Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det verkligen 60hz? F1 är väl en 50hz produktion så det betyder att de konverterar allt så känns ju inte som någon höjdare.

Viaplay kör 720p50 på sina sändningar, är väl dugligt men inte mer än så. UHD strömmen är ett jäkla lyft, dock är ju den lite bökig att komma åt + att man måste byta till den manuellt vid racestart eftersom den strömmen inte startar förrens vid racestarten eftersom vanliga produktionen bara är i HD.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag ska inte uttala mig huruvida det är 60 eller 50Hz, men det var bra flyt och skarp bild för mitt otränade men ändå kritiska öga.

Sen tycker jag det är för klent med 720p (förmodligen kraftigt komprimerad dessutom) hos Viaplay. UHD strömmen är bra, men varför inte bara erbjuda riktig 1080p istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Okej, jag ska inte uttala mig huruvida det är 60 eller 50Hz, men det var bra flyt och skarp bild för mitt otränade men ändå kritiska öga.

Sen tycker jag det är för klent med 720p (förmodligen kraftigt komprimerad dessutom) hos Viaplay. UHD strömmen är bra, men varför inte bara erbjuda riktig 1080p istället.

För sport distruberas generellt inte i 1080p, utan i 1080i eftersom det är tv-standard och antagligen det format som större delen av världen tar emot sändningarna i. Så 1080p hade antagligen i det här fallet bara vart en uppskalning. Lägre komprimering hade dock vart trevligt. Huruvida F1tv tar uhdkällan å skalar ner eller om dom skalar upp 1080i låter jag dock vara osagt.

Viaplay kommer säkert börja med 1080p så småningom, men kommer säkert vara uppskakat/konverterat för majoriteten av sport.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var kritiskt och trodde inte på idén att dela ut poäng för snabbaste varvet, jag pudlar och måste säga att jag tyckte om vad det gjorde för slutet av racet.

Ofta är racen slut med 15-20 varv kvar. Som Hamilton sa efter Australiens race, att han hade Verstappen under kontroll och kunde öka tempot om en attack skulle komma (sen vet man inte hur mycket som är bluff eller inte). Men i slutet när topp 4 förarna rapporterade in att dom behövde den där poängen och faktiskt pushade, det gav helt klart mervärde.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag var kritiskt och trodde inte på idén att dela ut poäng för snabbaste varvet, jag pudlar och måste säga att jag tyckte om vad det gjorde för slutet av racet.

Ofta är racen slut med 15-20 varv kvar. Som Hamilton sa efter Australiens race, att han hade Verstappen under kontroll och kunde öka tempot om en attack skulle komma (sen vet man inte hur mycket som är bluff eller inte). Men i slutet när topp 4 förarna rapporterade in att dom behövde den där poängen och faktiskt pushade, det gav helt klart mervärde.

Håller helt med, det blev oväntat spännande på slutet! Förhoppningsvis tillåts förarna att köra om det utan att respektive teamledare sätter stopp för det. Tänker framförallt på nedanstående nyhet från i söndags:

https://www.motorsport.com/f1/news/wolff-bottas-fastest-lap-t...

Permalänk
Medlem

Håller med om att snabbast varv poängen har potential.
Det är däremot synd att den begränsas till topp 10 placeringarna.

Jag tycker fortfarande att hela fältet skall få poäng.
Vill man ha gnälliga förare som bryter av mystiska anledningar när racet inte går som dom tänkte sig (*host* Alonso *host*) är ju dagens system bra.
Men vill man ha fight över hela fältet ända in i mål så måste man se till att det finns nånting att kämpa för.

Och drar man upp antalet poäng (kanske 50 för en vinst, 45 för tvåan) så kan man ju belöna poäng till mer saker utan att det påverkar allt för mycket.
Kanske ha några poäng som delas ut efter racet för t.ex. snyggast omkörning, snabbast depåstopp eller annat kul.
Framröstat av publiken då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller med om att snabbast varv poängen har potential.
Det är däremot synd att den begränsas till topp 10 placeringarna.

Jag tycker fortfarande att hela fältet skall få poäng.
Vill man ha gnälliga förare som bryter av mystiska anledningar när racet inte går som dom tänkte sig (*host* Alonso *host*) är ju dagens system bra.
Men vill man ha fight över hela fältet ända in i mål så måste man se till att det finns nånting att kämpa för.

