Rekrytering av arbetare var leta?

Permalänk
Inaktiv

Rekrytering av arbetare var leta?

Hej jag vet några företag som har extrema problem att ens få folk som söker deras tjänster. Det är självklart tjänster inom mer kvalificerade jobb, inget exotisk på något sätt. Yrkeshögskola + några års erfarenhet inom rätt område räcker.

Nå dessa bolag anlitar en mängd rekryteringsbolag som annonserar på konstigare ställe än det andra, det bästa stället där en massa kompetenta tekniska personer finns är ett svensk datorforum som har något med svenska-överklockare i namnet, men jag ser inget tydligt ställe där att annonsera om sådant.

Låt oss ta ett exempel på kompetens som jag inte alls söker då jag jobbar med något helt annat. Men säg att man ska ha någon som "SharePoint-expert", så anser jag att rätt väg är att annonsera på sharepoint mötesplatser, se till att ens företag får höga träffar på google om man söker på Sharepoint + orten. Sedan lägga ut en annons på arbetsförmedlingens platsbank, göra reklam på Linkedin. Sist såklart jobba på företagets varumärke, vilket tar längre tid.

Men dessa professionella rekryterare som säkerligen har mer utbildning och arbetserfarenhet inom sitt område än oss seniora utvecklare som de söker, de lägger ut annonser på facebook, instragram, twitter, diverse privatägda annonsställen som ej kopplas till arbetsförmedlings platsbanken etc.
När jag frågar varför företaget inte är sökbart på arbetsförmedlings platsbanken så vill de ej ha ansökningar därifrån för de säger att nästan alla svar de får från dessa annonser är från personer som inte på något sätt uppfyller grundkraven.
De flesta personerna som söker tror inte det minsta att de skulle få jobbet och de helst bara skulle vilja slippa söka meningslösa ansökningar, men de bör samtidigt göra minst 30 sökningar per månad för arbetsförmedlingen.

Jag ifrågasätter verkligen om att annonsera på facebook, instragram, twitter och liknande är rätt målgrupp för vad som oftast är en ingenjörsutbildad man i åldern 25-30år. Jag själv vet bara var jag hänger och kan ej svara för vad andra personer gör, men dessa kanaler känns mer riktade för helt andra målgrupper. Jag tror också de flesta i vår målgrupp är lata, alla vet att arbetsförmedlingens platsbank suger, men alla vet även om att det är så lätt att söka där. Att ta steget och leta upp en privatägd platsbank, vars annonser inte kommer högt upp på google, inte heller listas på platsbanken känns sådär.

Nå vad tycker ni, har jag fel? Hur gör ni för att leta upp duktiga medarbetare?

Permalänk
Medlem

Har du prövat AMS? Freelancer brukar va en bra början.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Problemet med arbetsförmedlingen är att de som går på A-kassa "tvingas" söka jobb som de egentligen inte är kvalificerade för, de måste visa att de sökt visst antal jobb för att få ersättning.

Helt jävla vrickat och kontraproduktivt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Linkedin

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Jag ifrågasätter verkligen om att annonsera på facebook, instragram, twitter och liknande är rätt målgrupp för vad som oftast är en ingenjörsutbildad man i åldern 25-30år"
Jag tror snarare att dom lägger ut annonser i sociala kanaler för att få bred träffyta. Dina kompisar, din familj och kollegor finns där och att någon av dom delar annonsen till dig eller tipsar dig har större avtryck än om du skulle se annonsen själv. Plus att det såklart är lättare (och billigare) att spamma de stora nätverken.
Om du vill sälja en datordel och vill få så många som möjligt att se den så lägger du såklart ut den på tradera/blocket, inte på sweclockers, även om målgruppen är mer korrekt.

