Uppdaterat Windows 7 till Windows 10. Nu hackar spelen, vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Uppdaterat Windows 7 till Windows 10. Nu hackar spelen, vad kan det vara för fel?

jag uppdaterade min dator från windows 7 till 10. Nu känns allt laggigt, alla spel laggar osv. Vad kan det vara för fel?

Uppdaterat till en förståelig rubrik // Mod
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av jjjonnte:

jag uppdaterade min dator från windows 7 till 10. Nu känns allt laggigt, alla spel laggar osv. Vad kan det vara för fel?

Har du stängt av "game bar / game dvr" ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Samt glöm inte installera / uppdatera win10 drivisar till grafik och annat.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Har du fått in alla drivrutiner?

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Uppdaterade rubriken *

@jjjonnte: Välkommen till Sweclockers, tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Ta gärna en extra titt på våra forumregler;

https://www.sweclockers.com/forum/regler

MVH
Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@jocke92: har en skiva till min prossecor med 'updateringar' eller vad det är, men den skivan gick ej att köra på windows 10, Kan det va det?

Permalänk
Medlem

@Darkie: har en skiva till min prossecor med 'updateringar' eller vad det är, men den skivan gick ej att köra på windows 10, Kan det va det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjjonnte:

@jocke92: har en skiva till min prossecor med 'updateringar' eller vad det är, men den skivan gick ej att köra på windows 10, Kan det va det?

Skivan kan vara gammal och inte ha drivrutiner för Windows 10. Gå in på tillverkarens hemsida och tanka ner senaste.

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/a33a90bf4684eea4d5e9b69db1965e76 nån som vet vrf det inte finns 1920x1080p på 'PC' upplösningen,?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjjonnte:

https://gyazo.com/a33a90bf4684eea4d5e9b69db1965e76 nån som vet vrf det inte finns 1920x1080p på 'PC' upplösningen,?

Har du laddat ned drivrutinerna till grafikkortet också?

Hade underlättat om vi visste vad det var för dator. Vi vet inte ens om det är bärbar, stationär, märkesdator, byggd av butik, byggt själv mm.

Permalänk
Skrivet av jjjonnte:

jag uppdaterade min dator från windows 7 till 10. Nu känns allt laggigt, alla spel laggar osv. Vad kan det vara för fel?

kolla så att du kör rätt uppdateringsfrekvens på din skärm t.ex. 120/144hz eller 240hz om du har en sån skärm, så du inte kör i standard 60hz till att börja med om du nu inte alltid kört 60hz dvs, stäng av vsync också i drivrutinerna för grafikkortet typ radeon eller nvidia, om du nu inte alltid kört med vsync men tveksam på det,

kolla sen så att windows energialternativ har prestandaplanen vald och inte strömsparplanen typ som är standard, sen att du har rätt/uppdaterade drivrutiner till grafik ljud osv,

kan även testa att stänga av gameDVR som någon sa och även windows game mode, finns i en egen meny i windows10 inställningarna typ "spel" i alla fall på version 1809 av windows 10, vetifan har engelsk windowsversion där heter menyn "gaming", finns att hitta i knappen bredvid/till höger om klockan på taskbar, längst ned till höger så att säga, om du klickar där sen går in på "alla inställningar" hittar du säkert det,

tror det heter så på svenska windowsversioner iaf, men hur som helst känns det som du kör skärmen i typ 60 hz :S och / eller vsync påslaget..

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat W7 till W10 eller har du kört en ren installation?
Eftersom du inte kan ändra till 1920x1080 är jag rätt säker på att det helt enkelt saknas drivrutiner för grafikkortet

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjjonnte:

jag uppdaterade min dator från windows 7 till 10. Nu känns allt laggigt, alla spel laggar osv. Vad kan det vara för fel?

Eftersom du har installerat Windows 10 så har du en giltig licens som är knuten till ditt moderkort. Jag rekommenderar därför att du gör en ren installation av Windows 10. Sådana här uppgraderingar brukar vara lite ostabila (I mitt tycke! För en del gick det jättebra!).

Det kan ev. lösa en hel del bekymmer om du installerar om hela datorn.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Hur utför jag en ren installation menar du? har gjort som man ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjjonnte:

@iBurningMan: Hur utför jag en ren installation menar du? har gjort som man ska?

Se till att du har en USB pinne med minst 8GB utrymme tillgodo. Ladda ner Microsoft Media Creation Tool och använd den till att göra USB minnet bootbart. Det laddar ner Windows 10, senaste nuvarande versionen, och gör pinnen till installationsmedium.

Starta sedan om datorn och tryck på snabbknappen för att välja enhet att boota ifrån. Välj USB pinnen, och installera om windows. Nu gör du en ren windows 10 installation och inte en uppgradering ifrån Windows 7. Med lite tur så löser det i princip alla problem, även om jag inte kan garantera detta. Se bara till att du har en backup på det viktiga du vill spara, för det blåser rent hårddisken under processen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjjonnte:

@iBurningMan: Hur utför jag en ren installation menar du? har gjort som man ska?

Efter tiden 2:18 visar videon ren installations biten som iBurningMan pratade om i sina instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Se till att du har en USB pinne med minst 8GB utrymme tillgodo. Ladda ner Microsoft Media Creation Tool och använd den till att göra USB minnet bootbart. Det laddar ner Windows 10, senaste nuvarande versionen, och gör pinnen till installationsmedium.

Starta sedan om datorn och tryck på snabbknappen för att välja enhet att boota ifrån. Välj USB pinnen, och installera om windows. Nu gör du en ren windows 10 installation och inte en uppgradering ifrån Windows 7. Med lite tur så löser det i princip alla problem, även om jag inte kan garantera detta. Se bara till att du har en backup på det viktiga du vill spara, för det blåser rent hårddisken under processen.

Lättare är att gå vi inställningarna.
Öppna inställningar, klicka på uppdateringar och säkerhet, välj återställning och sedan återställ denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lättare är att gå vi inställningarna.
Öppna inställningar, klicka på uppdateringar och säkerhet, välj återställning och sedan återställ denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte alls övertygad om att det ger samma grundliga effekt i och med att det fortfarande är en uppgraderad enhet med problem som ska återställa sig själv, men kan ju också prövas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande win 7.. är det dumt? föredrar "man" win 10 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Jag kör fortfarande win 7.. är det dumt? föredrar "man" win 10 nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare att man börja blir tvungen av flera olika skäl.

Tex när vissa köpt ny dator och det inte gick att installera Win 7 medan Win 10 gick bra. Mus funkade inte. Troligen för att Microsoft har försökt få Intel och AMD att inte ge Win 7 men i praktiken har det varierat.

Uppdaterar man ett äldre Windows så rekommenderas det att man efteråt gör ren installation om man upptäckt problem.