Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av sKRUVARN:

Är det verkligen 60hz? F1 är väl en 50hz produktion så det betyder att de konverterar allt så känns ju inte som någon höjdare.

Viaplay kör 720p50 på sina sändningar, är väl dugligt men inte mer än så. UHD strömmen är ett jäkla lyft, dock är ju den lite bökig att komma åt + att man måste byta till den manuellt vid racestart eftersom den strömmen inte startar förrens vid racestarten eftersom vanliga produktionen bara är i HD.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag ska inte uttala mig huruvida det är 60 eller 50Hz, men det var bra flyt och skarp bild för mitt otränade men ändå kritiska öga.

Sen tycker jag det är för klent med 720p (förmodligen kraftigt komprimerad dessutom) hos Viaplay. UHD strömmen är bra, men varför inte bara erbjuda riktig 1080p istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av edvinnn:

Okej, jag ska inte uttala mig huruvida det är 60 eller 50Hz, men det var bra flyt och skarp bild för mitt otränade men ändå kritiska öga.

Sen tycker jag det är för klent med 720p (förmodligen kraftigt komprimerad dessutom) hos Viaplay. UHD strömmen är bra, men varför inte bara erbjuda riktig 1080p istället.

För sport distruberas generellt inte i 1080p, utan i 1080i eftersom det är tv-standard och antagligen det format som större delen av världen tar emot sändningarna i. Så 1080p hade antagligen i det här fallet bara vart en uppskalning. Lägre komprimering hade dock vart trevligt. Huruvida F1tv tar uhdkällan å skalar ner eller om dom skalar upp 1080i låter jag dock vara osagt.

Viaplay kommer säkert börja med 1080p så småningom, men kommer säkert vara uppskakat/konverterat för majoriteten av sport.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta/Håbo
Registrerad
Mar 2009

Jag var kritiskt och trodde inte på idén att dela ut poäng för snabbaste varvet, jag pudlar och måste säga att jag tyckte om vad det gjorde för slutet av racet.

Ofta är racen slut med 15-20 varv kvar. Som Hamilton sa efter Australiens race, att han hade Verstappen under kontroll och kunde öka tempot om en attack skulle komma (sen vet man inte hur mycket som är bluff eller inte). Men i slutet när topp 4 förarna rapporterade in att dom behövde den där poängen och faktiskt pushade, det gav helt klart mervärde.

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av SvanteP:

Jag var kritiskt och trodde inte på idén att dela ut poäng för snabbaste varvet, jag pudlar och måste säga att jag tyckte om vad det gjorde för slutet av racet.

Ofta är racen slut med 15-20 varv kvar. Som Hamilton sa efter Australiens race, att han hade Verstappen under kontroll och kunde öka tempot om en attack skulle komma (sen vet man inte hur mycket som är bluff eller inte). Men i slutet när topp 4 förarna rapporterade in att dom behövde den där poängen och faktiskt pushade, det gav helt klart mervärde.

Håller helt med, det blev oväntat spännande på slutet! Förhoppningsvis tillåts förarna att köra om det utan att respektive teamledare sätter stopp för det. Tänker framförallt på nedanstående nyhet från i söndags:

https://www.motorsport.com/f1/news/wolff-bottas-fastest-lap-t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Håller med om att snabbast varv poängen har potential.
Det är däremot synd att den begränsas till topp 10 placeringarna.

Jag tycker fortfarande att hela fältet skall få poäng.
Vill man ha gnälliga förare som bryter av mystiska anledningar när racet inte går som dom tänkte sig (*host* Alonso *host*) är ju dagens system bra.
Men vill man ha fight över hela fältet ända in i mål så måste man se till att det finns nånting att kämpa för.

Och drar man upp antalet poäng (kanske 50 för en vinst, 45 för tvåan) så kan man ju belöna poäng till mer saker utan att det påverkar allt för mycket.
Kanske ha några poäng som delas ut efter racet för t.ex. snyggast omkörning, snabbast depåstopp eller annat kul.
Framröstat av publiken då såklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Svensktiger:

Håller med om att snabbast varv poängen har potential.
Det är däremot synd att den begränsas till topp 10 placeringarna.

Jag tycker fortfarande att hela fältet skall få poäng.
Vill man ha gnälliga förare som bryter av mystiska anledningar när racet inte går som dom tänkte sig (*host* Alonso *host*) är ju dagens system bra.
Men vill man ha fight över hela fältet ända in i mål så måste man se till att det finns nånting att kämpa för.

Och drar man upp antalet poäng (kanske 50 för en vinst, 45 för tvåan) så kan man ju belöna poäng till mer saker utan att det påverkar allt för mycket.
Kanske ha några poäng som delas ut efter racet för t.ex. snyggast omkörning, snabbast depåstopp eller annat kul.
Framröstat av publiken då såklart.

Kanske de sämsta förslagen jag någonsin hört. Att försöka demokratisera själva utfallet av en tävling går helt emot tävlingens essens. Det blir godtyckligt. Racing är inte en bedömningssport som exempelvis konståkning. Ännu värre hade varit att låta publiken bestämma utfallet. Racing handlar om att komma först. Punkt.
Anledningen att snabbaste-varv-poängen endast kan fås av topp 10 är att de långsammare bilarna kan ignorera hela loppet och fokusera endast på att ta det nesliga snabbaste varvet-poängen utan att ha för mycket att förlora om man ser till racets helhet.

