Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Gick ner i lön, 700k/år.
Jobbar nu som projektingenjör i Oslo.
Lönen är väl ungefär som snittet, men tror jag gör mindre än snittet så det får ansees som bra

Mindre arbete och inga resor längre vilket var målet för att hålla familjefreden

Relevantförtydligande: Till 700KNOK/år eller med 700KNOK/år?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Gawgizz:

Lång historia kort: Tjänar för lite, sliter för mycket och säger upp mig den här veckan. Ser fram emot att skriva en gladare uppdatering snarast!
Fritidsledare med IT-Ansvar på skolan, lägre lön än kollegor utan tillägg i sina tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatera oss!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@huttala och @Blomman90 drar det till sin spets.

En observation jag gjort på min arbetsplats är att det finns personer som anser sig vara extremt värdefulla och viktiga när de i själva verket inte alls lyckas särskilt väl med att leverera och göra det jobb de borde. Jag tror att det faktum, att anställda känner sig underbetalda, i förvånansvärt många fall är ett resultat av en uppblåst självbild där man överskattar sin egen prestation. Så länge man genuint tror på sin egen version så har man förstås goda förutsättningar att skaffa ett nytt jobb och landa ett schysst avtal.

känner igen de där, jag uppfattar det lite som "Industri fenomenet" där de kräver mer än vad de presterar tack vare starka fack osv. i dagsläget är de väl lite annorlunda, men många lever kvar i det, även i branscher som inte är inom Industri.

Det finns arbetsgivare som inte vill prata om hur mycket varje person drar in osv.
men ibland tror jag de kan vara en morot till rätt personer att visa vad dem drar in eller ej. för att peppa dem att utveckla sig själva å kunna göra något åt sin egen lön. dock så gäller det att ha en bra arbetsgivare till å börja med. jag har haft min beskärda del dåliga arbetsgivare, men idag har jag en väldigt bra arbetsgivare, som efter 2 år diskussioner äntligen hamnat rätt i lön för min del. men dem var inte omöjliga, jag har varit lojal och jag drar in pengar, är inte säljare, är konsult.

Sen har jag kollegor som gnäller, men de är inte speciellt lojala från start, de är svår placerade, för de är inte så konsultiga som person, snarare åt hållet "bemannings folk", och de jobbar inte speciellt på sin egen utveckling.

Är man då lättsåld till kund, har kunskap man kan ta betalt för, är bokad upp över öronen, driven osv, då är de ganska lätt å diskutera lön.

Så de gäller ju att man själv har fötterna på jorden, inte bara arbetsgivaren för att man skall trivas och själv tycka att man har en rättvis lön. Sen vill väl alla ha så mycket som möjligt i lön, för att rå om sitt hushåll så att säga.

Men girigheten är ganska grov idag, både hos arbetsgivare och arbetstagare generellt idag.
Antalet personer som tycker sig vara viktiga fast dem inte är det, dem ser jag färre å färre av faktiskt, å iom att jag är projekt-konsult så träffar jag ändå ganska mycket människor hos olika kunder.

Det finns alltid 1 sådan person, men dem är färre idag än för 10-15 år sedan. Det är min personliga uppfattning iaf. Fel har jag tydligen varje dag enligt frun

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Teamleader för vad? och vilken ort?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

59 tkr, utvecklare i stockholm med civing-examen + 8 års erfarenhet

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Visst ser det inte bra ut om en person byter arbetsplats som en annan byter däck på bilen. Men som tidigare nämndes, så är detta ju främst en situation som arbetsgivarna själva försätter sig i när de stenhårt håller på att löneökningarna inte ska avvika från de sedvanliga 0,5-2% som blivit gängse standard (och mer eller mindre är en justering för inflationen och således inte en reallöneökning), oavsett hur väl den anställde presterat och hur mycket mer ansvar denna tar. Lägg därtill att det kan komma nyanställda, med mindre kompetens, erfarenhet och ansvar, som tjänar mer än vad du själv gör (som du dessutom kanske blir ålagd att agera mentor åt), av den enkla anledningen att företag är benägna att betala för en nyanställd, men inte att ge rejäla höjningar för de befintliga (hur välförtjänta de än må vara).

