Permalänk

Hantering av många skärmar

Hej!
Sitter på ett dilemma, som jag förstått det så är maxantalet skärmar 4 st. Jag har dagsläget ett 1080 ti.

Jag tänkte börja köra simracing lite seriösare och köpte 3 st nya skärmar för att ha till min sim rigg. Men då är jag uppe i 6 st skärmar. Jag trodde jag kunde lösa detta med en display-port hub då det är tillräckligt med bandbredd i ett dp uttag för att driva 3 st 1080p skärmar. Men tydligen som jag förstått det så ändå maxantalet 4 st. Någon som kan konfirmera detta?

Min setup är följande:

• 1x 3440x1440 60hz

• 3x 1920x1080 60hz

• 1x 2560x1440 60hz

• 1x 1920x1080 165hz

• 1x oculus rift

Någon som sitter på en smidig lösning för detta?

Om det inte finns någon lösning, vet någon som vet om alla 6 skärmar dyker upp i bildskärmsinställningarna, så jag kan välja själv vilka 4 som ska vara aktiva?

Är det en lösning att köra två skärmar som inte används för spel på interna grafkkortet? Har en 7700k.

Tack!

Mvh Niklas

Permalänk
Medlem

@niLLe_yeah: Det finns många 1080 ti. Behöver veta EXAKT vilken och helt vilka portar den har. Det du kallar port hub måste man också kolla upp för några hade köpt helt fel.

Max antal skärmar varierar. Om man kopplar rätt mm så kan man välja vilka skärmar som ska vara aktiva.

Hur bra det går att koppla några skärmar till moderkortet och om man gillar det varierar. Måste ofta ställa in bios så att grafikkort och moderkortets portar för skärmar funkar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är ju integrerad GPU eller köpa till en instegs-GPU för liten penning för de skärmar där grafikintensivitet ej behövs. Ev hubbar och bandbredd beror helt på specifikt kort, som ovan säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@niLLe_yeah: Det finns många 1080 ti. Behöver veta EXAKT vilken och helt vilka portar den har.

Alla GTX 1080 Ti klarar dock att skicka ut max 4 unika bildsignaler samtidigt oavsett vilken modell det är, så man kan i alla fall direkt säga att ett ensamt 1080 Ti inte kommer räcka. Detta gäller även om man t.ex. använder MST-hubbar eller daisy-chainar skärmar, eftersom varje skärm som kopplas in på det viset förbrukar en bildsignal var.

Vill man ha extra skärmar där prestanda inte är viktig så kan man som sagt koppla in dem på moderkortet om det finns möjlighet till det (kan behöva aktivera den integerade grafiken i BIOS i så fall, den brukar avaktiveras när man kopplar in ett diskret grafikkort). Behöver man däremot spelprestanda på samtliga skärmar så får man skaffa ett till 1080 Ti och köra SLI, då kan korten hantera upp till 4 skärmar var.

Sen klarar t.ex. AMD Vega 64 av att driva 6 skärmar samtidigt, så att byta till ett sånt är också en lösning (men en nedgradering i prestanda förstås). Konstigt nog så verkar Radeon VII endast klara 4 skärmar samtidigt, AMD brukar annars vara duktiga på att stödja många skärmar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@niLLe_yeah: Det finns många 1080 ti. Behöver veta EXAKT vilken och helt vilka portar den har. Det du kallar port hub måste man också kolla upp för några hade köpt helt fel.

Max antal skärmar varierar. Om man kopplar rätt mm så kan man välja vilka skärmar som ska vara aktiva.

Hur bra det går att koppla några skärmar till moderkortet och om man gillar det varierar. Måste ofta ställa in bios så att grafikkort och moderkortets portar för skärmar funkar samtidigt.

Jag har ett ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC. Jag är införstådd att det är en MST-hub som är aktuellt i så fall. Misstänker att många blandar ihop det med en splitter.

Skrivet av ingulf:

Enklaste lösningen är ju integrerad GPU eller köpa till en instegs-GPU för liten penning för de skärmar där grafikintensivitet ej behövs. Ev hubbar och bandbredd beror helt på specifikt kort, som ovan säger.

Så om man kör SLI med två kort kan man ha 8 skärmar?

Som jag förstått det så beror bandbredd på vilken port man har och en display port skulle klara av att driva tre stycken 1080p skärmar vid 60hz.

Skrivet av perost:

Alla GTX 1080 Ti klarar dock att skicka ut max 4 unika bildsignaler samtidigt oavsett vilken modell det är, så man kan i alla fall direkt säga att ett ensamt 1080 Ti inte kommer räcka. Detta gäller även om man t.ex. använder MST-hubbar eller daisy-chainar skärmar, eftersom varje skärm som kopplas in på det viset förbrukar en bildsignal var.

Vill man ha extra skärmar där prestanda inte är viktig så kan man som sagt koppla in dem på moderkortet om det finns möjlighet till det (kan behöva aktivera den integerade grafiken i BIOS i så fall, den brukar avaktiveras när man kopplar in ett diskret grafikkort). Behöver man däremot spelprestanda på samtliga skärmar så får man skaffa ett till 1080 Ti och köra SLI, då kan korten hantera upp till 4 skärmar var.

Sen klarar t.ex. AMD Vega 64 av att driva 6 skärmar samtidigt, så att byta till ett sånt är också en lösning (men en nedgradering i prestanda förstås). Konstigt nog så verkar Radeon VII endast klara 4 skärmar samtidigt, AMD brukar annars vara duktiga på att stödja många skärmar.

Okej, då var det som jag misstänkte. Jag behöver 4 skärmar med prestanda. De övriga två är egentligen bara för surf, spotify, streams och tv.

Man kan inte göra något eyefinity tjofräs med mina tre benq gw2780 skärmar och lura grafikkortet att det är en 5760x1080 skärm?, då porten klarar förse alla tre med signal.

Tack för svaren, är inte sugen på SLI så lutar åt att jag kopplar in de övriga till min andra dator. Tror till och med att jag har en licens liggandes till synergy någonstans.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av niLLe_yeah:

Jag har ett ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC. Jag är införstådd att det är en MST-hub som är aktuellt i så fall. Misstänker att många blandar ihop det med en splitter.

Som jag förstått det så beror bandbredd på vilken port man har och en display port skulle klara av att driva tre stycken 1080p skärmar vid 60hz.

Okej, då var det som jag misstänkte. Jag behöver 4 skärmar med prestanda. De övriga två är egentligen bara för surf, spotify, streams och tv.

Man kan inte göra något eyefinity tjofräs med mina tre benq gw2780 skärmar och lura grafikkortet att det är en 5760x1080 skärm?, då porten klarar förse alla tre med signal.

Tack för svaren, är inte sugen på SLI så lutar åt att jag kopplar in de övriga till min andra dator. Tror till och med att jag har en licens liggandes till synergy någonstans.

Det är inte en fråga om SLI med dubbla grafikkort i detta läget. Man kan köra valfritt antal grafikkort för valfritt antal skärmar (så länge det finns portar). SLI är en teknik för att två grafikkort ska dela på bördan till en rendering/spel.

I ditt fall borde de tre simskärmarna +1 primär gaming skärm kopplas till 1080Ti och sedan investera i ett valfritt budgetkort som kan hantera 2+ skärmar för sekundärskärmar, de som bara körs för Youtube, film, webbrowser etc. Körde på detta sättet redan på CRT tiden med ett AGP + PCI kort för att driva då 4st CRT skärmar, funkar lika bra idag.

Alternativet är något liknande Matrox Triplehead 2Go där enheten fejkar EN ultrabred skärm och sedan delar signalen på tre skärmar, denna uppsättning räknas då av datorn som en display.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av niLLe_yeah:

Man behöver som Fluf säger inte köra SLI om man inte vill, det är bara om man vill ha samma prestanda på alla skärmar. Om du vill ha två extra skärmar där prestandan inte är viktig så kan du slänga in vilket kort som helst (men helst NVIDIA för att undvika strul med drivrutiner) och köra skärmarna på, om det nu inte går att bara koppla dem till moderkortet.

Skrivet av niLLe_yeah:

Det skulle i teorin gå att ha någon slags signalsplitter som tar emot en 5760x1080-signal och splittar den till 3x 1920x1080-signaler. Jag är dock osäker på om det faktiskt finns något sånt, och såna speciallösningar brukar kunna vara rejält dyra om de ens existerar.

Permalänk

Okej, går det göra så nu för tiden. Då slänger jag bara i mitt gamla radeon 7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niLLe_yeah:

Svaret verkar vara nej.

Trodde att man skulle kunna kopplas skärmarna via display port i en kedja men flera sidor säger att totala gränsen fortfarande kommer vara 4 skärmar för ditt grafikkort. Upplösningen på varje skärm kommer tydligen minska också. Vet inte om det spelar roll att dina grejer stödjer DP1.4 medan sidorna pratar om DP1.2.

Samma problem med MST Hub enligt inlägg i nedre länken. Grafikkortet säger fortfarande max 4 skärmar om du inte hittar nån annan hub grej som kommer runt det.

Källor
https://www.displayport.org/cables/driving-multiple-displays-...

https://forums.evga.com/6-monitors-2-more-daisy-chain-questio...
Den här länken tar upp flera av alternativen du är inne på och begränsningar men jag läste inte så noga.

Antar att det jag hört om 6 skärmar och Eyefinity gällde AMD grafikkort men har inte kollat upp det heller.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

...Man kan köra valfritt antal grafikkort för valfritt antal skärmar (så länge det finns portar).

Som jag förstod det kan man max köra 4 aktiva utgångar per kort. Jag har 5 på mitt 1080 ti. 2xdp, 2xhdmi och 1xdvi-d. Men jag har tillräckligt med kött på benen nu för att ta ett beslut.

Tack!

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Antar att det jag hört om 6 skärmar och Eyefinity gällde AMD grafikkort men har inte kollat upp det heller.

Detta nämndes ovan, tydligen har amd ändrat tillsbaks till att bara stödja 4 vid deras nya serie.

Jag slänger nog i ett bättre kort på min gamla 3770k dator så kan polarna köra VR racing på den medans jag har triple skärmarna till min huvuddator. Har ju två rattar och pedaler, samt racing stolar ändå så det kan ju vara trevligt.

Mvh Niklas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av niLLe_yeah:

Som jag förstod det kan man max köra 4 aktiva utgångar per kort. Jag har 5 på mitt 1080 ti. 2xdp, 2xhdmi och 1xdvi-d. Men jag har tillräckligt med kött på benen nu för att ta ett beslut.

Tack!

Det stämmer, 4 skärmar per GPU, men det är bara att addera fler grafikkort för för skärmar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI