Permalänk
Medlem

Ny dator, kraftig prestanda förlust!

Hej!

1.) Köpte nyss: https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Gjorde ett benchmark i söndags:

Gaming: 183% desktop: 170% workstation:162%

Nöjd och glad men mycke vill ha mer. Så köpte 2x8 ram och en m2 ssd till.
Satt i dem igår och gjorde testet igen, bara för att.

Tisdagens resultat:

Så vad är det som händer? Är de ett buggit program då jag fått någon annans resultat? Verkar jätte skumt.

2.) På de senaste resultatet står det att grafikkortet är underpresterade. Har senaste drivrutinerna. Men hur kan jag undersöka om grafikkortet underpresterar och om de gör de, hur kan jag lösa det?

Permalänk
Medlem

Kör typ 3dmark firestrike så kan du lätt jämföra med andras.

Permalänk
Medlem

Först och främst; Vad är det för hittepå-benchmark-program du har kört?

Sen så många följdfrågor;
Varför inte en skärmdump istället för skärmfotografi?
Varför 570x285 pixlar istället för läsbara bilder?
Vad har du för faktiska grejer i burken?
Varför förutsätter du att din dator ska prestera bättre än andra datorer med samma komponenter (vilket verkar vara vad hemsidan du besökt undersöker)?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Köpte du samma sorts minne när du uppgraderade?
Tänkte om det blivit något konstigt med det, eller att minnet nu går i 2133MHz av någon anledning.

Annars så ska inte uppgraderingen av minnet göra något på prestandan.

edit : och kolla så moderkortet stödjer 4st minnesmoduler av det märke och artikelnummer som du har. Det kan även vara så att det inte fungerar riktigt som det ska.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle rekommendera att ta ut de andra minnena som du köpte till och endast köra 2x8 och inte 4x8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Först och främst; Vad är det för hittepå-benchmark-program du har kört?

Sen så många följdfrågor;
Varför inte en skärmdump istället för skärmfotografi?
Varför 570x285 pixlar istället för läsbara bilder?
Vad har du för faktiska grejer i burken?
Varför förutsätter du att din dator ska prestera bättre än andra datorer med samma komponenter (vilket verkar vara vad hemsidan du besökt undersöker)?

Varför bild med mobilen. För tiden är knapp, så ett forums inlägg må oftast ske på toaletten endast där får jag vara ifred så, en bild med mobilen ger mig friheten.
Varför låg upplösning. Återigen lades det upp på toaletten, ingen tid att googla efter vilken sida som har högstupplösning på forumsbilder, där av skrev jag ner det. Se under första bilden.
Vad som sitter i burken. Se första och ända länken för den informationen. De som köptes var exakta minnen som sitter i(även där se länk) hdd är Kingston SSDNow A1000 480GB.
Varför jag vill att min dator ska prestera likvärdigt som andra liknande datorer. Ja den frågan tyckte jag svarade sig själv. Vem vill ha en dator som presterar sämre än andra liknande datorer?
Vilken benchmark som använts. Userbenchmark, den jag hitta som var gratis.

Så nu när vi har avklarat dessa frågor som egentligen inte har med mina funderingar alls att göra och jag har inte blivit ett dug klokare kanske vi kan gå vidare till frågeställningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

Varför bild med mobilen. För tiden är knapp, så ett forums inlägg må oftast ske på toaletten endast där får jag vara ifred så, en bild med mobilen ger mig friheten.
Varför låg upplösning. Återigen lades det upp på toaletten, ingen tid att googla efter vilken sida som har högstupplösning på forumsbilder, där av skrev jag ner det. Se under första bilden.
Vad som sitter i burken. Se första och ända länken för den informationen. De som köptes var exakta minnen som sitter i(även där se länk) hdd är Kingston SSDNow A1000 480GB.
Varför jag vill att min dator ska prestera likvärdigt som andra liknande datorer. Ja den frågan tyckte jag svarade sig själv. Vem vill ha en dator som presterar sämre än andra liknande datorer?
Vilken benchmark som använts. Userbenchmark, den jag hitta som var gratis.

Så nu när vi har avklarat dessa frågor som egentligen inte har med mina funderingar alls att göra och jag har inte blivit ett dug klokare kanske vi kan gå vidare till frågeställningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, ladda ner 3dmark från Steam och kör benchmarken timespy eller firestrike. Här får du en poäng på hur bra din dator har presterat och kan dessutom jämföra med andra personer om hur det har gått för dem.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köpte du samma sorts minne när du uppgraderade?
Tänkte om det blivit något konstigt med det, eller att minnet nu går i 2133MHz av någon anledning.

