Permalänk
Medlem

Servrar och NAS

Jag har lite maskiner att göra mig av med.
Lite svårt att bedöma pris men kom med bud,Kan även tänkas byte mot något skoj men inte intresserad av serverhårdvara.
Kan möjligen tänkas sälja diskar och lite av ramminnet separat, allt är 16GB stickor i maskinerna.
jag har även 3st diskvaggor för M4 maskinerna, och något extra sas kort och 4p ethernet kort.

Sakerna finns i borås och är nog ganska svårskickat.

IBM X3650 M4
2x E5-2650
128GB DDR3 ECC RAM
4500kr?

IBM X3650 M4
2x E5-2650
256GB DDR3 ECC RAM
7000kr?

DS3512
6x450GB SAS
6x3TB 7.2K SAS
5000kr?

EXP3524 (Säljes helst ihop med ovanstående SAN då detta är en expansionslåda för det)
6x900GB 10K SAS
6x300GB 15K SAS
7000kr? 9000kr tillsammans med DS3512

Thecus N4510U-R
4x2TB
2500kr?

Synology DS1515+
5x3TB
Nypris idag ca7500, 4000 utan disk?

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Synology DS1515+

2500kr + hämtar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Gissar att detta är utan disk med det budet?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Vad är det för SAS-kort?

Behöver skaffa en till min nas och som jag förstått är Freenas ganska kräsen med vilka som fungerar bra.

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Perkka: Budet var med diskar.

Vill du ha mer behöver du nog skriva ut riktpriser på sakerna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad är det för SAS-kort?

Behöver skaffa en till min nas och som jag förstått är Freenas ganska kräsen med vilka som fungerar bra.

Kollar när jag kommer hem.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Perkka: Budet var med diskar.

Vill du ha mer behöver du nog skriva ut riktpriser på sakerna.

Ok då vet jag, jag noterar budet även om det känns väldigt lågt. har fått bud via PM på 400kr/disk.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

1700 för 1515+ utan diskar då. Om den kan ha ecc minnen och hämtning ikväll
Kvitto ? Hur gammal är den? Vad finns det för ram nu?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: bud noterat, jag väntar iaf till söndag innan jag släpper något.
ca 1.5år om jag minns rätt, har inget kvitto.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

@Nima2001: bud noterat, jag väntar iaf till söndag innan jag släpper något.
ca 1.5år om jag minns rätt, har inget kvitto.

Ok funkar för mig. Ska nog till Borås måndag eller tisdag igen.
Köpte du den ny ..? 1.5 år sen..? Varifrån? Brukar ofta finnas kvitto kvar på siterna man beställer ifrån. Eller mailen ..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ok funkar för mig. Ska nog till Borås måndag eller tisdag igen.
Köpte du den ny ..? 1.5 år sen..? Varifrån? Brukar ofta finnas kvitto kvar på siterna man beställer ifrån. Eller mailen ..

köpt från Evry, det var ett företagsköp, enheten användes som en backupenhet under en kort period då den gamla backup NASen strulade.
den byttes senare ut då ersättning av "orginal enheten" var planerad att bytas ut.

därav har jag inget kvitto, enheten är utbytt efter schema, jag jobbar inte längre kvar och då ej åtkomst till kvitto.

resterande hårdvara är även den därifrån och utbytt efter schema och garantier för att kunna ha max 8 timmars nedtid innan ny garantihårdvara dyker upp.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

köpt från Evry, det var ett företagsköp, enheten användes som en backupenhet under en kort period då den gamla backup NASen strulade.
den byttes senare ut då ersättning av "orginal enheten" var planerad att bytas ut.

därav har jag inget kvitto, enheten är utbytt efter schema, jag jobbar inte längre kvar och då ej åtkomst till kvitto.

resterande hårdvara är även den därifrån och utbytt efter schema och garantier för att kunna ha max 8 timmars nedtid innan ny garantihårdvara dyker upp.

Oki tack.

Alltså angående nypriset.. Det e lite speciellt när en vara är såpass gammal och den har ersättare i lineupen. Antar att du tog det priset från prisjakt men där säljs den i en butik.. Misstänker att något är fel där med hur som helst, kanske ouppdaterat lagersaldo.. Den släpptes 2015 så det är en medioker NAS idag, utan garanti kvar. nyare versionen som släppts ligger snarare på det priset isåfall .. 2015 modellen är inget man säljer nypris för 7500kr idag eller begagnat för 4000kr..
DS918+ går billigare än så på nypris och även den nere på kampanjpris mer och mer nu när nya 2019 modellerna släpps. Visst då är det bara 4bay versionen men nästa version som kommer nu kommer ha 5 bays och det är ungefär där dom landar i nypris då, för alltså en mycket bättre maskin med alla garantier och oanvänd då såklart..

