Huawei Mate X är vikbar 5G-telefon med skärm på 8 tum

Permalänk
Melding Plague

Huawei Mate X är vikbar 5G-telefon med skärm på 8 tum

Med ett patenterat gångjärn, större skärm och mer slimmad profil än Samsung Galaxy Fold tar sig Huawei an den vikbara trenden med Mate X. Priset hamnar på en bra bit över 20 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Efter att ha sett denna framstår Samsungs försök att skapa en vikbar lur som... Ja, just ett försök...

Edit: Kände mig tvungen:
Samsung: "We're gonna make the coolest phone you've ever seen!"
Huawei: "Hold my beer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Efter att ha sett denna framstår Samsungs försök att skapa en vikbar lur som... Ja, just ett försök...

Precis! Samsungs försök känns fånigt och hopplöst ute redan innan lansering. Jag var starkt kritisk till dem för deras löjliga implementation och löjliga pris, men det här är fett nice och priset känns mer befogat, även om det fortfarande är i överkant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta känns lite mera genomtänkt, Hoppas att de spinner vidare på vikbara telefoner och även gör de lite mindre.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte på något sätt kunna få telefonen att vikas ihop så att skärmen är skyddad istället? Får ett intryck av känslighet istället för att bli imponerad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

19,5:9? Varför inte bara säga 13:6? Sedan när började man använda decimaltal i bråk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är verkligen bättre än Samsungs, som vanligt lär man inte köpa en inom åtminstone 2-3 generationer har passerat och diverse eventuella barnsjukdomar har åtgärdats.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gångjärnet må vara patenterat men det här vill man ju inte se på en produkt som kostar 24 000 kr:

Fler bilder här.

Permalänk
Inaktiv

Som jag tidigare har skrivit så är den riktigt imponetande och betligt bättrre än vad jag skulle kunna föreställa mig.
Angående priset så telefonens målgrupp gruppen early apdaters som troligen till stor del består av företag.
Så de som nu ropar på flopp på grund av högt pris, är nog samma individer som ropade flopp till lcd-skärmarna när de kom för att de var så dyra. Där jag hoppas på att dessa vikbara om något år blir ett alternativ för kundgruppen early majority.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Precis! Samsungs försök känns fånigt och hopplöst ute redan innan lansering. Jag var starkt kritisk till dem för deras löjliga implementation och löjliga pris, men det här är fett nice och priset känns mer befogat, även om det fortfarande är i överkant.

Exakt, Galaxy Fold känns mer som ett koncept om en avlägsen framtid där vikbara smartphones är the big thing, så tog Huawei verkligen och gjorde det till en sensitibel produkt. Jag brukar inte använda ordet "ägd" men det passar ganska bra i detta sammanhang

Permalänk
Medlem

Min första följdfråga är
: Vad kostar ett skärmbyte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hakan78:

Min första följdfråga är
: Vad kostar ett skärmbyte?

Skickades från m.sweclockers.com

24000?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Min första följdfråga är
: Vad kostar ett skärmbyte?

Skickades från m.sweclockers.com

1500:-

Om du har en försäkring hos Länsförsäkringar som täcker din egendom.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ballong

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Undra vad hela androidcommunityn hade gapat om om Apple kom med sån telefon på över 20k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telefonen kan en sak som är nytt och det är att den är vikbar sen är resten bara nackdelar, det verkar som att skärmen inte är platt eller att det blir permanenta märken på den när man viker ihop den, den saknar även kamera vilket förhindrar från gruppsamtal som man brukar vilja använda tablets till och sen är allt gjort av plast till skillnad från Samsung foldable, till och med baksidan är gjord av plast. Detta kan se coolt ut och det är coolt, men tekniken är inte redo och frågan är om den ens kommer bli det någonsin.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

1500:-

Om du har en försäkring hos Länsförsäkringar som täcker din egendom.

Nu har jag ju allrisk hos folksam. Man kan inte utnyttja dessa försäkringar för ofta pga att man kan bli klassad som oaktsam. Hade en separat mobilförsäkring för något år sedan där jag blev uppsagd från försäkringen andra gången jag lämnade in mobilen för skärmbyte inom loppet av 11 månader. Med tanke på hur dyra och ömtåliga mobiler blir med tiden så är det en tidsfråga innan denna klassas som en separat egendom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Gångjärnet må vara patenterat men det här vill man ju inte se på en produkt som kostar 24 000 kr:

https://i.imgur.com/et622tb.png

Fler bilder här.

Det är ju självklart kompromisser som behöver göras när man ska böja skärmen, man kan nog inte få en lika perfekt yta som på en helt platt skärm.
Jag skulle nog undvika enheter som dessa de första generationerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"och telefonen har en maximal laddningsförmåga på 55 watt"
Fy i helvete.

