.

Ser mest e-kronan som ett alternativt betalsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

E-kronan är för övrigt inte mer anonym än kort. Alla större transaktioner kommer vara spårbara, mindre summor ("laddat") kommer fungera ungefär som förbetalda betalkort idag, och det kommer inte vara mer offline än kortbetalningar idag.

Fast njea, det hänger ju helt på teknisk implementation som inte är helt bestämd än. De värdebaserade e-kronorna kommer troligtvis vara i en kryptocontainer som autonomt kan göra transaktioner utan dubbelspenderingsproblematiken och kan inte jämföras med förbetalda betalkort (Som egentligen inte innehåller någon data utan körs i externt register, man programmerar ju aldrig kortet utan det är ju omvänt).

Saken är den att tekniken som krävs för värdebaserad e-krona som riksbanken har definierat att det ska fungera är inte är helt uppfunnen än.

Permalänk
Medlem

Använder bara kontanter, smidigare och enklare oftast, för mig. Bättre koll på hur mycket pengar man har kvar av månaden. Har man pengar på kortkontot är det lätt att man beställer hem massa skit från internet eller vänjer sig med tankesättet det är bara "dra kortet" när man man blir sugen på något.

Förstår inte hur många här tycker det är ok att tvinga folk till att skaffa dator/smarttelefoner med internet etc, fyfan

Jag tycker det ska finnas möjlighet att VÄLJA själv hur man ska betala, det ena sättet behöver ju inte utesluta det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Fast njea, det hänger ju helt på teknisk implementation som inte är helt bestämd än. De värdebaserade e-kronorna kommer troligtvis vara i en kryptocontainer som autonomt kan göra transaktioner utan dubbelspenderingsproblematiken och kan inte jämföras med förbetalda betalkort (Som egentligen inte innehåller någon data utan körs i externt register, man programmerar ju aldrig kortet utan det är ju omvänt).

Saken är den att tekniken som krävs för värdebaserad e-krona som riksbanken har definierat att det ska fungera är inte är helt uppfunnen än.

Värdebaserad e-krona har fortfarande problem med offline-betalningar, och värdebaserad e-krona består av ett förbetalt värde. Du kommer förmodligen betala med dina banklikvider bestående av bankpengar och elektroniska centralbankspengar för att köpa en e-peng som du sen kan använda hos de som tar e-kronor, som i sin tur förmodligen säljer e-pengen för att få pengar på kontot. En mellanhand med register hos Riksbanken tycker jag det mest liknar. Det är inte dåligt, men det är inte något som kommer utgöra en riktig analog till utgivning av sedlar och mynt. För de som inte vill ha e-kronakonton kommer du kunna köpa ett förbetalt kort med värde upp till 250 EUR, penningtvättsdirektivet sätter ju stopp för mer. De förbetalda korten/plånböckerna kommer ju inte registreras som att de innehas av dig, men köpet går ju att spåra om de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Använder bara kontanter, smidigare och enklare oftast, för mig. Bättre koll på hur mycket pengar man har kvar av månaden. Har man pengar på kortkontot är det lätt att man beställer hem massa skit från internet eller vänjer sig med tankesättet det är bara "dra kortet" när man man blir sugen på något.

Förstår inte hur många här tycker det är ok att tvinga folk till att skaffa dator/smarttelefoner med internet etc, fyfan

Jag tycker det ska finnas möjlighet att VÄLJA själv hur man ska betala, det ena sättet behöver ju inte utesluta det andra.

Alternativet är ju att de som inte vill ha dator, surfplatta eller telefon istället blir tvingade att använda en särskild automat (dator) på bankkontoret där du utför dina banktjänster med hjälp av bankkortet eller e-legitimation på kort. Självbetjäning är rimligen det enda som kommer erbjudas. Säkerhet och kostnadseffektivitet går inte att erbjuda för pappersblanketter när användningen samtidigt minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och i andra verksamheter har vi ordrar och kundregister bevarande från 1800-talet.

