Acer Nitro XV273K – 144 Hz och 4K UHD till slagkraftigt pris

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lodisen:

@Laxpudding
"Det blir generellt högre bildkvalitet av att skala genom GPU"

Menar du att välja 4K resolution och köra en lägre render scale istället för att välja 1080/1440P direkt i spelen?

Det kan man också göra och testa sig fram med för optimalt resultat.

Vad jag menar är det bokstavliga, det enkla. Kryssa i att du ska skala med GPU istället för i skärm, vilket brukar vara förvalt. Så att när du kör 1920x1080 kommer du få en 3840x2160-signal till skärmen där GPU:n skalat upp bilden. Vilket då leder till en högre kvalitet än när du kör 1920x1080-signal till skärmen, där skärmen då får skala på egen bedrift till panelens 3840x2160 pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan man också göra och testa sig fram med för optimalt resultat.

Vad jag menar är det bokstavliga, det enkla. Kryssa i att du ska skala med GPU istället för i skärm, vilket brukar vara förvalt. Så att när du kör 1920x1080 kommer du få en 3840x2160-signal till skärmen där GPU:n skalat upp bilden. Vilket då leder till en högre kvalitet än när du kör 1920x1080-signal till skärmen, där skärmen då får skala på egen bedrift till panelens 3840x2160 pixlar.

Ah, på så vis.
Tackar för förklaringen.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jodå. De vill ha miljoner på miljoner av samma sorters 24- och 27-tummare med 1920x1080 eller 2560x1440 som ska förgylla skrivborden på lika många kontorsplatser världen över. Skärmar som nästan tillverkar sig själva. Där man kan skicka containervis med skärmar till en och samma kund.

Så finns det en liten klick nördar som vill raka motsatsen och kräver teknik som är besvärlig att ta fram. Som sedan köper endast en skärm i taget. Vilken de i alla fall lämnar tillbaka därför att det är lite glow i kanten. Var lägger vi resurserna?

Utvecklingen går onekligen åt rätt håll även om det inte går snabbt.

Nästa steg verkar för övrigt vara LG:s 38-tumspaneler med 3840x1600 som kliver högre än de 75 Hz de haft tidigare. Lär komma i år. Hoppas jag.

Fast nu gällde ju inte min kommentar kontorskärmar utan spelskärmar, vars skillnad i pris mot vanliga tråkmonitorer faktiskt gör att man kan kräva mycket mer än jag upplever att man överlag får (utan att dock ha någon koll på tillverkningskostnader och annat ska sägas). Hade en 27" spelskärm kostat 3000 kr tycker jag det hade varit helt ok med en del problem, fast med en prislapp på typ 8000 kr är iaf min kravbild annan. Detta understryks också av branschen som gärna vill framhålla spelskärmrna som världens 8e underverk i reklamen men som har betydligt svårare att leverera i praktiken. Min personliga teori är att det har att göra med begränsningarna i bildöverföringen och avsaknaden av prestanda hos GPUerna, att hålla på och mixtra med dubbla DP kablar osv tror jag många drar sig för, i synnerhet när det vad jag vet inte går att få 4K på något större än 27". Att kränga en skärm som kostar typ 20 papp där ytterst få kan använda den fullt ut är förmodligen ingen bra affärside.

Sen ska jag väl säga att min personliga uppfattning också påverkads av att ha parkerat en OLED på skrivbordet sen 1-2 år vilket gör att alla LCDer ser lite dassiga ut i jämförelse (även om man vunnit på panellotteriet). Hade jag inte själv nästan enbart kört snabba twitch shooters där "lag" och frekvens är viktigt så hade jag nog helt och hållet skippat LCD. För närvarande har det för mig inneburit en lösning där jag baxar fram en 27" 240 hz monitor framför OLEDen när jag vill spela vilket kanske inte är supersmidigt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cchriss:

Hur står sig de gamla premiumskärmarna mot den här?
Typ PG279Q osv.
Färger? BLB? Kontrast? Responsivitet? Vilken ser bäst ut i 1440?

De nya skärmarna är bättre eller lika bra på nästan alla punkter. Du har en bättre panel där de exemplar med AUO:s 4K/144-panel som jag sett har varit problemfria med BLB och uniformitet.

Kontrastförhållandet: det samma, 1000:1-därikring. Men högre uniformitet kan medföra att kontrasten upplevs som högre på 4K/144-panelerna. Har inte haft möjlighet att direkt jämföra IPS-glow i vinkel, men skulle generellt säga att den nya panelerna har glow men att den är mindre gul och inte riktigt lika framträdande.

