Studie: "Bättre streamingtjänster effektivast för att motverka piratkopiering"

Permalänk
Medlem

Så länge man kan få tag på något helt fritt på nätet är det många som inte kommer betala.

Skaffade XBOX Game Pass för ett tag sedan, utöver de vanliga tjänsterna för musik, film och serier. Fungerar kalas.

Permalänk
Medlem

Har inte kopierat några spel på minst 10 år, sedan jag började använda Steam på allvar. Helt enkelt inte värt besväret när det är så smidigt och med bra deals hela tiden. Men där Steam har fördelen att vara exakt samma sak som fysiska kopior så ligger streaming fortfarande långt efter. Kör bara Netflix i dagsläget, deras egna serier är för det mesta bra komprimerade men allt annat brukar vara kasst. Detta gäller speciellt filmer där i princip alla existerande tjänster är fullkomligt värdelösa.

iTunes är det enda som ens är någorlunda vettigt med filmer i 4K HDR, men även där är kvaliteten helt random, man vet aldrig vad man får. Kan vara hyfsat, kan vara uruselt, kan till och med vara trasiga videofiler. Kommer inte betala för något sådant tills de skaffar någon slags kvalitetssäkring. I dagsläget gissar jag att det är Jimmy the Intern alternativt chefens ointresserade son, som på varje filmdistributör sitter och drag-and-droppar videofiler till någon autokomprimeringsgenväg på skrivbordet, för att sedan skicka till de olika tjänsterna (som sedan komprimerar om dem för att passa sina system.)

Permalänk
Medlem

Blivit billigare? De blir bara dyrare och dyrare!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara: No shit, Sherlock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

De tjänster jag jämt har är Netflix och Crunchyroll och resten är bara när man vill se nått, t.ex. HBO de månaderna nya Game of Thrones avsnitt kommer.

Undrade hur länge det skulle ta innan någon påpekade det uppenbara - att man inte behöver inte abonnera på alla tjänster samtidigt.

Det är precis vad jag skulle göra om jag behövde betala för dessa tjänster - växla. För även om man hade alla serier och filmer samlade i en enda tjänst skulle man ändå inte hinna se alla med någorlunda behållning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Studie: Solen går upp i öst.

Idiotiska saker som olika releasedatum för olika regioner, geoblocking och dålig prissättning är det som driver på piratkopieringen. Lösningen är då såklart att ändra sina uråldriga affärsmodeller istället för att kriminalisera miljoner människor, men flera av dessa branscher valde att lobba lagstiftarna för det sistnämnda istället.

Om vi tar filmbranschen som exempel så har det ju äntligen byggts ganska gedigna streamingsidor de sista tio åren. Det nya problemet som har uppstått är att olika streamingsiter har rättigheter till olika saker. Det gör än en gång att det skapas incitament för piratkopiering eftersom man har tillgång till "hela katalogen" så att säga.

Sen tillkommer kostnaden också. Du kommer lätt upp i över 1000 kr per månad om du prenumererar på ett par stycken sidor och det blir helt enkelt oskäligt för de flesta.

Det här kommer fortsätta under överskådlig framtid tills branschen accepterar att teknikrevolutionen har förändrat landskapet så då behöver affärsmodellerna ändras.

Permalänk
Medlem

Stämmer, laddar inte ner något alls längre. Tycker dock att utbudet kunde vara bättre samt priset lägre...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning! /s

Skrivet av arch:

Sen tillkommer kostnaden också. Du kommer lätt upp i över 1000 kr per månad om du prenumererar på ett par stycken sidor och det blir helt enkelt oskäligt för de flesta.

Det här kommer fortsätta under överskådlig framtid tills branschen accepterar att teknikrevolutionen har förändrat landskapet så då behöver affärsmodellerna ändras.

Jag hade gärna betalat mer än 120 SEK för att se en film dagen den kommer ut. Hemma, framför min egna dator skärm, med eget tilltugg och med originalspråk.
Som det är just nu måste jag vänta tills att biografen här får för sig att visa filmen, be till film gudarna att filmen inte har svenskt tal samt stå ut med andra människor och betala 120 SEK. För att inte tala om hur dåliga stolarna är i vår biograf.

Kan inte tänka mig att filmindustrin kommer att bli bättre på det under min livstid, men man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Man kan ju också prenumerera på en tjänst i taget och se färdigt de serier man nu kollar på. Till exempel prenumerera inte på HBO vänta tills alla avsnitt har släppts på Game of Throne innan du kollar.