Och drar man upp antalet poäng (kanske 50 för en vinst, 45 för tvåan) så kan man ju belöna poäng till mer saker utan att det påverkar allt för mycket.
Kanske ha några poäng som delas ut efter racet för t.ex. snyggast omkörning, snabbast depåstopp eller annat kul.
Framröstat av publiken då såklart.

Kanske de sämsta förslagen jag någonsin hört. Att försöka demokratisera själva utfallet av en tävling går helt emot tävlingens essens. Det blir godtyckligt. Racing är inte en bedömningssport som exempelvis konståkning. Ännu värre hade varit att låta publiken bestämma utfallet. Racing handlar om att komma först. Punkt.
Anledningen att snabbaste-varv-poängen endast kan fås av topp 10 är att de långsammare bilarna kan ignorera hela loppet och fokusera endast på att ta det nesliga snabbaste varvet-poängen utan att ha för mycket att förlora om man ser till racets helhet.

En förare i topp 10 har inte råd att åka in i depån och sätta på nya däck och köra skiten ur bilen utan att riskera hela loppet. Man vill inte ha förare som kamikaze och struntar i hela loppet.

Permalänk
Medlem

@Zipparn:
Kan bara hålla med dig, skulle de som ser på loppen få rösta fram poängen i samma stil som t.ex. Melodifestivalen. Så skulle det bli en tävling vem som har den största gruppen fans, med allt vad fejkkonton heter..
För man kan ju inte göra så att man röstar med sitt telefonnummer, för det skulle göra det om möjligt ännu mer orättvist.

Poäng för snabbaste varv bland de 10 bästa, blev mycket intressantare än vad jag och många andra trodde.
Men vad skulle hända om man delade ut en poäng för snabbaste varv under Q2? För under Q3, så är ju allas målsättning att vara snabbast, men under Q2 eller Q1, så måste man de ju bara klara sig över strecket...

"Ursäkta meningsuppbygnaden"

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Zipparn här, nämligen att på söndagen ska det handla om att komma i mål först. Därför tycker jag fortfarande att extrapoängskonstruktionen för snabbaste varv är ett skämt, även om det nu inte blev så dåligt i Melbourne. Jag tycker det tyder på desperation från FIA(?) om att göra racingen roligare, vilket egentligen inte behövs tycker jag.

Snabbast över ett varv ska man vara på lördagen, då vinner man inga poäng men skaffar sig ett bättre utgångsläge för att göra det på söndagen.

Att det kommer upp idéer om att införa fler godtyckliga poäng likt @Svensktiger är väl naturligt nu när man börjat rucka på grundkonceptet med racing i och med extrapoängen. Det är lite som att ändra i demokratins grundläggande värderingar så som yttrandefrihet. Gör man det har man snart ingen demokrati kvar. På samma sätt kan det gå när vi ändrar racingens grundstruktur...

Obs: Ta liknelsen ovan med en nya salt ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kanske de sämsta förslagen jag någonsin hört. Att försöka demokratisera själva utfallet av en tävling går helt emot tävlingens essens. Det blir godtyckligt. Racing är inte en bedömningssport som exempelvis konståkning. Ännu värre hade varit att låta publiken bestämma utfallet. Racing handlar om att komma först. Punkt.
Anledningen att snabbaste-varv-poängen endast kan fås av topp 10 är att de långsammare bilarna kan ignorera hela loppet och fokusera endast på att ta det nesliga snabbaste varvet-poängen utan att ha för mycket att förlora om man ser till racets helhet.

En förare i topp 10 har inte råd att åka in i depån och sätta på nya däck och köra skiten ur bilen utan att riskera hela loppet. Man vill inte ha förare som kamikaze och struntar i hela loppet.

Du gillar inte Formula-E då antar jag !
Och F1 handlar inte alls om att komma först.
Priserna är för flest poäng över säsongen för team eller förare.
Du kan ta hem hela rubbet utan att ha vunnit ett lopp.
Och många poäng tas bort efter bedömning (och därmed även delas ut till någon annan) över en säsong redan idag.

En snabbaste varv poäng skall såklart tilldelas bara om bilen lyckas ta sig i mål.
Och att slänga på nya däck och göra en "Kamikaze" är ju lättare sagt än gjort.
Det brukade ju försökas även innan i år, och sällan lyckas då du har helt andra förutsättningar under ett race än mot t.ex. kvalet.