Färgomfånget är högre på dessa 4K/144-paneler och deras lysdioder.

2560x1440 kommer fortfarande se bäst ut på 1:1-förhållande. Mer ett gränsfall för spel skulle jag säga.

"Responsitivitet" vet jag inte riktigt vad du tänker på? Latens? Eftersläp? Latensen är överlag lika låg. Eftersläpsnivåerna är en gnutta bättre på de "gamla" premiumskärmarna. Det är tydligast när man kör exempelvis ULMB och eftersläpsreducering. Stör man sig på eftersläpsnivåerna på de "gamla" skärmarna kommer 4K/144-skärmarna vara av samma skrot och korn. Samma sak för övrigt med de 3440x1440-UW-skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre eller lika bra på nästan alla punkter. Du har en bättre panel där de exemplar med AUO:s 4K/144-panel som jag sett har varit problemfria med BLB och uniformitet.

Kontrastförhållandet: det samma, 1000:1-därikring. Men högre uniformitet kan medföra att kontrasten upplevs som högre på 4K/144-panelerna. Har inte haft möjlighet att jämföra IPS-glow i vinkel, men skulle generellt säga att den nya panelerna har glow men att den är mindre gul och inte riktigt lika framträdande.

Färgomfånget är högre på dessa 4K/144-paneler och deras lysdioder.

2560x1440 kommer fortfarande se bäst ut på 1:1-förhållande. Mer ett gränsfall för spel skulle jag säga.

"Responsitivitet" vet jag inte riktigt vad du tänker på? Latens? Eftersläp? Latensen är överlag lika låg. Eftersläpsnivåerna är en gnutta bättre på de "gamla" premiumskärmarna. Det är tydligast när man kör exempelvis ULMB och eftersläpsreducering. Stör man sig på eftersläpsnivåerna på de "gamla" skärmarna kommer 4K/144-skärmarna vara av samma skrot och korn. Samma sak för övrigt med de 3440x1440-UW-skärmarna.

Menar du möjligtvis tvärt om här då det låter som du säger att initialt att de gamla skärmarna är bättre eller lika bra men sen radar upp exempel på varför dom inte är det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Fast nu gällde ju inte min kommentar kontorskärmar utan spelskärmar[...]

Och mitt svar var varför vi inte ser samma utveckling på spelskärmar. Och det svaret inbegriper kontorsskärmar. För där har du förklaringen. Det går 1 spelskärm på 99 kontorsskärmar. Detta har väldigt lite med GPU-prestanda och bandbredden hos DP att göra.

Förstår du hur företagen tänker och hur tillverkningsekonomin samt försäljningsekenomin påverkar deras beslut, så förstår du också i högre grad varför speldrömmen och verkligheten fortfarande har långt till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och mitt svar var varför vi inte ser samma utveckling på spelskärmar. Och det svaret inbegriper kontorsskärmar. För där har du förklaringen. Det går 1 spelskärm på 99 kontorsskärmar. Detta har väldigt lite med GPU-prestanda och bandbredden hos DP att göra.

Förstår du hur företagen tänker och hur tillverkningsekonomin samt försäljningsekenomin påverkar deras beslut, så förstår du också i högre grad varför speldrömmen och verkligheten fortfarande har långt till varandra.

Fast med den logiken skulle det väl inte finnas några spelskärmar alls om det var så dålig affär att tillverkar och sälja dom? Vi är väl båda gamla nog att minnas att man får inte så länge sen (eller jo, kanske var ett tag sen när jag tänker efter ) körde PC gaming på helt vanliga kontorsskärmar. Min känsla är att något helt enkelt håller tillbaka utvecklingen på spelskärmar, sen exakt vad det beror på känns mer oklart, bristande konkurrens är väl förmodligen ett skäl.

När det väl kommer 2 riktiga high end skärmar (4K/144hz/FALD) så är dom båda i 27" vilket i mina ögon gör dom snudd på ointressanta, trots att jag väl annars inte direkt är killen som tvekar att göra frekventa och dyra skärm/TV-inköp. Hade den däremot varit i säg 38" med en 4K/144hz/FALD hade jag förmodligen köpt en på lanseringsdagen. Det är vad jag menar med att tillverkarna känns lite i otakt med kunderna. Sen kan det så klart finnas andra skäl också, typ att yielden är för dålig på större paneler, men 2019 känns inte typ 38" LCD som det borde vara samma utmaning att tillverka som för 10 år sedan. Men som nämnts innan, mina faktiska kunskaper om LCD tillverkning är minimala.

