Noctua NH-U12A – flaggskeppskylare med imponerande prestanda

Permalänk
Medlem

Jag har kört Noctua senaste fem åren och är väldigt nöjd. Just nu kör jag med en Noctua NH-D14 som levererar, men den är lite overkill i storlek för mig (jag överklockar inte), så nästa datorbygge blir det en mindre Noctua förmodligen den som visas i klippet

En sak jag lägger till som parameter är hur lätta de är att komma åt att rengöra. Vissa datorer släpper in väldigt mycke damm med tiden som påverkar ljudnivå på fläktar bla. Kan vara värt att tänka på. I övrigt tycker jag det viktigaste är att fläktarna är tysta och kyler tillräckligt. Jag skulle förmodligen klara mig bra med en Noctua NH-U12S

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Fan nu drar det i köpnerven, chassifläktarna är A25 fast fick köra Be-Quiet Dark Rock Pro då D15 inte passade....skattepengarna på väg...SSD på köplistan...blir svårt att hålla sig undan.

Permalänk
Medlem

Intressant, synd att det inte blir ett köp bara.
Det är 100% pga att de fortfarande vägrar ha svarta fläktar.
Vid det här laget är det mer ett långfinger från noctuas sida än "Vi är ingenjörer, inte designers".

Tur BeQuiet finns om man vill ha stora luftkylare med SVARTA fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag som var helt inne på NH-D15 till nya bygget...nu blev det jobbigt. Kanske bud på att invänta deras 140mm version av nya fläkten och då sätta såna på en D15 kanske? Är ju det eller rentav köpa denna som är alternativen.

Är ju inne på att köra deras 120mm fläktar i chassit också men även där vill jag hellre ha 140mm. Får se hur jag gör, borde ju vara på G snart kan man ju tycka. Dvs jag kör vad som nu kommer med chassit plus ev sno ngn extra från gamla burken, och när 140mm versionen kommer byter jag hela rasket till såna. Inklusive på en ev D15.

Aja, får se var jag landar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Saknar vikt i informationen om kylaren, gärna med och utan fläktar.
Väldigt intressant både för om man väljer montering av butik, men även om man brukar åka på LAN. Kör själv AIO pga vikt på de bättre luftkylarna. Fine jag kan lägga datorn ner, men då blir den ju smutsig!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Min fösta tanke var: "En fläkt mer än nödvändigt, bra att placera på annat ställe i datorlådan."
Visade sig ju vara fel. Verkar vara ganska tätt mellan kylflänsarna om luftflödet bromsas så här mycket.

Vore även intressant att se hur den presterar på ThreadRipper. Täcker basen på kylaren tillräckligt mycket av värmespridaren?

Skrivet av NaturMackan:

["Vi är ingenjörer"]
Kan inte se att det innebär att välja brun färg? ...

Ursprungligen var det troligast en fråga om priset. Ingenjören väljer billigaste alternativet som uppfyller de tekniska kraven.
Därefter har det ju blivit företagets signum.

Skrivet av Svensktiger:

Och jag är väl medveten om att Noctua lovade en NF-A14x25.
99% av frågorna till dom handlade ju om när 140mm varianten kommer.
Men det är snart ett år sedan NF-A12x25 lanserades.

Med tanke på hur lång tid det tog att få till 12cm-versionen lär det dröja innan en version med ~40% längre blad släpps på marknaden.

Permalänk
Medlem

Själv skuffar jag in datorn bakom ena soffkanten med en dyna på så den syns inte alls. För mig är det bara innehållet/prestandan som räknas. Den ska helst inte synas och verkligen inte låta för mycket.. Smaken är som baken och noctua, bruna (skoja)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Är lite besviken på att redaktionen fortfarande använder 8700k. Nu när 9x00k använder en fastlödd värmespridare.

Det spelar ingen roll om de hade använt en gammal P4 eller en spisplatta heller för den delen.
Så länge man använder samma Värmekälla med samma belastning vid testerna, för det är ju en komparativ testning man gör av kyleffekten. Vilket gör att det inte spelar roll vad du mäter på.
Ändrar du på någonting, måste man ju starta om från scratch med testerna och alla tidigare mätvärden kommer att vara irrelevanta för fortsättningen.