Ett inte helt ovanligt scenario är ju att den anställde erbjuds 1% i löneökning, känner sig missnöjd, får ett jobberbjudande från en annan arbetsgivare som betyder 10-15% i löneökning. Den nuvarande arbetsgivaren väljer att inte kontra, den anställda byter jobb. Den ursprungliga arbetsgivaren tar nu in en ny anställd för att fylla den tomma platsen, men nu är de ändå tvungna att erbjuda 10-15% högre ersättning för att ens kunna landa en ny person. Så summan av kardemumman blir att man får samma lönekostnad, men man byter den erfarna och välfungerande medarbetaren mot en färsk som dels har en viss uppstartssträcka (på allt från någon månad till år innan den kan prestera på samma nivå som den tidigare) och dels så finns det osäkerhet kring hur den nya personen presterar/passar in på arbetsplatsen. Allt för att man har två olika "pottar" med en policy som förhindrar för stora löneökningar för befintlig personal.

Sedan kan man ha mage att kalla arbetstagarna för illojala bara för att man själv inte visar samma uppskattning som andra arbetsgivare är beredda att göra...

Har en vän som jobbade på "företag 1". Svin duktig, jobbat där i ett par år samt välutbildad. Har även lite speciell utbildning för en viss typ av programmering som "företag 1" inte riktigt använt till sin fördel. Blev inbjuden på intervju av "företag 2". Gick på intervjun, allt kändes bra men ville kolla med "företag 1" först och se om dom ville matcha lön etc då personen trivdes på sin arbetsplats.
"Företag 1" ville inte matcha och det slutade med att personen började på "företag 2". Efter några månader hade "företag 1" fortfarande inte hittat en ersättare samt att det började dyka upp projekt på "företag 1" som krävde denna speciella typen av programmering som personen dom hade släppt för några månader sedan hade. Då det är en ganska så ny typ av programmering så finns knappt någon kompetens på marknaden om denna än. Så dom fick kontakta personen dom släppt och köpa tillbaka denna dyrt då hen trivdes på sin arbetsplats. Detta är två stora företag jag pratar om. Så nu är min vän tillbaka på sin arbetsplats men med en betydligt högre lön än innan, samt får använda alla sina kunskaper

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@huttala och @Blomman90 drar det till sin spets.

En observation jag gjort på min arbetsplats är att det finns personer som anser sig vara extremt värdefulla och viktiga när de i själva verket inte alls lyckas särskilt väl med att leverera och göra det jobb de borde. Jag tror att det faktum, att anställda känner sig underbetalda, i förvånansvärt många fall är ett resultat av en uppblåst självbild där man överskattar sin egen prestation. Så länge man genuint tror på sin egen version så har man förstås goda förutsättningar att skaffa ett nytt jobb och landa ett schysst avtal.

Hur kan det vara "att dra det till sin spets", när det allmänt vedertagna sättet att driva upp sin lön är att byta arbetsgivare? Som att alla anställda skulle "bluffa" sig in på ett företag, som inte alls är nöjda med vad personen presterar i förhållande till vad den anställda gav sken av intervjun och därför medvetet "hålla igen" löneökningarna och den anställde tvingas "bluffa" sig vidare till nästa bolag...
Om arbetsgivaren känner sig blåst från anställningsintervjun så borde de (förutom att rannsaka sin anställningsprocess) endera inte lämna några rekommendationer eller, i riktigt dåliga fall, bli glad att de slipper den överbetalda arbetstagaren. I vilket fall som helst så ter det sig osannolikt att hela svenska arbetsmodellen skulle vara uppbyggd på något slags luftslott. Finns det personer som anser sig underbetalda fast att de inte är det? - Givetvis! Men det är knappast så att det är en ovanligt företeelse att folk med god kompetens och som presterar väl på sin arbetsplats byter jobb för att en annan arbetsgivare är beredd att värdera deras kompetens/insats högre...

Det är ofta så att en arbetsgivare (ofta tillsammans med facket) kommer fram till en generell procentsats för löneökningar, som avsätts i "pott". Sedan ger företagsledningen delar av denna pott till var och en av de lönesättande cheferna. De har sedan den potten att jobba med och sprida ut på sina arbetare. Om den överenskomna snittökningen ska vara 1,2% och chefen tycker att en viss anställd har presterat väl och är underbetald, som denne vill ge en ökning på 3%, ja då måste han hålla nere löneökningar för ett antal andra anställda (oavsett om han tycker de är värda mer eller inte). Lönesättning blir således någon form av pseudo-individuell, där din insats kan påverka andras löneökning negativt, trots att de inte behöver ha något med varandra att göra, mer än att de ska tas ur samma pott. Två välpresterande personer under en och samma chef kan till exempel bli hämmade av varandra kontra om de utförde exakt samma arbete fast under två olika chefer på samma företag.

