Permalänk
Medlem

Vägghängd tv utan tv-bänk

Hej,

Har försökt att kolla igenom forumet för redan befintliga trådar som skulle kunnat släcka min fråga. Tyvärr ingen framgång. Har precis hängt tvn på väggen och slängt ut tv-möbeln. Med förstärkaren ståendes på golvet tillsammans med en sladdhärva och ett par stativhögtalare på sidan så frågar jag nu mig själv "borde man inte kunna skippa tv-bänken?". Den stora frågan är ju då, vart gör man av förstärkare och tv-box som ändå måste vara inkopplade till tvn. Hur har ni löst det här? Skulle vara väldigt fräsch att ha helt rent under, samt att det blir lite mer luftigt vilket är välbehövligt. Ska försöka ladda upp en bild, men var mer nyfiken hur ni andra har löst det här.

//En velig kille

Permalänk
Medlem

@JHN:
Beroende på hur det ser ut, skulle man kunna ha någon form av hörnskåp att gömma elektroniken i, och sedan dra diskreta kabellister till tv'n med nödvändiga kablar?

Har haft liknande funderingar själv men inte blivit av ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Ikea bestå har ju vägghängda skåp, ett sånt på sidan kan ju vara snyggt och lätt diskret.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@JHN:

Något liknande som den här kanske?
https://www.chilli.se/m%C3%B6bler/mediam%C3%B6bler/tv-b%C3%A4...

Bara att sätta upp under tv:n, har ett integrerat kabelsystem.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Konsoller och två snygga hyllplan kanske? Det hade jag själv tänkt. Skönt att få upp från golvet så att man kan dammsuga. Men bara en TV på väggen ser också lite för sterilt ut för min smak.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Förstärkare är ju knepigt. Hade det bara varit en box hade du ju antingen kunnat se om din TV-operatör har stöd för CA-moduler och skippa boxen helt och hållet, alternativt montera boxen på väggen bakom TV:n om den inte är för tjock för det.

Om det är en gips- eller trävägg kan du göra ett hål bakom TV:n och ett hål i nederkant, så kan du dra kablarna utan att behöva använda en kabellist. Beroende på var reglarna sitter kan du ju justera det nedre hålet med upp till 30 cm (förutsatt cc 30).

Ett tredje alternativ är att dra kablarna genom väggen, om det finns lämpligare utrymme på baksidan (förutsatt att det är en innervägg, givetvis).

Permalänk

Jag är på jakt efter liknande lösning där det ska vara så rent under TVn som möjligt. I mitt fall är tanken att istället ha en hylla under, men det är en annan femma.

Utan att veta precis vad du har för grejer så kommer åtminstone min lösning att bestå av följande:
- Förstärkaren placeras i en klädkammare ett rum bort. Står helt för sig själv och måste jag styra det kan jag göra det med telefonen.
- Aktiv HDMI-kabel med fiber för sträckor längre än 10 meter. Detta medför fortsatt stöd för ARC, CEC etc. samtidigt som man får signalen till TVn. Fiber istället för koppar används för att även aktiva kopparkablar (HDMI) får problem över 10 m.
- Alla kablar mellan TV och högtalare kommer att placeras inuti golvlisterna och sedan dras fram dit de behövs.
- (TV-boxen kommer att skippas genom att ställa in tjänsten som IPTV direkt i TVn. Detta har jag fått för mig ska fungera i teorin, men har inte efterforskat denna del fullt ut ännu. Har Telia som TV-leverantör idag) Boxen kommer att få finnas kvar på hyllan under tills en bättre lösning hittas.

För mig kommer detta fungera ungefär som idag, eftersom jag i stort sett enbart använder en enda fjärrkontroll. Man kan också överväga att skaffa sig en IR-repeater av något slag och ha en liten mottagare under TVn. Denna använder man då för att skicka fjärrkontrollsignaler till den/de enheter som är inkopplade med HDMI till receivern.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!! Ska ta mig tid och svara, tänkte bara slänga in en bild sålänge.

https://imgur.com/a/G64EsUq

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyligen mig livs första TV-bänk faktiskt.. som huserar min förstärkare, miniDSP, HTPC, dubbla slutsteg och även en centerhögtalare på 45 Kg.

Ser inte problemet egentligen med en bänk anpassad efter storleken på utrustningen. Finns ju rätt hyggliga vägghängda ditos dessutom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Ed3n:
Beroende på hur det ser ut, skulle man kunna ha någon form av hörnskåp att gömma elektroniken i, och sedan dra diskreta kabellister till tv'n med nödvändiga kablar?

Har haft liknande funderingar själv men inte blivit av ännu.