Nej F1 behöver skakas om lite.
Ställningskriget vi så ofta har sett är nånting som måste fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Jag håller med @Zipparn här, nämligen att på söndagen ska det handla om att komma i mål först. Därför tycker jag fortfarande att extrapoängskonstruktionen för snabbaste varv är ett skämt, även om det nu inte blev så dåligt i Melbourne. Jag tycker det tyder på desperation från FIA(?) om att göra racingen roligare, vilket egentligen inte behövs tycker jag.

Snabbast över ett varv ska man vara på lördagen, då vinner man inga poäng men skaffar sig ett bättre utgångsläge för att göra det på söndagen.

Att det kommer upp idéer om att införa fler godtyckliga poäng likt @Svensktiger är väl naturligt nu när man börjat rucka på grundkonceptet med racing i och med extrapoängen. Det är lite som att ändra i demokratins grundläggande värderingar så som yttrandefrihet. Gör man det har man snart ingen demokrati kvar. På samma sätt kan det gå när vi ändrar racingens grundstruktur...

Obs: Ta liknelsen ovan med en nya salt ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver racing men menar såklart bara F1.
För andra sorters racing har radikalt olika regler.
Handikapp, omvända startfält m.m. m.m.
Faktum är att F1 numera har ett system där du i vissa fall belönas för att bryta ett race när du inte har en chans på poäng.

Permalänk
Medlem

Concept 3:

https://www.motorsport.com/f1/news/momentum-building-2021-cha...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Så jädra snygg. Om 2021 blir som det verkar nu så kommer vi få se de snyggaste bilarna någonsin!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Tydligen ska det finnas tre DRS-zoner i helgens Bahrain-lopp.
https://www.motorsport.com/f1/news/bahrain-third-drs-zone/435...

Jag funderade då på hur det skulle bli om man tillät DRS hela tiden, när som helst. Visst, det skulle ta bort poängen med DRS-funktionen, men samtidigt blir det mer spännande när förare försöker öppna vingen lite tidigare varje gång.

Vad säger ni? hittar ni några fler nackdelar eller är det bara skräp rakt igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tydligen ska det finnas tre DRS-zoner i helgens Bahrain-lopp.
https://www.motorsport.com/f1/news/bahrain-third-drs-zone/435...

Jag funderade då på hur det skulle bli om man tillät DRS hela tiden, när som helst. Visst, det skulle ta bort poängen med DRS-funktionen, men samtidigt blir det mer spännande när förare försöker öppna vingen lite tidigare varje gång.

Vad säger ni? hittar ni några fler nackdelar eller är det bara skräp rakt igenom?

Inga vingar, smala däck och för mycket effekt.
Recept på bra racing:

Det var en miss att ge dom mer downforce och bredare däck.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Svensktiger:

Inga vingar, smala däck och för mycket effekt.
Recept på bra racing:

https://www.f1carsetup.com/uploads/monthly_2016_05/Jack-Brabham_1967.jpg.80573fa45bab9261169dc7d1f0109584.jpg

Det var en miss att ge dom mer downforce och bredare däck.

Nja, där håller jag inte med tyvärr. Det jag gillar med F1 är utvecklingen och lite mer "framtidsbilar". Det ska vara tufft att köra dom just för att det går så snabbt hela tiden. Inga vingar och smala däck blir mer som folkrace... och det finns ju redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, där håller jag inte med tyvärr. Det jag gillar med F1 är utvecklingen och lite mer "framtidsbilar". Det ska vara tufft att köra dom just för att det går så snabbt hela tiden. Inga vingar och smala däck blir mer som folkrace... och det finns ju redan.

Inte ens för 50 år sedan var F1 bilarna ens i närheten av att kunna kallas långsamma
Och mindre downforce har nästan bara fördelar när det kommer till racing.
Med budgeten som F1 stallen har så blir i princip vad som helst "over the top" utvecklat, och det är ju den roliga biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inga vingar, smala däck och för mycket effekt.
Recept på bra racing:

https://www.f1carsetup.com/uploads/monthly_2016_05/Jack-Brabham_1967.jpg.80573fa45bab9261169dc7d1f0109584.jpg

Det var en miss att ge dom mer downforce och bredare däck.

Kan hålla med om det. Dock tror jag inte sporten skulle kunna överleva utan teknisk innovation.

Finns många saker som var bättre för med F1. Åkte man utan för banan så kunde man troligtvis inte fortsätta tävlingen. Dock hade det sin nackdel då människor dog titt som tätt, vilket inte är så bra.