Oavsett vad du mäter på, så kommer ju datan att utröna vilken kylare som är bättre än någon annan, och det kommer även att vara så utan hänsyn till plattform.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Defender:

Ja. väntar på 140mm varianten på dessa oavsett färg

Vi kommer nog få veta mer på Computex, ifall Noctua inte lanserar dom innan.

Skrivet av Fantomen:

Testa de nya fläktarna på D15 med

D15 har 140 mm-fläktar och nya modellen finns inte i den storleken än. Kommer troligen bli sämre, plus att fästena inte passar.

EDIT: Fästena passar precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

D15 har 140 mm-fläktar och nya modellen finns inte i den storleken än. Kommer troligen bli sämre, plus att fästena inte passar.

Fästena passar väl utan problem, eller?
Noctua själva hävdar ju att:

Citat:

The NF-A15’s frame features 120mm mounting holes (105mm spacing)

Vilket gör att vilken 120mm fläkt som helst borde fungera.

Annars finns det ju alltid buntband, silvertejp, etc att använda

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av loefet:

Fästena passar väl utan problem, eller?
Noctua själva hävdar ju att:
Vilket gör att vilken 120mm fläkt som helst borde fungera.

Annars finns det ju alltid buntband, silvertejp, etc att använda

Ja, det funkade faktiskt. får se om jag hinner göra något med D15... måste hitta kylaren först också

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vangen:

Bra att vanlig luftkylning kan visa imponerande resultat. 🙏🏻

Tycker att luft generellt presterar bättre och låter mindre samt kostar mindre än de allra flesta AIO. I prestandaväg finns det en handfull som överpresterar tex D15 men då kostar de 50% mer också.

Det är väldigt få lägen jag rekommenderar AIO, det är främst till tighta chassin som inte kan har ett bra torn eller till processorer med riktigt hög TDP såsom Threadripper eller liknande samt de burkar som ska fraktas långt (AIO påfrestar moderkortet mindre än ett stort torn).

Custom loop är en helt annan femma, men inget går att jämföra med en bra loop

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Att dom ska envisas med den fula färgen!!!!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Noctua alltså..Har haft min kylare i snart 10 år, fortfarande felfri! Skulle aldrig köpa en kylare som inte är brun!

Samma här. Har en NH D14 som följt med sedan 2007.
Behövde nytt fäste när jag byggde senaste datorn, tog 4 dagar så låg det i brevlådan, helt utan kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Dom ska ju dock släppa svarta fläktar eller iaf svarta varianter av sina mest populära kylare under 2019 som jag förstår det. Helt svarta. fläktar och kylflänsar.

Permalänk
Avstängd

Riktigt grym kylare om man tänker på dess lilla storlek.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Decster:

Jag är intresserad av en NH-U12A men väntar på Dark Rock Slim och en jämförelse mellan dessa. Vill ersätta en krånglande vattenkylare med en bra luftkylare i lämplig storlek i vår.

Har testat en NH-D15 men det blir så trångt och bökigt att arbeta i mitt Define C TG.

Permalänk
Proffsmoddare

NF-A12x25 <3

Får byta D15 mot denna för helheten

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av spjakarn:

Jag vet inte om det känns så mycket 2010 att de har lyckats tillverka en kylare med 120mm fläktar som slår deras tidigare flaggskepp som hade dubbla 140mm fläktar. De nämnde förut att Noctua ändå är på gång med 140mm, men att det inte är så enkelt som att bara göra denna fläkt större.

Det är just detta jag tycker är imponerande med NH-U12A. Att kunna skala ner en produkt ordentligt storleksmässigt och bibehålla både kyl- och ljudmässiga fördelar som annars ofta kräver betydligt mer rejäla doningar. NH-D15 är ju fortfarande en ypperlig luftkylare, men den ställer ändå ganska stora krav på utrymme i chassit och har en tendens att ställa till kompatibilitetsproblem med höga RAM-minne samt inte minst näraliggande PCI Express-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är just detta jag tycker är imponerande med NH-U12A. Att kunna skala ner en produkt ordentligt storleksmässigt och bibehålla både kyl- och ljudmässiga fördelar som annars ofta kräver betydligt mer rejäla doningar. NH-D15 är ju fortfarande en ypperlig luftkylare, men den ställer ändå ganska stora krav på utrymme i chassit och har en tendens att ställa till kompatibilitetsproblem med höga RAM-minne samt inte minst näraliggande PCI Express-portar.

