Kommer detta få ner temps på CPU/GPU nämnvärt?

Permalänk
Medlem

Kommer detta få ner temps på CPU/GPU nämnvärt?

Hej!

Jag har ett Fractal Design S2-chassi. Det har tre chassifläktar. Två i fronten och en där bak. Nu funderar jag på om jag kan optimera luftflödet på något sätt för att få ner temperaturen generellt. Funderar på att byta ut de tre fläktarna mot Noctua-fläktar. Tror ni att det kommer göra någon skillnad? Om inte, vad för setup med chassi-fläktar skulle kunna göra skillnad? Om någon...

Permalänk
Medlem

Så klart bättre luftflöde leder till bättre temperaturer. Men oftast är skillnaderna små och den största fördelen är tystare fläktar.
bortsett från lösningar med katastrofalt dåligt luftflöde från fabrik då dvs.
Men just i ditt fall med ett S2 lär skillnaderna vara små i direkta temperatur förbättringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte du märker någon skillnad alls på det. Fler än två-tre fläktar har ytterst marginell effekt, att bara byta de du har till ett annat märke kommer inte göra någon skillnad över huvud taget utom möjligen på ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag clockade min Q9450 med en Nirvana NV120 så testade jag både med fläkten på det lägsta och det högst. Skiljde cirka 1.5 grader så det viktiga verkar inte vara att ha ett högt flöde utan bara att det inte står still.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ett alternativ skulle kunna vara att komplettera med ytterligare en 140 mm fläkt i fronten (eller kanske bäst att flytta fläkten som sitter bak och komplettera med en ny som placeras bak). Prova sedan med att öppna upp i toppen av chassiet (om du inte redan gjort det), borde ju rimligtvis ge ett något större luftflöde ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define S och funderade lite på samma sak för ett tag sedan. Köpte ett par fläktar samt lånade ytterligare ett par från en annan dator (alla dessa var Noctuafläktar). Tyvärr försvann pappret (ja, så gammalmodig är jag) med temparna då jag flyttade, men i stora drag var det såhär:

En fläkt gav en ganska märkbar skillnad. Ytterligare en till gav ytterligare ett par grader men nu kan man fråga sig om det är värt besväret. Ännu fler fläktar gav en väldigt liten skillnad, så liten att det är ett direkt slöseri med pengar att köpa fläktarna.

Spelar förstås också lite roll hur fläktarna är placerade. På Define S kan man ta bort en liten bit på sidopanelen för att ha en fläkt precis vid grafikkortet och logiskt nog gav det bästa effekten för att sänka temperaturen på just grafikkortet. Ingen jättesänkning samtidigt som ljudnivån blev liiite högre. Jag valde tillslut att inte ha en fläkt där.

Så... Mitt råd är att köpa en till fläkt. Har du det hyfsat bra ställt skadar det inte att köpa två även om det går att debattera huruvida det är lönt eller ej. Att köpa ännu fler är att slänga pengarna i sjön.

Edit: Nu kör jag med tre fläktar i fronten, en längst upp baktill samt en på ovansidan längst bak. Det gav bäst temperaturer för mig (bortsett från om jag hade en fläkt precis vid GPU:n)

Permalänk
Medlem

@Trunk: Tack för utförligt svar! Jag har också funderat på att ha en i toppen, men det betyder väl att man får ta av toppskivan på mitt S2 och ha det där spjället? Och därmed utsätta datorn för lite mer damm.

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade; jag köpte 3 Noctua NF-A12x25 och bytte ut alla 3 fläktar från Fractal. Nu kör jag Division 2 i 1440p ultrawide, alla settings på ultra och snittemperaturen ligger under 60 grader på min i9 9900k som är klockad till 5ghz. Det får man ändå vara nöjd med, tycker jag! Kanske ska se om det kan bli ännu bättre om jag sätter en fläkt i toppen.

Permalänk
Avstängd

Ett generellt svar.
På en given låda (eller rör.. eller vad som helst där vi kontrollerat flyttar luft. ) gäller följande generella samband.
Om du ska dubbla luftflödet måste du fyrdubbla energin till fläkten. Varför. All strömning skapar ett mottryck som ska övervinnas.
Dubbla flödet ger dubbla mottrycket och 2x2= 4:
Dvs ska du dubbla flödet ska du alltså antingen dubblera varvtalet på fläkten ( som kommer ta fyra gånger mer energi) ELLER öka antalet fläktar från 1 till 4. Om du har en fläkt och monterar en till dubbleras INTE flödet med samma varv utan flödesökningen stannar på 41% (roten ur 2) från en till tre 73% (roten ur 3) från två till tre 31% (roten ur 3 minus roten ur 2). Från tre till fyra 26% (roten ur 4 minus roten ur 3).
Fler fläktar ger alltså inte så mycket som man tror inte heller att byta från 120 till 140 exempelvis.
Bra flöden handlar främst om en kontrollerad strömning med lågt motstånd samt fläktenergi.

Permalänk
Avstängd

En sak du kan göra som är billig är att i fronten där det INTE sitter fläkt sätta plast, papper eller vad som helst som hindrar flödet.
Dvs frontytan där fläktar för tillluft sitter som skapar ett tryck i lådan som åker ut på grund av trycket ur lådan där minst motstånd är.

Ofta är den platsen till stor del den tomma fläktplatsen i fronten (som även har ett undertryck på en sidan då fläktarna tar sin luft där.
Dvs med två av tre fläktar på plats får man "rundgång" på luften till stor del.

Idealet är fläktplats som är exakt lika stor som fläkten UTAN galler eller dylikt och där ALL övrig yta är tät för att skapa maximal tryck och ingen rundgång på en given fläkt.