Bara försöker förklara för dig varför buden kan kännas låga och skiljer sig från vad du kanske först tänkte dig men det är ändå rätt rimliga bud om man har koll på läget imo..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Oki tack.

Alltså angående nypriset.. Det e lite speciellt när en vara är såpass gammal och den har ersättare i lineupen. Antar att du tog det priset från prisjakt men där säljs den i en butik.. Misstänker att något är fel där med hur som helst, kanske ouppdaterat lagersaldo.. Den släpptes 2015 så det är en medioker NAS idag, utan garanti kvar. nyare versionen som släppts ligger snarare på det priset isåfall .. 2015 modellen är inget man säljer nypris för 7500kr idag eller begagnat för 4000kr..
DS918+ går billigare än så på nypris och även den nere på kampanjpris mer och mer nu när nya 2019 modellerna släpps. Visst då är det bara 4bay versionen men nästa version som kommer nu kommer ha 5 bays och det är ungefär där dom landar i nypris då, för alltså en mycket bättre maskin med alla garantier och oanvänd då såklart..

Bara försöker förklara för dig varför buden kan kännas låga och skiljer sig från vad du kanske först tänkte dig men det är ändå rätt rimliga bud om man har koll på läget imo..

Måste än dock ifrågasätta..
Man får väl iaf jämföra med andra 5 diskars.

Om man jämför med 4 diskars så är den absolut billigaste nasen på prisjakt en för 2000kr, billigaste synologyn är ds416slim för 3200 men borde väl snarare jämföras med en i samma featurenivå dvs 918+ för 6300

Om man istället jämför med 5 diskars så är den absolut billigaste prissatt på 5000, ganska stort steg från billigaste 4 diskars.
Billigaste synologyn är DS1515+ för 7700kr, och efterföljaren DS1517+ för 8800, men visst DS1019+ finns också för 8200.

Så visst hade det varit en 4 diskars kunde jag än dock förstått men nu känns det lite konstigt.

Jag försöker inte vara otrevlig här men förklara hur jag ser det hela.
Mvh Pierre

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Budet jag fått för diskar var tydligen ett missförstånd och kan ignoreras.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad är det för SAS-kort?

Behöver skaffa en till min nas och som jag förstått är Freenas ganska kräsen med vilka som fungerar bra.

Det är SAS9212-4i4e

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Måste än dock ifrågasätta..
Man får väl iaf jämföra med andra 5 diskars.

Om man jämför med 4 diskars så är den absolut billigaste nasen på prisjakt en för 2000kr, billigaste synologyn är ds416slim för 3200 men borde väl snarare jämföras med en i samma featurenivå dvs 918+ för 6300

Om man istället jämför med 5 diskars så är den absolut billigaste prissatt på 5000, ganska stort steg från billigaste 4 diskars.
Billigaste synologyn är DS1515+ för 7700kr, och efterföljaren DS1517+ för 8800, men visst DS1019+ finns också för 8200.

Så visst hade det varit en 4 diskars kunde jag än dock förstått men nu känns det lite konstigt.

Jag försöker inte vara otrevlig här men förklara hur jag ser det hela.
Mvh Pierre

Du uppfattas inte som otrevlig alls.. Hoppas inte jag gjorde det heller.
Jag personligen ser inte så stor skillnad i 4 diskars vs 5 diskars. Om man verkligen måste ha 5 diskar så känns det givetvis ganska dumt att jämföra med 4 disk.

Jag behöver tyvärr dra tillbaka mitt bud då den inte verkar supporta ECC minnen.. Lycka till med försäljningen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Ok, då vet jag. tackar för info.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Det är SAS9212-4i4e

ok, tack. Tyvärr är jag inte så intresserad då jag helst vill ha åtta interna "portar" (eller vad man kallar dom).

Permalänk
Medlem

Riktpris för server1 & 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

ok, tack. Tyvärr är jag inte så intresserad då jag helst vill ha åtta interna "portar" (eller vad man kallar dom).

Du kan ta en kabel för den externa och föra in i lådan igen kanske via en pci bracket. Fick det tipset själv av nån en gång

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hastighet och rank på minnena? udimms eller rdimms?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dual rank PC 12800R

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.