Speltest: Battlefield 1

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 1

Utvecklare

EA DICE

Genre

FPS

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Intel Core i5-6600K, AMD FX-6350 eller bättre

  • Radeon HD 7850, Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (3840), Fördefinerade "Ultra" (2560), Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Svenska spelstudion DICE är mest kända för Battlefield-serien, där det senaste utspelar sig under en alternativ variant av första världskriget. Under huven arbetar den välanvända och numera väloptimerade Frostbite-motorn, vilken bjuder på gott om ögongodis för relativt lite prestanda.

Slingan som används är en del av enspelarkampanjen där en del soldater har hamnat bakom fiendelinjen och ska ta sig hem med hjälp av pansarfordonet de själva har döpt till Black Bessy.

Först ut i rena speltester är Battlefield 1 och i toppen hittas Core 9000-serien, även fast föregående Core i7-8700K klämmer sig in framför minstingen i5-9600K. Trots att mellanmodellen Core i7-9700K saknar Hyperthreading så hamnar den på samma nivå som i7-8700K, vilken beror på två extra processorkärnor och högre klockfrekvens.

Ett steg högre i upplösning är ställningen oförändrad. Det är fortfarande väldigt jämnt mellan Core i7-9700K och i7-8700K, där den förstnämnda har ökat ledningen med drygt två bildrutor per sekund.

Med upplösningen ytterligare ett steg upp så börjar grafikkortet protestera lite, vilket betyder att Core i9-9900K, i7-9700K och i7-8700K hamnar på exakt samma nivå för medelvärdet. Lillebror Core i5-9600K är bara fyra bildrutor efter ledningen.

I maximala upplösningen på 3 840 × 2 160 pixlar säger grafikkortet stopp innan processorn, vilken innebär betydligt mindre skillnad i resultaten.