Skrivet av Xyborg:
Herrejösses är det verkligen ingen av er som läst lagtexterna innan ni ballar ur?
Nej det krävs inget massivt automatiserat filter för content-upploads. Det krävs en "best effort" att man alltså gör sitt bästa. Det är ett teknikneutralt krav och sitens omsättning/personaltäthet tas med i bedömningen av en sådan ansträngning.
Därmed så ställs det betydligt mildare krav på Nisses Videosite som Nisse själv driver än vad det ställs på Youtube. Det skyddar inte "de stora mediadrakarna" - snarast tvärt om. Artikeln är klumpigt utformad, men i princip kräver man att en Site tar någon form utav åtgärd om jag som rättighetsinnehavare hör av mig och säger "Det delas en massa av mina verk på er site".
Länkskatten har ni nästan samtliga totalt missförstått. Att länka till ett verk (nyhet, video, blogg what ever) kostar ingenting. Det som länkskatten omfattar är de fall där
1. Sida A exempelvis skriver en nyhet
2. Sida B sen länkar till Sida A och återger nyheten på sin egen sida (Alltså Sida B)
Det här medför att Sida B därmed i princip har använt material producerat av Sida A medan Sida A tappar besökare eftersom man som besökare inte behöver klicka sig vidare in på Sida A (från Sida B) för att läsa nyheten.
Den här artikeln riktar specifikt in sig på nyhetssammanställnings-siter som har gjort som ovan. De måste iom detta ersätta Site A.
Att du som användare eller en site delar en enkel länk till en site påverkas inte alls av det här.
Artiklarna är långt ifrån perfekta - jag skulle föredra att de inte hade röstats igenom. Men de är ljusår ifrån vad ni tror att det handlar om.
Det krävs en 'best effort' som mycket väl kan vara ett 'massivt automatiserat filter' - detta vet vi inte ännu.
Innan vi ser hur det faller ut i riksdagar & rättegångar så kommer vi inte veta hur det kommer fungera rent praktiskt.
Företagen har således en rimlig rädsla att de kommer åka på stora vite och rättegångskostnader om de inte 'gör sitt bästa.'
Och när 'gör sitt bästa' är så vagt så är de rimligaste alternativen 'gå in hårt' (filter) eller 'undvik helt.' (användarcensur)
Edit: Nämnvärt att 'filter' också resulterar i användarcensur och i att användare självcensurerar.
Edit: Detta då filter på t.ex. Youtube slår fel, samt att användare försöker unvika dessa felslag genom självcensur.
Antagandet att 'folk inte har läst lagdirektivet' verkar också ogrundat då lagtexten ej må fastslå krav för ett 'uppladdningsfilter' men kan uppfattas som att kräva den likså, och jag själv tycker att det är lite förhastat att anta att politikerna här säger sanningen eller att de har förmågan att förutse hur detta lagdirektiv (ej en lag - det ber länderna att skapa en dock) kommer implementeras på lokal nivå.
Sedan har Sweclockers redan visat ett exempel från Google av vad de kommer att göra till följd av länkskatten.
Om nyhetslänkandet ens lämnas uppe. Vi har redan exempel på vad som sker med liknande lagar, såsom i Spanien.
Detta kan då ses som ett 'kanske företagen beter sig annorlunda om vi gör samma sak igen, men större?'
Allt detta vore undvikbart om det vore lite klarare, såsom "no more than 100 character excerpts."
För då kan företagen faktiskt implementera ett svar till detta, genom att helt enkelt inte visa mer än 100 karaktärer.
Utan denna vetskap så spelar företagen troligtvis säkert, vilket troligen innebär att de antar 'de värsta tänkbara.'
Vilket är just användarcensur eller uppladdningsfilter, samt det exemplet om 'länkskatt' som Sweclockers visar från Google;
Skrivet av Söderbäck:
Jag vill nog tvärt om säga att EU är tämligen demokratiskt. Besluten i EU tas av parlamentet vilket består av våra folkvalda. Det här är av stor vikt att förstå både för Sverige och för EU. Fungerar som Sveriges riksdag (som också består av våra folkvalda). EUkomissionen är inte folkvald, men det är heller inte vår statsiminister (denne utses av partiets interna halvhemliga processer) samt ministrarna som folket inte heller väljer direkt.
Plus då ministerrådet. Det består av varje lands ledare kan man väl säga. Någon motsvarighet finns inte i Sverige så det blir svårt att jämföra. Hade väl varit om vi samlat kommunalråden i landet som beslutsorgan på nationell nivå men något sådant har vi inte riktigt ;).
Det jag tror du tänker mer på är väl att vi inte har en närmre relation till exempelvis hur greker eller spanjorer lever/väljer ledare och därmed känns det avlägset att dela maktstruktur med folk som man inte lever intill. Den här delen är jag med på. Med det som grund är det problematiskt att göra EU allt för överstatligt eftersom att vi på många sätt är så olika.
En nämnvärd skillnad är att våra EU-representanter inte kan frambringa lagförslag.
Vilket är någonting som våra folkvalda i riksdagen kan göra.
Våra EU-representanter kan dock be kommissionen att ett lagförslag skapas.
Samt så kan de föreslå förändringar av lagförslag till EU-parlamentet för röstning innan de antas.
Jag vet ej om våra EU-representanter direkt kan föreslå att lagar ska avskaffas.
Tycker att Sveriges version där politikerna kan komma med förslag som sedan undersöks av diverse råd är rimligt.
Denna mer indirekta EU-versionen stör mig således lite. Vad tycker du? Har jag missat någonting?
Källor;
EU - "The European Commission is the EU's politically independent executive arm. It is alone responsible for drawing up proposals for new European legislation, and it implements the decisions of the European Parliament and the Council of the EU."
EU2 - "What does the parliament do? [...] Reviewing the Commission's work programme and asking it to propose legislation [...] Electing the Commission President and approving the Commission as a body. Possibility of voting a motion of censure, obliging the Commission to resign"
SE - "De flesta lagar börjar med att regeringen lämnar ett förslag till riksdagen, en proposition. Riksdagsledamöterna kan också lämna förslag till riksdagen. Ledamöternas förslag kallas motioner."