Diablo från 1996 tillgängligt digitalt för första gången via GOG

Permalänk

"I see what you see not,
Visions milky then eyes rot,
When you turn they will be gone,
Whispering their hidden song,
Then you see what cannot be,
Shadows move where light should be,
Out of Darkness, Out of Mind,
Cast down into the halls of the blind"

Något som jag har hört så ofta att jag kan det utantill. <3 Diablo.

Permalänk
Medlem

Är det säkert att det svenskt tal endast var för PlayStation? Har ett svagt minne av att jag hört frasen "slut på mana" och har inte spelat detta spel på PS, bara dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Dricker du vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Diablo 1 hade nog inga nycklar men Diablo 2 och warcraft 3 kan man knyta till sitt battle.net konto om man vill så slipper man köpa det digitalt men man kan fortsätta använda nyckeln med skiva som innan efter det.

Jo jag har förstått det. Ville bara poängtera att det går utmärkt att spela Diablo 1 utan CD Key, sen spårade det ur lite grann

Permalänk

I gotta pwn some of this stuff

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Synd att den svenska översättningen inte följer med. Den är ju guld!

Permalänk

Coolt men fan Hellfire expansionen är ju obligatorisk, hoppas det går att modda in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Synd att den svenska översättningen inte följer med. Den är ju guld! https://youtu.be/wO29WrJ80js

Haha aj, det där gjorde faktiskt lite ont att titta på

Och vilken ljudkvalitet sedan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med mus input lag? Åt båda hållen. + och -.
Funderar på att koppla in en ps2 rotta som kör i 40hz då spelet kör 20.

Edit:
@justabit
De svenska varianterna på spel rent allmänt är lite svåra att hitta tycker jag. Tror jag köpt om dungen keeper 1, 2 ggr eller fler ,men att få den på svenska.

Tänker framförallt pratet ute på kartan i början av spelet som ... Ska du låta elak eller bara få en att skratta kan man undra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det bästa med det här är att det för oss ett steg närmare ett Diablo 2 i samma format (även om det, som påpekats innan, finns andra begränsningar). Kommer det så är jag först i kö, särskilt om det inkluderar expansionen. Vet inte hur många timmar jag lagt i Diablo 2, nästan uteslutande i singleplayer då jag bodde ute på landet utan någon som helst vettig uppkoppling innan 2005.

Givet köp, även om jag aldrig spelade Diablo (1) särskilt mycket när det begav sig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr..

Spelet var dessutom helt gratis att köra över Internet.. att man betalade 8 kronor timmen (mer på helger) eller nå sånt förträngde man in i det sista. Redan när Blizzard släppte D2 nämnde man Starcraft/WC2 på insidan av fodralet.

Permalänk
Inaktiv

Tycker fortfarande trailern är läskig

mvh pojke 31

Permalänk
Medlem
Citat:

tillgängligt digitalt för första gången

CD-skivor är också digitala.

Mvh,
Vän av ordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Svenskt tal fanns väl bara till Playstation? Eller minns jag fel?

För jädra väl vi slapp svenskan, en smed jäkel som pratar göterborgska i ett mörkt spel, han hade passat bättre i Feske körka eller dlc till bygg bilar med mulle meck:) Har för mig grabben med lät huvudstads brattig ^^

Permalänk
Medlem

BLIZZARD's animationer har inte åldrats särskilt väl, då var de ändå i en egen klass när det väl begav sig...

Den där Svenska versionen var mer än smärtsam. Vem gör rösten/rösterna?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Köpte det mest för jag tycker det är kul att Blizzard och GOG gjorde detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köpte det mest för jag tycker det är kul att Blizzard och GOG gjorde detta.

Lite granna samma här.
Det är lite svårt att spela faktiskt får man erkänna

Permalänk
Skrivet av pålis:

Spelade demot. Sprang in i The Butcher. Sket på mig. Spelade aldrig igen. Borde kanske ge det ett nytt försök såhär 20+ år senare.

jag spelar gärna spelet tillsammans om du vill, eller om någon annan vill

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av justabit:

Synd att den svenska översättningen inte följer med. Den är ju guld! https://youtu.be/wO29WrJ80js

Lirade denna på Playstation (one) och det var verkligen guld på svenska Sedan var det inte dumt att köra co-op på samma skärm!