Jag har själv fått höra argumentet "jag har bara denna pott att jobba med, så om du ska få en högre ökning (som även jag tycker du egentligen förtjänar), så behöver jag 'ta' från någon annan". På så sätt försöker man belasta arbetstagens samvete på grund av att de har en skev lönesättningsmodell. Sen kan chefen mycket väl också vara ett "offer" i det hela, som vill göra mer men inte tillåts. Oaktat vilket så är detta en vanligt företeelse och på inget sätt "att dra det till sin spets" och arbetsgivarna har inga andra att skylla än sig själva.

Permalänk
Skrivet av WDac:

Teamleader för vad? och vilken ort?

Utvecklare/programmerare av olika slag. I Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Lära sig att leva på lite pengar är de bästa jag gjort, har inte jobbat heltid på över 3 år och varit ledig senaste 14 månaderna och levt på ca 10 tusen i månaden utan problem, nu hoppar jag på ett sommarjobb och får 28 tusen i månaden, känns som att vinna på lotto, kommer ha mer en 15 tusen över varje månad som jag inte vet vad jag ska göra med, känns kul men jag har nog tänk vara ledig över vintern så jag kommer nog spara pengarna, de som blir över räcker till drygt 6 månader ledighet, typ till nästa sommar då jag kommer jobba igen, ledighet är de viktigaste för mig, man blir less på att jobba till slut, finns så mycket roligt man kan göra om man inte jobbar, man har ju noll fritid, typ 3-4 timmar på kvällen sen är om från början igen.

Du måste ha extremt låga levnadskostnader om 28 brutto innebär att du får 15 över varje månad du jobbar och att de pengarna för några få månaders arbete sedan räcker till att vara ledig så pass länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Lång historia kort: Tjänar för lite, sliter för mycket och säger upp mig den här veckan.
Ser fram emot att skriva en gladare uppdatering snarast!

Fritidsledare med IT-Ansvar på skolan, lägre lön än kollegor utan tillägg i sina tjänster.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Uppdatera oss!

Jag sade upp mig, ingen verkade överdrivet förvånad och jag skulle inte påstå att ledningen slogs för att få behålla mig.
7 arbetsdagar kvar innan jag är fri (arbetslös) men jag har fått tjänst som vikarie på mitt gamla jobb vilket är en förskola ett stenkast från bostaden. Timlönen är på imo godkända 145kr/timmen men jag slipper då också mycket av ansvaret och har mer frihet i hur och när jag ska jobba.
Planen just nu är att tacka ja till alla pass jag får och så länge det blir i snitt två dagar i veckan så klarar jag mig ekonomiskt.
Problemet på förra jobbet var alltså inte riktigt att jag behöver mer pengar, utan att det kostade mig mer än det smakade så att säga.
Kände hur jag var på väg rakt in i väggen för under 25000 kr i månaden, samtidigt försvinner pengarna fortare än hälsan kommer tillbaka.

Sitter nu i den här sitsen och funderar på om jag ska söka heltidsjobb eller bara nöja mig med att jobba halvtid och lägga resten av tiden på mig själv. Jag har gjort en pretentiös lista med saker att göra på dagarna jag är ledig, som att lära mig spela instrument, ta skogspromenader och försöka mig på en bok.
I september börjar jag plugga heltid på Stockholms Universitet så det handlar inte om att gå utan jobb på obestämd tid utan bara över sommaren, vilket jag alltså till viss grad har råd med.
Förskolan är jätteglad att få tillbaka mig och jag har fått en släng diffusa erbjudanden som säkert kan bli något ordentligt.

Kan avslöja att många kollegor har uttryckt oro över hur det ska flyta på utan mig, och jag håller med dem.
Erbjöd ledningen att ringa in mig igen om en månad för att släcka deras bränder men då ska jag också ha typ 400kr i timmen.

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

Haha ner till 700k/år (NOK)
Man blir inte rik av att knega här i Norge tyvärr

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Lära sig att leva på lite pengar är de bästa jag gjort, har inte jobbat heltid på över 3 år och varit ledig senaste 14 månaderna och levt på ca 10 tusen i månaden utan problem, nu hoppar jag på ett sommarjobb och får 28 tusen i månaden, känns som att vinna på lotto, kommer ha mer en 15 tusen över varje månad som jag inte vet vad jag ska göra med, känns kul men jag har nog tänk vara ledig över vintern så jag kommer nog spara pengarna, de som blir över räcker till drygt 6 månader ledighet, typ till nästa sommar då jag kommer jobba igen, ledighet är de viktigaste för mig, man blir less på att jobba till slut, finns så mycket roligt man kan göra om man inte jobbar, man har ju noll fritid, typ 3-4 timmar på kvällen sen är om från början igen.