Edit:
Det kan så klart vara så att det är jag som är i otakt med vad andra kunder än mig själv kräver, men jag får intrycket från trådar som denna att det är fler som kommer fram till slutsatsen "gärna 4K spelskärmar i 144hz men först när storleken är större än 27". Och stämmer det lär det avspeglas i försäljningsvolymerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jodå. De vill ha miljoner på miljoner av samma sorters 24- och 27-tummare med 1920x1080 eller 2560x1440 som ska förgylla skrivborden på lika många kontorsplatser världen över. Skärmar som nästan tillverkar sig själva. Där man kan skicka containervis med skärmar till en och samma kund.

Så finns det en liten klick nördar som vill raka motsatsen och kräver teknik som är besvärlig att ta fram. Som sedan köper endast en skärm i taget. Vilken de i alla fall lämnar tillbaka därför att det är lite glow i kanten. Var lägger vi resurserna?

Utvecklingen går onekligen åt rätt håll även om det inte går snabbt.

Nästa steg verkar för övrigt vara LG:s 38-tumspaneler med 3840x1600 som kliver högre än de 75 Hz de haft tidigare. Lär komma i år. Hoppas jag.

Skickar tillbaka för att det är för mycket glow I kanterna, jag känner mig påhoppad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Fast trenden går åt rätt håll som du indirekt skriver med att förr spelade vi på kontorsskärmar. Spelskärmar är en växande marknad med möjlighet till innovation och bättre marginaler. Snarare att svälta varandra till döds genom att leverera samma kontorsskärmar år efter år till allt lägre priser.

Spelskärmar är trots det fortfarande en försvinnande liten del av skärmmarknaden totalt och globalt. Besluten om utveckling och nya produkter ser därför ut som de gör.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu har vi alltså äntligen fått en 4K skärm med bra färgåtergivning och uppdateringsfrekvens - DESSUTOM till ett pris som inte är helt orimligt. Synd bara att priserna för GPUerna som behövs för att driva moderna spel på den däremot är HELT orimliga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Fast trenden går åt rätt håll som du indirekt skriver med att förr spelade vi på kontorsskärmar. Spelskärmar är en växande marknad med möjlighet till innovation och bättre marginaler. Snarare att svälta varandra till döds genom att leverera samma kontorsskärmar år efter år till allt lägre priser.

Spelskärmar är trots det fortfarande en försvinnande liten del av skärmmarknaden totalt och globalt. Besluten om utveckling och nya produkter ser därför ut som de gör.

Marignalerna lär rimligtvis vara väldigt mycket högre på spelskärmar (premiumskärmar) varför det borde vara rätt intressant för tillverkarna att sälja sådana. Lite samma sak som att Apple är långt ifrån världen största tillverkare i antal sålda enheter men ohotad gällande vad dom tjänat på det senaste 10 åren.

Men frågan kvarstår ju varför det satsas så mkt på just 27" i 4K, vilket iaf för mig känns som rätt meningslöst. Om det inte är så att mina önskemål skiljer sig mkt från andras så måste det ju ändå ses lite som en felsatsning. Och ja, förväntar mig självklart att du vet svaret på den frågan

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Men frågan kvarstår ju varför det satsas så mkt på just 27" i 4K, vilket iaf för mig känns som rätt meningslöst. Om det inte är så att mina önskemål skiljer sig mkt från andras så måste det ju ändå ses lite som en felsatsning. Och ja, förväntar mig självklart att du vet svaret på den frågan

För att det var i 27 tum AUO ansåg det säkrast möjligt med deras metoder, erfarenheter och tillverkningsprocesser utveckla en fungerande 4K/144-panel som går att massproducera? En panel ändå blev minst ett år försenad men likväl var först i världen att bryta igenom 4K/60 Hz-gränsen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

2560x1440 ≈ 3,7 miljoner pixlar
3840x2160 ≈ 8,3 miljoner pixlar

Skalar du Windows 150% så renderas text och grafik i samma storlek som om att du körde 2560x1440 på 27-tum. Men eftersom texten renderas med mer än dubbla pixeltätheten blir texten tydligare.

Räknar man inte pixeltäthet i pixlar per längdenhet? Då får jag det till 3 840 / 2 560 = 1,5 gånger högre pixeltäthet. Sedan är det ju såklart mer än dubbelt så många pixlar per ytenhet, men det heter väl inte pixeltäthet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Om semantiken är viktig så, ja visst. Det används i alla fall ungefär dubbel så många pixlar för att rendera samma text.

