Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Epic Games satsar vidare på att hålla spel från Steam, med bland annat The Outer Worlds från Obsidian. Även tidigare Playstation-exklusiva Heavy Rain får samma behandling.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Meeeh. Måste man skaffa epic games-store ändå då..
Hoppas detta leder till att steam sänker sina avgifter o i sin tur att alla andra lägger ner sina tjänster så vi kan samla alla spel på ett ställe igen..

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Epic Games - Making life simpler

Snart säljs endast lakritsglass hos ICA, Jordgubb hos Coop och Choklad hos Netto. Vill man ha en kulglass med alla tre får man röra på sig Har man tur finns Jordgubbsglassen hos Netto också, men då är den garanterat 30% dyrare.

Usel jämförelse med det känns så

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av fiskebulle:

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Fortnite är en smått sinnessjuk kassako, så de kan nog hålla på rätt länge.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Grattis till PC-folket. Heavy Rain och Detroit: Become Human är några av de bästa spelen jag någonsin spelat och har ni inte haft möjligheten att avnjuta dessa spel så är det dags nu.

Nästan som att man ska köpa Detroit igen på PC för att avnjuta det i 60+fps.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Skribent
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av André:

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

Har för mig att Quantic Dream avbröt sitt sammarbete med Sony tidigare i år. Då antar jag att Quantic Dream ägde rättigheterna till spelen också.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av André:

Quantic Dream är ett fristående och privatägt företag. De har valt att skriva exklusiva avtal med Sony men ägs inte av dem på något sätt. Hur deras avtal med Sony ser ut vet vi inte. Om jag skulle spekulera skulle jag tro att avtalet ger Sony konsolexklusivitet men lämnar PC öppet för Quantic Dream. Det är ganska vanligt för Sony. Att de inte släppt spel på PC än kan bero på resursbrist, men så kommer Epic med en hög Fortnitepengar och vips.

Edit: En kineskisk investering tidigare i år gör att Quantic Dream i framtiden inte längre kommer vara Playstation-exklusiva.

https://variety.com/2019/gaming/news/quantic-dream-netease-in...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av André:

NetEase är det som gjorde detta, QD bröt sig ur Sony's armar för ett par månader sedan tack vare dom, inga av deras kommande spel blir Sony exklusivt.

Speldator: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Så, att konkurrera med Steam går inte med en bättre produkt, så "sabotage" är vägen att gå?
(göra någon annans produkt sämre för att lyfta sig själ är väl inte hälsosam konkurrens)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2002

EGS och Tim Swiney kan dra dit pepparn växer.

Ugh.

Källa: PC Gamer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Ptja, kvittar för egen del var spelen finns sålänge de finns till PC någonstans egentligen. Vore ju bättre om de konkurrerade med valve på bättre grunder men de vill väl tvinga igång det lite så att säga, och på sikt kan de konkurrera normalt med lägre pris. Återstår att se.

Jag vet ju för egen del att lägre pris vinner varje gång ställt mot ev funktioner inne i klienten iaf. Vill kunna köpa spel och starta dem. Då fungerar klienten önskvärt för mig i alla fall. Sen efter det är det billigaste pris som avgör. Finns ingen förkärlek till Steam eller annan klient för mig tex.

Dock full förståelse om andra vill ha allt på ett ställe och är villiga att betala lite extra för det på sikt. Men att få vänta ett år längre på att få spela ett spel pga detta som det ofta blir nu suger ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014

Jag bryr mig endast om priserna, hoppas på att utvecklarna kan generera nya nycklar som kan säljas via auktoriserade nätbutiker så priserna kan pressas. Än så länge blir det nog bara HumbleBundle.

https://www.shacknews.com/article/110641/epic-partners-with-h...

🌐 Cisco CCNA, Aruba ACSA

Pågående CWNP CWNA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Trist att Epic köper exklusiva releaser framför att skapa en lockande launcher.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av fiskebulle:

Ta en titt:
https://www.statista.com/statistics/865601/fortnite-revenue/

Detta är inkomster för ett spel som är gratis...
Bra att Epic Games väljer att investera denna vinst i företaget istället för att betala ut sjuka bonusar till cheferna
(vilket de antagligen redan också gjort)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Det finns mycket att säga om Epics game store nu i inledningen. Vad folk kallade steam och hur det fungerade när Half-Life 2 släpptes var inte vackert så jag ger det tid personligen så får de här situationerna ordna sig.

Men att titlar blir tillgängliga på det mög som är Windows Store efter Sweeny's kritik av det är bortom allt.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av KTL:

Men att titlar blir tillgängliga på det mög som är Windows Store efter Sweeny's kritik av det är bortom allt.

Jag tror du missade ironien i citatet.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Tänker inte skaffa det ändå, om nu inte D2 remake eller nåt sånt blir Epic-exlusivt.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Heavy Rain. PC. Say no more jag köper!