Det funkar inte på såna serier, i alla fall om man har vänner och kollegor som också följer serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Så länge man kan få tag på något helt fritt på nätet är det många som inte kommer betala.

Fast väldigt mycket färre folk.

Datorspel t ex vet jag ingen som köpte mer än något enstaka spel original förr i tiden, nu vet jag ingen som laddar spel alls längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen strömnings tjänst som visar gamla b-filmer som Surfnatzis must die och return of the killing tomatoes osv. Älskar sådana filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Det är ju ingen strömnings tjänst som visar gamla b-filmer som Surfnatzis must die och return of the killing tomatoes osv. Älskar sådana filmer.

Säkert inte på prenumerationstjänsterna mer än i undantagsfall, Attack of the Killer Tomatoes finns på Amazon Prime dock, samt YouTube Movies om du är okej med att "hyra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säkert inte på prenumerationstjänsterna mer än i undantagsfall, Attack of the Killer Tomatoes finns på Amazon Prime dock, samt YouTube Movies om du är okej med att "hyra".

Tack. Ska kolla upp det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av plattangen:

Spotify känns klockrent, samma med Storytel.
Att kunna streama ur ett för mig nästan komplett bibliotek är perfa!

Kommer något sådant för serier och filmer kommer det säkert slå igenom bra.

Storytel är för dyrt!
I princip inga kostnader för att skriva en bok jämfört med att producera en film eller musik. Spotify och Netflix är billigare än Storytel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Nu får man bara hoppas att de satsar på riktigt 4k,hdr och atmos ljudspår som inte är sönderkomprimerat. Fortfarande stor skillnad på en köpt 4k rulle kontra en streamad från Netflix. Men utvecklingen går åt rätt håll iallfall

Har de ens 1080p i rimlig kvalite? Kvaliten på de filmerna jag har sett har inte ens varit i närheten av 720p med hög bit-rate..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast väldigt mycket färre folk.

Datorspel t ex vet jag ingen som köpte mer än något enstaka spel original förr i tiden, nu vet jag ingen som laddar spel alls längre.

Det tror jag har att göra med vilka "kretsar" man rör sig i också. Finns fortfarande otroligt många som piratar spel m.m, men kanske inte lika många som förr.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Jodå finns väl någon vettig 1080 och någon 4k men inte alls som på skiva.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Evil Peter: Just nu ser vi dock en utveckling där vissa producenter/distributörer drar tillbaka sitt innehåll från tjänsterna för att skapa egna. Det är ju inte samma sak som nytt innehåll... För film är enda alternativet egentligen UHD-BD/BD, inte p.g.a. kvalité utan p.g.a. utbud och pris. De som har flest filmer är de som kör enligt digitala hyr/köp-modellen. Digitala nedladdningar med kopieringsskydd fungerar ju bara så länge plattformen vill att det ska fungera, så det är lite poänglöst. Att hyra brukar kosta lika mycket som att köpa filmen på fysiskt media. Utbudet finns i stort sett egentligen där, men även filmer behöver prenumerationsmodell. Någon vana för att hyra/köpa på Google Play, YouTube Movies, iTunes, Microsoft och SF Anytime är nog svårt att få.

När ett företag som Disney tar tillbaka sitt innehåll från Netflix för att skapa en egen tjänst så kommer de dock behöva skapa nytt innehåll för att göra tjänsten speciell, vilket de också håller på med. T ex de Star Wars- och Marvel-serier hade inte blivit skapade idag om det inte var för att de skulle distribuera dem själva. Någon som bara tar tillbaka sitt vanliga innehåll och försöker sälja det separat kommer inte ha en vinstgivande tjänst.

Vad gäller att köpa digitalt så finns det en fördel mot fysisk media, och det är att du kan få bättre kvalitet när det kommer ut utan att behöva betala för det. Alla kommer inte sköta det så men vi har sett att 4k-versioner givits gratis till de som redan köpt filmen digitalt. Det vet vi att det inte kommer hända med fysisk media.

Nu är iofs fysisk media förmodligen på väg ut. Samsung har meddelat att de slutar tillverka alla typer av BD-spelare. Det är oundvikligt då digital distribution är så mycket billigare och smidigare, men vi behöver som sagt få den digitala biten att komma ikapp kvalitetsmässigt. Det förblir den stora punkten som inte har någon klar lösning.

Vad gäller prenumeration för film så tror jag vi är fast i vad vi redan har ett bra tag framöver, dvs att filmer kommer till streamingtjänster efter de haft sin tid på biografer och i individuell försäljning.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: CBS producerar inget nytt i vilket fall. Att hemelektronikmarknaden krymper när det gäller producenter är inget konstigt, så det är en självklarhet att många varumärken försvinner på t.ex. BD-spelare, finns ingen vits att vara där om man inte tänker utveckla produkter och konkurrera. Filmer kommer idag ganska omgående till hyrtjänster, men utbudet är svagare än det fysiska och det är ofta på tok för dyrt, och inga tjänster någon kommer ha någon vana att betala för. Prenumerationstjänster får i stort sett aldrig filmer och kommer bara ha ett utbud upp till ca 1000 titlar.

Kommer inte finnas något driv för att släppa filmer (till konsumenter) i UHD eller skanna filmer till UHD utan UHD-BD. Något icke-fysiskt alternativ kommer nog aldrig komma p.g.a. kopieringsskydd och prenumerationstjänsterna vill inte ha filmerna, så det är lite för tidigt att döda fysisk media. När köpvideo-tjänsterna läggs ner försvinner också alla dina filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Evil Peter: CBS producerar inget nytt i vilket fall. Att hemelektronikmarknaden krymper när det gäller producenter är inget konstigt, så det är en självklarhet att många varumärken försvinner på t.ex. BD-spelare, finns ingen vits att vara där om man inte tänker utveckla produkter och konkurrera. Filmer kommer idag ganska omgående till hyrtjänster, men utbudet är svagare än det fysiska och det är ofta på tok för dyrt, och inga tjänster någon kommer ha någon vana att betala för. Prenumerationstjänster får i stort sett aldrig filmer och kommer bara ha ett utbud upp till ca 1000 titlar.

Kommer inte finnas något driv för att släppa filmer (till konsumenter) i UHD eller skanna filmer till UHD utan UHD-BD. Något icke-fysiskt alternativ kommer nog aldrig komma p.g.a. kopieringsskydd och prenumerationstjänsterna vill inte ha filmerna, så det är lite för tidigt att döda fysisk media. När köpvideo-tjänsterna läggs ner försvinner också alla dina filmer.

Jag har inte brytt mig om att kolla upp CBS All Access, men till och med jag vet att de har egna produktioner (som dock visas på andra tjänster utanför USA vad jag vet).

Nu är det dock inte bara marknaden som krymper utan den största tillverkaren som lägger ner. Det är ett betydande tecken, även om det såklart inte innebär att fysisk media försvinner nästa år. Fysiska skivor är också dyra så det är ett allmänt problem.

Drivet att sälja UHD digitalt finns redan, det är inte problemet. Problemet är bitraten, då låg bitrate gör det meningslöst att gå till sådan upplösning. Jag håller med om att det är för tidigt att döda fysisk media, det var min poäng från början, men det är bara från detta kvalitetsperspektivet. I övrigt är det klart lättare att erbjuda film digitalt och öka utbudet, men att streama i UHD-BD-kvalitet är inte realistiskt med dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har inte brytt mig om att kolla upp CBS All Access, men till och med jag vet att de har egna produktioner (som dock visas på andra tjänster utanför USA vad jag vet).

Nu är det dock inte bara marknaden som krymper utan den största tillverkaren som lägger ner. Det är ett betydande tecken, även om det såklart inte innebär att fysisk media försvinner nästa år. Fysiska skivor är också dyra så det är ett allmänt problem.

Drivet att sälja UHD digitalt finns redan, det är inte problemet. Problemet är bitraten, då låg bitrate gör det meningslöst att gå till sådan upplösning. Jag håller med om att det är för tidigt att döda fysisk media, det var min poäng från början, men det är bara från detta kvalitetsperspektivet. I övrigt är det klart lättare att erbjuda film digitalt och öka utbudet, men att streama i UHD-BD-kvalitet är inte realistiskt med dagens teknik.

