Permalänk
Inaktiv

De här 10 yrkena har lägst genomsnittslön i Sverige:
Från 2016

Marknadsundersökare och intervjuare – 18 800
Övrig hemservicepersonal m.fl. – 20 100
Kafé- och konditoribiträden – 20 100
Växtodlare och djuruppfödare, blandad drift – 21 500
Övriga servicearbetare – 21 600
Soldater m.fl. – 21 800
Croupierer och oddssättare m.fl. – 21 800
Restaurang- och köksbiträden m.fl. – 22 100
Barnskötare – 22 200
Bärplockare och plantörer m.fl. – 22 200

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon301768:

De här 10 yrkena har lägst genomsnittslön i Sverige:
Från 2016

Marknadsundersökare och intervjuare – 18 800
[...]
Soldater m.fl. – 21 800
[...]

Där har vi en yrkeskategori som verkligen förtjänar bättre betalt om man ser till hur krävande yrket är.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jobbar som: elevasistent/fritidspersonal i Uppsala kommun på en skola på landet.
Utbldning: ingen
Ålder: 28
Erfarenhet: 5år
Lön: 21150kr brutto

Känner dock att det är hög tid att byta arbete till något helt annat då jag inte längre trivs med jobbet. Och när man läser vad alla andra tjänar och vilka förmåner dom har känns det ännu tråkigare med mitt nuvarande jobb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där har vi en yrkeskategori som verkligen förtjänar bättre betalt om man ser till hur krävande yrket är.

Kan inte mer än hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där har vi en yrkeskategori som verkligen förtjänar bättre betalt om man ser till hur krävande yrket är.

Killgissar nu men är inte soldat bland de yrken som har låg medelålder och det är en viktig förklaring till låg medellön?
På samma lista finns croupier och servitör och dessa yrken har också låg medelålder.
https://www.kollega.se/croupierer-och-servitorer-yngst-pa-arb...
Hittade inte nyare statistik, eller statistik för soldater, men tror det fortfarande stämmer.

Edit: hittade den brutna länken, http://www.duochjobbet.se/nyhet/croupier-yngsta-yrket-ambetsm...
Militär har relativt låg medelålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Arbetsledare markbyggnad Norrland, 3-5 års erfarenhet. 25 år ung.
Från 32000 till 33800.
28+5 semesterdagar
Betald parkering, reserersättning, rikskort, friskvård.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De är snittlöner för varje yrke i Sverige, ålder finns inte med i den statistiken.

Exakt det är problemet, för att få nån data som är jämförbar behövs även erfareghenten vägas in.

Går inte inte jämföra snittlön mot nån som jobbat 1,5 år.
Titta bara på ingenjörer där det skiljer 12-20’ mellan de två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Exakt det är problemet, för att få nån data som är jämförbar behövs även erfareghenten vägas in.

Går inte inte jämföra snittlön mot nån som jobbat 1,5 år.
Titta bara på ingenjörer där det skiljer 12-20’ mellan de två.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast många "vanliga" yrken kommer maxa på 25-30k eller så oavsett erfarenhet.
Ingenjör finns ju nästan inget tak på hur högt du kan gå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast många "vanliga" yrken kommer maxa på 25-30k eller så oavsett erfarenhet.
Ingenjör finns ju nästan inget tak på hur högt du kan gå.

Det va inte riktigt det som var poängen...
Om max för ett yrke är 30’ så känns det ännu mer obefogat att nån som jobbat 18 månader ska upp där och nosa med lönen, bara för att man utgår från snittet. Det år väll mer det som år poängen.

Personligen tycker jag att lönestatistik i de flesta former tappar poängen om det räknas på grupper med olika erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon301768:

De är snittlöner för varje yrke i Sverige, ålder finns inte med i den statistiken.

Å andra sidan är ju löneskillnaderna högre mellan t.e.x 20-40 än 40-60, och i och med att ordinarie pensionsålder är 65 år idag blir ju medellönen för ett givet yrke därmed ungefär vad en 40-åring tjänar... förutsatt att ett yrke har en jämn åldersfördelning då

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det va inte riktigt det som var poängen...
Om max för ett yrke är 30’ så känns det ännu mer obefogat att nån som jobbat 18 månader ska upp där och nosa med lönen, bara för att man utgår från snittet. Det år väll mer det som år poängen.