Det fanns motsvarande kvitton kvar i maskinerna men inte vilken som köpte, ett regnummer fanns med datum och summa det fans även med registrering vad det gällde för vara, typ denna registrering hade kombination av det enklare slaget typ chark "a" torrvara B och så vidare. I dom affärer som jag jobbade eller där min fader jobbade var på små ställen typ bruksorter

Permalänk
Medlem

@anton studs: Jo jag förstår hur enklare kassaregister fungerar, det var dock inte riktigt enda möjligheten att registrera inköp. Sen är såklart hela poängen med EAN att du kan spåra att varan sålts och således något du måste registerföra så inlägg som – #17786362 låter bara skumt. Innan personliga erbjudanden fanns så kolla de såklart fortfarande igenom vad folk som var medlemmar köpte för att anpassa erbjudandena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@anton studs: Jo jag förstår hur enklare kassaregister fungerar, det var dock inte riktigt enda möjligheten att registrera inköp. Sen är såklart hela poängen med EAN att du kan spåra att varan sålts och således något du måste registerföra så inlägg som – #17786362 låter bara skumt. Innan personliga erbjudanden fanns så kolla de såklart fortfarande igenom vad folk som var medlemmar köpte för att anpassa erbjudandena.

På dom små orterna så märktes behoven, då kunden kom och efterfråga produkter, man var väldigt öppen efter det som kunder efterfrågade och då försökte butikerna efterleva efterfrågan ,,, men det var ingen kontroll. Kontrollen kom då butikerna ville låsa upp folks köpvanor med ett speciellt kort som var styrt till användaren, när det kom vetefan , det smögs sig på och då pratar jag om fram till 76 och några eankoder fanns inte då, man allt funkade fint och
vi överlevde och köttet var outstanding

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

På dom små orterna så märktes behoven, då kunden kom och efterfråga produkter, man var väldigt öppen efter det som kunder efterfrågade och då försökte butikerna efterleva efterfrågan ,,, men det var ingen kontroll. Kontrollen kom då butikerna ville låsa upp folks köpvanor med ett speciellt kort som var styrt till användaren, när det kom vetefan , det smögs sig på och då pratar jag om fram till 76 och några eankoder fanns inte då, man allt funkade fint och
vi överlevde och köttet var outstanding

ICA-kortet lanserades 1990, MedMera 1993. 1992 tycks man kunnat börja handla för ICA-kortet. Redan från början handlade ICA-kortet nog om potentialen för kundspecifik marknadsföring, så det var tydligen därför dotterbolaget Ellos stod för lösningen de första åren och ICA Kort-folket satt i deras kontor. Ellos hade sedan tidigare erfarenhet med bland annat kundspecifik marknadsföring. Personliga erbjudanden började de med 2008 på ICA. Innan dess visste de givetvis vad du köpte, alltså att de sparade uppgifterna, men de hade inte individuella erbjudanden utan det var nerbrutet på ålder och t.ex. bostadsområde innan dess. "Mina varor" har alltså funnits sedan 2008, och avtalet med ICA hade redan flera år tidigare tillåtit riktad reklam. Inlägget #17786362 är anmärkningsvärt med tanke på vad ICA hade för datorsystem redan i mitten på 90-talet. Idag baseras det nog på 24 månaders data, men riktad reklam fungerar givetvis med mindre.

Många har nog glömt att ICA-kortet från början var ett betalmedel mer än något annat dock, därför folk skaffade det till att börja med. Att handla med bankkort var inte alltid lika enkelt från början och det innebar avgifter som ICA ville undvika. Idag är det väl inge problem att undvika allt detta, det är ju bara att inte ha något ICA-kort eller ICA Banken. Handlar man inte mycket så får man inte mycket i bonus vilket som. Kommer alltid finnas betalkort vars idé är att inte sälja data eller syssla med kundspecifik marknadsföring även om alla stora aktörer skulle gå åt det andra hållet.