Permalänk
Medlem

Språkfascisten ryter till

Jag som tycker att man ska anstränga sig för att formulera sig på ett bra sätt när man skriver förfasas över ett nytt fenomen som alltför ofta syns här på Sweclockers forum. Folk som är här inne på forumet är datorintresserade och har man det intresset brukar man vara relativt intelligent. Varför skriver man då ofta "dem" istället för "de"? En mening som ska formuleras "De kan ju inte ha tänkt efter" skrivs istället "Dem kan ju inte ha tänkt efter". Jag ryser i hela kroppen när jag läser sådana formuleringar. Var kommer det ifrån? Jag hade aldrig sett sådant språkbruk förrän tills för något år sedan och det verkar bli allt vanligare. En i övrigt bra skriven text förstors helt av detta. En korrekt användning av dem och de är på lågstadienivå.

Permalänk
Medlem

"Dem" kommer från att folk säger "dom" och tror att det stavas "dem" i vårdat skriftspråk.

Jag tycker inte det är så konstigt att en del har svårt att hålla koll på det eftersom distinktionen mellan "de" och "dem" ("di" och "dom") saknas i talspråket sen ett par generationer.

Det orsakar nästan aldrig missförstånd, så jag ser det bara som ett estetiskt problem, inte ett språkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dem istället för de har varit ett fenomen de senaste 20 åren åtminstone, men det blir allt vanligare tyvärr, tror att talspråksreformer gjort det värre för att dom innehåller ett m på slutet så sätter folk likhetstecken mellan dom och dem. Irriterande i text som fan för det slöar ner läsandet, man måste läsa om för det blir fel, inte pga stavningen utan för att ordet faktiskt används fel. Som att säga "oss älskar glass" och "oss går gärna ut tillsammans", inte lätt att läsa utan att stoppa till.

Med tanke på hur vanligt det är är ju att tecken på att svensklärare misslyckats, och att mänskliga hjärnan gillar att hitta på att samband finns när den tycker saker är lika varandra.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

"Folk som är här inne på forumet är datorintresserade och har man det intresset brukar man vara relativt intelligent."

Ditt antagande är helt fel. Datorintresse och intelligens kan knappast sammankopplas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag som tycker att man ska anstränga sig för att formulera sig på ett bra sätt när man skriver förfasas över ett nytt fenomen som alltför ofta syns här på Sweclockers forum. Folk som är här inne på forumet är datorintresserade och har man det intresset brukar man vara relativt intelligent. Varför skriver man då ofta "dem" istället för "de"? En mening som ska formuleras "De kan ju inte ha tänkt efter" skrivs istället "Dem kan ju inte ha tänkt efter". Jag ryser i hela kroppen när jag läser sådana formuleringar. Var kommer det ifrån? Jag hade aldrig sett sådant språkbruk förrän tills för något år sedan och det verkar bli allt vanligare. En i övrigt bra skriven text förstors helt av detta. En korrekt användning av dem och de är på lågstadienivå.

Skulle inte säga att en korrekt användning av dem och de är lågstadienivå, idag åtminstone.
Ta en titt på valfri universitetsutbildning, känner folk som utbildar sig till lärare, gymnasienivå, och inte kan använda han/honom korrekt (så som jag anser korrekt). Å då skulle du se hur folk formulerar sig på juristutbildningar.
"Vadå, han/honom spelar ingen roll... #yolo"

Dem och de är idag av många legitimt att byta ut mot dom.

Hur många lärare på mellanstadie/högstadienivå klarar av att skicka ut ett "föräldramail" som inte hade behövt omfattande korrekturläsning?

Tror du har för stor tilltro till Sveriges skolväsende, tidningar, media och befolkning.
Det språkliga förfallet är ett faktum.

Finns det skäl att emellanåt bli förbannad?
Absolut.

Gör det någon skillnad?
Tveksamt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Den övergripande nivån på grammatiken i detta forum har fullkomligt dalat de senaste åren. Folk tycks inte orka försöka göra rätt längre. Det är visst framtiden, inte bara här...

Försöker man påtala detta så vänds taggarna utåt. Det är ju aldrig den som skrivit något inkorrekt som har gjort fel, bara den som påvisar det, för då är det helt plötsligt ett personligt angrepp på dennes "personliga språk". Ja, jösses.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tro att största orsaken är lite samma som att vissa skapar nya trådar om samma ämne utan att söka före om det redan har diskuteras. -Det handlar om ren slapphet.
Ta t.ex. ämnet om hur folk skriver, har det tagit upp i femhundraelva nya trådar eller något?

Vi som tycker folk kan återanvända dessa språktrådar kan bara ge upp hoppet, det är kört.

Permalänk
Inaktiv

Det ena behöver inte utesluta det andra min vän, håller med om att man ska anstränga sig och formulera sig så gott man kan och stavningskontrollera dock, jag har te.x lite svårt med de, dom, dem men är för övrigt relativt kompetent i skrift. Betyder inte att jag är ointelligent för det, har för övrigt tresiffrigt IQ men det är en annan historia.

Sen får man tänka att normalåldern här inne är relativt låg, att kunna bruka språket är något som kommer med ålder och erfarenhet.

Sen är det lite komiskt när du kommer här och påpekar andras brister när du själv tydligen inte lärt dig att använda radbyte...

Permalänk
Avstängd

Jag blir ohyggligt irriterad på mig själv då jag upptäcker grammatiska fel i saker jag skrivit, men jag påpekar det bara för andra om jag tror att jag faktiskt kan hjälpa personen.

Jag tror att detta delvis (åtminstone i 100% av fallen då jag själv skriver...)
beror på bristande tålamod och tidspress, samt att skriftspråk idag mer och mer närmar sig vardagligt spontantalspråk och därför innehåller betydligt fler grammatiska gissningar än det gjorde för säg tjugo år sedan.

'

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

En i övrigt bra skriven text förstors helt av detta. En korrekt användning av dem och de är på lågstadienivå.

Ser mer fel....

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Kan lägga till ett par saker som ibland stör mig något otroligt.

1. Användandet av ordet 'utav' i text

2. Att plötsligt slänga in ett engelskt ord i en mening, något som förekommer i både tal och skrift

Som sagt, det kan störa mig väldigt mycket men jag överlever

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

En diskussion om språkbruk skulle beroende på frågeställning kunna vara intressant. Tråden är dock inte skapad med ett diskussionsunderlag, utan mer likt ett blogginlägg. Se forumregel § 3.4.

Mvh
/KimTjik
Moderator