Det man inte kan komma ifrån är att bilarna är stora och tunga. Finns någon bild som jämför Hamiltons McLaren fårn 2007 och mercan från 2018, skillnaden är enorm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Kan hålla med om det. Dock tror jag inte sporten skulle kunna överleva utan teknisk innovation.

Finns många saker som var bättre för med F1. Åkte man utan för banan så kunde man troligtvis inte fortsätta tävlingen. Dock hade det sin nackdel då människor dog titt som tätt, vilket inte är så bra.

Det man inte kan komma ifrån är att bilarna är stora och tunga. Finns någon bild som jämför Hamiltons McLaren fårn 2007 och mercan från 2018, skillnaden är enorm

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är ju relativt.
"Tungt" i det här fallet är ju 740Kg inklusive 80Kg för förare och så mycket bränsle att FIA kan testa det (1 liter eller så).
Men visst, det är ju ~20% mer än de 605Kg som gällde mellan 2004 och 2011.
Motorerna är dock betydligt starkare, däcken mycket bättre och downforce på en helt annan nivå.
Och vi får inte glömma att en hel del av den ökade vikten har lagts på säkerhet (bara "halo" är 9Kg).

Vad gäller avåkningar så är ju dagens asfaltsbitar en katastrof för racingen.
Grusfällorna var betydligt bättre för sporten.
Men F1 bilarna har ju en tendens att studsa över gruset så det blev asfalt istället.

Permalänk

Har några tankar som skulle kunna göra racingen roligare för oss åskådare.
1. Inför tankning där föraren bestämmer hur mycket och hur ofta bränsle ska fyllas på. Tvisten är att inget får göras på bilen så länge tankgubben har passerat en säkerhetslinje samt en bestämd mängd bränsle.

2. Inför en linje som indikerar en virtuell mur. Passeras denna linje med ett hjul är det DNF som gäller och färd till depå ska göras.

3. (Osäker på om detta redan gäller). Inför enkelriktad telemetri, från bil till depå. Ska något ändras måste det ske via föraren eller depåbesök.

4. När en bil blir påkörd eller på annat sätt är inblandad i en olycka och ej är orsaken till incidenten får de delar som har gått sönder bytas ut mot nya inför FIA-kontrollant utan att straff ges. Gäller motor, växellåda etc där det i dagsläget ges straff vid för många byten. Trasiga delar tar FIA hand om för granskning och stallet måste visa att delen blev skadad i incidenten. Gäller ej föraren som orsakade incidenten.

5. Göra framvingen enklare så att det går att ligga nära framförvarande bil utan att tappa luftflödet (har hört ordet smutsig luft).

Vad tror ni, skulle detta kunna bidra till en roligare racing och mer kamp förare mot förare
Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har några tankar som skulle kunna göra racingen roligare för oss åskådare.
1. Inför tankning där föraren bestämmer hur mycket och hur ofta bränsle ska fyllas på. Tvisten är att inget får göras på bilen så länge tankgubben har passerat en säkerhetslinje samt en bestämd mängd bränsle.

2. Inför en linje som indikerar en virtuell mur. Passeras denna linje med ett hjul är det DNF som gäller och färd till depå ska göras.

3. (Osäker på om detta redan gäller). Inför enkelriktad telemetri, från bil till depå. Ska något ändras måste det ske via föraren eller depåbesök.

4. När en bil blir påkörd eller på annat sätt är inblandad i en olycka och ej är orsaken till incidenten får de delar som har gått sönder bytas ut mot nya inför FIA-kontrollant utan att straff ges. Gäller motor, växellåda etc där det i dagsläget ges straff vid för många byten. Trasiga delar tar FIA hand om för granskning och stallet måste visa att delen blev skadad i incidenten. Gäller ej föraren som orsakade incidenten.

5. Göra framvingen enklare så att det går att ligga nära framförvarande bil utan att tappa luftflödet (har hört ordet smutsig luft).

Vad tror ni, skulle detta kunna bidra till en roligare racing och mer kamp förare mot förare
Freezer

1. Tankning skapade ju en hel del drama, men även en massa olyckor.
Men bilarna skulle bli mindre och lättare om det tilläts igen.

