Märklig "återbäring" från Refunder

Permalänk
Medlem

Märklig "återbäring" från Refunder

Jag har varit med om en märklig upplevelse med Refunder:

1. I dagarna fick jag ett mejl om en godkänd återbäring på ett köp hos en handlare.
2. Det var emellertid över ett halvår sedan jag handlade hos berörd handlare, och den återbäringen har jag redan fått.
3. Jag kontaktade Refunder angående den felaktiga återbäringen och bad dem felsöka eftersom det känns olustigt att få en felaktig återbäring även om det denna gång var till min fördel. Då jag aldrig använder offentliga datorer, så tyckte jag att det var märkligt och lite olustigt att återbäringen gällde just den handlare (som jag har handlat av tidigare).
4. Jag fick därefter följande svar från Refunder:

"Helena på Refunder (Refunder)
5 mars 10:54 CET
Hej igen,

Varje gång man kopplar upp sig på internet i mobilen så kopplas man upp sig på närmaste mast och således blir tilldelad en IP-adress som väldigt många använder. Att detta har hänt är väldigt ovanligt, men egentligen ingenting konstigt då vi bland annat spårar köp via IP-adress.
Dina betalkort har absolut ingenting med detta att göra utan personen bakom detta köp har helt enkelt använt sig av samma IP-adress som dig och på så sätt har köpet allokerats till ditt medlemskonto då personen inte hade något eget medlemskonto hos oss."

5. Ovan är ju ett standardssvar med mycket konstigheter. Jag har ju inte angett att jag har använt mig av mobilen vid köpet (vilket jag inte hade gjort) så det med mobilmaster är ju bara nonsens. Ja, IP-tilldelningen sker väl dynamiskt men i regel brukar men väl ha någon form av vettig sessionshantering för att särskilja olika användare?

Överlag känns det som att det i något led har gått fel i länken mellan Refunder och berörd handlare. Är det någon som vet hur det rent tekniskt kan vara möjligt (som nu Refunder hävdar) att mitt köp för över ett halvår sedan har kopplats ihop med ett annat köp som någon annan användare har gjort? Refunders kundtjänst verkar inte vilja felsöka utan ger mig bara nonsenssvar.

Permalänk

Visst har det gått snett någonstans mellan handlaren och refunder och du är väl och nosar på det med sessionshanteringen som du säger. Refunder/säljaren har inga andra unika identifierare än IP-numret i det här läget och med tanke på deras meddelande är det väl bara att tacka och ta emot, eller på nåt sätt försöka avböja om du vill undvika eventuellt framtida "trassel". Du har dock en bekräftelse i skrift från dem så jag ser inte hur dom skulle kunna slingra sig ur eller ens bemöda sig med att slingra sig i framtiden, jag gissar att det inte handlar om något stort belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Visst har det gått snett någonstans mellan handlaren och refunder och du är väl och nosar på det med sessionshanteringen som du säger. Refunder/säljaren har inga andra unika identifierare än IP-numret i det här läget och med tanke på deras meddelande är det väl bara att tacka och ta emot, eller på nåt sätt försöka avböja om du vill undvika eventuellt framtida "trassel". Du har dock en bekräftelse i skrift från dem så jag ser inte hur dom skulle kunna slingra sig ur eller ens bemöda sig med att slingra sig i framtiden, jag gissar att det inte handlar om något stort belopp.

Jag har avtackat mig den felaktiga återbäringen. Det var ändå drygt 100 kr i återbäring, men det ska jag ju inte ha eftersom det inte är jag som har genomfört köpet. Så det jag ville ha från Refunder var bara en riktigt felsökning och en förklaring till hur detta kunde uppstå. Det känns inte helt seriöst när kundtjänst inte bryr sig att ta frågan vidare till de tekniskt ansvariga. Det är väl troligt att det är en annan kund som inte har fått sin återbäring som sig bör.

Ingen större grej kanske, men det är lite illavarslande att de inte tar felaktigrapporter på allvar.

Permalänk
Medlem

Säkert billigare för dem att ge dig en 100 än att hantera ärendet rent administrativt

Visa signatur

Bara gammalt skräp...