Dual Channel ökar prestanda i spel (När CPU är bottleneck)
TLDR
Dual channel ger runt 25% mer FPS i benchmarks för Rise of the Tomb Raider och Division 2 vid låga grafikinställningar
/TLDR
Jag har rätt länge trott att Dual-Channel hade minimal betydelse efter att ha läst test som dessa:
https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-...
https://techguided.com/single-channel-vs-dual-channel-vs-quad...
Efter att ha sett denna videon började jag dock tveka och ville testa själv. Mina resultat var snarlika där dual-channel gjorde stor skillnad när jag hade låga grafikinställningar, helt enkelt när CPU är bottleneck.
Testrigg:
i5 4670k @ 3.4 ghz
8 GB Ram @ 1333Mhz
GTX 970
Testresultat:
Rise of the tomb raider benchmark- Single Channel
Low settings (Single Channel) --- 114.43 FPS
Low settings (Dual Channel) --- 143.43 FPS
Ultra settings (Single Channel)--- 38.25 FPS
Ultra settings (Dual Channel) --- 38.89 FPS
The Division 2 benchmark - Single Channel
Low settings (Single Channel) --- 93 FPS
Low settings (Dual Channel) --- 116 FPS
Ultra Settings (Single Channel) --- 47 FPS
Ultra Settings (Dual Channel) --- 49 FPS
Sammanfattning:
Rise of the Tomb Raider: 25.3% högre FPS med Dual Channel
The Division 2: 24.7% högre FPS med Dual Channel
Jag var ganska förvånad över att det skulle vara så stor skillnad, när jag googlat tidigare har konsensus oftast varit att det inte har betydelse. Utan att veta särskilt mycket om hur processorer och minne fungerar gissar jag på att extra bandbredd leder till mindre dödtid och låter processorn jobba effektivare.
Vad är erfarenhet från er andra på forumet? Har ni sett liknande resultat? Nån som vet varför det är på detta sättet?