Kvaliten på responsen blir ju sämre ju bredare du annonsersr, men jobbet att sålla kanske är lättare än att hitta rätt nischade kanaler.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Skulle nog försöka med Linkedin. Har man en profil där så är det någon som är hyffsad proffesionell.
Personligen så undviker jag rekryteringsföretag, eftersom många inte vet hur man rekryterar ingenjörer. Dessa rekryterare ställer massa irrelevanta frågor, och har svårt att ta tills sig min erfarenhet.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd

Jag säger också Linkedin. Problemet just nu är att alla som är någorlunda vettiga redan har jobb så för att hitta rätt så krävs det att erbjuda något extra. Bra lön är alltid en början.
I mitt yrke som säljare får jag frågan nästan varje vecka hos mina kunder om jag känner någon som fundera på jobbyte. Får själv också erbjudanden om intervjuer via Linkedin någon gång i månaden och ibland mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du prövat AMS? Freelancer brukar va en bra början.

Vad är AMS? Antar att du inte syftar på Arbetsmarknadsstyrelsen som lades ner för över 10 år sen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallen:

Problemet med arbetsförmedlingen är att de som går på A-kassa "tvingas" söka jobb som de egentligen inte är kvalificerade för, de måste visa att de sökt visst antal jobb för att få ersättning.

Helt jävla vrickat och kontraproduktivt.

Precis. Ytterst få förespråkar att arbetslösa med bidrag inte ska behöva redovisa något. Men när kraven idag har gått X-antal jobb i månaden (även om denna X är extremt otydlig) så leder det till att vissa individer mer eller mindre tvingas förstöra den mest självklara stället som det går att söka arbetare på. (d.v.s. platsbanken)
Problemet är att inte är enkelt att lösa, minska antalet jobb till mer kvalitesökningar låter bra, men det är svårbedömda regler.

Vissa brukar säga anställ och lär upp, ingen i denna tråd har sagt något ännu. Men det finns olika grader att lära upp, om personen är en ren förlust de första åren för den inte behärskar sådant som den borde lära sig själv med vårt fina skolväsende. Så blir det inte roligt när personen efter den börjar bli en tillgång till företaget byter jobb.

Nå för att ta en privat platsannonsör. Så har nyteknik som är en superbra tidning som många läser en sådan platsannonsbank. Men om jag själv skulle bli arbetslös så skulle det dröja ett bra tag innan jag kollade där. Ännu mer långsökt om jag var sugen på att byta jobb.
På frågan varför. Ja jag googlar på i princip allt och letar svar på mina frågor. Jag tror inte denna metod är unikt. När jag besöker ett forum är mer för diskutera något inte för att snabbt få svar på enkla frågor.

Linkedin som alla säger tror jag också på. Det är facebook för folk som mer tänker karriären.

Permalänk
Medlem

Tänk på att på Linked in blir man spammad flera gånger i veckan av olika rekryterare. Krävs att du erbjuder något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej jag vet några företag som har extrema problem att ens få folk som söker deras tjänster. Det är självklart tjänster inom mer kvalificerade jobb, inget exotisk på något sätt. Yrkeshögskola + några års erfarenhet inom rätt område räcker.

Nå dessa bolag anlitar en mängd rekryteringsbolag som annonserar på konstigare ställe än det andra, det bästa stället där en massa kompetenta tekniska personer finns är ett svensk datorforum som har något med svenska-överklockare i namnet, men jag ser inget tydligt ställe där att annonsera om sådant.

Låt oss ta ett exempel på kompetens som jag inte alls söker då jag jobbar med något helt annat. Men säg att man ska ha någon som "SharePoint-expert", så anser jag att rätt väg är att annonsera på sharepoint mötesplatser, se till att ens företag får höga träffar på google om man söker på Sharepoint + orten. Sedan lägga ut en annons på arbetsförmedlingens platsbank, göra reklam på Linkedin. Sist såklart jobba på företagets varumärke, vilket tar längre tid.