2. Håller med, less på allt genande överallt utan straff.
Inga hjul bör borde få vara utanför racebanan.
Bryter man så kanske en "Drive through", som inte får kombineras med ett depåstopp, vore ett bra straff.
Såklart behövs det vett och sans när man dömer om detta.

3. Det är så redan, skall nånting ändras utanför garaget måste föraren själv göra det.
Depån kan tala om exakt hur föraren skall klicka, men inte fjärrstyra det.
Och det räcker inte med att parkera i depån, precis som med tankning måste man in i garaget.

4. Du får byta allt du anser att du hinner med under ett race.
Så fort racet startas är det inte längre "parc fermé" och du kan meka på.
Men oftast så innebär det att allt förutom punkteringar och vingar tar för lång tid för att vara värda det.

5. Håller helt med (se mina inlägg ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tydligen ska det finnas tre DRS-zoner i helgens Bahrain-lopp.
https://www.motorsport.com/f1/news/bahrain-third-drs-zone/435...

Jag funderade då på hur det skulle bli om man tillät DRS hela tiden, när som helst. Visst, det skulle ta bort poängen med DRS-funktionen, men samtidigt blir det mer spännande när förare försöker öppna vingen lite tidigare varje gång.

Vad säger ni? hittar ni några fler nackdelar eller är det bara skräp rakt igenom?

Ericsson: Indy switch exposed DRS racing flaws..
https://www.motorsport.com/f1/news/ericsson-drs-indycar-push-...

“One of the great things I've found in IndyCar so far is the fact we don't have DRS [which] means there is so much more proper fights on track wheel-to-wheel and corner-to-corner."

"Ericsson said he preferred IndyCar's alternative to DRS – the push-to-pass system, in which drivers are allocated a certain amount of time in which they can benefit from an increased power output, which can be activated at any part of the circuit."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@Svensktiger:
Min avsikt med punkt fyra var att stallen har bara ett väldigt begränsat antal motorer som måste räcka hela säsongen. Om en förare har stoppat i en ny motor inför racet och under loppet blir påkörd så att motorn måste bytas ut, så innebär det att resterande motorer måste hålla betydligt längre. Alternativt ta straffet med nedflyttning. Det är det jag vill ta bort genom att stallet kan reparera den motorn så att de har en funktionsduglig motor utan att få ett nedflyttningsstraff.
Om du inte är vållande till en incident så ska du inte drabbas av straff för att åter få en körbar bil.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Kom på en sak till. När det blir gulflaggning för någon olycka och depån stänger, när sedan depån ska öppnas så ska ledaren av loppet vara den som ska vara den förste som kan åka in. Om ledaren bestämmer sig att åka förbi eller inte är sak samma. Det är ledaren som ska ges en första chans och inte som idag slumpen. Såg ett lopp där cirka hälften av bilarna passerade depån och sedan öppnade den och resterande åkte in. När första hälften var tillbaka var gulflaggen borta och med det omkörningsförbudet och de som gavs tillfälle att åka in i depån tjänade placeringar på bekostnad av de som inte hann in i depån. En olyckgulflaggning ska inte påverka loppet på ett så slumpartat sätt.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: China förra året.
Gulflagg precis så Red bull han kalla in båda bilarna för nya däck.
Daniel vann på det flytet sen då däcken vara överlägsna mot motsåndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Kom på en sak till. När det blir gulflaggning för någon olycka och depån stänger, när sedan depån ska öppnas så ska ledaren av loppet vara den som ska vara den förste som kan åka in. Om ledaren bestämmer sig att åka förbi eller inte är sak samma. Det är ledaren som ska ges en första chans och inte som idag slumpen. Såg ett lopp där cirka hälften av bilarna passerade depån och sedan öppnade den och resterande åkte in. När första hälften var tillbaka var gulflaggen borta och med det omkörningsförbudet och de som gavs tillfälle att åka in i depån tjänade placeringar på bekostnad av de som inte hann in i depån. En olyckgulflaggning ska inte påverka loppet på ett så slumpartat sätt.

Freezer

Skrivet av Cadtekniker:

@Freezer64Pro: China förra året.
Gulflagg precis så Red bull han kalla in båda bilarna för nya däck.
Daniel vann på det flytet sen då däcken vara överlägsna mot motsåndet.