En förare i topp 10 har inte råd att åka in i depån och sätta på nya däck och köra skiten ur bilen utan att riskera hela loppet. Man vill inte ha förare som kamikaze och struntar i hela loppet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

@Zipparn:
Kan bara hålla med dig, skulle de som ser på loppen få rösta fram poängen i samma stil som t.ex. Melodifestivalen. Så skulle det bli en tävling vem som har den största gruppen fans, med allt vad fejkkonton heter..
För man kan ju inte göra så att man röstar med sitt telefonnummer, för det skulle göra det om möjligt ännu mer orättvist.

Poäng för snabbaste varv bland de 10 bästa, blev mycket intressantare än vad jag och många andra trodde.
Men vad skulle hända om man delade ut en poäng för snabbaste varv under Q2? För under Q3, så är ju allas målsättning att vara snabbast, men under Q2 eller Q1, så måste man de ju bara klara sig över strecket...

"Ursäkta meningsuppbygnaden"

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012

Jag håller med @Zipparn här, nämligen att på söndagen ska det handla om att komma i mål först. Därför tycker jag fortfarande att extrapoängskonstruktionen för snabbaste varv är ett skämt, även om det nu inte blev så dåligt i Melbourne. Jag tycker det tyder på desperation från FIA(?) om att göra racingen roligare, vilket egentligen inte behövs tycker jag.

Snabbast över ett varv ska man vara på lördagen, då vinner man inga poäng men skaffar sig ett bättre utgångsläge för att göra det på söndagen.

Att det kommer upp idéer om att införa fler godtyckliga poäng likt @Svensktiger är väl naturligt nu när man börjat rucka på grundkonceptet med racing i och med extrapoängen. Det är lite som att ändra i demokratins grundläggande värderingar så som yttrandefrihet. Gör man det har man snart ingen demokrati kvar. På samma sätt kan det gå när vi ändrar racingens grundstruktur...

Obs: Ta liknelsen ovan med en nya salt ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zipparn:

Kanske de sämsta förslagen jag någonsin hört. Att försöka demokratisera själva utfallet av en tävling går helt emot tävlingens essens. Det blir godtyckligt. Racing är inte en bedömningssport som exempelvis konståkning. Ännu värre hade varit att låta publiken bestämma utfallet. Racing handlar om att komma först. Punkt.
Anledningen att snabbaste-varv-poängen endast kan fås av topp 10 är att de långsammare bilarna kan ignorera hela loppet och fokusera endast på att ta det nesliga snabbaste varvet-poängen utan att ha för mycket att förlora om man ser till racets helhet.

En förare i topp 10 har inte råd att åka in i depån och sätta på nya däck och köra skiten ur bilen utan att riskera hela loppet. Man vill inte ha förare som kamikaze och struntar i hela loppet.

Du gillar inte Formula-E då antar jag !
Och F1 handlar inte alls om att komma först.
Priserna är för flest poäng över säsongen för team eller förare.
Du kan ta hem hela rubbet utan att ha vunnit ett lopp.
Och många poäng tas bort efter bedömning (och därmed även delas ut till någon annan) över en säsong redan idag.

En snabbaste varv poäng skall såklart tilldelas bara om bilen lyckas ta sig i mål.
Och att slänga på nya däck och göra en "Kamikaze" är ju lättare sagt än gjort.
Det brukade ju försökas även innan i år, och sällan lyckas då du har helt andra förutsättningar under ett race än mot t.ex. kvalet.

Nej F1 behöver skakas om lite.
Ställningskriget vi så ofta har sett är nånting som måste fixas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av edvinnn:

Jag håller med @Zipparn här, nämligen att på söndagen ska det handla om att komma i mål först. Därför tycker jag fortfarande att extrapoängskonstruktionen för snabbaste varv är ett skämt, även om det nu inte blev så dåligt i Melbourne. Jag tycker det tyder på desperation från FIA(?) om att göra racingen roligare, vilket egentligen inte behövs tycker jag.

Snabbast över ett varv ska man vara på lördagen, då vinner man inga poäng men skaffar sig ett bättre utgångsläge för att göra det på söndagen.

Att det kommer upp idéer om att införa fler godtyckliga poäng likt @Svensktiger är väl naturligt nu när man börjat rucka på grundkonceptet med racing i och med extrapoängen. Det är lite som att ändra i demokratins grundläggande värderingar så som yttrandefrihet. Gör man det har man snart ingen demokrati kvar. På samma sätt kan det gå när vi ändrar racingens grundstruktur...

Obs: Ta liknelsen ovan med en nya salt ändå

Du skriver racing men menar såklart bara F1.
För andra sorters racing har radikalt olika regler.
Handikapp, omvända startfält m.m. m.m.
Faktum är att F1 numera har ett system där du i vissa fall belönas för att bryta ett race när du inte har en chans på poäng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Concept 3:

https://www.motorsport.com/f1/news/momentum-building-2021-cha...

Nerd is the new Cool