Poängen är att ifall någon missar detta och inte ser effekten, så finns det en rad förklaringar. Huruvida man räknar detta på längden eller ytan är nog inte det som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att det var i 27 tum AUO ansåg det säkrast möjligt med deras metoder, erfarenheter och tillverkningsprocesser utveckla en fungerande 4K/144-panel som går att massproducera? En panel ändå blev minst ett år försenad men likväl var först i världen att bryta igenom 4K/60 Hz-gränsen?

Har ändå lite svårt att se att det skulle vara så stor skillnad på typ en 27" LCD panel och en säg 38" så länge upplösningen är densamma. Hade det däremot handlat om typ 27" vs 90" hade det så klart varit lite annorlunda. Det får mig att tro att det kanske snarare var ett medvetet beslut än "det bästa vi kunde göra". Jag gissar eg mest här utifrån att < 40" känns ganska mainstream idag i sig och antalet pixlar ju är detsamma (eller iaf skulle varit), men du kanske faktiskt vet hur det förhåller sig här?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Jag har inte detaljkoll på AUO:s utbud av paneler. Men kan inte komma på att några stora IPS-paneler skulle finnas där sedan innan. Däremot har AUO sina välkända (erkända, ökända etc.) IPS/AHVA-paneler på 27-tum och 144 Hz. Så att den kunskapen, erfarenheten och den tillverkningsprocessen blev underlaget till deras 4K-paneler låter rimligt.

Att slänga sig på en helt ny typ av panel i en storlek man inte hade utvecklat innan, med en fabriksprocess man kanske inte har och dessutom anpassa detta för krav på 144 Hz, borde därför bli en lika orimlig uppgift.

Precis som LG tar sin 34- och 38-tums UW-IPS-paneler, bygger vidare på sin kunskap och sina processer till en högre frekvens.

Skrivet av improwise:

Har ändå lite svårt att se att det skulle vara så stor skillnad på typ en 27" LCD panel och en säg 38" så länge upplösningen är densamma.

Det är bokstavligen talat två helt olika fabrikslinjer att tillverka 27:or och 38:or

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Om semantiken är viktig så, ja visst. Det används i alla fall ungefär dubbel så många pixlar för att rendera samma text.

Poängen är att ifall någon missar detta och inte ser effekten, så finns det en rad förklaringar. Huruvida man räknar detta på längden eller ytan är nog inte det som avgör.

Gôtt. Jag vill bara vara säker på att jag själv har koll på betydelsen av relevanta begrepp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Du spelar väll endå inte i 4k på den skärmen ?... Jag sitter här och ser ingen skillnad i mellan mina två skärmar...

Exakt det jag gör och det är fantastiskt

Gick från en 1920x1200 24" som jag hade i rätt många år till den som jag har nu, dvs 3840x2160 23,6".

Var som en helt ny värld, då jag älskar "retina"-look:en sedan det var en grej. Varför ska telefoner ha snudd på osynliga pixelstrukturer i sina paneler och inte panelerna i datorskärmar osv? En skulle kunna resonera att text blir pyttelitet, vilket kanske var lite jobbigt i början så klart, men jag blev van till slut och nu kan jag ibland se "jaggies" på text som har dålig AA bland annat.

Inte minst jaggies i spel, där FXAA/SMAA kan dölja det ganska skapligt. Men så fort det finns prestanda till övers så kör jag gärna med MSAA/SSAA för att eliminera det helt, men det blir mest bara i äldre titlar då det är sinnessjukt tungdrivet i 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Min poäng är inte specifikt till just AUO utan snarare att LCD paneler på typ 40" idag inte känns som speciellt udda, snarare mainstream. Därmed bör inte storleken i sig skapa några unika problem som det gjorde på den tiden de storlekarna ansågs udda. Dessutom kan man tycka att till vissa delar borde vara enklare att producera något större, men ändå inte jättestort, typ större pixla, bättre ventilation osv.

För att ta mig själv som exempel, jag har nyligen gått igenom 4 stycker olika 34" 120 hz skärmar, samtliga hade ett flertal döda/lysande pixlar trots att dom köpts vi olika tillfällen från olika butiker (dvs risken för en enstaka felaktig batch borde vara liten). Det tycker jag ändå skvallrar om en rätt dålig tillverkningsprocess och även obefinlig QC. Samtidigt kan jag knappt minnas jag senast hade pixelfel på telefoner, TV-apparater och annat. Lite BLB osv kan jag leva med men inte ett flertal pixlar med avvikande färg mitt i bilden. I synnerhet inte på skärmar som kostar norr om 10 papp.

Nå väl, nu kanske vi kommit lite väl långt ifrån XV273 och dess recension

Permalänk
Medlem

GSync varianten av samma monitor:

https://www.tomshardware.com/reviews/acer-predator-xb273k-4k-...