För det första så stänger inte depån för gulflagg i F1 i dagsläget. Så att "havla fältet passerade depån som sedan öppnades" är såleldes något som på sin höjd kan ha varit ett historiskt problem. Däremot så kan det uppstå likartade problem vid SC och VSC, där hastigheten minskar väldigt markant och vissa "hinner in" i depån innan alla blir upplockade av SC, eller innan VSC tar slut. Men på det problemet är ju i så fall lösningen att stänga depån, som man alltså gjorde tidigare, men det tycker jag på inget sätt är bättre. Samtidigt så kommer då problemet som bland annat inträffade i förra helgens Indycar-race, där ledaren inte fick gå i depå, fältet samlades ihop och ledaren blev sedan nästintill sist när han gick i depå, eftersom resten av fältet redan avklarat det innan fältet samlades ihop.

För övrigt, när exakt "passerar" föraren depån? Vad händer om gulflaggen kommer när föraren har 10 meter kvar till depån? Föraren kommer inte hinna kommunicera med teamet och teamet kommer inte heller hinna förbereda sig, ska det då ändå räknas som att föraren aktivt valde att avstå? Eller ska man behöva måla ut en extra "depå-linje" några hundra meter innan depå-infarten så att ledaren får skälig tid att diskutera strategi med sitt team?

Hur ska man hantera varvade bilar? Ska en taktik vara att (om man är i en fight precis framför ledaren), bromsa ned och nästintill stanna på banan så att ledaren kommer förbi och man själv kan gå i depå direkt efter (istället för att vänta ett helt varv)? Ska vi då se en bilkö vid depå-infarten som väntar in ledaren?

Nej, jag tror det är klart enklast som det är i F1 idag. Depån är alltid öppen och det är något man måste ta hänsyn till vid upplägg av strategi (vilket även kan påverka bildesign). Att starta på hårdare däck för en långstint med möjlighet att dyka i depå vid SC/VSC tycker jag tillför en ytterligare krydda och bör bevaras. Racen riskerar att bli rejält linjära annars.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

För det första så stänger inte depån för gulflagg i F1 i dagsläget. Så att "havla fältet passerade depån som sedan öppnades" är såleldes något som på sin höjd kan ha varit ett historiskt problem. Däremot så kan det uppstå likartade problem vid SC och VSC, där hastigheten minskar väldigt markant och vissa "hinner in" i depån innan alla blir upplockade av SC, eller innan VSC tar slut. Men på det problemet är ju i så fall lösningen att stänga depån, som man alltså gjorde tidigare, men det tycker jag på inget sätt är bättre. Samtidigt så kommer då problemet som bland annat inträffade i förra helgens Indycar-race, där ledaren inte fick gå i depå, fältet samlades ihop och ledaren blev sedan nästintill sist när han gick i depå, eftersom resten av fältet redan avklarat det innan fältet samlades ihop.

För övrigt, när exakt "passerar" föraren depån? Vad händer om gulflaggen kommer när föraren har 10 meter kvar till depån? Föraren kommer inte hinna kommunicera med teamet och teamet kommer inte heller hinna förbereda sig, ska det då ändå räknas som att föraren aktivt valde att avstå? Eller ska man behöva måla ut en extra "depå-linje" några hundra meter innan depå-infarten så att ledaren får skälig tid att diskutera strategi med sitt team?

Hur ska man hantera varvade bilar? Ska en taktik vara att (om man är i en fight precis framför ledaren), bromsa ned och nästintill stanna på banan så att ledaren kommer förbi och man själv kan gå i depå direkt efter (istället för att vänta ett helt varv)? Ska vi då se en bilkö vid depå-infarten som väntar in ledaren?

Nej, jag tror det är klart enklast som det är i F1 idag. Depån är alltid öppen och det är något man måste ta hänsyn till vid upplägg av strategi (vilket även kan påverka bildesign). Att starta på hårdare däck för en långstint med möjlighet att dyka i depå vid SC/VSC tycker jag tillför en ytterligare krydda och bör bevaras. Racen riskerar att bli rejält linjära annars.

Du har rätt att det är under SC depån är stängd, det är mitt minne som kom ihåg fel.

Då alla stall väntar på att depån öppnar efter en SC är ett sådant beslut redan taget. Det som behöver göras är att de som avgör (FIA) när depån ska öppnas gör det när ledaren fortfarande har möjlighet att dyka in i depån eller först när fartbegränsningen är borta. Du ska inte kunna tjäna tid på att gå in i depå bara för att de andra behöver hålla en så mycket lägre fart att du kan avancera i fältet den vägen. Exakt hur det löses är inte mitt problem, jag vill att alla förare ska ha samma möjlighet. Om det sker genom att ledaren är den som har möjlighet att gå i depå först eller att tiden från det att depån öppnar igen tills det att det är fri fart är så lång att alla bilar som missade depån kan komma in är helt upp till de som styr inom F1.