Men dessa professionella rekryterare som säkerligen har mer utbildning och arbetserfarenhet inom sitt område än oss seniora utvecklare som de söker, de lägger ut annonser på facebook, instragram, twitter, diverse privatägda annonsställen som ej kopplas till arbetsförmedlings platsbanken etc.
När jag frågar varför företaget inte är sökbart på arbetsförmedlings platsbanken så vill de ej ha ansökningar därifrån för de säger att nästan alla svar de får från dessa annonser är från personer som inte på något sätt uppfyller grundkraven.
De flesta personerna som söker tror inte det minsta att de skulle få jobbet och de helst bara skulle vilja slippa söka meningslösa ansökningar, men de bör samtidigt göra minst 30 sökningar per månad för arbetsförmedlingen.

Jag ifrågasätter verkligen om att annonsera på facebook, instragram, twitter och liknande är rätt målgrupp för vad som oftast är en ingenjörsutbildad man i åldern 25-30år. Jag själv vet bara var jag hänger och kan ej svara för vad andra personer gör, men dessa kanaler känns mer riktade för helt andra målgrupper. Jag tror också de flesta i vår målgrupp är lata, alla vet att arbetsförmedlingens platsbank suger, men alla vet även om att det är så lätt att söka där. Att ta steget och leta upp en privatägd platsbank, vars annonser inte kommer högt upp på google, inte heller listas på platsbanken känns sådär.

Nå vad tycker ni, har jag fel? Hur gör ni för att leta upp duktiga medarbetare?

Du hittar bra folk genom annat bra folk.
Så "enkelt" är det
Att hitta och behålla bra personal är hårt arbete.
Ta alla chanser att rekrytera, och öga mot öga bräcker allt vad online kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tänk på att på Linked in blir man spammad flera gånger i veckan av olika rekryterare. Krävs att du erbjuder något extra.

Exakt det här är vad som gäller. Folk blir så sönderspammade av erbjudanden att det knappt finns behov av att leta på annons.
Och om man ändå letar på annons så är det för att det är något specifikt man letar efter.

Krasst sett så kan man hårddra det som att "måste man annonsera i uppförsbacke är man inte attraktiv nog".

Långvarig kompetensbrist har lett till att "folk" överlag redan sitter på välbetalda tjänster dom är nöjda med. Skulle säga att inte ens 1/10 i min nämsta krets skulle överväga att flytta på sig under bra många tusenlappar, och det förutsatt att den nya tjänsten uppfyller övriga "krav". Varför "riskera"/"orka" en flytt när man redan har det bra?

Dom flesta har det svårt. Företaget jag för närvarande konsultar på har försökt anställa en vanlig plain webbutvecklare i 5 månader utan att lyckas...

Ontopic:
Har du testat tjänster som https://techloop.io/ och https://demando.se/?

Permalänk
Medlem

@anon159643: TRR eller Trygghetsrådet kan eventuellt vara en plats att hitta folk. Lite som arbetsförmedlingen fast många gånger folk som fortfarande har ett arbete men är varslade eller uppsagda för att företaget de jobbar på ska lägga ner en avdelning eller skära ner personalstyrkan. Så det kan ju eventuellt vara svårt att få någon på studs då de har en uppsägningstid att ta hänsyn till men jag tänker att folks generella kompetens nog är något snäpp högre där än hos arbetsförmedlingen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är AMS? Antar att du inte syftar på Arbetsmarknadsstyrelsen som lades ner för över 10 år sen?

www.ams.se

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Som nämts tidigare, mun till mun och öga mot öga är det absolut bästa och säkraste att hitta den/de man söker.
De flesta rekryteringsfirmor är väldigt dåliga att medverka på rekryteringsdagar som arbetsförmedlingen håller, tyvärr är det nästan uteslutande företag som ej valt att anlita något företag för rekrytering.
Finns ju flertalet "jobbmässor" som hålls av både arbetsförmedlingen och företag som enbart inriktat sig på att hålla jobbmässor och i sin tur sedan säljer monterplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Som redirectar till arbetsformedlingen.se av naturliga skäl. För ca 10 år sen fanns det 2 organisationer för detta, varav väl båda då som nu förmedlade bidrag snarare än jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Som nämts tidigare, mun till mun och öga mot öga är det absolut bästa och säkraste att hitta den/de man söker.
De flesta rekryteringsfirmor är väldigt dåliga att medverka på rekryteringsdagar som arbetsförmedlingen håller, tyvärr är det nästan uteslutande företag som ej valt att anlita något företag för rekrytering.
Finns ju flertalet "jobbmässor" som hålls av både arbetsförmedlingen och företag som enbart inriktat sig på att hålla jobbmässor och i sin tur sedan säljer monterplatser.

