Permalänk

Router, Switch, AP och Heos

Hej.

Har lite strul med mitt hemmanätverk när jag försöker lyssna på Heos som är samma som Sonos.

Jag har en router som delar wifi, från den har jag även kabel till en switch (med avstängd dhcp) som skickar en kabel till UniFi AP och diverse kabel anslutet utrustning i hemmet som tex min Marantz reciver.

Problemet jag har är att om jag kopplar upp mig till APn så ser jag oftast Heos enheterna som är uppkopplade mot switchen (marantz, altanen), medans om jag är uppkopplad mot routern så ser jag enheter som är anslutna direkt till routern (en heos 3:a).

Den enda enheten som har dhcp aktiverat är huvudroutern.

Är det några speciella inställningar jag ska tänka på? Jag har haft liknande problem förut med tex chromecast.

Permalänk
Medlem

Vad är det för switch? Du skriver att du avaktiverat DHCP, om det är en gammal router kanske du ha NaT eller någon annan funktion aktiverad fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår som mr_cobra, det här låter som problem med dubbel NAT, och det du använder är sannolikt inte en switch, utan en gammal router. Konsument-switchar har nämligen i regel inga inställningar för DHCP, eller ens ett gränssnitt för konfiguration över huvud taget.

Om du vill att en router ska bete sig som en switch, leta efter en möjlighet att "brygga" den (brukar antingen finnas en inställning i konfigurationsgränssnittet med just det namnet, eller något liknande om du googlar på just din modell).

Permalänk
Skrivet av mr_cobra:

Vad är det för switch? Du skriver att du avaktiverat DHCP, om det är en gammal router kanske du ha NaT eller någon annan funktion aktiverad fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.

Det är en Netgear GS116Ev2, jag har alltså avaktiverat DHCP på switchen men inte på routern.
Kan inte ha någon NaT inställning i switchen.

Permalänk
Medlem

Gissar att det finns VLAN konfigurerat i switchen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Gissar att det finns VLAN konfigurerat i switchen.

Finns VLAN men det är inte aktiverat.