Ingen bild efter uppgradering av ram men samtliga fungerar, fel på moderkort?

Permalänk

Ingen bild efter uppgradering av ram men samtliga fungerar, fel på moderkort?

Hej alla komponentälskare/moddare,

Klickade hem lite extra ram( HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB 2666MHz DDR4 CL16) för ett par dagar sen, kommer hem efter jobbet, lycklig över att minnena anlänt, men stöter på patrull.
Får ingen bild vid uppstart. Byter plats på minnen, hjälper ej. Testar varje minne var för sig, samtliga fungerar i alla slots men inte alla 4 i tillsammans. Kan enbart bruka 16GB.

Har det någon betydelse om jag går in i bios och ändrar voltage på minnena som är i nu för och få en chans att få resterande att lira? Har övervägt CMOS-reset men det känns som om att det kan vara något fel på moderkortet?

Finns det någon här inne som sitter på ungefär samma komponenter som mig och har upplevt liknande problem?

*Edit* Gul lampa tänd "If an error is found, the corresponding LED remains lit" säger manualen. Misstänker att moderkortet inte mår så bra..

Corsair TX550M, 550W PSU

AMD Ryzen 7 2700X CPU socket AM4

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB 2666MHz DDR4 CL16

Gainward GeForce RTX 2070

Trist och se hur forumet har utvecklats på sweclockers.. Mycket "värderingstrådar" och tråkig attityd. Lev gött och var trevliga mot varandra istället.

Ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara testa att resetta cmos? (med jumper, batterimetoden är föråldrad, fattar inte varför folk fortfarande rekommenderar detta)

Är det samma modellnummer på de två olika kitsen?

Kör du senaste bios? Annars brukar uppdateringar lösa minneskompabilitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Dax123: Samma kits och modelnummer på de nya ramen. Kör senaste bios Version 1201. Kanske ska testa CMOS-reset.. Men det känns märkligt och göra det efter att man får den gula lampan tänd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Danielk9n:

@Dax123: Samma kits och modelnummer på de nya ramen. Kör senaste bios Version 1201. Kanske ska testa CMOS-reset.. Men det känns märkligt och göra det efter att man får den gula lampan tänd.

Testa att gå in UEFI med två minnen och ladda defaultinställningarna, spara gå ur, stäng av och testa med alla fyra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Varför inte bara testa att resetta cmos? (med jumper, batterimetoden är föråldrad, fattar inte varför folk fortfarande rekommenderar detta)

Är det samma modellnummer på de två olika kitsen?

Kör du senaste bios? Annars brukar uppdateringar lösa minneskompabilitet

Skickades från m.sweclockers.com

@Danielk9n: Jag hade problem att jag inte fick någon bild efter byte av komponenter (bytte allt utom grafikkort, PUS och SSD) och reset av CMOS var lösningen för mig.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv

Har du läst på moderkort tillverkarens hemsida vilka minnen som funkar att ha 4st av?

Just 4 moduler kan vara lite kinkigt och kräver att det är 4st som tillverkaren rekommenderar.

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Permalänk

ibland kan moderkortet ha problem att driva 4 stickor i dess maxhastighet utan handpåläggning prova rekommenderade default hastigheten på minnena 2133Mhz eller vad det är som är default för DDR4 utan xpm profiler osv.

jag fick t.ex gå upp med mina minnen till 0.02V över rekommenderade spänning för att moderkortet skulle hålla sig på den specade minnesspänningen för mina minnen med XMP profilen laddad.

Med minnesspäningen ställd på default så gav inte moderkortet minnena tillräckligt utan låg 0.02-0.03V under konstant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@anon298854: Kinkigt med Hyper X Fury minnen till B450-kortet. Reklamerade detta till komplett och igår damp mina Ballistix Sport LT DDR4 32GB ner i brevlådan.. Problem löst

Permalänk

@simon15: Testade även CMOS men det hjälpte inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danielk9n:

@Ister: Kinkigt med Hyper X Fury minnen till B450-kortet. Reklamerade detta till komplett och igår damp mina Ballistix Sport LT DDR4 32GB ner i brevlådan.. Problem löst

Skönt det löste sig 😊