Coolt. Men din pension kommer knappast gå att leva på när du kommer upp i den åldern :/

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Du måste ha extremt låga levnadskostnader om 28 brutto innebär att du får 15 över varje månad du jobbar och att de pengarna för några få månaders arbete sedan räcker till att vara ledig så pass länge?

Har inga lån eller krediter, bor i bostadsrätt med låg hyra, har ingen bil heller, bodde jag själv så skulle de bli dyrare men som de är nu klarar jag mig på ett par tusenlappar per månad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Streamdog:

Coolt. Men din pension kommer knappast gå att leva på när du kommer upp i den åldern :/

Har ungefär 5-6 år kvar att jobba och har redan jobbat in en bra pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

@GLaDER:

700k/år är rätt så mycket anser jag, även i NOK. Men sen bor du även i Oslo så då är väl allt annat dyrare sett till Sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

700k/år är rätt så mycket anser jag, även i NOK. Men sen bor du även i Oslo så då är väl allt annat dyrare sett till Sverige.

Helt riktigt, det är fortfarande mycket pengar men i mina ögon är det köpkraften som räknas. Boende i Oslo är snordyrt, som så mycket annat.
Räknade på det innan jag flyttade hit och kunde sparat mer eller konsumerat mer hemma i Sverige med ett liknande jobb och lönen det hade gett mig där.
Men nu har jag fru och barn så det blir nog ingen flytt med det första, det är inte jag som bestämmer hemma direkt

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Helt riktigt, det är fortfarande mycket pengar men i mina ögon är det köpkraften som räknas. Boende i Oslo är snordyrt, som så mycket annat.
Räknade på det innan jag flyttade hit och kunde sparat mer eller konsumerat mer hemma i Sverige med ett liknande jobb och lönen det hade gett mig där.
Men nu har jag fru och barn så det blir nog ingen flytt med det första, det är inte jag som bestämmer hemma direkt

Exakt. Man tittar ju mycket på USA där det finns flera som tjänar 100-150K USD per år med samma lön i Sverige på 400-600k SEK per år.
Men om något händer så är ju den i USA körd ekonomiskt jämfört med Svensken osv i tex juristkostnader / sjukhus etc. Bo i Sverige och jobba i Norge med den lönen hade varit grymt, men då ska man pendla osv.
Sålänge du (mest din fru) är nöjd så är det bra. Happy wife, happy life som de säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tekniker inom mjukvara (Driftsättning och support) 22 år, Stockholm

29000kr/mån + förmånsbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt. Man tittar ju mycket på USA där det finns flera som tjänar 100-150K USD per år med samma lön i Sverige på 400-600k SEK per år.
Men om något händer så är ju den i USA körd ekonomiskt jämfört med Svensken osv i tex juristkostnader / sjukhus etc. Bo i Sverige och jobba i Norge med den lönen hade varit grymt, men då ska man pendla osv.
Sålänge du (mest din fru) är nöjd så är det bra. Happy wife, happy life som de säger.

Tror man även ska beakta hur pensionssystemen är uppbyggda i resp land. I T.ex Tyskland anges också lönen i höga tal men att pensionen på ngt sätt ingår i den summan . Säkert ngn annan som vet mer om detta

Permalänk
Medlem

25 år i Dalarna - "First line support"
Får ut ungefär 20 i månaden.Låter väldigt lågt men hyran är ju ganska billig i en sån här liten håla (jämförelse med typ Stockholm)
Inte jobbat i ett år än så hoppas jag kan få en liten höjning inom en snar framtid.

...beroende på hur länge jag blir kvar... ingen som sitter på någon liten go tjänst åt mig?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Tror man även ska beakta hur pensionssystemen är uppbyggda i resp land. I T.ex Tyskland anges också lönen i höga tal men att pensionen på ngt sätt ingår i den summan . Säkert ngn annan som vet mer om detta

Är väl beroende på om arbetsgivaren har en 401K osv. Jag har inte jobbat i USA så jag kan inte 100% men japp i vissa fall räknas ju den med som hade "höjt" en svensk lön en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är väl beroende på om arbetsgivaren har en 401K osv. Jag har inte jobbat i USA så jag kan inte 100% men japp i vissa fall räknas ju den med som hade "höjt" en svensk lön en del.

