Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Permalänk
Melding Plague

Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Epic Games satsar vidare på att hålla spel från Steam, med bland annat The Outer Worlds från Obsidian. Även tidigare Playstation-exklusiva Heavy Rain får samma behandling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meeeh. Måste man skaffa epic games-store ändå då..
Hoppas detta leder till att steam sänker sina avgifter o i sin tur att alla andra lägger ner sina tjänster så vi kan samla alla spel på ett ställe igen..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Permalänk
Medlem

Epic Games - Making life simpler

Snart säljs endast lakritsglass hos ICA, Jordgubb hos Coop och Choklad hos Netto. Vill man ha en kulglass med alla tre får man röra på sig Har man tur finns Jordgubbsglassen hos Netto också, men då är den garanterat 30% dyrare.

Usel jämförelse med det känns så

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Fortnite är en smått sinnessjuk kassako, så de kan nog hålla på rätt länge.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Grattis till PC-folket. Heavy Rain och Detroit: Become Human är några av de bästa spelen jag någonsin spelat och har ni inte haft möjligheten att avnjuta dessa spel så är det dags nu.

Nästan som att man ska köpa Detroit igen på PC för att avnjuta det i 60+fps.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

Har för mig att Quantic Dream avbröt sitt sammarbete med Sony tidigare i år. Då antar jag att Quantic Dream ägde rättigheterna till spelen också.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

Quantic Dream är ett fristående och privatägt företag. De har valt att skriva exklusiva avtal med Sony men ägs inte av dem på något sätt. Hur deras avtal med Sony ser ut vet vi inte. Om jag skulle spekulera skulle jag tro att avtalet ger Sony konsolexklusivitet men lämnar PC öppet för Quantic Dream. Det är ganska vanligt för Sony. Att de inte släppt spel på PC än kan bero på resursbrist, men så kommer Epic med en hög Fortnitepengar och vips.

Edit: En kineskisk investering tidigare i år gör att Quantic Dream i framtiden inte längre kommer vara Playstation-exklusiva.

https://variety.com/2019/gaming/news/quantic-dream-netease-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Coolt ändå att tidigare Playstation-exklusiva titlar kommer till PC. Undrar om Epic betalat Sony eller Quantic Dream för att ge ut dem.

NetEase är det som gjorde detta, QD bröt sig ur Sony's armar för ett par månader sedan tack vare dom, inga av deras kommande spel blir Sony exklusivt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Så, att konkurrera med Steam går inte med en bättre produkt, så "sabotage" är vägen att gå?
(göra någon annans produkt sämre för att lyfta sig själ är väl inte hälsosam konkurrens)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

EGS och Tim Swiney kan dra dit pepparn växer.

Ugh.

Källa: PC Gamer

Permalänk
Medlem

Ptja, kvittar för egen del var spelen finns sålänge de finns till PC någonstans egentligen. Vore ju bättre om de konkurrerade med valve på bättre grunder men de vill väl tvinga igång det lite så att säga, och på sikt kan de konkurrera normalt med lägre pris. Återstår att se.

Jag vet ju för egen del att lägre pris vinner varje gång ställt mot ev funktioner inne i klienten iaf. Vill kunna köpa spel och starta dem. Då fungerar klienten önskvärt för mig i alla fall. Sen efter det är det billigaste pris som avgör. Finns ingen förkärlek till Steam eller annan klient för mig tex.

Dock full förståelse om andra vill ha allt på ett ställe och är villiga att betala lite extra för det på sikt. Men att få vänta ett år längre på att få spela ett spel pga detta som det ofta blir nu suger ju en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig endast om priserna, hoppas på att utvecklarna kan generera nya nycklar som kan säljas via auktoriserade nätbutiker så priserna kan pressas. Än så länge blir det nog bara HumbleBundle.

https://www.shacknews.com/article/110641/epic-partners-with-h...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Trist att Epic köper exklusiva releaser framför att skapa en lockande launcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Ta en titt:
https://www.statista.com/statistics/865601/fortnite-revenue/

Detta är inkomster för ett spel som är gratis...
Bra att Epic Games väljer att investera denna vinst i företaget istället för att betala ut sjuka bonusar till cheferna
(vilket de antagligen redan också gjort)

Permalänk
Medlem

Det finns mycket att säga om Epics game store nu i inledningen. Vad folk kallade steam och hur det fungerade när Half-Life 2 släpptes var inte vackert så jag ger det tid personligen så får de här situationerna ordna sig.

Men att titlar blir tillgängliga på det mög som är Windows Store efter Sweeny's kritik av det är bortom allt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Men att titlar blir tillgängliga på det mög som är Windows Store efter Sweeny's kritik av det är bortom allt.