(Den får bra betyg, dock känns testet lite "lättviktigt")

TFTCentrals test:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xv273k.htm

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vet inte om jag missade detta i recensionen men har FreeSync varianten en fläkt på samma sätt som GSync varianten verkar ha? Den senare sägs ju vara lite irriterande...

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Ingen fläkt på denna apparat. Fläkten hör ihop FPGA-lösningen som Nvidia använder för G-Syncmodulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Ingen fläkt på denna apparat. Fläkten hör ihop FPGA-lösningen som Nvidia använder för G-Syncmodulen.

Tack för info.

Permalänk
Inaktiv

Synd att HDR400 ser ut som skit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon285805:

Synd att HDR400 ser ut som skit

HDR400 är i sig inte skit. Det är en kvalitetsneutral spec. Vad HDR400 säger, mellan raderna, är att skärmen saknar förutsättningar för att återge HDR. Det är egentligen samma gamla vanliga teknik som alltid. Det faktiska dynamiska omfånget är fortfarande SDR.

Men tillverkarna skulle kunna göra det hela bättre och ta till vara på hela signalens utökade information. Där har flera av skärmtillverkarna valt att inte göra det utan istället bara klippa nivåerna utan att lämna alternativ till dig som användare.

Samma problem finns med TV-apparater. Så gott som allt utom toppklass och en del mellanklass ligger på samma omfång som en HDR400-skärm. Dynamiken finns inte där för HDR i ordets rätta bemärkelse. Fast på TV-apparaterna finns ofta lite mer möjligheter att välja mellan att klippa nivåer eller ta en mer korrekt, men också ganska dämpad bild.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Hur många skärmar med HDR400 och 90% DCI-P3 finns det? Under 90% DCI-P3, så blir bildkvaliteten sämre med HDR400. Visst, man får ljusare bild och bättre färger men man får sämre svarta färger.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon285805:

@Laxpudding: Hur många skärmar med HDR400 och 90% DCI-P3 finns det? Under 90% DCI-P3, så blir bildkvaliteten sämre med HDR400. Visst, man får ljusare bild och bättre färger men man får sämre svarta färger.

HDR400 säger inget om bildkvalitet utan endast förutsättningarna för hur mycket HDR man faktisk kan alstra. Vilket inte alls är mycket.

Ett mindre färgomfång handlar om panelens och belysningen förmåga att alstra primärfärgerna så rena som möjligt i fråga om spektrumfördelningen. Rött blir till en mättad röd färg enligt DCI-P3 därför att den kan alstra rött med tillräcklig energi i rätt våglängd och detta utan att annat ljus stör. Ju mer ljus av andra våglängder som spiller över, desto mindre mättad blir färgen och färgomfånget krymper.

"Ljusare bild" och "svarta färger" handlar om annat och kan vara allt från EOTF-hantering till panelens kontrastförhållande etc.

Permalänk
Medlem

Hur är det med denna panels förmåga att visa QHD/WQHD som jag fortfarande anser är den optimala upplösnigen på en 27" (utan skalning)? Tänker då främst på vid icke spel/film utan mer typiskt kontrosjobb.

Även om skalningen i Windows blivit bättre så är det fortfarande en del strul om man typ kör med en laptop som man pluggar in och ur med efterföljande "fönsterpanik" så jag tycker native upplösning (dvs inställd upplösning i detta fall) utan skalning har sina fördelar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Avsnitt 5, längst ned. Inget som rekommenderas heltid för Windows även om det fungerar väldigt bra jämfört med andra varianter med skalad upplösning på datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Avsnitt 5, längst ned. Inget som rekommenderas heltid för Windows även om det fungerar väldigt bra jämfört med andra varianter med skalad upplösning på datorskärm.

Jo, kollade där men ville gärna "spetsa frågan" något:

"Detta är en fördel om du har svårt att rendera spelen i 4K-upplösning. Kör 2 560 × 1 440 istället och behåll en högre bildhastighet. För Windows och reproduktion – och förstås produktion – av foto och grafik är 3 840 × 2 160 pixlar förstås att föredra. Där anpassar du istället skalningen."

"att föredra" kan tolkas lite både som att det inte alls är bra eller att det är helt ok men att 4K med skalning är bättre (vilket det väl på sätt och vis är i vissa fall). Min 4K panel i laptopen ser helt klart bättre ut i 4K med 200% skalning än vad den gör i FHD upplösning utan skalning iom att det ändå blir skarpare osv. Men QHD på en 4K skärm är väl ingen pixelmatching som så och borde kunna vara besvärligare.