Detta gör att ett stalls strategi fortfarande kan ändras. En varvad förare påverkas inte såtillvida inte föraren ligger före ledaren (varvning igen) och måste då fortsätta det varvet.

Ett försök till ett bättre exempel som visar vad jag försöker få fram.
Tänk ett långlopp mellan två städer (Stockholm-Göteborg) där depåmöjlighet finns var tionde mil. Något händer och hastigheten begränsas och alla depåer stänger. Depåerna öppnar men fartbegränsningen är kvar och de fem första hinner förbi en depå, medans resten kan åka in. När de första är framme vid nästa depå tas fartbegränsningen bort. Är det rättvist?

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Du har rätt att det är under SC depån är stängd, det är mitt minne som kom ihåg fel.

Då alla stall väntar på att depån öppnar efter en SC är ett sådant beslut redan taget. Det som behöver göras är att de som avgör (FIA) när depån ska öppnas gör det när ledaren fortfarande har möjlighet att dyka in i depån eller först när fartbegränsningen är borta. Du ska inte kunna tjäna tid på att gå in i depå bara för att de andra behöver hålla en så mycket lägre fart att du kan avancera i fältet den vägen. Exakt hur det löses är inte mitt problem, jag vill att alla förare ska ha samma möjlighet. Om det sker genom att ledaren är den som har möjlighet att gå i depå först eller att tiden från det att depån öppnar igen tills det att det är fri fart är så lång att alla bilar som missade depån kan komma in är helt upp till de som styr inom F1.

Detta gör att ett stalls strategi fortfarande kan ändras. En varvad förare påverkas inte såtillvida inte föraren ligger före ledaren (varvning igen) och måste då fortsätta det varvet.

Ett försök till ett bättre exempel som visar vad jag försöker få fram.
Tänk ett långlopp mellan två städer (Stockholm-Göteborg) där depåmöjlighet finns var tionde mil. Något händer och hastigheten begränsas och alla depåer stänger. Depåerna öppnar men fartbegränsningen är kvar och de fem första hinner förbi en depå, medans resten kan åka in. När de första är framme vid nästa depå tas fartbegränsningen bort. Är det rättvist?

Freezer

Det är massor med saker som är orättvisa, även i F1.

Hur rättvist är det till exempel att man samlar ihop fältet vid SC, att hela det försprång som ledaren eventuellt jobbat ihop blir helt utplånat och en förare på betydligt bättre däck (som kanske gjort ett extra depåstopp), hamnar direkt bakom istället för att vara 30 sekunder efter? Hur rättvist är det att top 10 måste starta på en använd och i förväg bestämd gummiblanding, medan 11:an och nedåt får välja helt fritt? Hur rättvist är det när till exempel en förare kan bli påkörd (helt utan egen skuld) och inte kunna fortsätta racet (även om nu den skyldiga straffas, så hjälper det inte den som var på poängplats men får avbryta racet)? Hur rättvist är det att Mercedes och Ferrari har budgetar som är över 10 gånger större än de minsta stallen? Hur rättvist är det om det börjar störtregna precis när ledaren passerar depån, så att tvåan hinner in och lägga på regndäck?

Det finns alltså massor med omständigheter som den enskilda föraren inte kan påverka, men som kan ge honom en enorm fördel eller nackdel, beroende på hur den unika situationen ser ut.

Problemet vid varvning kvarstår dock, du säger att den som är varvad inte får gå in på samma varv som ledaren. Så då ska alltså lampan som indikerar huruvida depån är öppen eller stängd blinka som en diskolampa och om två bilar ligger hack i häl så är det lite oklart vem som får köra in och vem som inte får det.

Det spelar ingen roll att du säger "det är upp till FIA (Liberty Media) att lösa det", vissa saker är orealistiska bör inte genomföras av den anledningen. Det är även så att man från F1's håll eftersträvar att sporten ska bli enklare att följa för tittarna, att man inte ska behöva vara en riktigt F1-nörd för att kunna hänga med i vad som händer. Ett led i det är ju förändringen i däckmärkning man gjort från och med denna säsong. Så att ha en väldigt komplicerad procedur kring när depån är öppen lär inte hända. Plus att jag tror att det är många som likt mig, tycker det tillför oerhört mycket att saker kan ske plötsligt som helt kastar om förutsättningarna i ett race. Att det inte är helt linjärt från start till mål.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det är massor med saker som är orättvisa, även i F1.