Annars så ska inte uppgraderingen av minnet göra något på prestandan.

edit : och kolla så moderkortet stödjer 4st minnesmoduler av det märke och artikelnummer som du har. Det kan även vara så att det inte fungerar riktigt som det ska.

Köpte exakt samma minnen 2666 ddr4 och samma tillverkare och modell. Så jag tycker inte heller de borde ställa till de. "ROG Strix B360-F Gaming att stödja ett brett spektrum av dubbla och quad-DIMM minneskit" så jag utgår att alla 4 slots kan användas utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Som sagt, ladda ner 3dmark från Steam och kör benchmarken timespy eller firestrike. Här får du en poäng på hur bra din dator har presterat och kan dessutom jämföra med andra personer om hur det har gått för dem.

Hade gärna hittat en som är gratis . Tyckte jag kollade på 3dmark o de kostade en liten slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

Hade gärna hittat en som är gratis . Tyckte jag kollade på 3dmark o de kostade en liten slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Klicka på download demo https://store.steampowered.com/app/223850/3DMark/ , Så laddas basic free version ned.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Stirra dig inte blind på syntetiska riktvärden, det ger bara en väldigt grov bild och är i min mening helt irrelevant. Kör igång ditt favoritspel istället och mät skillnad där i så fall.

Sen är det många som jämnför PC som man jämnför två olika konsoler, bara för att det är samma hårdvara så ska det vara snarlikt.
En konsol är låst mjuk/hårdvarumässigt tillskillnad från en PC som är relativt öppen för personlig konfigurering av användaren.
Där är så många fler faktorer som spelar in, såsom drivrutiner, systemprocesser osv. Man kan liksom inte jämnföra två dator med samma hårdvara. Det är inte så enkelt.

"Jag har bara 6 miljoner FPS i CS, men min polare har 6 miljoner och 1 FPS! Gah!" - Okej lite överdrivet men ändå

Permalänk
Medlem

@dayu: Ok, det är så att alla moderkortstillverkare brukar ha en lista över kompatibla minnen och om man kan köra 4 dimms.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX-B360-... är listan för ditt moderkort.

Ballistix är väl Crucial som tillverkar om jag inte missminner mig, och jag hittar inte de minnena som följde med i kompletts bygge i denna lista. Detta behöver ju inte betyda att de inte fungerar (vilket de uppenbarligen gör), utan mer att Asus inte har testat dessa.
Men som du ser så saknas det en rund plopp på 4 dimms på många av Crucials minnen.

Men jag skulle nog inte svettas för mycket utan jag tror mer på att du bör välja ett annat program för att testa din dators performance.
Kolla även i bios i vilken hastighet dina minnen går.
Själv så gick mina minnen i 2133MHz innan jag valde XMP i profilen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Klicka på download demo https://store.steampowered.com/app/223850/3DMark/ , Så laddas basic free version ned.

Toppen, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@dayu: Ok, det är så att alla moderkortstillverkare brukar ha en lista över kompatibla minnen och om man kan köra 4 dimms.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX-B360-... är listan för ditt moderkort.

Ballistix är väl Crucial som tillverkar om jag inte missminner mig, och jag hittar inte de minnena som följde med i kompletts bygge i denna lista. Detta behöver ju inte betyda att de inte fungerar (vilket de uppenbarligen gör), utan mer att Asus inte har testat dessa.
Men som du ser så saknas det en rund plopp på 4 dimms på många av Crucials minnen.

Men jag skulle nog inte svettas för mycket utan jag tror mer på att du bör välja ett annat program för att testa din dators performance.
Kolla även i bios i vilken hastighet dina minnen går.
Själv så gick mina minnen i 2133MHz innan jag valde XMP i profilen.

Ah okej. Just de att de är typ 10 år sedan jag rotade i bios så de gör mig rätt osäker vad som ör bra och dåligt Men har du nå fler tips på simpla ändringar i bios för att dator ska prestera som den ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Stirra dig inte blind på syntetiska riktvärden, det ger bara en väldigt grov bild och är i min mening helt irrelevant. Kör igång ditt favoritspel istället och mät skillnad där i så fall.

Sen är det många som jämnför PC som man jämnför två olika konsoler, bara för att det är samma hårdvara så ska det vara snarlikt.
En konsol är låst mjuk/hårdvarumässigt tillskillnad från en PC som är relativt öppen för personlig konfigurering av användaren.
Där är så många fler faktorer som spelar in, såsom drivrutiner, systemprocesser osv. Man kan liksom inte jämnföra två dator med samma hårdvara. Det är inte så enkelt.

"Jag har bara 6 miljoner FPS i CS, men min polare har 6 miljoner och 1 FPS! Gah!" - Okej lite överdrivet men ändå

Hehe nää jag håller med. Men känner mig blöt bakom öronen nu när man satt sig in i o montera egen burk igen efter så många år. Vill endast få ut de datorn är lämpad för. Så blir osäker när programmet säger att grafikkortet underpresterar osv. Vore trist o investera pengar och så är de någon flaskhals någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dayu: Har inte asus själv, men enligt manualen till moderkortet på sidan 9
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX-B360-...

så ska man kunna se hastighet på minnet redan på startsidan i bioset under "DRAM Status" som visas i typ mitten av biosskärmen.
Där står alla minnesslottar DIMM 1 <minnesnamn> <hastighet> (hastighet ska visa 2666MHz och inte 2133MHz)

och under där finns XMP enable/disabled.

Är den disabled och minnena går i 2133MHz, testa att sätt den på enable och spara och starta om, nu ska hastigheten vara på 2666MHz.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

https://benchmark.unigine.com/superposition

Gratis benchmark som många andra sajter också kör.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
SpelClockers

Men istället för det så ska dom som vill försöka hjälpa behöva jävlas.

Testet ser antingen ut att vara skräp eller olika datorer.
Asus Prime Z270A 16gb ram och 3.2ghz och 4k skärm. Den får 183%, 170% och 162% jämfört mot vad då?
Asus Rog Strix B360F 32gb ram och 2.7ghz och 1080p skärm.

Kör något test som visar i annat än % mot okända värden. 3dMark gratis variant visar mot andra användare med liknande hårdvara. Unigine antar jag har liknande, står att man inte kan posta sina resultat utan att betala men borde få se iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

...
Varför jag vill att min dator ska prestera likvärdigt som andra liknande datorer. Ja den frågan tyckte jag svarade sig själv. Vem vill ha en dator som presterar sämre än andra liknande datorer?
...

Det är varken vad jag ifrågasatte eller vad hemsidan du besökte tycks vilja svara på.
Som andra sagt, testa med firestrike eller liknande och kolla om du inte blir nöjdare med det resultatet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

http://www.bilddump.se/bilder/20190417222945-85.226.19.184.jp...

Nu så, resultatet säger min inte så mycket men någon kanske kan ge lite input om de är i den klass kittet jag länka tidigare, ska ligga på?

Permalänk
Medlem

@dayu: enligt 3dmark så har liknande system iaf över 7000 i poäng.

Såg dig i resultatlistan sist, och minnet går i rätt hastighet, din processor-score var något bättre än den som hade över 7000 i poäng.
Däremot så hade du nästan halva fpsen på grafikkortet.

Ändå verkar ju grafikkortet ha rätt hastighet och även minnet på grafikkortet, så verkar konstigt om det är det som är felet.

Jag hade testat att plocka ut minnet jag satte i, testat 3dmark igen.. är resultat detsamma, hade jag testat att ta ut hårddisken (m2:an du köpte) och testat igen med 3dmark för att försöka hitta vilken av komponenterna som felar eller om det är någon inställning som kan påverka prestandan på grafikkortet när dessa är i.
Verkar skumt dock.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@dayu: enligt 3dmark så har liknande system iaf över 7000 i poäng.

Såg dig i resultatlistan sist, och minnet går i rätt hastighet, din processor-score var något bättre än den som hade över 7000 i poäng.
Däremot så hade du nästan halva fpsen på grafikkortet.

Ändå verkar ju grafikkortet ha rätt hastighet och även minnet på grafikkortet, så verkar konstigt om det är det som är felet.

Jag hade testat att plocka ut minnet jag satte i, testat 3dmark igen.. är resultat detsamma, hade jag testat att ta ut hårddisken (m2:an du köpte) och testat igen med 3dmark för att försöka hitta vilken av komponenterna som felar eller om det är någon inställning som kan påverka prestandan på grafikkortet när dessa är i.
Verkar skumt dock.

Tog ur minnena igår o körde igen. Fick 30 poäng högre :/ Får testa med att ta bort disken och se. Hmm har de senaste drivrutinerna. Kan de vara nått jag må ändra i bios tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ååååh , så skönt. Nu får jag 7980 poäng och de känns som ett mer korrekt resultat

Var in en snabbis i bios, resetade. Pillade lite i nvidias kontrollpanel.
Tack för alla matnyttiga tips och hjälp!!

Skickades från m.sweclockers.com