Skrivet av moonblase:

Ikea bestå har ju vägghängda skåp, ett sånt på sidan kan ju vara snyggt och lätt diskret.

Skrivet av D-ryd:

@Ed3n:

Något liknande som den här kanske?
https://www.chilli.se/m%C3%B6bler/mediam%C3%B6bler/tv-b%C3%A4...

Bara att sätta upp under tv:n, har ett integrerat kabelsystem.

Vill helst inte att de ska synas, eller iaf mer stå diskret någonstans. Ikea har diverse skåp, men de ser så jäkla rangliga ut haha.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Konsoller och två snygga hyllplan kanske? Det hade jag själv tänkt. Skönt att få upp från golvet så att man kan dammsuga. Men bara en TV på väggen ser också lite för sterilt ut för min smak.

Ja precis något sånt, hoppas ju kunna köra runt med en robotdammsugare snart. Problemet är då att man behöver borra i betongen igen.... men man kan bara får suck it up.

Skrivet av serdyllon:

Förstärkare är ju knepigt. Hade det bara varit en box hade du ju antingen kunnat se om din TV-operatör har stöd för CA-moduler och skippa boxen helt och hållet, alternativt montera boxen på väggen bakom TV:n om den inte är för tjock för det.

Om det är en gips- eller trävägg kan du göra ett hål bakom TV:n och ett hål i nederkant, så kan du dra kablarna utan att behöva använda en kabellist. Beroende på var reglarna sitter kan du ju justera det nedre hålet med upp till 30 cm (förutsatt cc 30).

Ett tredje alternativ är att dra kablarna genom väggen, om det finns lämpligare utrymme på baksidan (förutsatt att det är en innervägg, givetvis).

Skrivet av ddaniel91:

Jag är på jakt efter liknande lösning där det ska vara så rent under TVn som möjligt. I mitt fall är tanken att istället ha en hylla under, men det är en annan femma.

Utan att veta precis vad du har för grejer så kommer åtminstone min lösning att bestå av följande:
- Förstärkaren placeras i en klädkammare ett rum bort. Står helt för sig själv och måste jag styra det kan jag göra det med telefonen.
- Aktiv HDMI-kabel med fiber för sträckor längre än 10 meter. Detta medför fortsatt stöd för ARC, CEC etc. samtidigt som man får signalen till TVn. Fiber istället för koppar används för att även aktiva kopparkablar (HDMI) får problem över 10 m.
- Alla kablar mellan TV och högtalare kommer att placeras inuti golvlisterna och sedan dras fram dit de behövs.
- (TV-boxen kommer att skippas genom att ställa in tjänsten som IPTV direkt i TVn. Detta har jag fått för mig ska fungera i teorin, men har inte efterforskat denna del fullt ut ännu. Har Telia som TV-leverantör idag) Boxen kommer att få finnas kvar på hyllan under tills en bättre lösning hittas.

För mig kommer detta fungera ungefär som idag, eftersom jag i stort sett enbart använder en enda fjärrkontroll. Man kan också överväga att skaffa sig en IR-repeater av något slag och ha en liten mottagare under TVn. Denna använder man då för att skicka fjärrkontrollsignaler till den/de enheter som är inkopplade med HDMI till receivern.

Det va smart! tyvärr är 60% av min lägenhet öppen yta, och tvn är så långt bort man kan komma från diverse städskubbar osv. :,(

Skrivet av roxkz:

Jag skaffade nyligen mig livs första TV-bänk faktiskt.. som huserar min förstärkare, miniDSP, HTPC, dubbla slutsteg och även en centerhögtalare på 45 Kg.

Ser inte problemet egentligen med en bänk anpassad efter storleken på utrustningen. Finns ju rätt hyggliga vägghängda ditos dessutom.

Det är något form av hörnskåp jag tänkt på. Dra en kabellist rakt ner och sen ut mot kanten. Problemet är att jag inte kan/vill flytta på stativen och de gör det svårt att få plats med ett skåp och vill helst undvika borra mer i min betongvägg. Har tänkt att man kanske kan ställa dem diskret i fönstret eller placera något under soffan men känns svårt och hur gör men det snyggt. Jag är tyvärr en sån där som gillar minimalistiskt men samtidigt funktionellt. Anledningen till att tv-bänk inte är ett alternativ är pga platsen framför soffan. Skulle bli alldeles för trångt vid divanen, och soffan kan tyvärr ej flyttas.

Har försökt googla på smarta lösningar där folk hoppa tv-bänk med de verkar vara ganska få. De bilder jag hittar så har de tydligen skippat box öht.