Permalänk
Medlem

Ny router max 2000kr

Hej.
Kört med en dålig router nu några veckor. Varit för snål för att byta ut den men nu är gränsen nådd. Det jag har är en Asus N66u
Haft den flera år och varit jätte nöjd. Blev rekommenderad att köpa Nighthawk r7800 finns det andra förslag?

Den ska täcka 165m2 villa 2 våningsplan gipsväggar bara. N66 täckte i gränsfall så den får absolut inte vara med mindre räckvidd.
Den ska används för spel och streaming.

Permalänk

borde inte va något problem att köra runt ~80kvm per våning med n66 tycker jag?

jag bor på 90kvm 70tal enplansvilla och har inge problem äns med mottagningen ute i garaget med en sketen D-link värde typ 500:- när jag fick den med fiberabbonnemanget för 2 år sedan.

tippar att det isf är övervåningen som är problemetet för står routern någorlinda centrarat i huset så borde inte räckvidd ut till ytterväggarna vara något större bekymmer.

kanske värt att investera i en kabel till övervåningen och en accesspunkt isf till våning 2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Routern har gått bra förutom 5ghz i rummet längst bort från routern. Men det är inte därför jag byter utan den tappar wifi signalen lite spontant flera gånger dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ja de kan ju mycket väl bero på en överbelastad wifi del om många enheter använs samtidigt eller så har helt enkelt wifidelen börjat degradera.

hur som haver

kolla reviews på routrar borde ju finnas någon sida som gör dem tycker man där någon form av simulerat räckvidstest är inkluderat även om jag tror de flesta någorlunda moderna routrar iaf på 2.4Ghz borde klara minst ~80kvm på 2 våningar skapligt.

denna verkar ha fått bra betyg i diverse tester
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2737208

ända nackdelarna de jag hittat är i diverse reviews tyligen har lite krångligt ui och storleken vilket gör den svårgömd.

ligger ju 97:- över budgeten hos Computersalg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

inte läst svaren men kolla på edgerouter det är den bästa prisvärda consumer routern du kan hitta, resten är markandsförd "gaming" dynga som inte håller måttet (asus, netgear, dlink etc)

ah såg precis att du vill ha wifi också då blir det för dyrt med ubiquiti lösningen.

Permalänk
Medlem

Det finns inget magiskt sätt att öka räckvidden på en enskild wifi-router. Men en ny router av bra kvalite kan ha lite bättre känslighet i RF-delen så lite bättre kanske det blir.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Länk till test men priset verkade ligga på ca 2500. Kanske kan vara ett bättre alternativ?

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.714140/billiga-mesh-routrar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus RT86U / RT2900 för 2K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Det stod mellan din lösning och en r7800 för mig. Slutade med att jag köpte Ubiquiti lösningen, och har varit supernöjd sen dess! Tror man blir nöjd med en r7800 också men Ubiquiti passade mig perfekt

Permalänk
Medlem

@jonnin01: Beroende på vilken uppkoppling du har så tycker jag det finns två otroligt bra alternativ. För <500 mbit/s rekommenderar jag en Edgerouter X. För mer än 500mbit/s ska det gå med en Edgerouter X där med men rekommenderar någon lite mer high-end i ubiquitis router segment.

Tillsammans med detta rekommenderar jag en UniFi AP AC LR (eller en UniFi AC AP Pro om du har snabbare än 600mbit uppkoppling).

Den här utrustningen kräver lite teknisk erfarenhet/kunskap men det går att klara med lite youtube tittande eller tutorials på internet.

Har 250/100 uppkoppling hemma och maxar ut den (240-250 mbit/s) över wifi i hela huset med en UniFi AP AC LR (har dock 2st)...

Inköpslista:

Pris: ~1748kr

Sedan kan man bara lägga till hur många access-punkter du tycker du behöver (finns ingen begränsning på antalet under samma nätverk)

Länkade till de olika produkterna jag rekommenderade samt lade till en inköpslista.
Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra med den och sätta upp lösa accesspunkter och slå av wifin i din router.
Jag kör med samma router och cisco 2702 som aps. Min router började likadant som din.
Fungerar galet bra.
/ Niclas

Permalänk
Avstängd

@hugo0814: Edgerouter har inget problem med 1Gbe ner eller upp, dock klarar den max 500Mbe samtidigt åt båda hållen. Men det är ju ett extrem-scenario för en hemanvändare. Så det finns egentligen ingen anledning att lägga mer pengar än en X såvida man inte kräver 1Gbe upp/ner samtidigt.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Amplifi - utökningsbar för mesh om behovet finns. ~1800kr
Om du har två plan kan du nog börja tänka på det redan nu, vad du än väljer (minst en ap extra)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

@Gurk: Vilken fördel ger den över en 500kr Edgerouter om man ändå behöver AP?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

@Gurk: Vilken fördel ger den över en 500kr Edgerouter om man ändå behöver AP?

