Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Flasha BIOS i Windows

Tjenare.

Jag har ett MSI Z170A Gaming M5 moderkort och är sugen på att flasha BIOS pga att jag kanske har kompatibilitetsproblem med mitt nuvarande grafikkort. BIOS versionen jag har är från 2016/01 och den senaste är från 2018/07 så det är en skillnad.

Problemet är att när jag ska använda UEFI M-Flash funktionen så hittar inte moderkortet min USB sticka. Jag har testat olika portar och olika stickor men den vägrar helt enkelt. MSI har ett program som heter Live Update och som kan flasha BIOS i Windows.

Det känns lite läskigt att göra så men det kanske funkar? Vad tror ni?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 2080Ti Gaming Trio @ 2040/15400MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Har du bytt filsystem till NTFS? Testa FAT32 så kommer BIOS hitta stickan. Jag rekommenderar dock inte flasha från Windows.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013

@Mocka:

Testa ändra följande i BIOS om du inte redan gjort det:

Legacy USB support > Enabled
USB ports > Enabled

I värsta fall kan du flasha genom Windows. Det är väl troligtvis inte optimalt dock.

Computer says no...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Selfish:

Har du bytt filsystem till NTFS? Testa FAT32 så kommer BIOS hitta stickan. Jag rekommenderar dock inte flasha från Windows.

Minns inte, ska kolla ikväll.

Skrivet av Vimsig:

@Mocka:

USB ports > Enabled

I värsta fall kan du flasha genom Windows. Det är väl troligtvis inte optimalt dock.

Tror det är inställt så som du föreslog men ska dubbelkolla.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 2080Ti Gaming Trio @ 2040/15400MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Selfish:

Kan meddela att moderkortet vägrar hitta stickan.

Skrivet av Vimsig:

@Mocka:

USB ports > Enabled

Det är på men moderkortet vill inte hitta stickan vad jag än gör.

Funderar på att skriva på deras hemsida eller göra en Clear CMOS.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Öresund
Registrerad
Dec 2017

@Mocka: Jag har också MSI moderkort och enligt vad jag har läst på supportforum så kan det vara farligare att göra clear-cmos på sitt MSI moderkort än att flasha om från Windows. Tydligen så brickar många sina moderkort när dom försöker. En lyckad clear-cmos är också svår att få till. Man ser om det fungerat på grund av att datum/tid resettas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Paralog:

@Mocka: Jag har också MSI moderkort och enligt vad jag har läst på supportforum så kan det vara farligare att göra clear-cmos på sitt MSI moderkort än att flasha om från Windows. Tydligen så brickar många sina moderkort när dom försöker. En lyckad clear-cmos är också svår att få till. Man ser om det fungerat på grund av att datum/tid resettas.

Iofs, när jag tänker efter så försvinner bootsekvensen vid Clear CMOS också eller hur? Då har man ju det problemet också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Aros
Registrerad
Apr 2004

Har inte kört med live update på ett par år men flashat med det flertalet ggr utan några problem. se bara till att inaktivera/stänga av antivirus och ev andra program som körs i bakgrunden.

Ryzen 2700X, Ryzen 2600, Pentium G4560, Radeon VII, Geforce 1080, 1050, Radeon RX560

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Mocka:

Iofs, när jag tänker efter så försvinner bootsekvensen vid Clear CMOS också eller hur? Då har man ju det problemet också.

Du har testat alla USB-portar i ditt system? Vissa portar kan strula.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av ArKAN:

Har inte kört med live update på ett par år men flashat med det flertalet ggr utan några problem. se bara till att inaktivera/stänga av antivirus och ev andra program som körs i bakgrunden.

Tack för tipset, får nog våga mig på det en vacker dag.

Skrivet av Jalle64:

Du har testat alla USB-portar i ditt system? Vissa portar kan strula.

Ja, helt gett upp det där med M-flash. Spelar ingen roll vad jag gör, den vägrar blankt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
leksand
Registrerad
Nov 2017

Testat byt usb minne? Var det fat32 på stickan? Testat T hem bios filen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Mocka:

Tjenare.

Jag har ett MSI Z170A Gaming M5 moderkort och är sugen på att flasha BIOS pga att jag kanske har kompatibilitetsproblem med mitt nuvarande grafikkort. BIOS versionen jag har är från 2016/01 och den senaste är från 2018/07 så det är en skillnad.

Problemet är att när jag ska använda UEFI M-Flash funktionen så hittar inte moderkortet min USB sticka. Jag har testat olika portar och olika stickor men den vägrar helt enkelt. MSI har ett program som heter Live Update och som kan flasha BIOS i Windows.

Det känns lite läskigt att göra så men det kanske funkar? Vad tror ni?

Kör från Windows.
Om de vore farligt skulle de inte släppa verktygen att göra det.

Så länge du inte bryter strömen till datorn mitt i flashen så är det ingen fara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

Är datorn stabil i Windows så flasha i Windows. Gör dock INGET samtidigt som du flashar. Viktigt att all xmp/överklockning är avslaget innan du flashar i Windows. Men kör på att uppgradera via Windows. Det fungerar fint om datorn är stabil.

Intel 9700K@5GHz, 2x8GB@3200MHz DDR4, GeForce RTX 2080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2002

Har du inte kortet möjligheten att flasha via nätet från UEFI?

Jag har kört uppdateringar på mitt Asus Z170 Pro Gaming så. Fast MSI kanske inte har denna funktion på detta kort?

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag lyckades bricka ett moderkort genom att flasha bios från Windows, det var typ version x.xxxA och biosflashning från Windows stöddes först från version x.xxxB. Detta var dock på Athlon XP-tiden och sedan dess har jag aldrig haft några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Lägg bios filen på c istället och flasha från bios.
Ingen koll på MSI men på asus kort funkar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av henkiii:

Kör från Windows.
Om de vore farligt skulle de inte släppa verktygen att göra det.

Så länge du inte bryter strömen till datorn mitt i flashen så är det ingen fara.

Skrivet av hulkenstrong:

Är datorn stabil i Windows så flasha i Windows. Gör dock INGET samtidigt som du flashar. Viktigt att all xmp/överklockning är avslaget innan du flashar i Windows. Men kör på att uppgradera via Windows. Det fungerar fint om datorn är stabil.

Skrivet av snajk:

Jag lyckades bricka ett moderkort genom att flasha bios från Windows, det var typ version x.xxxA och biosflashning från Windows stöddes först från version x.xxxB. Detta var dock på Athlon XP-tiden och sedan dess har jag aldrig haft några problem.

Låter som att det är värt ett försök. Faktum är att den själv hoppar in i BIOS lite då och då, jätteskumt. Hade inte det problemet med mitt gamla grafikkort.

Skrivet av Tim_Beluga:

Har du inte kortet möjligheten att flasha via nätet från UEFI?

Jag har kört uppdateringar på mitt Asus Z170 Pro Gaming så. Fast MSI kanske inte har denna funktion på detta kort?

Inte vad jag vet.

Skrivet av laledan:

Lägg bios filen på c istället och flasha från bios.
Ingen koll på MSI men på asus kort funkar det.

Det verkar tyvärr som att det bara finns två alternativ, USB eller Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Jag har tvingats flasha från Windows ett fåtal gånger men det har alltid gått utan problem.

MSI Liveupdate ska även ha valmöjligheten att skapa ett bootbart USB-minne som flashar vid omstart.