Permalänk
Medlem

Diablo 1 är SÅ BRA!
Och jag skall förklara precis varför - det är balanserat, hela vägen.
Varje nivå du går ner är otäck, du vet inte vad som finns där och vanliga mobs är farliga. I Diablo 2 och 3 vadar du fram genom monster upp till armhålorna hela tiden, och enda gången du behöver bry dig är om något extraordinärt inträffar, dubbla specialare på en gång eller något i den stilen. Men generellt sett rensar man kartorna i full fart. Inte så i Diablo 1. Kutar jag bara in i ett rum i Diablo 1 är sannolikheten stor att jag dör om jag inte kutar ut snabbt som f-n igen! Istället öppnar man en dörr och står still tills man ser vad som finns där inne. Man slåss retirerande eller i dörröppningar som begränsar hur många monster som kan komma åt en, alternativt skjuter vid hörn och kanter som tvingar monstren att stanna upp. Redan efter någon timmas spel dyker de första (goat men) som kan öppna dörrar, så att springa och gömma sig bakom en stängd dörr funkar bara ibland. Och blotta konceptet är unikt för Diablo 1 - i Diablo 2 och 3 behöver man ju i princip aldrig retirera, ta beteckning och gömma sig.
Det finns bara tre karaktärsklasser och inget ”skill tree”. Skill trees är kul, men de ger en väldig spännvidd i förmågorna. Jag kommer ihåg när jag kom till Duriel (kanske svåraste striden i Diablo 2) som necromancer med en build kring skelett, och var chanslös eftersom det inte fanns något att göra skelett av! Medan andra promenerar igenom den striden. Med en massa klasser, med vardera en massa builds möjliga, blir den ”varje dörr är farlig” känslan som finns i Diablo 1 väldigt svår eller kanske i praktiken omöjlig att åstadkomma. Diablo 1 tillåter ändå viss modifiering av karaktären med hjälp av stats som faktiskt spelar roll.
Så - mekaniken är gammal, grafiken med dagens mått enkel, och så vidare - men spelbalansen och spänningen på en helt annan nivå än de moderna efterföljarna!

Underbart kul att spela igen. En del saker var faktiskt bättre förr!

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3:
Minns du Ancients i Diablo II? Spelade som palafjant och nästan varje gång jag gick in där var det en av dem som var immun mot samtliga minna attackar. Var bara att ta självmord och starta om. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Snälla, säg att de lagt till möjligheten att slå av friendly fire åtminstone i den upphottade versionen?

Är så sjukt drygt att köra trollisar coop i originalet iom att FB gör splash damage, och CL skadar eventuella medspelare som råkar stå på linje mellan dig och eventuella fiender på skärmen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när jag och kompisen spelade d1 via nollmodem

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Har precis köpt det här och spelat lite. Det är ett härligt lir alltså.
Hur gör jag för att spela med brorsan om han också köper spelet?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Har precis köpt det här och spelat lite. Det är ett härligt lir alltså.
Hur gör jag för att spela med brorsan om han också köper spelet?

är väl bara starta ett spel via battlenet i multiplayer delen?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@Dafydd: Det gör det - men sjutton, jag blev nästan tårögd när man startade upp det.

Japp, sentimentaliteten slog till med en +5 klubba i hövvet!

Jag måsta säga att jag är positivt överraskad såhär långt (har spelat i knappt 2 timmar), jag minns det som ett betydligt sämre spel! I stort sett är det ju Diablo 2 med lite sämre grafik, allt känns väldigt bekant. Jag saknar "highlight"-knappen, jag stör mig på att man inte kan springa (och VARFÖR kan man inte öppna kartan inne i Tristram?!), men spelet har allt åldrats rätt väl ändå! 1996 var ett bra tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Sparsystemet verkar vara buggat. Spelade ca en timme och när jag skulle sluta så spamma jag sparknappen för att vara säker på att det sparades, men senare när jag tänkte fortsätta så fanns inte min sparfil... Annars var det ett kul spel, känns som Diablo 2 fast mer primitivt. Förhoppningsvis så funkar sparandet när jag bestämmer mig för att spela igen :/.

Permalänk
Inaktiv

Är ni sugna på att ta upp Diablo igen med tanke på detta, så är det ett tips att köra med modden Belzebub

Permalänk
Skrivet av anon285333:

Är ni sugna på att ta upp Diablo igen med tanke på detta, så är det ett tips att köra med modden Belzebub

Fungerar den bra med spelet från GoG? Man blir inte bannad eller sådär om man kör med den på battlenet?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newbranch:

Fungerar den bra med spelet från GoG? Man blir inte bannad eller sådär om man kör med den på battlenet?

Ja det ska den göra, Belzebub är bara Singleplayer, för Multi behöver du lägga till modden Tchernobog av samma skapare som är godkänd att köra online. Dock är denna modden lite obalanserad och svårighetsgraden ökar markant, en Sorcerer på Hell-svårighet där det mesta är odödligt gentemot allt annat än fysisk skada är ingen dans på rosor

Det är som ett nytt spel, känns så fräscht att kunna lira i hög upplösning! Att inte bara Blizzard ger oss vad vi vill ha fattar jag inte, ge oss en officiell Diablo 1.5 version samt Diablo 2.5 version för nya system! Men det kommer nog, tills dess fungerar det här bra. Finns liknande för Diablo 2 också fast klyddiare att få och fungera.