Intels processorer på 10 nanometer för stationära datorer först efter år 2021

Permalänk
Melding Plague

Intels processorer på 10 nanometer för stationära datorer först efter år 2021

Den som väntar på prestandaprocessorer från Intel på 10 nanometer ser ut att få vänta några år till. Enligt läckta produktplaner gäller 14 nanometer för stationärt bruk genom hela 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Holy crap, nu har de verkligen problem.

Men AMD kommer vara på 5nm runt 2021 så frågan är om inte Intel i så fall hoppar över 10nm.

Intel har haft 7nm EUV i utveckling ett tag nu:

https://www.anandtech.com/show/13683/intel-euvenabled-7nm-pro...

Strategiskt låter det som ett smart drag att hoppa över 10nm om de har för stora problem.

Permalänk
Medlem

Hoppsan hejsan, om det stämmer så låter det ju inte helt bra. 😮

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blir spännande och se hur aktien reagerar på dessa uppgifter.

Permalänk
Medlem

Ouch... Heja AMD 7nm. Gött med konkurrens för oss konsumenter.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Gött då hinner AMD att få mer marknadsandelar!

Permalänk

Herregud. Jag har en gammal i5 3570K på 22 nm från sedan januari 2013 och trodde i min enfald att jag vid uppgradering till våren 2020 skulle se 10 nm men vettefan vad jag gör nu. Jag brukar inte uppgradera mina stationära så ofta för jag spelar inga nya spel utan gillar ergonomin med full storlek.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

@Funnyvlad: 7nm amd ryzen 2019.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Intel kör nog ett par refresh till då de verkar kunna höja effektiviteten och sänka förbrukningen och ändå ligga före amd.

De ser nog att de inte behöver stressa.

Jag personligen köper det med mest prestanda och då kvittar det vilken tillverkningsprocess det är.

Intel släpper nog 5nm istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Funnyvlad: 7nm amd ryzen 2019.

Frågan är väl vad som kommer ut i slutändan. Vilken tillverkningsprocess är ointressant egentligen.

Permalänk
Medlem

Notera att det enbart gäller för stationära datorer. Om jag får dra en någorlunda sansad gissning (baserat på vad man hör runt webben) så börjar det bli extremt svårt att skala upp prestanda samtidigt som man krymper kretsarna, massor med problem med heat density och läckage vid hög spänning etc.

Så de kommer ha kretsar färdiga för bärbara datorer, med lägre klockfrekvens och TDP etc. Det funkar. Men det är troligen extremt svårt att bygga något i närtid på 10nm som slår t.ex. 9700k i single-thread prestanda.

Så de skulle troligen kunna lansera 10nm för desktop innan 2021, men de vill inte göra det eftersom det skulle innebära ett steg tillbaka prestandamässigt och det skulle se dåligt ut. För enthusiaster är det med andra ord bättre att ligga kvar på 14nm för tillfället.

Det är min gissning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan är väl vad som kommer ut i slutändan. Vilken tillverkningsprocess är ointressant egentligen.

Det handlar väl också om "goodwill"-värdet. Intel har ett bra rykte om sej och detta har lett till att många "måste" ha intel oavsett om det finns bättre prestanda per krona ute på marknaden.

Sen handlar det väl också om hur spelutvecklare programmerar sina spel. Nu e jag inte särskilt påläst på området, men om jag fattat det rätt så bygger de flesta sina spel runt klockfastigheten idag och inte runt antal kärnor, vilket då skulle missgynna AMD med råge. Om det är sant så är det verkligen inte bra för oss konsumenter som tvingas betala hutlösa priser för att få HIGH-END processorer idag då Intel har monopol på processorer med hög frekvens. Men som sagt, jag är inte särskilt påläst och kan ha fel ^^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Om detta stämmer kanske AMD faktiskt kan komma tillbaks i leken på riktigt. Nog för att AMD lyckats med Ryzen 1000/2000 men ekonomiskt sett ligger AMD ljusår efter. Under 2018 t.ex. plockade Intel ut 62(!) gånger högre vinst än AMD. Likaså maknadsandelarna bör också jämnas ut (speciellt på serversidan).