Dåliga vet jag inte, dom vet ju att de kandidater dom söker inte finns där men däremot många av dom som dom inte vill ha. Då syftar jag primärt på rekryteringsfimor av headhunter typ då, finns ju även de som hjälper till just med de som vill anställa även de som inte har lika lätt att få jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tänk på att på Linked in blir man spammad flera gånger i veckan av olika rekryterare. Krävs att du erbjuder något extra.

Vet inte om det är något som gäller just för IT branschen (vilken som bekant är rätt manligt dominerad) men har fler än jag noterat att de rekryterare som kontaktar en förvånansvärt ofta är unga snygga tjejer? Nästan så jag börjar undra om det finns en tanke bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om det är något som gäller just för IT branschen (vilken som bekant är rätt manligt dominerad) men har fler än jag noterat att de rekryterare som kontaktar en förvånansvärt ofta är unga snygga tjejer? Nästan så jag börjar undra om det finns en tanke bakom

Nu är jag man, och känner en del som inte tillhör "normen" som även de blir kontaktad av rekryterare med åtråvärda löner.

Dock får man väl se till att försöka besitta vissa certifikat eller stå ut på ett eller annat sätt.

Hoppas det hjälper.

Men som svar på din fråga: har man två som besitter exakt samma kompetens blir jag ej förvånad om man tar den som ser mest "kameravänlig ut" om det så är man eller kvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag säger också Linkedin. Problemet just nu är att alla som är någorlunda vettiga redan har jobb så för att hitta rätt så krävs det att erbjuda något extra. Bra lön är alltid en början.
I mitt yrke som säljare får jag frågan nästan varje vecka hos mina kunder om jag känner någon som fundera på jobbyte. Får själv också erbjudanden om intervjuer via Linkedin någon gång i månaden och ibland mer.

exakt, man rekryterar inte idag, de blir "head-hunting" är man inte beredd på att betala lön + förmåner sådant brukar innebära ja då är de riktigt svårt att hitta folk.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om det är något som gäller just för IT branschen (vilken som bekant är rätt manligt dominerad) men har fler än jag noterat att de rekryterare som kontaktar en förvånansvärt ofta är unga snygga tjejer? Nästan så jag börjar undra om det finns en tanke bakom

klart de är, så de slipper betala en "head-hunting" lön så att säga

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som redirectar till arbetsformedlingen.se av naturliga skäl. För ca 10 år sen fanns det 2 organisationer för detta, varav väl båda då som nu förmedlade bidrag snarare än jobb.

Det fanns Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetsmarknadsverket och tjugo länsarbetsnämnder, allt detta fungerade dock som en myndighet eftersom Arbetsmarknadsstyrelsen var de som ansvarade för allt. Det fanns inte parallella myndigheter med samma uppgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det fanns Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetsmarknadsverket och tjugo länsarbetsnämnder, allt detta fungerade dock som en myndighet eftersom Arbetsmarknadsstyrelsen var de som ansvarade för allt. Det fanns inte parallella myndigheter med samma uppgift...

Har aldrig påstått att båda var myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har aldrig påstått att båda var myndigheter.

Det fanns inte heller två organisationer som agerade parallellt. Alla 22 organisationer var självklart myndigheter, men allt lydde under Arbetsmarknadsstyrelsen. Så nej det fanns inte två organisationer för att hantera arbetslösa.