Permalänk

Corsair Link/Icue

Hej! Jag har nyligen köp mig en ny kylare från Corsair för att kyla min Intel Core I7 3820 @4.4Ghz.

Använder mig nu utav en Corsair H150i Pro. Samt en Commander pro från corsair med 6 styck LL120mm fläktar.
3 av LL120 fläktarna sitter på radiatorn men är kopplade till commander pro ihop med de andra 3. Medans mina inkopplande original fläktar till radiatorn sitter monterade i botten av lådan för intake åt grafikkortet. Då jag inte ville få fel volt till fel fläktar.

Nåväl till mitt bekymmer.
Jag vill få datorn tyst. Så tyst som möjligt men både Corsair Link och Icue strävar emot. Har satt fixed rpm på 500. Varav LL120 fläktarna ligger kring 600-800rpm. Inte vad jag valt i settings men helt ok ljudmässigt. Radiatorfläktarna däremot ligger på sina 500rpm så länge det inte är någon load på CPUn. Men så fort jag startar ett spel eller annan tyngre procces går dessa upp i runt 1200rpm vare sig det är fixed rpm,% eller fläktkurva. Och jag hittar inget sätt att få dessa att ignorera tempraturen på CPU. Har den inställd så att de skall snurra efter kylarens temp. Max temp i båda programmen är 60C oavsätt mätare. Värt att nämna är att kylaren aldrig överstigit 60C enlikgt något progam och att mina cpu temp maxar strax under 80C under 30 minuter Prime95 vilket jag är nöjd med.

Hoppas på att det kanske finns någon annan där ute som också haft sina duster med Corsairs utrustning.
All hjälp uppskattas! Tveka inte på att fråga om jag skrivit något otydligt eller ni inte förstår. Bifogar gärna bilder etc för att underlätta.

Tack på förhand!
Razmus

Visa signatur

Betalningsalternativ: Swish/Nordea

Med vänlig hälsning,
Razmus Daun

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag och Corsair Link inte alls kom överens när jag hade en AIO för massa år sedan. Jag skulle föreslå att testa sätta fläktarna från din rad till ditt moderkorts fan header(s) och testa att ställa in en fläktkurva från BIOS/UEFI istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Rallerazhan:

Kolla PM

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jag minns att jag och Corsair Link inte alls kom överens när jag hade en AIO för massa år sedan. Jag skulle föreslå att testa sätta fläktarna från din rad till ditt moderkorts fan header(s) och testa att ställa in en fläktkurva från BIOS/UEFI istället.

Tack för svar. Jag har funderat över detta. Problemet är att jag har fler fläktar än headers på moderkortet. Samt att jag köpt commender pro/h150i pro båda från corsair just för att lätt kunna styra alla från en och samma plats. Sedan Har mitt morderkort inget bra upplägg för detta vill jag minnas. Fanns typ 3 lägen. Tyst, medel eller hög. Vilket också gick efter tempratur :/

Visa signatur

Betalningsalternativ: Swish/Nordea

Med vänlig hälsning,
Razmus Daun

Permalänk
Medlem

Hej

Jag kör med ALLA fläktar till Corsair Commander Mini'n och använder programmet SIV. Detta program är fullt LINK compatibelt och du kan styra fläktar och pumpar bra genom detta men lite mer att göra innan du kommer igång. Drar betydligt mindre cpu tid än Corsairs program.

http://rh-software.com/