Rekordhöga resultat i quiz om kortkommandon

Permalänk
Medlem

9 / 10; Högkontrast läget som för flera andra x)
Men saknade ju mer användbara kommandon, som WIN + e eller WIN + r

Permalänk
Medlem

MCP 54 i Svedala

haha 7/10 shame on you

Permalänk
Medlem

10/10. Nice.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Neeeej, 9/10, första gången man kunde fixa full pott, men faller på slutet

Permalänk
Medlem

10/10 med lite logik och uteslutningsmetod, det trodde jag aldrig att jag skulle få på ett Sweclockers-quiz.

Permalänk
Medlem

Måste man göra något för att Alt+Shift+Print ska fungera? Har Win10 och det händer nada.
Nej, jag är inte blind, så det är inte därför jag inte ser något förändring.....

Lärde mig förövrigt Win+Break/Pause och Ctrl+Shift+T.
Konstigt att jag aldrig tänkt på detta då jag alltid använder kortkommando för att öppna ny flik och Shift är ju tänkt som modifier.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

7/10 well well, får väl dränka mina sorger med en kall bira

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Woho första quizen jag har 10/10 på. Fuskade givetvis men roligt att faktiskt testa lite andra kommandon

Men som anka skriver skulle det vara roligt med en artikel om lite kortkommandon.

Skrivet av anon34034:

Behöver nästan en artikel på detta, finns nog massor av gömda knappsatser, som man kan nyttja

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Föll på högkontrastläget, annars 9/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Avstängd

9/10 Föll på högkontrast också. Kunde haft med Win + R, den använder jag typ tio gånger om dagen.

Skrivet av Maxizor:

9/10 men ALT-F4 kan logga ut användaren eller få upp frågan om du inte har några andra fönster öppna, så tycker den är lite luddig

Nja, det är väl snarare så att genvägen avslutar aktuellt program, motsvarande typ Arkiv - Avsluta, och har man inget aktuellt program så blir det att avsluta Windows, som är det aktuella "programmet", vilket förstås tar fram dialogen där man kan välja att logga ut, stänga av osv.

Permalänk
Medlem

Eller win+tab, om ingen redan nämnt det (läste hälften av alla trevliga kommentarer).

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om "win+break" faktiskt, eller hur det nu var.. Fick 9/10 så får väl känna mig nöjd ändå. (a)

EDIT: Använde skrivkrattan när jag skrev..

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

8/10. Hade ingen koll på högkontrast-kommandot eller för att byta språk.

Varför vill man förresten byta språk i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar om att byta tangentbordsuppsättning. Som jag förstår det är det primärt för Japan och i andra hand andra länder i Sydostasien, att många har ett engelskt tangentbord och ett med japanska tecken (kanji) inkopplade och vill byta mellan vilket som är aktivt.

Funktionen fanns på Mac redan på 80-talet (man seriekopplade tangentbord och mus på dem, och det gick bra att ha två tangentbord i serie med en mus sist), med kortkommando kommando-alt-mellanslag, men det var bortlåst vid installation på svenska OS. Det gick att få tillbaka den med en liten hack, vilket folk gjorde på kul.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Måste man göra något för att Alt+Shift+Print ska fungera? Har Win10 och det händer nada.
Nej, jag är inte blind, så det är inte därför jag inte ser något förändring.....

Den ligger bland hjälpmedel, och alla de funktionerna går att stänga av. Om du exempelvis har fått spel på att den börjar låsa skift och alt för att du tryckt på skift fem gånger i rad (Sticky Keys) så kanske du stängt av hela den funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

8/10

Ingen aning vad break-key är för knapp, samt högkontrastläge är fär något.
Resterande använder jag någorlunda ofta.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

6 av 10 old and slow haha

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Handlar om att byta tangentbordsuppsättning. Som jag förstår det är det primärt för Japan och i andra hand andra länder i Sydostasien, att många har ett engelskt tangentbord och ett med japanska tecken (kanji) inkopplade och vill byta mellan vilket som är aktivt.

Funktionen fanns på Mac redan på 80-talet (man seriekopplade tangentbord och mus på dem, och det gick bra att ha två tangentbord i serie med en mus sist), med kortkommando kommando-alt-mellanslag, men det var bortlåst vid installation på svenska OS. Det gick att få tillbaka den med en liten hack, vilket folk gjorde på kul.

Ah, ok. Jag tänkte enbart på tangentbord med liknande skrivtecken som vi har, men det är klart att om skriftsystemet är helt annorlunda så går det ju inte om man inte byter helt.

Man lär sig något nytt varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

9 av 10 men ni missa den absolut viktigaste snabb kommandot ctrl + shift + s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Vad är det för kort kommande för att starta om samt stänga av datorn med svensk layout ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

7/10
Använder mig knappt av kortkommandon alls förutom CTRL+C och CTRL+V, när jag kopierar text eller filnamn som jag ska klistra in i andra texter eller filer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ctrl + alt + del?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop| Win7 | Intel Core i7 4770 @ 3.4 | Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series | Gigabyte GA-Z87-HD3 ATX |AMD 7770 | Antec 500 | 3x 24" AOC 75 hz | Intel SSD 80 GB | Kingston SSD 120 GB | 1TB WD
Laptop| Lenovo Ideapad y510 @ W8
Sekundär Laptop| Acer Aspire 5738zg @ Kali

Permalänk
Avstängd

5/10 - för lat för att flytta handen från musen antar jag...

Permalänk
Medlem

8/10, borde fått 9/10 om jag läste frågan nogrannare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

7/10

Men alt shift växlar väl inte tangentbords språk? eller gäller det gamla windows versioner kanske. För mig görs detta i windows 10 med "win + space"

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

7/10

Men alt shift växlar väl inte tangentbords språk? eller gäller det gamla windows versioner kanske. För mig görs detta i windows 10 med "win + space"

Jo, det gör det. I Windows 10 också. (Det betyder dock inte att Win+space inte funkar )

Permalänk
Medlem

7 av 10 jag är nöjd xD

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

9 av 10!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Man "tänker" ju inte på shortcuts, man bara trycker lol. Fick googla på break-knappen... har aldrig noterat den tidigare! (mer än att den också är page up då)

Permalänk

10/10 och jag sitter 97% av tiden i Linux, hur hände det liksom?

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

8/10 men jag fetfingrade faktiskt en...