Personligen tycker jag att lönestatistik i de flesta former tappar poängen om det räknas på grupper med olika erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast så funkar det ju på många ställen med kollektivavtal och inte individuell lön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att på många jobb har tiden du jobbat liten betydelse, mitt senaste jobb så var skillnaden mellan att ha jobbat 15 år eller vara nyanställd knappt 2 tusen kronor i månaden.
Var på info om buss jobb och ingångslönen är strax över 25 tusen och för att få upp lönen mer krävs att du jobbar minst 10 år och då har du bara strax över 27 tusen, inte konstigt de är ont om buss chaufförer med sådana otroligt dåliga löneökningar, jag tackade nej till de jobbet trots att dom står för buss utbildning så är lönen för dålig och arbetstiden helt sjuk, börja 4 på morgonen och jobba in på förmiddagen och sedan ledig 3-4 timmar för att sedan gå på igen ett par timmar, arbetsdagar på 12 timmar är inte ovanligt, skulle lönen vara bättre då skulle de inte vara ont om buss chaufförer.

Permalänk

Jag är arbetslös just nu men har ett jobb på g som teknisk säljare inom solenergibranschen. Jag har däremot ingen aning om vad en rimlig lön ligger på. Jag har kollat på lönestatistik men det är svårt att få fram en ingångslön på det.

Arbetsuppgifter är kundbesök, projektera anläggning och boka montörer och beställa allt som behövs och sen följa upp projektet när det är installerat och klart så att kunden är nöjd och anläggningen fungerar som den ska.

Om någon vet vad jag kan kräva/önska i lön så hjälper det mycket

Permalänk

Ny lön:

Brutto: 30 873 kr kr /mån (29 892 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 5 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 5000 kr (Skv sänkte)
Promenad 2x 20 min på arbetstid
Massage 1 ggr per månad på arbetstid
+Eventuell vinstdelning/bonus

Skrivet av gothenburg:

Brutto: 29 892 kr /mån (27 915 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 4 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 90 % av 6000 kr
+Eventuell vinstdelning/bonus

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Ny lön:

Brutto: 30 873 kr kr /mån (29 892 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 5 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 5000 kr (Skv sänkte)
Promenad 2x 20 min på arbetstid
Massage 1 ggr per månad på arbetstid
+Eventuell vinstdelning/bonus

Vad tillverkar ni för något?

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

46.000kr
IT-Konsult, Malmö
Jobbat ca 5år.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spopavich:

Jag är arbetslös just nu men har ett jobb på g som teknisk säljare inom solenergibranschen. Jag har däremot ingen aning om vad en rimlig lön ligger på. Jag har kollat på lönestatistik men det är svårt att få fram en ingångslön på det.

Arbetsuppgifter är kundbesök, projektera anläggning och boka montörer och beställa allt som behövs och sen följa upp projektet när det är installerat och klart så att kunden är nöjd och anläggningen fungerar som den ska.

Om någon vet vad jag kan kräva/önska i lön så hjälper det mycket

Det beror ju helt på hur erfaren du är och hur mycket du vill ha jobbet. Vissa har råd att förhandla högt då dom kan vara utan jobbet men har du tex varit arbetslös länge hade jag hellre hoppat in med låg lön och få jobbet än hög å riskera att få nobben

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

38000
Lärare, Kommunal grundskola i Stockholm
Nyexaminerad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kan säga att på många jobb har tiden du jobbat liten betydelse, mitt senaste jobb så var skillnaden mellan att ha jobbat 15 år eller vara nyanställd knappt 2 tusen kronor i månaden.
Var på info om buss jobb och ingångslönen är strax över 25 tusen och för att få upp lönen mer krävs att du jobbar minst 10 år och då har du bara strax över 27 tusen, inte konstigt de är ont om buss chaufförer med sådana otroligt dåliga löneökningar, jag tackade nej till de jobbet trots att dom står för buss utbildning så är lönen för dålig och arbetstiden helt sjuk, börja 4 på morgonen och jobba in på förmiddagen och sedan ledig 3-4 timmar för att sedan gå på igen ett par timmar, arbetsdagar på 12 timmar är inte ovanligt, skulle lönen vara bättre då skulle de inte vara ont om buss chaufförer.

Den uppfattningen delar jag också, jag har varit i snart 3 år på samma firma nu, gick från under medellön på firman till de 3 högsta inom mitt yrke och då är vi 55+ som jobbar inom "samma yrke" men ändå inte.. mycket beror på inställning, kunskap, och erfarenheter... att förvänta sig en viss lön bara för att man har ett jobb inom ett visst yrke är naivt tyvärr.

iof är jag ingen rookie i branschen, men bolaget förstod inte riktigt den delen i yrket som jag utövar å hade svårt att få en uppfattning om lön, men jag var envis pressa på och hade bra diskussioner med arbetsgivaren under tiden. Nu förstår de bättre och idag har jag korrekt lön plus lite till.

till poängen, jag har kollegor som jobbat 10+ år längre än mig på den här firman å har betydligt sämre betalt än mig. Så är man på en sådan arbetsplats där man ger alla lika mycket så behöver man kommunicera och leverera, då brukar de släppa.
Men man får inte ha för bråttom och förvänta sig för mycket på för kort tid.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kan säga att på många jobb har tiden du jobbat liten betydelse, mitt senaste jobb så var skillnaden mellan att ha jobbat 15 år eller vara nyanställd knappt 2 tusen kronor i månaden.
Var på info om buss jobb och ingångslönen är strax över 25 tusen och för att få upp lönen mer krävs att du jobbar minst 10 år och då har du bara strax över 27 tusen, inte konstigt de är ont om buss chaufförer med sådana otroligt dåliga löneökningar, jag tackade nej till de jobbet trots att dom står för buss utbildning så är lönen för dålig och arbetstiden helt sjuk, börja 4 på morgonen och jobba in på förmiddagen och sedan ledig 3-4 timmar för att sedan gå på igen ett par timmar, arbetsdagar på 12 timmar är inte ovanligt, skulle lönen vara bättre då skulle de inte vara ont om buss chaufförer.

Vissa arbeten går ju inte att utvecklas så himla mycket på och då är det klart att lönerna stagnerar, jag har svårt att se att skillnaden på någon som kört i 5 år mot 20 år skulle vara märkbar för resenärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vissa arbeten går ju inte att utvecklas så himla mycket på och då är det klart att lönerna stagnerar, jag har svårt att se att skillnaden på någon som kört i 5 år mot 20 år skulle vara märkbar för resenärerna.

Ja, här får man nog vara lite försiktig med hur man tänker. För precis som du säger så finns det yrken där utvecklingen och skillnaden i erfarenhet är ganska liten, i varje fall ytligt sett. (Buss)chaufför är ett sådant yrke, butikspersonal i en mataffär är en annan där jag har svårt att greppa hur stor roll erfarenheten spelar. Det verkar också reflekteras i hur liten skillnad i lön det är på erfaren personal och relativt oerfaren sådan. Om någon kan förklara med konkreta exempel för dessa (eller andra) yrken så vore det mycket intressant.

Tyvärr så gäller samma sak för yrken där erfarenhet spelar en stor roll, inte minst i den offentliga sektorn som poliser, undersköterskor, lärare, sjuksköterskor, andra vårdyrken, socionomer och så vidare. Men även i vissa fall för hantverksyrken och liknande.

Men det är en intressant diskussion, givetvis gör erfarenhet någon skillnad i alla yrken. Dock inte alltid såpass att det bör spela någon större roll för lönen.

För övrigt så kan väl sägas att busschaufförer inte tjänar speciellt dåligt om ingångslönen är 25 000, det är ändå ett yrke med relativt kort utbildning (veckor snarare än år) och låga formella krav (därmed inte sagt att "alla kan göra det"). Poliser, socionomer, lärare och sjuksköterskor tjänar ungefär lika mycket i ingångslön (ibland mer, ibland mindre) och då handlar det om mer än två års högskoleutbildning för samtliga dessa yrken.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Högspännings-elektriker/linjemontör/distributionselektriker. Min titel ändras beroende på vad för arbete jag gör.

Ivarjefall, 32 000kr i baslön med arbetsbil som jag kör hem varje dag. Utöver det så tilkommer traktamente på 190kr /dag samt körtid på drygt 190kr/timme. (Åker jag hemifrån kl 6 för att vara på arbete kl 7 så är det 1 timme körtid, samma visa hem.

En typisk månad bör landa på drygt 40-45k någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Ja, här får man nog vara lite försiktig med hur man tänker. För precis som du säger så finns det yrken där utvecklingen och skillnaden i erfarenhet är ganska liten, i varje fall ytligt sett. (Buss)chaufför är ett sådant yrke, butikspersonal i en mataffär är en annan där jag har svårt att greppa hur stor roll erfarenheten spelar. Det verkar också reflekteras i hur liten skillnad i lön det är på erfaren personal och relativt oerfaren sådan. Om någon kan förklara med konkreta exempel för dessa (eller andra) yrken så vore det mycket intressant.