Samsung är inte störst på optiska spelare globalt, när det gäller Ultra HD Blu-ray har de inte släppt någon spelare sedan 2017. Det är väl inte konstigare än att de flesta japanska och europeiska företag dragit sig ur hemelektronikbranschen när det gäller i princip alla produkter. Sony släpper t.ex. fortfarande spelare, men tillverkar inte längre optiska enheter, bolaget Samsung är delägare i slutade tillverka optiska enheter 2016. Är i princip bara HLDS (LG/Hitachi) och PLDS (Liteon/Philips) som tillverkar optiska enheter idag. HLDS har över 60 % av marknaden idag, vilket gör att LG har ett intresse av att fortsätta utveckla och sälja prylar med optiska enheter ute på världsmarknaden. Samsung har inget intresse av att köpa prylar (komponenter) från företag med anknytning till LG eller Liteon, och deras TVs fungerar ju precis lika bra med en UHD-BD-spelare från Pioneer, Panasonic, Sony eller LG.

Digitala köptjänster har ingen volym, är du beredd att betala 179 kr (HD) för att köpa via plattformar som Google Play? UltraViolet var en stor plattform i staterna och är på väg att stängas ner, inger knappast något förtroende. De måste till att släppa grejer i format som inte slutar fungera när plattformen stängs ner, men det finns ingen drivkraft för att ta fram en sådan standard. Fysisk media är ofta billigare än nedladdningstjänsterna, utbudet är några gånger större hos en vanlig återförsäljare än de mer välsorterade nedladdningstjänsterna. Problemet med nedladdningstjänsterna är dock som sagt att de inte drar in några pengar, folk använder de inte, de använder inte hyr-funktionen heller så för att "försäljningen" ska flytta över till strömmat så måste det in i prenumerationstjänsterna och där finns det i princip ingen drivkraft för att göra det verklighet. Så filmer släpps omgående (samtidigt som fysiskt media) på tjänster, men tjänster som inte används. Film riskerar att bli passerat till bio om inte utvecklingen rör sig mot att de inkluderas i prenumerationstjänster.

Strömmat är nog rätt ointressant för entusiasterna, det räcker för de flesta, men entusiasterna får väl ladda ner materialet. Kan man tanka spel på 50-100 GiB så kan man tanka UHD-filmer också, och det gör ju folk. Men det folk gör är antingen att de kör pirat eller att de olovligen rippar sina köpta UHD-BD-filmer. Det finns inga tekniska problem med en filmtjänst för entusiaster, bara politiska i form av kopieringsskydd. Hur skulle man spela upp dessa filmer kanske en del skulle undra? En AndroidTV-låda med USB-disk duger ju fint till det, eller ännu enklare, att man bara kopplar in en disk till TVn. Koppling till NAS skulle fungera också. För de som inte bryr sig så värst om kvalitén kan tjänsterna strömma i 10-30 Mbit/s eller dylikt, för man kan inte bara ha entusiasterna som kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung är inte störst på optiska spelare globalt, när det gäller Ultra HD Blu-ray har de inte släppt någon spelare sedan 2017. Det är väl inte konstigare än att de flesta japanska och europeiska företag dragit sig ur hemelektronikbranschen när det gäller i princip alla produkter. Sony släpper t.ex. fortfarande spelare, men tillverkar inte längre optiska enheter, bolaget Samsung är delägare i slutade tillverka optiska enheter 2016. Är i princip bara HLDS (LG/Hitachi) och PLDS (Liteon/Philips) som tillverkar optiska enheter idag. HLDS har över 60 % av marknaden idag, vilket gör att LG har ett intresse av att fortsätta utveckla och sälja prylar med optiska enheter ute på världsmarknaden. Samsung har inget intresse av att köpa prylar (komponenter) från företag med anknytning till LG eller Liteon, och deras TVs fungerar ju precis lika bra med en UHD-BD-spelare från Pioneer, Panasonic, Sony eller LG.

Digitala köptjänster har ingen volym, är du beredd att betala 179 kr (HD) för att köpa via plattformar som Google Play? UltraViolet var en stor plattform i staterna och är på väg att stängas ner, inger knappast något förtroende. De måste till att släppa grejer i format som inte slutar fungera när plattformen stängs ner, men det finns ingen drivkraft för att ta fram en sådan standard. Fysisk media är ofta billigare än nedladdningstjänsterna, utbudet är några gånger större hos en vanlig återförsäljare än de mer välsorterade nedladdningstjänsterna. Problemet med nedladdningstjänsterna är dock som sagt att de inte drar in några pengar, folk använder de inte, de använder inte hyr-funktionen heller så för att "försäljningen" ska flytta över till strömmat så måste det in i prenumerationstjänsterna och där finns det i princip ingen drivkraft för att göra det verklighet. Så filmer släpps omgående (samtidigt som fysiskt media) på tjänster, men tjänster som inte används. Film riskerar att bli passerat till bio om inte utvecklingen rör sig mot att de inkluderas i prenumerationstjänster.