Kan ge lite siffror för hur det är i Sverige, när arbetsgivaren betalar detta.

Årslön: 504k (brutto), ovanpå detta 5k friskvård och lite annat.

Sedan betalar arbetsgivaren till staten i form av arbetsgivaravgifter:
Ålderspensionsavgift: ~52k
Sjukförsäkring: ~22k
Föräldraförsäkring: ~13k
Efterlevandepension: ~3.5k
Arbetsmarknadsavgift: ~13.5k
Arbetsskadeavgift: ~1k
Allmän löneavgift: ~55k
Summa: ~161k

Utöver detta tillkommer tjänstepensionskostnader på ~60k per år för mig med ITP1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Utöver detta tillkommer tjänstepensionskostnader.

Fint uppställt. Och tjänstepensionerna tickar på fint i de högre löningarna här hemma så gäller att ta med det i räkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

@GLaDER:

700k NOK = ca 762 000 SEK / 12 = 63 500 SEK/mån.

Kanske inte rik, men nog fan är det en bra jävla lön?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Japp, blev förvånad när jag fick höra vad kollegor i sydkorea tjänar, men då ska de klara sin pension med de pengarna också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Fint uppställt. Och tjänstepensionerna tickar på fint i de högre löningarna här hemma så gäller att ta med det i räkningen

Lade till tjänstepensionskostnaden i min post med. Över 7,5pbb så tickar det på ordentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Utöver detta tillkommer tjänstepensionskostnader på ~60k per år för mig med ITP1.

Snygg uppställning! Jag jobbar i Schweiz,dr ingår i princip ingenting i bruttolönen. Det enda som tillkommer är att arbetsgivaren också lägger in till pensionen (löntagaren typ 5 procent och arbetsgivaren 10 procent). Dock är skatterna låga, så nettolönen ligger ändå runt 70 procent av brutto (varierar mellan kanton).

Till det kommer i mitt fall sjukvårdsförsäkring på runt 10 000 SEK och flrskoleavgift på cirka 20 000 SEK. Per månad... Så även om bruttolönen är skyhög så går det inte att jämföra med en svensk lön.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

700k NOK = ca 762 000 SEK / 12 = 63 500 SEK/mån.

Kanske inte rik, men nog fan är det en bra jävla lön?

Jämfört med Sverige är skattetrycket dessutom lägre i Norge. 700k NOK/år ger netto 45k SEK/mån (28% skatt) I Norge, i Sverige får man ut 40k SEK/mån (~36% skatt) +/- en tusenlapp beroende på kommun. Det är mycket stor skillnad på högsta marginalskatt (60% vs 46%) så Norge är egentligen ett väldigt bra för höginkomsttagare jämfört med skandinaviska länderna och många andra europeiska länder.

Sen ser det lite olika ut med avdrag, rot, rut etc som gör det svårare att jämföra.

Men Oslo.. Ska du hyra en 3a centralt kostar det säkert 20000. Köpa behöver man ett par miljoner i handpenning, räntan är högre än i Sverige.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

25 år i Dalarna - "First line support"
Får ut ungefär 20 i månaden.Låter väldigt lågt men hyran är ju ganska billig i en sån här liten håla (jämförelse med typ Stockholm)
Inte jobbat i ett år än så hoppas jag kan få en liten höjning inom en snar framtid.

...beroende på hur länge jag blir kvar... ingen som sitter på någon liten go tjänst åt mig?

Haha väldigt lågt? Det där är en bra lön för 1st line. Inte för att vara den men 1st line kan vem som helst arbeta med. Arbetade själv som 1st line förut och hade kollegor som verkligen inte kunde ett skit om datorer innan de började men lärde sig på arbetet och blev helt okej inom det.

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

Jobbar inom fastighetsbranschen som VVS-tekniker. 28200kr+årsbonus(ca 20K). Främst injustering av värme och kyl-system som står på dagordningen men även felsökning och utredningar.
Har pluggat YH fastighetsteknik i 2 år och närmar mig nu 2år på samma företag där jag gjorde min sista "LiA" och trivs väldigt bra på många sätt!

Citerar mig själv.

Har nyligen haft lönesamtal och landade på 30K, vilket känns bra då företaget bara för några veckor sen pratade om lönesättning men även att företaget spenderat mycket pengar på konsult och utvecklingstjänster. Trodde att det skulle sluta med 2% för alla, men nya lönen känns bra och chefen verkar se och uppskatta det jag påstår mig göra.