Verkligen! Det är roligt att se sån typ av innovation, och jag tycker det verkligen ligger i tiden att gå ner i storlek med bibehållet/förbättrat annat. Skulle vara väldigt fascinerande om godtycklig AIO-tillverkare lyckades åstadkomma liknande förbättring på deras flaggskepp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
Buntband....

Permalänk
Medlem

@Kenneth: @JonasT

Tack för testet. Men som vissa andra i tråden redan varit inne på så verkar fläkten vara det som gör skillnaden här.

Skulle vara kul att se vilken skillnad NF-A12 gör på en Pure Rock, Gamaxx 400 eller Hyper 212. Som en undersökning om det kan vara en "billig" uppgradering för de som har de där kylarna att bara skaffa en ny fläkt och byta ut. Hade varit intressant.

Permalänk
Medlem

Kylare har verkligen blivit dyra, tror att jag betalade något på 500kr för min NH-D14 som är betydligt större. Även tangentbord har blivit mer än dubbelt så dyra, medan nätaggregat och chassin har knappt sett någon ökning alls.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Novdid:

@Kenneth: @JonasT

Tack för testet. Men som vissa andra i tråden redan varit inne på så verkar fläkten vara det som gör skillnaden här.

Skulle vara kul att se vilken skillnad NF-A12 gör på en Pure Rock, Gamaxx 400 eller Hyper 212. Som en undersökning om det kan vara en "billig" uppgradering för de som har de där kylarna att bara skaffa en ny fläkt och byta ut. Hade varit intressant.

Det kommer nog göra skillnad, det såg vi redan i snabbtestet vi gjorde när fläkten lanserades.
Kan se vad som går att göra, men kan inte lova något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kylare har verkligen blivit dyra, tror att jag betalade något på 500kr för min NH-D14 som är betydligt större. Även tangentbord har blivit mer än dubbelt så dyra, medan nätaggregat och chassin har knappt sett någon ökning alls.

Då måste du hittat den på någon jäkligt billig affär. Den har i princip legat kring 700 spänn eller över.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det kommer nog göra skillnad, det såg vi redan i snabbtestet vi gjorde när fläkten lanserades.
Kan se vad som går att göra, men kan inte lova något.

Ja snabbtestet, hade glömt den. Det var jämfört med NF-F12, vilket i sig är en bättre fläkt än de som följer med de billigare kylarna.

Det är något med kylartester som får det att rycka för mig. Speciellt Noctua. Jag förväntar mig inget av er, men kommer det något blir jag mycket glad. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kylare har verkligen blivit dyra, tror att jag betalade något på 500kr för min NH-D14 som är betydligt större. Även tangentbord har blivit mer än dubbelt så dyra, medan nätaggregat och chassin har knappt sett någon ökning alls.

Att den är betydligt mindre än NH-D14/15 är ju själva grejen - erbjuder samma kylningsförmåga men tar mindre plats och är tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaput:

Haha, gillar Noctua, men det där om att de minsann är ingenjörer och inte designers var väl ändå lite väl stenhård corporate bullshit?

Det är väl så solklart det kan bli att valet av färgskala är hundra procent designrelaterat. Det är en marknadföringssstrategi som ger ett helt galet igenkänningsvärde, och samtidigt faktiskt är ganska kaxig, det ska ju till att man gör bra skit om man ska komma undan med medvetet göra sina prylar fulare än konkurrenternas i majoriteten av kundbasens ögon.

Om de på något sätt kan bevisa att den bruna färgen förbättrar kylarens funktion - att åstadkomma estetisk kortslutning räknas inte - är jag i övrigt beredd att ta tillbaks ovanstående

Vad jag har hört så är det deras blandning av plast som ger färgen och att andra ämnen i skulle påverka hållfastheten. Det är först på senare år de har lyckats med andra färger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad jag har hört så är det deras blandning av plast som ger färgen och att andra ämnen i skulle påverka hållfastheten. Det är först på senare år de har lyckats med andra färger...

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer dock inte. Gamers Nexus har gjort tester på olika Noctua-fläktar från olika fabriker som skiljer i färg något. Det är såklart så att det är ett distinkt färgschema som är medvetet valt. Så fort man ser en brun-beige fläkt så vet man vad det är.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se överklocknings resultat också.