Strömmat är nog rätt ointressant för entusiasterna, det räcker för de flesta, men entusiasterna får väl ladda ner materialet. Kan man tanka spel på 50-100 GiB så kan man tanka UHD-filmer också, och det gör ju folk. Men det folk gör är antingen att de kör pirat eller att de olovligen rippar sina köpta UHD-BD-filmer. Det finns inga tekniska problem med en filmtjänst för entusiaster, bara politiska i form av kopieringsskydd. Hur skulle man spela upp dessa filmer kanske en del skulle undra? En AndroidTV-låda med USB-disk duger ju fint till det, eller ännu enklare, att man bara kopplar in en disk till TVn. Koppling till NAS skulle fungera också. För de som inte bryr sig så värst om kvalitén kan tjänsterna strömma i 10-30 Mbit/s eller dylikt, för man kan inte bara ha entusiasterna som kunder.

Det känns lite som vi pratar på sidan av varandra, då vissa saker jag ser dig skriva är något jag redan yttrat i tråden.

Min info om försäljningssiffror kom från en video jag såg för ett tag sedan men då en snabb sökning inte ger mig några bra siffror att varken bevisa eller motbevisa så låter jag argumentet vara. Det är absolut möjligt att videon visade felaktiga siffror. Det är dock definitivt värt att notera när en stor aktör lägger ner i ett område som har väldigt stark konkurrens från en ny typ av distribution av film.

Huruvida jag är beredd att betala för något är irrelevant, det är bara anekdotisk fakta och i mitt fall baserat på någon som är mer villig att spendera pengar på kvalitet än normalpersonen då jag lagt ner rätt mycket pengar i min utrustning. Jag kan utan problem betala samma summa som för en fysisk kopia så länge jag får samma kvalitet (vilket jag dock inte får). Jag har inga siffror på hur digitala filmer säljer individuellt, men fysisk media faller varje år och digital media har varit större sedan 2016 (men det inkluderar prenumerationstjänster). Det spelar dock egentligen ingen större roll huruvida man köper, hyr eller prenumererar sig till en film digitalt. Alla tre ersätter att köpa en fysisk skiva, vilket är varför den försäljningen minskar betydligt varje år trots en överlag växande filmmarknad. Det digitala utbudet kommer såklart att växa, även för äldre titlar, så det är ett övergående problem och inte så väsentligt just nu eftersom ingen påstår att fysisk media är borta imorgon. Det kommer dröja väldigt länge innan det är helt borta, men det kommer gradvis bli mer av en nischmarknad.

Vad gäller UltraViolet kommer användarna kunna fortsätta se sina filmer så det exemplet visar ju inte att man är körd om en tjänst läggs ner. Dock finns såklart risken, men normen är numer att folk köper spel på det sättet så det är en risk folk accepterar, och det är en närmare analog än argumentet om nedladdningsstorlek du nämnde. Att jämföra spel med film i den frågan är inte helt fungerande då spel tenderar hålla väsentligt längre än 2h. Det blir väldigt mycket fler nedladdningar om man är en aktiv filmtittare. Jag håller med om att det fungerar att skapa en sådan tjänst, och det är ju det jag från början efterfrågat, men det kommer dröja eftersom företagen inte kommer anse att det är värt att lägga ner mödan på att ordna det för en så liten kundbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det känns lite som vi pratar på sidan av varandra, då vissa saker jag ser dig skriva är något jag redan yttrat i tråden.

Min info om försäljningssiffror kom från en video jag såg för ett tag sedan men då en snabb sökning inte ger mig några bra siffror att varken bevisa eller motbevisa så låter jag argumentet vara. Det är absolut möjligt att videon visade felaktiga siffror. Det är dock definitivt värt att notera när en stor aktör lägger ner i ett område som har väldigt stark konkurrens från en ny typ av distribution av film.

