Bygge av liten smidig speldator för rimligt pris..

Permalänk

Bygge av liten smidig speldator för rimligt pris..

https://www.inet.se/produkt/b1067422/kompakt

Vad tror ni om detta bygge?

Skall i huvudsak spelas Cs:S samt cs:go på, men det gör inte något om det går att spela grafiktyngre spel. Har inte spelat/byggt datorer på 10 år skall sägas. Vill bygga en liten smidig dator med kraft nog att spela någorlunda på och med en begränsad budget. Det skall sägas att detta är nästan lite i överkant även detta. Datorn får gärna bli ännu billigare också, vara sval och inte låta för mycket

Så, vad tror ni? Lirar delarna ihop? Något jag bör byta ut? Det jag letar är ju mest bang for the buck så att säga.

Har en gammal skärm som dög för 10 år sedan, gör man något med den nu? Det är någon 19'' widescreen historia med 1440x900.

MVH

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Satsa på det nya 1660Ti istället!

Permalänk
Medlem

@Octanerering: Skulle välja ett större chassi för att få datorn svalare. (edit: om smidig är viktigt behåll ditt första chassi) Det är också vettigt att investera i en bättre PSU. Det följer med en tillräcklig CPU-fläkt till Ryzen 2600, så du behöver inte köpa en extra. Skulle även prioritera högre hastighet över något bättre latenser för RAM, speciellt gällande Ryzen. Samsungs SSD:er är mycket trevliga. Föredrar även Asus moderkort, bättre BIOS och Supreme FX är härligt. Skulle rekommendera något i denna stil:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12337869

Om du kan tänka dig att betala några hundralappar extra skulle ett 1660ti vara en värd uppgradering, t.ex https://www.inet.se/produkt/5407184/msi-geforce-gtx-1660-ti-6gb-ventus-xs-oc.

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk

@Lajnuz: Tack för input!

Ja grejen är den att jag vill ha ett så kompakt bygge som möjligt, just p.ga. platsbrist och att man ist hade kunna i värsta fall stuva in den under soffan. Behöver ju inte vara just detta chassi jag länkade till, men helst något m-itx chassi vore toppen. Om det går att få ett sådant spelbart utan att det brinner upp så att säga

Visa signatur

MVH

Permalänk
99:e percentilen

Föreslår Corsair SF600 v2 eller SF450 v2 istället. Fantastiskt nätagg som är passivt kylt utom vid hög belastning. Just nätagg tycker jag är värt att lägga lite extra på redan från början. Du vill dessutom bygga kompakt, så jag har mycket svårt att hitta bra argument för ett stort ATX-agg som inte ens är modulärt. Jag skulle hellre gå ner till ett 1050 Ti om budgeten inte kan höjas.

Sedan kanske ett Kolink Rocket eller PC‑TU100. Har själv det sistnämnda och det är inte minst väldigt smidigt att ta med sig. Men detta är inte lika värt att lägga pengar på; du kan gott behålla ditt tänkta chassi om du vill spara pengar.

Om din huvudskärm är den gamla 19-tummare du beskriver bör du köpa en ny skärm också, förslagsvis en så kallad basgamingskärm med 144 Hz eller till och med en modernare gamingskärm med 240 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Okej. Nu har jag gjort ett nytt bygge med bättre ssd, snabbare minnen, amd gpu etc.

Vad tror ni om detta?

Är ett AMD gpu, en radeon rx570 som är till kraftigt reducerat pris. Prisvärt? Övriga synpunkter på detta? Om man säger såhär, kan jag få lika bra/bättre saker för mindre pengar?

MVH

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

@Octanerering: Ser mycket bättre ut, men jag skulle verkligen gå för 1660ti istället. Om du ska köra internet över kabel skulle jag köpt detta moderkort istället.
Med pengarna du sparar på det kan du fläska upp PSUn aningen, de brukar man ändå ha väldigt länge. Typ någon av dessa med guld-cert:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4398210

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octanerering:

Okej. Nu har jag gjort ett nytt bygge med bättre ssd, snabbare minnen, amd gpu etc.

Vad tror ni om detta?

Är ett AMD gpu, en radeon rx570 som är till kraftigt reducerat pris. Prisvärt? Övriga synpunkter på detta? Om man säger såhär, kan jag få lika bra/bättre saker för mindre pengar?

https://komponentkoll.se/bild/vavdm.png

MVH

RX570 är en åldrande gpu. Den lanserades 2017 och har redan problem med spel i high i 1080p. Som andra har skrivit, spara ihop mer pengar och köp ett 1660 ti istället.

Permalänk

Men så ni tjorvar till det. Haha, skämtosido, är så tacksam för all hjälp. Vi testar igen med guld certat nätagg från, vad det verkar erkänt bra, Seasonic samt ett annat GPU.

+ Detta kort: https://www.webhallen.com/se/product/297513-ASUS-GeForce-GTX-.... Det verkar smidigt med sina 17,4 cm. Vad är det man prutar på, förrutom ev kylning, när man väljer ett kort ur samma serie som är kring 10 cm kortare?