Hoppas AMD drar nytta av situationen nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Satt o väntade på 10nm vad gör man nu, känns som min i7 4770k fortfarande är fullt kompetent i upplösning 1440p. Vill helst inte åt dessa värmevrak som tillverkas nu men hade varit kul med nytt moderkort

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Ryzen i nästa burk helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Herregud. Jag har en gammal i5 3570K på 22 nm från sedan januari 2013 och trodde i min enfald att jag vid uppgradering till våren 2020 skulle se 10 nm men vettefan vad jag gör nu. Jag brukar inte uppgradera mina stationära så ofta för jag spelar inga nya spel utan gillar ergonomin med full storlek.

Sitter på precis samma. Herregud, har det fått hänge med så länge var min första tanke när jag läste din post..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det handlar väl också om "goodwill"-värdet. Intel har ett bra rykte om sej och detta har lett till att många "måste" ha intel oavsett om det finns bättre prestanda per krona ute på marknaden.

Sen handlar det väl också om hur spelutvecklare programmerar sina spel. Nu e jag inte särskilt påläst på området, men om jag fattat det rätt så bygger de flesta sina spel runt klockfastigheten idag och inte runt antal kärnor, vilket då skulle missgynna AMD med råge. Om det är sant så är det verkligen inte bra för oss konsumenter som tvingas betala hutlösa priser för att få HIGH-END processorer idag då Intel har monopol på processorer med hög frekvens. Men som sagt, jag är inte särskilt påläst och kan ha fel ^^

Är väl både sant och falskt, de flesta spel idag är multiplatformspel, och optimeras efter 8 långsamma kärnor som sitter i de nuvarande konsolerna. Dvs, spelutvecklare har under ganska lång tid nu vart tvungna att optimera efter flera trådar. Men saken kvarstår att prestandan skalar i princip alltid med högre singeltrådprestanda, medan skalningen avtar mer och mer desto mer trådar man försöker sprida den över. Och detta lär väl väl i princip alltid vara ett problem, nu är inte jag en spelutvecklare, men har man sekventiella "problem" vilket jag antar att man alltid kommer ha i denna typ av interaktiva last, så finns det ju ingen större poäng med att bolla det mellan olika kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Sitter på precis samma. Herregud, har det fått hänge med så länge var min första tanke när jag läste din post..

Ni skall då vara så moderna av er, själv har jag I7 2600. 🖥🖥
😛

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Snacka om att intel kommer åka på storstryk på konsumentmarknaden under nästa år då.

Ser ingen anledning att välja intel över AMD som det är redan idag. Kan mycket väl bli en threadripper när nästa gen släpps för min del.

Ganska besviken med i7 6800k inte alls så stabil och fin jag hade hoppats på, dessutom har burken blivit seg sedan spectre, fast det problemet återstår kanske även med en ny ryzen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Snacka om att intel kommer åka på storstryk på konsumentmarknaden under nästa år då.

Ser ingen anledning att välja intel över AMD som det är redan idag. Kan mycket väl bli en threadripper när nästa gen släpps för min del.

Ganska besviken med i7 6800k inte alls så stabil och fin jag hade hoppats på, dessutom har burken blivit seg sedan spectre, fast det problemet återstår kanske även med en ny ryzen?

ryzen 3000 på 7nm har ny säkerhet för spectre.
För äldre ryzen så har jag inte märkt av spectre patchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

10nm ”merely a setback” för Intel?

Man försöker krympa processen på befintlig litografi-teknik tycks blivit besvärligare än vad dom förväntade sej medans man hela tiden planerat att tillverka 7nm med EUVL och det arbetet följer planeringen.