Tyvärr så gäller samma sak för yrken där erfarenhet spelar en stor roll, inte minst i den offentliga sektorn som poliser, undersköterskor, lärare, sjuksköterskor, andra vårdyrken, socionomer och så vidare. Men även i vissa fall för hantverksyrken och liknande.

Men det är en intressant diskussion, givetvis gör erfarenhet någon skillnad i alla yrken. Dock inte alltid såpass att det bör spela någon större roll för lönen.

För övrigt så kan väl sägas att busschaufförer inte tjänar speciellt dåligt om ingångslönen är 25 000, det är ändå ett yrke med relativt kort utbildning (veckor snarare än år) och låga formella krav (därmed inte sagt att "alla kan göra det"). Poliser, socionomer, lärare och sjuksköterskor tjänar ungefär lika mycket i ingångslön (ibland mer, ibland mindre) och då handlar det om mer än två års högskoleutbildning för samtliga dessa yrken.

Håller med i stort men inte om poliser, de går in lågt (är väl i princip fortfarande att anse att de är under utbildning) men har snittlön på säkert 10k mer än ingångslönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisec:

38000
Lärare, Kommunal grundskola i Stockholm
Nyexaminerad

Skickades från m.sweclockers.com

38k som ingångslön låter inte illa, hur ser det ut med löneutvecklingen inom yrket?

Något jag alltid undrat över, får ni lön under veckorna barnen är hemma och har lov? Vintern, sommar, höst osv.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MH25:

Ja, här får man nog vara lite försiktig med hur man tänker. För precis som du säger så finns det yrken där utvecklingen och skillnaden i erfarenhet är ganska liten, i varje fall ytligt sett. (Buss)chaufför är ett sådant yrke, butikspersonal i en mataffär är en annan där jag har svårt att greppa hur stor roll erfarenheten spelar. Det verkar också reflekteras i hur liten skillnad i lön det är på erfaren personal och relativt oerfaren sådan. Om någon kan förklara med konkreta exempel för dessa (eller andra) yrken så vore det mycket intressant.

Tyvärr så gäller samma sak för yrken där erfarenhet spelar en stor roll, inte minst i den offentliga sektorn som poliser, undersköterskor, lärare, sjuksköterskor, andra vårdyrken, socionomer och så vidare. Men även i vissa fall för hantverksyrken och liknande.

Men det är en intressant diskussion, givetvis gör erfarenhet någon skillnad i alla yrken. Dock inte alltid såpass att det bör spela någon större roll för lönen.

För övrigt så kan väl sägas att busschaufförer inte tjänar speciellt dåligt om ingångslönen är 25 000, det är ändå ett yrke med relativt kort utbildning (veckor snarare än år) och låga formella krav (därmed inte sagt att "alla kan göra det"). Poliser, socionomer, lärare och sjuksköterskor tjänar ungefär lika mycket i ingångslön (ibland mer, ibland mindre) och då handlar det om mer än två års högskoleutbildning för samtliga dessa yrken.

Utbildningen är 5 månader och du måste även gå första hjälpen utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Håller med i stort men inte om poliser, de går in lågt (är väl i princip fortfarande att anse att de är under utbildning) men har snittlön på säkert 10k mer än ingångslönen.

Ja, löneutvecklingen är bättre men ingångslönen är det inte. Löneutvecklingen för lärare är också bättre för den delen. Men du har förstås helt rätt där.

Skrivet av anon301768:

Utbildningen är 5 månader och du måste även gå första hjälpen utbildning.

Enligt Nobina är den 11 veckor. Sedan finns det de som är tjugo veckor, enligt Google.

Men det är fortfarande stor skillnad på 5 månaders utbildning på grundläggande nivå och 2-5 års studier på högskolenivå. Vad en grundläggande första hjälpen-utbildning har för betydelse för lönen förstår jag inte. Det handlar om max några dagars grundläggande utbildning, värdet på den handlar om några tusen kronor. Mig veterligen inkluderar inte transportrelaterad utbildning av det slaget ens tourniqueter eller hantering av annan massiv blödning. Vilket de borde göra. Men nu är det längesen jag utbildade så jag kan ha fel.

Jag har fortfarande väldigt svårt att se att busschaufförer har "dålig lön" i jämförelse med andra yrkesgrupper i samma lönenivå. Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är relativt välbetalt sett till utbildningens längd. Att det sedan är ett mycket krävande arbete säger jag inget om, det är det verkligen. Det ställer förstås stora krav på lugn, trafikvett, körförmåga, social förmåga och så vidare.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv

Ingångslönen är väl ok men att efter 10 år bara öka lönen med 2 tusen är helt sjukt, jag har alltid haft runt 500kr i löneökning varje år och de har varit de lägsta jag fått, problemet är att dom har inga personer som vill stanna i yrket just på grund av dålig löneökning och arbetstiden är usel med tanke på vad dom tjänar, jag jobbade skift för mer en 15 år sedan och hade bättre lön, jobbade man kvällar och helger hade man då ob tillägg, dom som kör buss där jag tänkte börja har fast månadslön och då spelar de ingen roll vilken tid på dygnet dom jobbar, är lokal buss som dom kör, är bara äldre som kör och utländska personer, inga yngre människor, på infot om utbildningen var de 5 personer, jag var ensam Svensk, trots gratis utbildning där du får ta busskort är de inte många som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ingångslönen är väl ok men att efter 10 år bara öka lönen med 2 tusen är helt sjukt, jag har alltid haft runt 500kr i löneökning varje år och de har varit de lägsta jag fått, problemet är att dom har inga personer som vill stanna i yrket just på grund av dålig löneökning och arbetstiden är usel med tanke på vad dom tjänar, jag jobbade skift för mer en 15 år sedan och hade bättre lön, jobbade man kvällar och helger hade man då ob tillägg, dom som kör buss där jag tänkte börja har fast månadslön och då spelar de ingen roll vilken tid på dygnet dom jobbar, är lokal buss som dom kör, är bara äldre som kör och utländska personer, inga yngre människor, på infot om utbildningen var de 5 personer, jag var ensam Svensk, trots gratis utbildning där du får ta busskort är de inte många som är intresserade.

500 kr är i princip ingen löneökning, det täcker på sin höjd inflationen om man inte tjänar väldigt dåligt och jag gissar att alla busschaufförer har en liknande lönehöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ingångslönen är väl ok men att efter 10 år bara öka lönen med 2 tusen är helt sjukt, jag har alltid haft runt 500kr i löneökning varje år och de har varit de lägsta jag fått, problemet är att dom har inga personer som vill stanna i yrket just på grund av dålig löneökning och arbetstiden är usel med tanke på vad dom tjänar, jag jobbade skift för mer en 15 år sedan och hade bättre lön, jobbade man kvällar och helger hade man då ob tillägg, dom som kör buss där jag tänkte börja har fast månadslön och då spelar de ingen roll vilken tid på dygnet dom jobbar, är lokal buss som dom kör, är bara äldre som kör och utländska personer, inga yngre människor, på infot om utbildningen var de 5 personer, jag var ensam Svensk, trots gratis utbildning där du får ta busskort är de inte många som är intresserade.

Jag kör buss, ligger runt 27k. Håller med om att ökningen är snål, men det finns vissa saker som inte är så pjåkiga.

Tex en arbetsvecka är 38,5h, men de får schemalägga 40h om de vill. All den extra tiden blir komp. Dessutom får du ytterligare två timmar komp i månaden. Är du ledig en röd dag (förutom söndag) så får du 8 timmar komp. Jobbar du en röd dag (förutom söndag) får du lika mycket komp som timmar du jobbar.

Med det sagt så blir det väldigt mycket komptimmar, väldigt skönt att kunna använda närsom utan att känna att de är på väg att ta slut.

Du har även arbetstidsförkortning om du jobbar mellan 1900-0600. Varje timme räknas då som 70 minuters arbete.

Schemat ser olika ut beroende på vilket bolag och trafikområde man jobbar på. Själv börjar jag mellan 0422 och 0505 och slutar mellan 1234 och 1401 nästan varje dag. Det är rätt ok 🙂

Skrivet från telefonen, hoppas det inte blev för rörigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

38k som ingångslön låter inte illa, hur ser det ut med löneutvecklingen inom yrket?

Något jag alltid undrat över, får ni lön under veckorna barnen är hemma och har lov? Vintern, sommar, höst osv.

Inte jag som skrev ursprungsinlägget, men lärare arbetar vanligtvis ca 45h per vecka. De jobbar alltså in all den lediga tid de sedan har på sommaren/vintern.