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2012

Tencent Launcher visar sig vara riktigt bra för plånboken. Flera spelköp som försenas...

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Obehagligt nära Dig!
Registrerad
Jul 2007

Underbart!
Köpte en PS3:a enbart för Heavy Rain när det begav sig. Enda spelet jag spelade på den tror jag.

Ska bli underbart att spela dessa titlar på PC. Sen vilken tjänst som tillhandahåller vad bryr jag mig mindre om. Man kan ha åsikter om Epics affärsmetoder, men för att slå sig in och konkurrera med Steam så förstår jag att de gör som de gör.
Ser man på hur sjukt lojal steams användarbas är så verkar det knappast som att "schyssta" konkurrensmetoder ens skulle funka.
Verkar som PC-folket (där jag iofs inräknas) vill ha konkurrens, lägre priser, men bara handla på Steam ändå. Känns som det kommer funka sådär...?

Lägre priser verkar inte hända på PC-spel tyvärr. Bättre kanske att ha ett "lojalitets-system" som Uplay har då när man får 20% för 100units t ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Perfekt, blir till att köpa ett år senare till Steam när alla buggar är fixade.

https://valid.x86.fr/05gm8y
💓 Radeon 9800 PRO IceQ 💓

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005

Gillar inte heller detta med exklusivitet som de kör med men hade varit bättre om det fanns på alla "butiker" utom Steam och för olika priser så man får välja.
Steam har nämligen krav på att, om spelet skall säljas hos dem får de inte ha annat pris hos någon annan.

Nedan är inte svar på ovan utan bara egna tankar om dessa "butiker".

Steam fungerar bra nu men har massor med problem som ingen ser eller bryr sig om för att de är vana och tycker det fungerar OK.
Epic fungerar otroligt mycket bättre än Steam när det kom och jämför man med Steam efter 5 år är Epic fortfarande bättre.
Visst Epic har lång väg kvar att gå tills det når Steam standard på vissa saker medans enkelheten tycker jag är bättre där.
Jag har absolut mest spel på Steam men kunde verkligen inte bry mig mindre om vilken "butik" som säljer spelet.
Valve is not your friend, and Steam is not healthy for gaming

Uplay spelar jag Division via men deras klient är utan tvekan den sämsta jag skådat och då har den funnits ganska länge också.
Massor med problem, svårnavigerad och långsam jämfört met ESG, Origin, Galaxy, Steam etc.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av CFSsss:

Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Det här felaktiga argumentet dyker upp då och då. Vill du backa upp det med en förklaring hur Steam nycklar kan säljas billigt på Humble, GOG, Itch, Fanatical, GreenManGaming, Chrono eller en uppsjö av andra ställen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av dibban:

Perfekt, blir till att köpa ett år senare till Steam när alla buggar är fixade.

Känns som att det blir så, är intresserad av The Outer Worlds. Men kan lugnt vänta ett år eftersom det är ett singleplayer spel, och förhoppningsvis får det mod stöd så hinner det släppas massa roliga grejer.
Så kan ta det på någon av Steams stor rea senare, slutar med att Obsidian får mindre pengar av mig pga detta beslutet.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Tycker hela marknaden är rätt sjuk. Det rimliga borde ju vara att spelföretaget sätter sitt pris, sedan säljs det överallt med det påslag respektive tjänst vill ha.

Har inte följt nyheterna slaviskt, men kräver steam samma slutpris till kund fast högre marginal i förhållande till andra tjänster så får dom skärpa sig. Dock tramsigt att skriva exklusiva avtal i annan mening än att utgivaren ska få lika mycket betalt oavsett digital butik och att det sedan är upp till den digitala butiken att sätta sitt slutpris eller avstå att sälja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Kul att få spela vissa titlar som man inte trodde skulle komma´, så bara fördel. Bryr mig inte om vart det släpps så länge jag kan spela det typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Jo man får ju hoppas på att det här är ett system under utveckling, men du måste väl hålla med om att det är irriterande att behöva installera 5st klienter som vill autostarta, läsa data från varandra, skapa användarprofiler med egna friendslist etc och delar upp trophies.
Identifierar man sig som "Gamer" så vill man t.ex att det ska vara lätt för någon att se vad man spelar, hur mycket tid man har lagt på ett spel(trophies) och vara lätt att få tag i(inte behöva ha alla klienter igång samtidigt för att få upp snabbmeddelanden).
I värsta fall så sitter vi kanske på 20 klienter där man behöver lägga ner pengar på sin avatar(för att den ska vara tillräckligt cool) på samtliga om några år.
En profil kan ju vara ett bra sätt att få kontakt med andra som spelar liknande eller samma spel t.ex.

Det kanske ser bättre ut om några år, men just nu så är det faktiskt väldigt irriterande.