Märklig "återbäring" från Refunder
Jag har varit med om en märklig upplevelse med Refunder:
1. I dagarna fick jag ett mejl om en godkänd återbäring på ett köp hos en handlare.
2. Det var emellertid över ett halvår sedan jag handlade hos berörd handlare, och den återbäringen har jag redan fått.
3. Jag kontaktade Refunder angående den felaktiga återbäringen och bad dem felsöka eftersom det känns olustigt att få en felaktig återbäring även om det denna gång var till min fördel. Då jag aldrig använder offentliga datorer, så tyckte jag att det var märkligt och lite olustigt att återbäringen gällde just den handlare (som jag har handlat av tidigare).
4. Jag fick därefter följande svar från Refunder:
"Helena på Refunder (Refunder)
5 mars 10:54 CET
Hej igen,
Varje gång man kopplar upp sig på internet i mobilen så kopplas man upp sig på närmaste mast och således blir tilldelad en IP-adress som väldigt många använder. Att detta har hänt är väldigt ovanligt, men egentligen ingenting konstigt då vi bland annat spårar köp via IP-adress.
Dina betalkort har absolut ingenting med detta att göra utan personen bakom detta köp har helt enkelt använt sig av samma IP-adress som dig och på så sätt har köpet allokerats till ditt medlemskonto då personen inte hade något eget medlemskonto hos oss."
5. Ovan är ju ett standardssvar med mycket konstigheter. Jag har ju inte angett att jag har använt mig av mobilen vid köpet (vilket jag inte hade gjort) så det med mobilmaster är ju bara nonsens. Ja, IP-tilldelningen sker väl dynamiskt men i regel brukar men väl ha någon form av vettig sessionshantering för att särskilja olika användare?
Överlag känns det som att det i något led har gått fel i länken mellan Refunder och berörd handlare. Är det någon som vet hur det rent tekniskt kan vara möjligt (som nu Refunder hävdar) att mitt köp för över ett halvår sedan har kopplats ihop med ett annat köp som någon annan användare har gjort? Refunders kundtjänst verkar inte vilja felsöka utan ger mig bara nonsenssvar.