Nåväl om AMD kommer i kapp på energieffektivitet så är det 14 år sen senast så lite tröst att få skina lite till slut (patience is a virtue). Men innan alla AMD-boisen slår sej för bröstet ha bara i åtanke att AMD inte tillverkar sina processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

10nm ”merely a setback” för Intel?

Man försöker krympa processen på befintlig litografi-teknik tycks blivit besvärligare än vad dom förväntade sej medans man hela tiden planerat att tillverka 7nm med EUVL och det arbetet följer planeringen.

Nåväl om AMD kommer i kapp på energieffektivitet så är det 14 år sen senast så lite tröst att få skina lite till slut (patience is a virtue). Men innan alla AMD-boisen slår sej för bröstet ha bara i åtanke att AMD inte tillverkar sina processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

med tanke på hur bra tsmc är på att tillverka wafers så är det bara bra.

Intel förut spådde att bara dem skulle klara sig förbi 7nm sträcket. Just nu ser det ut som om samsung och tsmc blir dem enda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Då är det ju läge för GlobalFoundries och TSMC att maximera produktionen, kan dom ta kunder och expandera så betyder det ju även att AMD och andra tillverkare av chip tex ARM kan på allvar ta marknadsandelar permanent från intel.

Intel har nog inte varit så här efter sedan Pentium 4, ända skillnaden då och nu var att dom hade en dålig design men bra noder, nu är det noderna som börjat strula med designen är bra.

Men om vi kolla så van ju AMD rätt lätt med en bra design back then och AMD knappar in med en allt förbättrad ZEN så vad för övertag intel må ha så krymper det hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Om Intel inte hänger med i utvecklingen så kanske Apple flyttar fram tidplanen för att gå över till ARM för Mac:ar. Att köpa en Intel-baserad burk för att köra Windows eller Ubuntu har inte samma risk att bli sittande med något föråldrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De ser nog att de inte behöver stressa.

Intel är supernöjda, chill och avslappnade med att de säljer 30%, medans AMD säljer 70%.

Skrivet av anon298854:

Intel släpper nog 5nm istället.

Vilket år syftar du på, 2024?

Skrivet av oceanic:

Men innan alla AMD-boisen slår sej för bröstet ha bara i åtanke att AMD inte tillverkar sina processorer.

Är det viktigt om de tillverkar den själv eller inte? Det är viktigt med bäst valueproposition. Vilken paj är godast, den som Dansukker gjort (med sitt eget socker) eller den som mat-tina gjort med köpt socker. Vavava? Är väl upp till konsumenten.

Du kanske tycker att man skall köpa baserat på någon form av stolthet-/statuspoäng?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om Intel inte hänger med i utvecklingen så kanske Apple flyttar fram tidplanen för att gå över till ARM för Mac:ar. Att köpa en Intel-baserad burk för att köra Windows eller Ubuntu har inte samma risk att bli sittande med något föråldrat.

Jag ogillar Apple som pesten när det gäller hur dom driver sitt företag MEN att gå över till ARM på Laptops/Desktops hade legitimerat ARM för samma område på PC, vi vet ju hur mobiltillverkarna apar efter allt Apple gör så.

Apple är ju mycket bra på att göra smidiga övergångar ,68K till PP3, PPC till x86 och x86_64 så ARM är ju bara en notis i det hela.

Byta arkitektur är inte så jävligt som PC folk ofta tror.

Permalänk
Medlem

Detta är bra för mina AMD-aktier!

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden på enheterna "Intel nm" och "AMD nm"? Vet bara att de inte går att jämföra mot varandra men vet inte hur stor den faktiska skillnaden är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bra läge för AMD att knappa in.
Zen 2-lanseringen kommer nog att svida extra hårt för Intel.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur stor är skillnaden på enheterna "Intel nm" och "AMD nm"? Vet bara att de inte går att jämföra mot varandra men vet inte hur stor den faktiska skillnaden är.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstått det rätt än motsvarar TSMCs 7nm Intels 10nm