Har 40W på min Mate 20 pro och hinner knappt stoppa in den i laddaren innan den är fulladdad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är ju inte något gorillaglas på dessa kan jag tänka mig. Undrar hur pass skärmarna tål egentligen. Tvivlar på att de är lika hållbara. Dock så är tanken med denna bättre, förutom att det ser ut som skit när man vikt upp den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

19,5:9? Varför inte bara säga 13:6? Sedan när började man använda decimaltal i bråk?

Det är nog för att man vill ha 9 som nämnare för enklare jämförelse med vanliga aspektkvoter (man slipper fundera ett varv på vad som är bredast av t.ex. 13:6 och 21:9). Fast det bästa vore nog om man skippade bråk helt och hållet och gick direkt på kvoten, i det här fallet 2,17. Det blir enklare än att försöka jämföra t.ex. 5:4, 4:3, 3:2, 16:10, 16:9, 2:1, 13:6, 21:9, 32:9.

Permalänk
Medlem

Sen köper man väl inte Huawei p.g.a allt potentiellt spionage heller.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Undra vad hela androidcommunityn hade gapat om om Apple kom med sån telefon på över 20k.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem lurar du? Ingen tror väl att Apple släpper en sådan för mindre än 35 lakan? Och när de väl gör det så är det naturligtvis de som uppfunnit det trotts att andra tillverkare var före, som det brukar vara.

Jag tycker personligen att det är åt helvete för dyrt, men tycker Huawei's implementation känns lite intelligent till skillnad från Samsung's så därför känns den mer prisvärd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Just nu, gen 1 produkter, kostar som en mindre begagnad bil och lär ha rätt kakig mjukvara. Men om inom 3-5 år är nog det här med 5G något i nästan varje persons ficka.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Undra vad hela androidcommunityn hade gapat om om Apple kom med sån telefon på över 20k.

Skickades från m.sweclockers.com

20k? 30-40k möjligen om det vore Apple.

I vilket fall som är det sjukt löjlig summa för en Gen1 produkt

Permalänk
Avstängd

Måste säga att Mate X ser snyggare ut än Galaxy Fold. Dock lite ogenomtänkt att via så att skärmen är läng med utsidan. Hur hållbar kommer skärmen vara ex?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem lurar du? Ingen tror väl att Apple släpper en sådan för mindre än 35 lakan? Och när de väl gör det så är det naturligtvis de som uppfunnit det trotts att andra tillverkare var före, som det brukar vara.

Jag tycker personligen att det är åt helvete för dyrt, men tycker Huawei's implementation känns lite intelligent till skillnad från Samsung's så därför känns den mer prisvärd.

Apple har en prispåslag på 1000 precis som alla andra. Skillnaden är att de va i princip först med smartphones vi känner idag. Sen kan man inte skryta om någon som inte funkar bra, Apple släpper sällan funktioner som är opolerade. De satte en standard på hur fingeravtrycksläsaren ska fungera med våra telefoner.
Nu är det Samsung och Huawei som är först ut och därför motiverar de sitt pris. Alla som tror samsung och huawei är så pro consumer är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Efter att ha sett denna framstår Samsungs försök att skapa en vikbar lur som... Ja, just ett försök...

Edit: Kände mig tvungen:
Samsung: "We're gonna make the coolest phone you've ever seen!"
Huawei: "Hold my beer."

Tycker precis tvärt om faktiskt. Goa repor längs ryggen den är dessutom för stor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem lurar du? Ingen tror väl att Apple släpper en sådan för mindre än 35 lakan? Och när de väl gör det så är det naturligtvis de som uppfunnit det trotts att andra tillverkare var före, som det brukar vara.

Jag tycker personligen att det är åt helvete för dyrt, men tycker Huawei's implementation känns lite intelligent till skillnad från Samsung's så därför känns den mer prisvärd.

Fast jag fattar inte hur de tänkte med den skrynkliga skärmen ... Det är ju helt idiotiskt. OPPO släpper också en som är löst på samma sätt. Undrar om de lyckats slippa skrynkelskärm.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast jag fattar inte hur de tänkte med den skrynkliga skärmen ... Det är ju helt idiotiskt. OPPO släpper också en som är löst på samma sätt. Undrar om de lyckats slippa skrynkelskärm.

Min killgissning är att det blir slittåligare så. Skall man ha en rigid skärm så räcker det ju fan att det kommer in skräp i fogarna så kommer friktionen tillslut bli så stor att gånggärnern eller skärmen går i kras, men med en flexibel skärm så får där plats lite skräp utan att saker går sönder. Verkligheten ser ju ut så att folk kommer ha de här telefonerna i smutsiga miljöer och inte i renrum och så vidare, så det kommer komma smuts och skit i de rörliga delarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.