Jag tror du missade ironien i citatet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tänker inte skaffa det ändå, om nu inte D2 remake eller nåt sånt blir Epic-exlusivt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Heavy Rain. PC. Say no more jag köper!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tencent Launcher visar sig vara riktigt bra för plånboken. Flera spelköp som försenas...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Underbart!
Köpte en PS3:a enbart för Heavy Rain när det begav sig. Enda spelet jag spelade på den tror jag.

Ska bli underbart att spela dessa titlar på PC. Sen vilken tjänst som tillhandahåller vad bryr jag mig mindre om. Man kan ha åsikter om Epics affärsmetoder, men för att slå sig in och konkurrera med Steam så förstår jag att de gör som de gör.
Ser man på hur sjukt lojal steams användarbas är så verkar det knappast som att "schyssta" konkurrensmetoder ens skulle funka.
Verkar som PC-folket (där jag iofs inräknas) vill ha konkurrens, lägre priser, men bara handla på Steam ändå. Känns som det kommer funka sådär...?

Lägre priser verkar inte hända på PC-spel tyvärr. Bättre kanske att ha ett "lojalitets-system" som Uplay har då när man får 20% för 100units t ex.

Permalänk
Medlem

Perfekt, blir till att köpa ett år senare till Steam när alla buggar är fixade.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller detta med exklusivitet som de kör med men hade varit bättre om det fanns på alla "butiker" utom Steam och för olika priser så man får välja.
Steam har nämligen krav på att, om spelet skall säljas hos dem får de inte ha annat pris hos någon annan.

Nedan är inte svar på ovan utan bara egna tankar om dessa "butiker".

Steam fungerar bra nu men har massor med problem som ingen ser eller bryr sig om för att de är vana och tycker det fungerar OK.
Epic fungerar otroligt mycket bättre än Steam när det kom och jämför man med Steam efter 5 år är Epic fortfarande bättre.
Visst Epic har lång väg kvar att gå tills det når Steam standard på vissa saker medans enkelheten tycker jag är bättre där.
Jag har absolut mest spel på Steam men kunde verkligen inte bry mig mindre om vilken "butik" som säljer spelet.
Valve is not your friend, and Steam is not healthy for gaming

Uplay spelar jag Division via men deras klient är utan tvekan den sämsta jag skådat och då har den funnits ganska länge också.
Massor med problem, svårnavigerad och långsam jämfört met ESG, Origin, Galaxy, Steam etc.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Det här felaktiga argumentet dyker upp då och då. Vill du backa upp det med en förklaring hur Steam nycklar kan säljas billigt på Humble, GOG, Itch, Fanatical, GreenManGaming, Chrono eller en uppsjö av andra ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Perfekt, blir till att köpa ett år senare till Steam när alla buggar är fixade.

Känns som att det blir så, är intresserad av The Outer Worlds. Men kan lugnt vänta ett år eftersom det är ett singleplayer spel, och förhoppningsvis får det mod stöd så hinner det släppas massa roliga grejer.
Så kan ta det på någon av Steams stor rea senare, slutar med att Obsidian får mindre pengar av mig pga detta beslutet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tycker hela marknaden är rätt sjuk. Det rimliga borde ju vara att spelföretaget sätter sitt pris, sedan säljs det överallt med det påslag respektive tjänst vill ha.

Har inte följt nyheterna slaviskt, men kräver steam samma slutpris till kund fast högre marginal i förhållande till andra tjänster så får dom skärpa sig. Dock tramsigt att skriva exklusiva avtal i annan mening än att utgivaren ska få lika mycket betalt oavsett digital butik och att det sedan är upp till den digitala butiken att sätta sitt slutpris eller avstå att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att få spela vissa titlar som man inte trodde skulle komma´, så bara fördel. Bryr mig inte om vart det släpps så länge jag kan spela det typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Jo man får ju hoppas på att det här är ett system under utveckling, men du måste väl hålla med om att det är irriterande att behöva installera 5st klienter som vill autostarta, läsa data från varandra, skapa användarprofiler med egna friendslist etc och delar upp trophies.
Identifierar man sig som "Gamer" så vill man t.ex att det ska vara lätt för någon att se vad man spelar, hur mycket tid man har lagt på ett spel(trophies) och vara lätt att få tag i(inte behöva ha alla klienter igång samtidigt för att få upp snabbmeddelanden).
I värsta fall så sitter vi kanske på 20 klienter där man behöver lägga ner pengar på sin avatar(för att den ska vara tillräckligt cool) på samtliga om några år.
En profil kan ju vara ett bra sätt att få kontakt med andra som spelar liknande eller samma spel t.ex.

Det kanske ser bättre ut om några år, men just nu så är det faktiskt väldigt irriterande.