Huruvida jag är beredd att betala för något är irrelevant, det är bara anekdotisk fakta och i mitt fall baserat på någon som är mer villig att spendera pengar på kvalitet än normalpersonen då jag lagt ner rätt mycket pengar i min utrustning. Jag kan utan problem betala samma summa som för en fysisk kopia så länge jag får samma kvalitet (vilket jag dock inte får). Jag har inga siffror på hur digitala filmer säljer individuellt, men fysisk media faller varje år och digital media har varit större sedan 2016 (men det inkluderar prenumerationstjänster). Det spelar dock egentligen ingen större roll huruvida man köper, hyr eller prenumererar sig till en film digitalt. Alla tre ersätter att köpa en fysisk skiva, vilket är varför den försäljningen minskar betydligt varje år trots en överlag växande filmmarknad. Det digitala utbudet kommer såklart att växa, även för äldre titlar, så det är ett övergående problem och inte så väsentligt just nu eftersom ingen påstår att fysisk media är borta imorgon. Det kommer dröja väldigt länge innan det är helt borta, men det kommer gradvis bli mer av en nischmarknad.

Vad gäller UltraViolet kommer användarna kunna fortsätta se sina filmer så det exemplet visar ju inte att man är körd om en tjänst läggs ner. Dock finns såklart risken, men normen är numer att folk köper spel på det sättet så det är en risk folk accepterar, och det är en närmare analog än argumentet om nedladdningsstorlek du nämnde. Att jämföra spel med film i den frågan är inte helt fungerande då spel tenderar hålla väsentligt längre än 2h. Det blir väldigt mycket fler nedladdningar om man är en aktiv filmtittare. Jag håller med om att det fungerar att skapa en sådan tjänst, och det är ju det jag från början efterfrågat, men det kommer dröja eftersom företagen inte kommer anse att det är värt att lägga ner mödan på att ordna det för en så liten kundbas.

När det gäller UV kommer visst innehåll försvinna då de tjänster som de samarbetat med inte har allt innehåll. Visst det finns värre exempel, även om de flesta är inom musikdelen innan de övergav kopieringsskydd.

Prenumerationstjänster och reklambaserade tjänster skulle jag säga ersätter hyrvideo och TV (filmkanaler och dylikt). Eftersom tjänster som Lovefilm stängde ner långt innan det fanns alternativ så har dessa tjänster aldrig haft någon riktig konkurrens med tjänster som har över 10000 film-titlar, så folk nöjer sig med ett mindre utbud.

Nedladdning/köp från iTunes och Google Play av film är nog relativt ovanligt. Hyrdelen gör sig säkert lite bättre sett till användning, men det är nog inget som har någon god ekonomi. Ingen tjänar ju några pengar på utbudet om ingen köper/hyr grejerna.

Folk samlar på spel på Steam och andra tjänster, så jag menar att det datamässigt är jämförbart. Särskilt eftersom spelande är mycket mer populärt än att vara filmentusiast. En tjänst hade utan problem kunna hantera 5-15 filmtitlar i månaden för nedladdning och vara någorlunda jämförbar med speldistribution när det gäller att köpa trafik och servrar/CDN-tjänster. Det är inte som att det hade blivit för dyrt. En 1,5 timmars film (UHD) hade tagit en timme att ladda ner (i snitt) om man ska ha ett system med Steams prestanda. Många skulle ha uppkoppling stark nog för att börja titta direkt direkt, utan att vänta på att hela filmen ska laddas ner i förväg. För att tjänsten ska kunna bära sig, och locka till sig innehållet behöver de däremot som sagt även en strömningstjänst för de som inte vill samla på sig filmer och nöjer sig med högkomprimerat innehåll.

Är alternativen folk använder bara prenumerationstjänster och biografen så kommer biograferna behöva ta en mycket större roll igen. Prenumerationstjänsterna rör sig inte mot att bli vettiga filmtjänster i dagsläget. 1500 filmtitlar på Netflix kommer ju inte ge filmskapare (som inte producerar exklusivt) några pengar att leva på.

Permalänk
Medlem

700kr för Viasat Premium VS Spotify, Amazon Prime, Netflix, HBO, Strive Sport.
Det blev ju en väldigt enkel att övertyga att få dem att skifta till streaming-jättarna.

Nu återstår det bara att få dem att förstå VPN så de kan ha tillgång till annat som kanske inte finns i Sverige.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem

Slutsatsen blir alltså att eftersom det inte finns någon tillräckligt bra legala streamingtjänst så bör man i stället leta en bra VPN tjänst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Underbart komiskt hur många som tycker det är dyrt att inneha de vanligaste streamintjänsterna. Vi säger en 500ing i månaden. Dvs 4 besök till bion utan snacks vs. fler timmar underhållning än man har vakna timmar.
Nej tjänsterna är inte dyra nu.. det är bara ni som blivit bortskämda och tappat perspektivet.

