Permalänk

Onkyo tx nr-609 mjukvara.

Hej! Jag har köppt en onkyo tx nr-609, men högtalarna till låter som en mobiltelefons högtalare (basmässigt). Allt annat än runt 63 Hz låter nästan inget, jag lyckades hitta en equalizer i förstärkaren utan att ansluta den till en skärm. Där lyckades jag boosta 63 Hz ända upp till +6db. Det är ganska okej, men för att göra det med fler hertz behöver jag komma åt mjukvaran. Har tittat på YouTube men inte hittat något om hur man ansluter. Någon som vet hur man gör. (Jag vet dessutom att högtalarma klarar mycket mer, och att det därmed sitter i förstärkaren.

Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Menyn i en hembioförstärkare är ju gjord för att visas på en skärm. Varför kopplar du inte bara in den?

Läs manualen här: https://www.se.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/0/21977484_c5c44f1... Sidan 43 på svenska, 129 i .PDF-filen.
Där har du alla avancerade inställningar med förklaringar. Börja därifrån och fortsätt fram till inställningar för högtalare.
Gå igenom alla inställningar steg för steg så kommer du få en bättre upplevelse.

Och en sak till, om du höjer just 63Hz väldigt mycket så är det ju givet att andra frekvenser inte kommer låta lika mycket.
Ett annat problem som är vanligt är att man får stående vågor i ett rum. Allra helst om rummet har flera dimensioner som är lika stora. T.ex. om rummet är fyrkantigt kommer en viss frekvens förstärkas inte bara en utan två gånger. Om det är lika långt och brett som det är högt i tak får man ytterligare en förstärkning.
Det här kan behöva kompenseras genom att använda eq.

Om du har den här typen av problem tycker jag du ska använda Audyssey* som gör alla inställningar åt dig. Se manualen för info om det.

*Stavning.

Fel sidangivelse, tidigare stod det 46
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@Anonym_El_Fantast:
Den där förstärkaren har ju tonkontroll på fronten.
Det är inte så enkelt att basen står för lågt där då?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Anonym_El_Fantast: Menyn i en hembioförstärkare är ju gjord för att visas på en skärm. Varför kopplar du inte bara in den?

Läs manualen här: https://www.se.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/0/21977484_c5c44f1... Sidan 46 på svenska, 129 i .PDF-filen.
Där har du alla avancerade inställningar med förklaringar. Börja därifrån och fortsätt fram till inställningar för högtalare.
Gå igenom alla inställningar steg för steg så kommer du få en bättre upplevelse.

Och en sak till, om du höjer just 63Hz väldigt mycket så är det ju givet att andra frekvenser inte kommer låta lika mycket.
Ett annat problem som är vanligt är att man får stående vågor i ett rum. Allra helst om rummet har flera dimensioner som är lika stora. T.ex. om rummet är fyrkantigt kommer en viss frekvens förstärkas inte bara en utan två gånger. Om det är lika långt och brett som det är högt i tak får man ytterligare en förstärkning.
Det här kan behöva kompenseras genom att använda eq.

Om du har den här typen av problem tycker jag du ska använda Audyssey* som gör alla inställningar åt dig. Se manualen för info om det.

*Stavning.

Jag är ledsen, men jag kan inte tyda det som står, jag fattar inte hur man kommer till inställningarna som det står om, är det ens HDMI man kopplar i teven? Vilken ordning ska man göra det i och vilka knappar ska man trycka på? Jag fattar noll.

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag är ledsen, men jag kan inte tyda det som står, jag fattar inte hur man kommer till inställningarna som det står om, är det ens HDMI man kopplar i teven? Vilken ordning ska man göra det i och vilka knappar ska man trycka på? Jag fattar noll.

Ser att jag gav dig fel sida. Kolla på sidan 43 på svenska.

Det står ju steg för steg hur du ska göra. Varför vill du inte ge det ett försök?

Ta hjälp av någon familjemedlem om så behövs. Ibland är man lite för snabb när man är lite yngre. När man blir "gammal" brukar man bli lite långsammare så att manualen faktiskt hinner med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Youtubeclip här. Lite skakigt men det kanske kan hjälpa. https://youtu.be/Nm8FeKhU96A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Du skrev att det är givet att det bara låter mer i 63 Hz om man bara boostar den och det vet jag, men det ända andra jag kan ändra är 1000 Hz 10000 Hz och 14000 Hz. Självklart också 63 Hz. Jag vill få tag i mjukvaran i hopp på en mer specifierad eq.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska förresten prova det som skrivits när jag kommer hem.🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Ska förresten prova det som skrivits när jag kommer hem.🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan lösningen istället vara att dämpa högre frekvenser.

Förresten, högtalarna går ju att bi-ampa, dvs koppla in med dubbla kablar. Visst är det en bygel mellan den övre och den undre kontakten? Metallbygel eller ett par kablar.

Sök på bi-amp eller bi-wire så förstår du.

Visa signatur

.:bjorn