Det är två olika produkter? Det ena är en ren router och det andra är en aio.

Men visst, så till skillnad från edgeroutern har den här inbyggt wifi till att börja med... och mesh-ap:s är optional (vilket inte edgeroutern stödjer), sedan är den snyggare, och förutom alla wifi-grejer (beamforming och annat lull) så är den enkel att installera, appstöd lyser extremt coolt, unboxing experience (500kr bara där) och har touchskärm (!).

Skämt åsido... edgerouter med 1 till 2 Unifi-frisbees är nog bra men lite krångligare att hantera.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag rekommenderar asus rt-ac86u, den klarar av alla mina tre miljoner enheter, maxar linan på 1000/1000 enkelt och kommer trådlöst upp till kring 800/800 beroende på enhet och avstånd. Enda routern jag haft som jag varit riktigt imponerad av, dessutom är allting med den väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbapappa69:

Jag rekommenderar asus rt-ac86u, den klarar av alla mina tre miljoner enheter, maxar linan på 1000/1000 enkelt och kommer trådlöst upp till kring 800/800 beroende på enhet och avstånd. Enda routern jag haft som jag varit riktigt imponerad av, dessutom är allting med den väldigt enkelt.

Du överdriver lite nu men posta gärna throughput skärmdumparna, small network builder kom upp i 940mbit wan/lan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbapappa69:

Jag rekommenderar asus rt-ac86u, den klarar av alla mina tre miljoner enheter, maxar linan på 1000/1000 enkelt och kommer trådlöst upp till kring 800/800 beroende på enhet och avstånd. Enda routern jag haft som jag varit riktigt imponerad av, dessutom är allting med den väldigt enkelt.

wtf..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Skämt åsido... edgerouter med 1 till 2 Unifi-frisbees är nog bra men lite krångligare att hantera.

Det bästa alternativet som finns tycker jag om man klarar av att hantera problem(en) som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Lutar åt en Ubiquiti Amplifi. Som jag kan bygga vidare på om det behövs. Den var för övrigt snyggast. Jag behöver inte ha något extremt utan något stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@jonnin01: Beroende på vilken uppkoppling du har så tycker jag det finns två otroligt bra alternativ. För <500 mbit/s rekommenderar jag en Edgerouter X. För mer än 500mbit/s ska det gå med en Edgerouter X där med men rekommenderar någon lite mer high-end i ubiquitis router segment.

Tillsammans med detta rekommenderar jag en UniFi AP AC LR (eller en UniFi AC AP Pro om du har snabbare än 600mbit uppkoppling).

Den här utrustningen kräver lite teknisk erfarenhet/kunskap men det går att klara med lite youtube tittande eller tutorials på internet.

Har 250/100 uppkoppling hemma och maxar ut den (240-250 mbit/s) över wifi i hela huset med en UniFi AP AC LR (har dock 2st)...

Inköpslista:

Pris: ~1748kr

Sedan kan man bara lägga till hur många access-punkter du tycker du behöver (finns ingen begränsning på antalet under samma nätverk)

Blev även lite sugen på denna lösning med 2 access pubkter. Är det svår programmerat ? Tanke på Raspberry osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack för alla svar. Lutar åt en Ubiquiti Amplifi. Som jag kan bygga vidare på om det behövs. Den var för övrigt snyggast. Jag behöver inte ha något extremt utan något stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har en sådan i vårt hus på 175m2 plus källare (trähus). Vi har bra täckning i hela huset, jag sitter tom och spelar på wifi på andra våning utan några som helst problem.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

För en så stor yta är nog tyvärr accesspunkter enda vägen att gå.

Signalstyrkan på enheter är regulerade av ETSI i hela EU, egentligen ligger alla enheter idag typ på standarden och det skiljer inte vidare mycket i räckvidd mellan olika enheter eller fabrikat.

Mer info om ETSI standarder finns här.
https://wlan1nde.wordpress.com/2014/11/26/wlan-maximum-transm...

Vad du behöver kort och gott är flera enheter, det finns skillnader i typen av antenn som används som gör att vissa klarar längre räckvidd och fortfarande håller sig inom ramarna. Typ Unfi AP AC LR ska kunna nå lite längre men i slutändan följer alla samma restriktioner.

Skulle rekommendera Unfis accesspunkter, billiga, enkla att konfigurera och väldigt stabila.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Blev även lite sugen på denna lösning med 2 access pubkter. Är det svår programmerat ? Tanke på Raspberry osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Raspberry pi:n är lätt programmerad, finns många tutorials på internet där man bara kopierar kommandon för installation, mycket smidigt. Jag tycker detta är tveklöst bättre än Amplifi lösningen. Köpte en Amplifi till en släkting men tyvärr går den inte att jämföra med en Edgerouter X + Accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Routern har gått bra förutom 5ghz i rummet längst bort från routern. Men det är inte därför jag byter utan den tappar wifi signalen lite spontant flera gånger dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer alltid ha problem med att trådlöst tappar paket. Vill du ha en helt stabil uppkoppling så är det trådat som gäller.
Ska du ändå tvunget köra best effort och spela på trådlöst, så se till att klienterna har 802.11ac Wave2, viktigaste är MU-MIMO.
Viktigt också att inte använda enheter som är äldre än 802.11n, helst ska du bara ha enheter som stödjer MU-MIMO, alltså 802.11ac Wave2.
Ska du spela och köra flera paketkänsliga applikationer över trådlöst skulle jag inte rekommendera en Ubiquiti UniFi UAP-AC-Lite då den inte har just MU-MIMO, isf vill du kika på Unifi nanoHD, men den tar upp nästan hela din budget.

Antingen går du upp 300kr i budget och köper en Ubiquiti EdgeRouter X och en Unifi nanoHD, eller så kör du på Nighthawk R7800 (som inte alls är ett dåligt val).
Men jag hade i vilket fall velat ha trådat till speldatorerna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Raspberry pi:n är lätt programmerad, finns många tutorials på internet där man bara kopierar kommandon för installation, mycket smidigt. Jag tycker detta är tveklöst bättre än Amplifi lösningen. Köpte en Amplifi till en släkting men tyvärr går den inte att jämföra med en Edgerouter X + Accesspunkter.

Nu kommer en idiotisk fråga. Men varför måste jag ha Raspberry vad har den för funktion och hur kopplar jag in den i Edgerouter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Nu kommer en idiotisk fråga. Men varför måste jag ha Raspberry vad har den för funktion och hur kopplar jag in den i Edgerouter?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, det skippades helt i förklaringen. När du tar semi-pro grejerna från Ubiquiti har dom ett för novisen annorlunda sätt att administrera nätverket. Du behöver en dator, eller deras cloud-key för att administrera och övervaka ifrån (få åtkomst till grejerna). Cloud Key (gen2) kostar typ 900kr. Om du ominstallerar datorn du har använt för konfigurationen av Unifi behöver du resetta accesspunkterna och göra om, det slipper du genom att lägga det på en Pi-dator eller cloud key.

Om du är ute efter användarvänlighet modell "min mormor ska klara av det" är Edgerouter + Unifi + (typ) Cloud Key inte rätt väg att gå. Däremot nästan alla andra meshsystem är såpass simpla att administrera / övervaka där jag anser att Amplifi sticker ut på ett positivt sätt. Mittimellanvägen är att du behåller din nuvarande router och typ stänger av wifi på den och köper 1 eller 2st Unifi AP:s och sätter lösenord/etc en gång och sedan låter dom sitta och låta mjukvaran ligga på en dator som du inte ominstallerar ofta. Det bör understrykas att dom Access Punkterna är helt sjukt bra, bland det absolut bästa "out there".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Bra fråga, det skippades helt i förklaringen. När du tar semi-pro grejerna från Ubiquiti har dom ett för novisen annorlunda sätt att administrera nätverket. Du behöver en dator, eller deras cloud-key för att administrera och övervaka ifrån (få åtkomst till grejerna). Cloud Key (gen2) kostar typ 900kr. Om du ominstallerar datorn du har använt för konfigurationen av Unifi behöver du resetta accesspunkterna och göra om, det slipper du genom att lägga det på en Pi-dator eller cloud key.

Om du är ute efter användarvänlighet modell "min mormor ska klara av det" är Edgerouter + Unifi + (typ) Cloud Key inte rätt väg att gå. Däremot nästan alla andra meshsystem är såpass simpla att administrera / övervaka där jag anser att Amplifi sticker ut på ett positivt sätt. Mittimellanvägen är att du behåller din nuvarande router och typ stänger av wifi på den och köper 1 eller 2st Unifi AP:s och sätter lösenord/etc en gång och sedan låter dom sitta och låta mjukvaran ligga på en dator som du inte ominstallerar ofta. Det bör understrykas att dom Access Punkterna är helt sjukt bra, bland det absolut bästa "out there".

Tack.
Så jag kan helt enkelt använda min dator för konfigurationen första gången samt tills jag bytt dator eller formaterat den? Sen kan jag köpa raspberry vid ett senare tillfälle om jag känner att detta behövs. Vilket jag egentligen aldrig borde behöva göra så länge jag inte vill bygga om nätverket eller ändra någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack.
Så jag kan helt enkelt använda min dator för konfigurationen första gången samt tills jag bytt dator eller formaterat den? Sen kan jag köpa raspberry vid ett senare tillfälle om jag känner att detta behövs. Vilket jag egentligen aldrig borde behöva göra så länge jag inte vill bygga om nätverket eller ändra någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T