Visst, inte kul om det blir för många konkurrerande tjänster. Men just för stunden är det inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Underbart komiskt hur många som tycker det är dyrt att inneha de vanligaste streamintjänsterna. Vi säger en 500ing i månaden. Dvs 4 besök till bion utan snacks vs. fler timmar underhållning än man har vakna timmar.
Nej tjänsterna är inte dyra nu.. det är bara ni som blivit bortskämda och tappat perspektivet.

Visst, inte kul om det blir för många konkurrerande tjänster. Men just för stunden är det inte så.

Ska man ha alla prenumerationstjänster samtidigt blir det dyrt, men det är jag ingen förespråkare för

På Lovefilm-tiden kunde man däremot hyra fyra filmer i månaden för 99 kr. Att hyra fyra filmer i månaden på Plejmo, Microsoft Store eller Google Play kostar dock mycket mer och utbudet är ungefär 1/4 på dessa tjänster. Prenumerationstjänsterna ersätter i praktiken TV-paket istället. Istället för att köpa Fox, Disney Channel och ESPN som TV-paket får folk köpa Disney+ (när det släpps), istället för C Mores filmkanaler (som såklart också har serier) köpa deras playtjänst, o.s.v. För film tycker jag inte prenumerationstjänsterna gör så stor nytta, objektivt är utbudet lågt (500-1500 titlar). Det folk kritiserar är väl att de inte får en tjänst som fungerar vettigt och har allt man kan förvänta sig, men de kör ju också efter en helt annan modell än musikbranschen. För de som tycker det är dyrt att ha alla prenumerationstjänster samtidigt är det ju bara att pausa/avsluta och sen börja betala igen när man känner för det. Precis som man kunde undvika att ha dyra TV-paket förr. För stor fragmentering kommer inte göra någon nytta däremot, tjänsterna ska ju helt ha mer än en serie man tittar på.

Sen kan man undra vad Microsoft till exempel sysslar med, fungerar tjänsten på en Samsung TV? Nej, och vad ska de utan en Xbox göra? Köra HTPC med W10? De har ju inte ens en Android-app (så man kan köra Chromecast) för tjänsten. Det är en satsning som till slut kommer försvinna. Det gäller flera andra också. Nu är ju inte det en prenumerationstjänst, men något måste ersätta hemvideo också. Filmer som inte går på bio måste kunna dra in pengar. Utan prenumerationstjänster med vettigare filmutbud blir det svårt, och vad ska de som sällan ser på TV-serier med prenumerationstjänster till om de är ute efter film.

Permalänk
Medlem

Antalet filmer på Netflix (ca 1400) motsvarar ca en film om dagen i tre år, och de byts dessutom ut med jämna mellanrum. Har man dessutom fler tjänster blir utbudet enormt. Sedan att exakt den filmen som person X vill se just i den sekunden inte finns är en rätt bortskämd attityd, att allt skall finnas precis när ”jag” vill ha det.

Det är precis det man betalar för, ett stort utbud av filmer men inte alla. Att skrika sig hes med ”jag betalar då har jag rätt till allt” är som att medvetet köpa ramlösa och klaga på att det inte är champagne i flaskan.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Antalet filmer på Netflix (ca 1400) motsvarar ca en film om dagen i tre år, och de byts dessutom ut med jämna mellanrum. Har man dessutom fler tjänster blir utbudet enormt. Sedan att exakt den filmen som person X vill se just i den sekunden inte finns är en rätt bortskämd attityd, att allt skall finnas precis när ”jag” vill ha det.

Detta "enorma" utbud kan jämnföras med det totala antalet filmtitlar på imdb:

https://www.imdb.com/pressroom/stats/

"Movie: 505,380"

Plockar vi en filmtitel från imdb på slump så är alltså chansen att den finns på Netflix ungefär 0.3%.

Gör vi samma räkneövning med t.ex. PC spel så får vi:
På Steam: ca 31000
Totala titlar enligt rawg.io: 153,061
Ca 20% av PC speltitlarna finns tillgängliga på Steam.

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska givet att om ett spel, programvara, film eller musiktjänst är bra och nästan gratis så finns ingen anledning att piratkopiera.
Behövs det en studie för att komma fram till detta?