Och sen tänkte jag det här med minnena. När jag läser lite så verkar ju 3000/3200 mhz förespråkas, speciellt för Ryzen. Men när jag kollar de flesta m-ITX moderkorten med inbygt wifi så ser det ut såhär: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 2800 MHz (O.C.), 2933 MHz (O.C.), 3000 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.), 3466 MHz (O.C.), 3066 MHz (O.C.).

Vad innebär det? Måste man överklocka moderkortet? Måste man köpa mindre minnen typ 2667 mhz och klocka upp? hmm.

Sen det här med kylning. Kommer jag behöva annan CPU kylare än STOCK, kommer jag behöva fler chassifläktar?

Tack på förhand.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Tycker bygget börjar se riktigt trevligt ut. Ja det är just det, kylning (allså högre ljudnivå och temperaturer). Det är ju samma kraft i kortet annars. Brukar inte vara ett stort problem om man inte funderar på riktigt kraftfulla kort som som t.ex 2080.

När du köper minne på t.ex. 3200 MHz kommer de ligga på 1600Mhz när du får dem ur kartong. Det man gör då är att gå in i bios och ändra xmp från off till on så ska det sedan ligga på 3200Mhz, superenkelt.

Intels stockkylare är skräp men de som kommer med Ryzen brukar vara rätt bra (om man inte ska överklocka.). I ett så litet chassi med ett grafikkort som bara har en fläkt skulle det kunna vara smart att lägga till en chassifläkt till - det är så billigt ändå.

Good luck!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör också med Kolink Rocket-chassit och det är verkligen kompakt, knappt längre än grafikkortet.
Men det är inte så lättjobbat, så man måste verkligen ha rätt komponenter för att få det att fungera.

Däremot har t.ex Fractal Design Define Nano S fångat mitt öga innan jag hittade Kolink Rocket.
Sen finns ju även Fractal Design Node 202 som ser lite ut som en gammal låda man ställde skärmen på.
Vill man ha något flashigare finns Phanteks EVOLV Shift X med en ganska unik design.

Annars tror jag du verkar ha fått ihop en bra setup.
Kan vara smidigt att komplettera senare med en vanlig HDD om du vill lagra lite annat.

Kör själv med en 500GB SSD för operativsystem och program, och sen en 1TB SSD för lagring av spel. Är riktigt nöjd, men det kostade lite då. Nu sjunker SSD-priserna ganska mycket, så håll ögonen öppna.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör ett FD Core 500 med ett Strix 1060 som är ett stort kort. Trevlig burk att jobba med också.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octanerering:

Men så ni tjorvar till det. Haha, skämtosido, är så tacksam för all hjälp. Vi testar igen med guld certat nätagg från, vad det verkar erkänt bra, Seasonic samt ett annat GPU.

https://komponentkoll.se/bild/GlhoW.png

+ Detta kort: https://www.webhallen.com/se/product/297513-ASUS-GeForce-GTX-.... Det verkar smidigt med sina 17,4 cm. Vad är det man prutar på, förrutom ev kylning, när man väljer ett kort ur samma serie som är kring 10 cm kortare?

Och sen tänkte jag det här med minnena. När jag läser lite så verkar ju 3000/3200 mhz förespråkas, speciellt för Ryzen. Men när jag kollar de flesta m-ITX moderkorten med inbygt wifi så ser det ut såhär: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 2800 MHz (O.C.), 2933 MHz (O.C.), 3000 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.), 3466 MHz (O.C.), 3066 MHz (O.C.).

Vad innebär det? Måste man överklocka moderkortet? Måste man köpa mindre minnen typ 2667 mhz och klocka upp? hmm.

Sen det här med kylning. Kommer jag behöva annan CPU kylare än STOCK, kommer jag behöva fler chassifläktar?

Tack på förhand.

Trevligt bygge! Har själv ett bygge i det chassit. Gillar det skarpt! Litet och smidigt. Mitt bygge består av en vattenkyld 2500k samt ett 7970.

Men nu över till ditt bygge. Innan du trycker på köp- knappen så kolla i moderkortets QVL om minnena funkar bra med moderkortet. Det är inte roligt om du upptäcker sedan att du bara kan köra minnena i låg hastighet.

Vad det gäller fläktar så följer det med 2 st. En stor i fronten och en liten vid sidan i höjd med CPU:n. Om du köper till ytterligare en fläkt så tror jag att du kan montera den på en platta som sitter på en sidan av chassit men kolla reviews av chassit först. Jag kommer inte ihåg med säkerhet. Jag har inte en extra fläkt i mitt bygge.

Lycka till!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@Octanerering: Om du lirar i väldigt låga upplösningar så kommer en Intelprocessor ge dig rätt så mycket bättre FPS än vad en Ryzen kommer att ge, särskilt en 2600 (ej X).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.