Hur rättvist är det till exempel att man samlar ihop fältet vid SC, att hela det försprång som ledaren eventuellt jobbat ihop blir helt utplånat och en förare på betydligt bättre däck (som kanske gjort ett extra depåstopp), hamnar direkt bakom istället för att vara 30 sekunder efter? Hur rättvist är det att top 10 måste starta på en använd och i förväg bestämd gummiblanding, medan 11:an och nedåt får välja helt fritt? Hur rättvist är det när till exempel en förare kan bli påkörd (helt utan egen skuld) och inte kunna fortsätta racet (även om nu den skyldiga straffas, så hjälper det inte den som var på poängplats men får avbryta racet)? Hur rättvist är det att Mercedes och Ferrari har budgetar som är över 10 gånger större än de minsta stallen? Hur rättvist är det om det börjar störtregna precis när ledaren passerar depån, så att tvåan hinner in och lägga på regndäck?

Det finns alltså massor med omständigheter som den enskilda föraren inte kan påverka, men som kan ge honom en enorm fördel eller nackdel, beroende på hur den unika situationen ser ut.

Problemet vid varvning kvarstår dock, du säger att den som är varvad inte får gå in på samma varv som ledaren. Så då ska alltså lampan som indikerar huruvida depån är öppen eller stängd blinka som en diskolampa och om två bilar ligger hack i häl så är det lite oklart vem som får köra in och vem som inte får det.

Det spelar ingen roll att du säger "det är upp till FIA (Liberty Media) att lösa det", vissa saker är orealistiska bör inte genomföras av den anledningen. Det är även så att man från F1's håll eftersträvar att sporten ska bli enklare att följa för tittarna, att man inte ska behöva vara en riktigt F1-nörd för att kunna hänga med i vad som händer. Ett led i det är ju förändringen i däckmärkning man gjort från och med denna säsong. Så att ha en väldigt komplicerad procedur kring när depån är öppen lär inte hända. Plus att jag tror att det är många som likt mig, tycker det tillför oerhört mycket att saker kan ske plötsligt som helt kastar om förutsättningarna i ett race. Att det inte är helt linjärt från start till mål.

Nu är det halmgubbetillverkning, då du tar upp saker jag inte ens har nämnt. Det enda jag svarar på är det jag har fetmarkerat.
Då SC samlar ihop fältet är detta inget problem, utom i de sällsynta tillfällen en varvad förare tillåts att passera ledaren. Den eller de förarna får vänta ett varv på att gå i depån i fall de väljer att inte köra ifatt övriga förare och därigenom kan följa med övriga förare in i depån.
Blinkande depålampa? En varvad förare som exempelvis ligger direkt bakom ledaren men ett helt varv efter får naturligtvis gå in i depån även om ledaren inte gör det.
Under SC hålls farten nere samt är omkörningsförbud tills ledaren har passerat en linje. Samma sak skulle gälla vid depåöppning när depån har varit stängd. Så huruvida de två bilarna ligger hack i häl är det inte oklart vem som får gå i depå, båda får självklart gå i depå eftersom de är bakom ledarbilen.
Det jag inte vill ha är att depån öppnar exempelvis 20 sekunder efter det att ledarbilen passerar depåinfarten. Vilket har hänt.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Borde inte streamen vara igång nu? Pratar om F1 TV

Permalänk
Medlem

Verkar som de nya bestämmelserna runt aerodynamik fungerar som planerat. Tills nästa år borde FIA ta bort DRS mellan kurva 3 och 4 så kanske vi får ändå mer racing och mindre motorvägsomkörningar.

tävlings spoilers

Vilket race!

Var jätte underhållande tills att my boy Leclerc fick problem

Blev lite orolig i början att Leclerc inte klarar press, men han presterade bra och förtjänade verkligen driver off the day. Istället fick man det återigen bekräftat att Vettel inte klarar press. Mina pengar ligger på att Vettel aldrig kommer vinna en femte titel. Sedan tycker jag Ferrari imponerade rejält, inte lätt att sabotera en F1 bil på distans men de lyckades få båda Renaulten att gå sönder.

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods