Iptv – måste jag ha box eller fungerar en app?

Permalänk

Iptv – måste jag ha box eller fungerar en app?

Nästa månad så ska jag flytta tills hus.
Och har då tänkt att skaffa iptv.

Leverantören i nätet är junet som levererar.

Min fråga är om det fungerar att använda någon smart tv app, eller om jag måste köpa hd boxen junet har för 1700 kr. Eller finns det billigare hd boxar man kan använda?
https://www.junet.se/privat/tv/arris-vip1113/

Förtydligade rubriken från "Iptv"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av megaseifer:

Nästa månad så ska jag flytta tills hus.
Och har då tänkt att skaffa iptv.

Leverantören i nätet är junet som levererar.

Min fråga är om det fungerar att använda någon smart tv app, eller om jag måste köpa hd boxen junet har för 1700 kr. Eller finns det billigare hd boxar man kan använda?
https://www.junet.se/privat/tv/arris-vip1113/

Säker på att det inte är ett öppet nät?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köp en nVidia Shield TV och kör med den, då låser du dig inte mot en specifik leverantör.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Så vida du inte hittar en begagnad mottagare är det ny för 1695 kr som gäller, alternativt att hyra en box. Fixar du mottagare själv måste MAC-adressen registreras hos Kalejdo.

Skrivet av Juggernawt:

Köp en nVidia Shield TV och kör med den, då låser du dig inte mot en specifik leverantör.

Funkar knappast med hans TV-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vida du inte hittar en begagnad mottagare är det ny för 1695 kr som gäller, alternativt att hyra en box. Fixar du mottagare själv måste MAC-adressen registreras hos Kalejdo.

Funkar knappast med hans TV-paket.

Tror han menar något som Telia Play.
https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/telia-play-tv-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ingår inte heller i hans TV-paket från Kalejdo/Junet. Inga sådana tjänster fungerar heller på Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingår inte heller i hans TV-paket från Kalejdo/Junet. Inga sådana tjänster fungerar heller på Android TV.

Vad menar du? Telia Play är en streamingtjänst som du strömmar till en valfri enhet. Stämmer dock att Telia Play inte finns som app på Android TV; fungerar dock med Apple TV eller Chromecast

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du? Telia Play är en streamingtjänst som du strömmar till en valfri enhet. Stämmer dock att Telia Play inte finns som app på Android TV; fungerar dock med Apple TV eller Chromecast

Telia Play ingår i Telias TV-paket. TS har inte TV-paket från Telia. TS kan köpa TV-paket från Telia, Telenor eller Com Hem och få en sådan tjänst, men det var inte vad tråden handlade om.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av megaseifer:

Nästa månad så ska jag flytta tills hus.
Och har då tänkt att skaffa iptv.

Leverantören i nätet är junet som levererar.

Min fråga är om det fungerar att använda någon smart tv app, eller om jag måste köpa hd boxen junet har för 1700 kr. Eller finns det billigare hd boxar man kan använda?
https://www.junet.se/privat/tv/arris-vip1113/

Du får skilja på att det finns skilda typer av "iptv" för dels finns det kabeltv över ip och då behöver du den hårdvara som vald operatör bestämmer men det finns också iptv över internet och då funkar det med en webbläsare, din fråga går alltså inte att svara på med den information du gett.
Du antyder att du tänker dig nån operatör med dedikerad hårdvara men du säger inte rent ut att du valt en specifik lösning.

Det finns som sagt flera operatörer som funkar i olika appar i en tv eller via webbläsaren i en dator eller via en icke operatörsbunden speciell tv hårdvara.
Det finns också operatörer som både funkar i egen hårdvara och har en playtjänst som rullar via internet.
Junet verkar erbjuda både bredband ock kabeltv men inget hindrar dig från att ha Junet för bredband men tex att använda Svtplay eller Viaplay för tv via internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia Play ingår i Telias TV-paket. TS har inte TV-paket från Telia. TS kan köpa TV-paket från Telia, Telenor eller Com Hem och få en sådan tjänst, men det var inte vad tråden handlade om.

Han frågade om IPTV. Jag svarade Vi måste såklart få komma med andra alternativ än den TS själv föreslår. Annars försvinner poängen med tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Han frågade om IPTV. Jag svarade Vi måste såklart få komma med andra alternativ än den TS själv föreslår. Annars försvinner poängen med tråden.

Telia Play, Boxer Play, Com Hem Play eller Telenor Stream motsvarar för övrigt inte TV-paketet du köper och är tekniskt sett inte DVB-IPTV. Kör TS annan operatör så får han säkert subventionerad box däremot. TS frågade om Junets tjänst, och Junets tjänst är Kalejdo. Junet finns bara i öppna stadsnät så han kan välja andra leverantörer.

Inga av "TV i app"-tjänsterna fungerar på Android TV nativt, så han ska såklart inte ha Shield TV som mottagare för just de tjänsterna.

Permalänk
Inaktiv

Jag har iptv och kör med app som finns till i stort sett alla typer av apparater, GSE Iptv heter den.
Finns på iTunes, Google store och till dom flesta smart tv, finns även paket med dekoder man kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vida du inte hittar en begagnad mottagare är det ny för 1695 kr som gäller, alternativt att hyra en box. Fixar du mottagare själv måste MAC-adressen registreras hos Kalejdo.

Funkar knappast med hans TV-paket.

Han snackar IPTV, ska inte spela någon roll vilken "box" man kör. Förutsatt att inte leverantören använder någon egen variant av distribution.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Han snackar IPTV, ska inte spela någon roll vilken "box" man kör. Förutsatt att inte leverantören använder någon egen variant av distribution.

IPTV är generellt krypterat, och många leverantörer kör egen programvara. Du kan t.ex. bara använda en box från Telia hos Telia. Shield TV har ingen programvara för IPTV inbyggt, så den har TS ingen nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Jag själv använder Smart IPTV på min Samsung tv, bara dra ner appen (engångskostnad) sen köpa ett kanalpaket. Funkar klockrent via wifi!

Du kan använda Smart IPTV ihop med vissa TV-boxar, men inte här. Pirattv var inte vad TS frågade om, och något som ändå inte får diskuteras i forumet. Inga appar stödjer DVB-IPTV-standarden alltså vanlig IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

IPTV är generellt krypterat, och många leverantörer kör egen programvara. Du kan t.ex. bara använda en box från Telia hos Telia. Shield TV har ingen programvara för IPTV inbyggt, så den har TS ingen nytta av.

Jag tror vi snackar om två helt olika saker. Jag snackar om rena IPTV-tjänster som t.ex. Sappa.se

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Jag tror vi snackar om två helt olika saker. Jag snackar om rena IPTV-tjänster som t.ex. Sappa.se

Sappa fungerar inte med Android TV. Varken TV-tjänsten i stadsnätet eller strömningsappen. Du får inte heller hela TV-utbudet i Sappa Play precis som alla andra tjänster som nämnts i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sappa fungerar inte med Android TV. Varken TV-tjänsten i stadsnätet eller strömningsappen. Du får inte heller hela TV-utbudet i Sappa Play precis som alla andra tjänster som nämnts i tråden.

Skumt, funkar utmärkt på min ShieldTV. Jag måste ha tur.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Skumt, funkar utmärkt på min ShieldTV. Jag måste ha tur.

Kanske att sideloada, men annars fungerar ju Chromecast – men det är en dyr enhet för att få Chromecast-stöd. TVs har inbyggt stöd numera, Chromecast Ultra kostar 775 kr, Mi Box S kostar kostar 799 kr o.s.v. Plus att du behöver telefon. Mobilapparna för TV/play-tjänsterna har stöd för både Chromecast och Airplay, när vi pratar Sappa Play och alla andra som nämnts i tråden. Inga av play-apparna har samma kanalutbud som via IPTV-boxen däremot, som sagt.