Laptop för Archicad/Autocad, Sketch Up osv

Permalänk

Laptop för Archicad/Autocad, Sketch Up osv

Behöver köpa en ny laptop då jag skall börja med programmen som nämns i rubriken. Just nu har jag en Zenbook Pure som är på tok för svag för att använda dessa program ordentligt.

Det jag har kollar på är datorer med:

15.6" Skärm
i7 processor
16-32 Gb ram (datorn skall kunna ha upp till 32 gb ram)
Grafikkort vet jag ej.
Gärna batteritid på mer än 8 timmar

Har kikat på MSI p65 8RD-027NE och ps63 8RC, bägge dessa ligger bra i priset tycker jag och passar det jag letar efter. Skillnaden mellan dessa är att p65 har 6 kärnor (?) och ps63 har 4 (?) vet dock inte hur stor skillnad det gör. Bägge är även "lätta", vill inte ha en stor blinkande klump till dator. Har även kollat på Dell XPS 15 9570-3658, lite dyr men finns på Elgiganten som fyndvara för ca 16 000 kr.

Har ingen tidigare erfarenhet av dessa företag så vet inte om dom är bra. Är skitnöjd med hur min Zenbook fungerar felfritt, hänger sig aldrig och sällan strul, vill gärna fortsätta ha så. Vet att min far hade en Dell laptop för ca 12 år sedan, då kom det hem någon snubbe och lagade den i hemmet minns jag.

Spelar inte så mycket spel men CS GO skall funka iaf, samt heroes 3 och 5.

Länkar till dom:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5038170&show=used%2...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4968185

Permalänk

Har en Lenovo P52s på jobbet, med i7-8550u, Quadro P500 och vanlig ips fullhd skärm. Riktigt bra dator med 2 svaga punkter dock:

FullHD skärmen 1920x1080 täcker bara 60% srgb, kanske duger för cad men inte för bildbehandling. Finns bättre skärmalternativ men då drar priset iväg, själv har jag P52s på sidan i en docka och kör med en extern skärm så jag klarar mig utan den inbyggda skärmen.

Quadro P500 kortet är certifierat för autocad men kanske i svagaste laget, räcker gott åt mig men jag kör inte cad utan har P52s för andra typer tyngre applikationer (tekniker).

Men en bra punkt är att den har bra batteritid, typ dubbla jämfört med T580, upp till 39 timmar utan wifi och 16-17 timmar websurf. Och även om man hör fläkten ibland så tycker jag T580 bullrar lite mer. Dock har T580 snabbare GPU (MX150) och förmodligen bättre skärm.

Om det var tillåtet så skulle jag gärna ha velat ha en Asus GL702VS på jobbet men tyvärr är det bara Lenovo som gäller där.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB