Värt att köpa PC uppgradering från USA istället för Sverige?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa PC uppgradering från USA istället för Sverige?

Hej under sen sommaren detta år eller vinter rea 2020(Nästa år) så tänker jag uppgradera min nuvarande dator som jag har haft sedan 2012/2013.

Tänker behålla min 1tb samsung 860 evo ssd och seagate sshd 2tb.
Samt fortsätta att använda min corsair cs 700 nätaggregat.

Det jag kommer byta ut är chassi, Processor(AMD FX 8350), Moderkort(ASUS Sabertooth 990fx R1), RAM (Corsair Ballistic Sport 16GB DDR3 - Kommer nog sakna dessa minnen)

I alla fall så har jag bestämt mig för dessa komponenter:
https://pcpartpicker.com/list/4FDfbX

Svensk pris:

Amrekanskt pris:

Upptäckte att här i Sverige så får jag betala ungefär 2100$ istället för 1804$

Vet att man måste betala frakt och en viss moms på varan, men som det ser ut som så verkar det som att man bör nog överväga att köpa från andra länder istället.

Det som jag vill veta, finns det någon här som har köpt från USA eller från något annat land och tyckte du det var värt den extra vänte tiden. I alla fall så är jag väldigt nyfiken över era åsikter när det kommer till att köpa komponenter, om man bör göra det här i Sverige eller om man tjänar mer på att köpa utomlands.

Är öppen för andra länder också om ni tycker något land är bättre än USA och Sverige.

Permalänk
Medlem

Precis som du säger så måste du betala moms, momsen ligger på 25% av värdet, alltså 1804*1.25=2255. Det blir alltså dyrare att köpa från USA.

Du kan tjäna på att köpa från tyskland eller danmark för att de inte har kemikalieskatt eller copyswede-skatten dock.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Ah, trodde man inte skulle komma upp i så mycket med momsen. Det skulle kunna förklara varför det är en så stor pris skillnad.
Tyckte bara det såg så intressant ut när piset verkar vara rnt 16 000kr där borta och 20 000 här.
Kan bli så att jag ändå köper allt här hemma om det är så pass mycket, det var därav jag ville fråga vad ni tycker.

En intressant diskussion, köpa varor utomlands vs hemma.

Permalänk
Medlem

Är inte bara fråga om priset, det blir ju krångligare att byta eller reklamera en vara om man köper utomlands.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Doldas:

Det blir ju som det visades oftast dyrare att köpa från USA med tanke på att du måste betala tull, moms och frakt. Därtill så blir det ju krångligare vid reklamationer, garantier osv.

Om du ska köpa utomlands bör du iallafall titta inom EU - t.ex amazon.de, caseking.de, amazon.co.uk m.m.

Annars om man tittar på din varukorg så tycker jag att den är onödigt dyr. Finns t.ex RTX 2080 för knappt 8000kr. Därtill brukar det vara dumt att bestämma sig nästan ett år i förväg exakt vad man ska köpa, då det delvis kommer nya saker - men också för att många komponenter presterar väldigt likvärdigt oavsett märke. Det är därför bättre att försöka välja utifrån vad som har bäst pris.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: jo vet det, det är just därför det är lockande att vänta till nästa års vinter rea, det ska ju komma ut nya processorer bland annat. så förhoppningsvis lite rea, men håller med ska fundera på att ändra val av kort. I alla fall lägntar redan till att byta ut, Kan ju inte sitta på min amd fx 8350 hur länge som helst med ett vanligt gtx 770.

Jag kan ju spela spel fortfarande som Assasin's creed serien, men märker att datorn nu verkar ha gjort sig, en bra fighter men man måste växla mellan low - medium för att hålla 30 - 40fps. Varför en rtx 2080 är för att jag tänkte skaffa Oculus rift till datorn också, ska defenitivt titta hos tyskarna bland annat, inom EU har vi inte den höga skatten som man får från USA.

Ska följa ditt förslag.
Vet om att reklamationer kan vara problematiskt utomlands och jag har hört om att en del 2080ti bland annat har haft problem med dåliga minnes kretsar som slutar att fungera. Var bara det att minsta krona man spar på builden ju mer kan man kanske spendera på kanske en ny skärm eller så.

Har bestämt mig för att skita i USA, Blev bara som en shock när man jämförde priserna lite, men som sagt skatten gör nog så att det blir samma pris som hemma ändå, och då är det ju bättre att köpa här.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är ju att alla priser i USA visas exklusive deras egen moms också. Skillnaden är inte så stor.

Skickades från m.sweclockers.com