Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk
Medlem

Fullstort. Numpaden känns aldrig i vägen för mig men jag saknar den rejält om den fattas när jag ska göra uträkningar.

Permalänk

Använder numpad alldeles för mycket för att klara mig utan den.
Klarar inte heller av ANSI eller när höger shift är förskjutet, t.ex. laptop. Missar ständigt dessa om de inte är där dom "ska". Har haft samma problem när space är flyttat lite till höger för att få in någon extra knapp på vänster sida, så antar att jag trycker väldigt mycket på hörnen av vissa tangenter.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Fullstort Logitech G613, det är riktigt trevligt saknar bara scroll hjul och kalkylator knapp jämfört med mitt gammla logitech trådlösa tangentbord. Tog ett tag för mig att gå över till mekaniskt, eftersom jag ville ha ett trådlöst sådant med bra batteri tid, men äntligen släppte logitech ett.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fullstor! För att det är JAG som betalar räkningarna

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Fullstort på jobbet, 60% hemma för spel/surf. Kör ett Royal Kludge RK61 men bruna cherry som jag hittills är riktigt nöjd med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt ett TKL om det inte vore för att jag verkligen ville ha ett Ducky, och så kom detta fullstora Ducky som jag har nu på en rejäl rea. Då fick TKL bli bortprioriterat helt enkelt

Permalänk
Medlem

Två senaste är utan numpad, gillar den mer kompakta känslan mellan musen/tbordet.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Än så länge hänger man väl kvar på fullstort keyboard, använder numpaden rätt frekvent både i spel och till annat.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har en ruskigt bra MMO-mus (WoW Legendary) med knappar lite här och var, så använder jag bara numpaden när jag ska betala räkningar i princip, så jag skaffade ett Fnatic MiniStreak TKL med silent reds och kör en billig separat trådlös numpad från Clas Ohlson som jag ställer undan när den inte används. Väldigt skönt för musarmen att vara i bättre vinkel.

Skulle gärna köra samma tangentbord på jobbet också, men det är lite svårt att motivera varför jag ska ha ett mekaniskt TKL för 1000kr när ett vanligt tangentbord som alla andra har kostar en hundring XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hemma 60%
Jobbet ett TKL med separat Numpad

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Alltid använt fullstort och aldrig enas provat ett TKL, tycker det är skönt att ha tillgång till numpad. Men för dom med små skrivbord förstår jag att verkligen poängen med TKL.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLoz:

Fullstor! För att det är JAG som betalar räkningarna

Pff, ofta man använder OCR-nummer nu för tiden

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk

TKL såklart, fattar inte ens hur det kan vara en fråga.

Så förbannad jag varit genom min uppväxt på den där jävla numpaden. Letade febrilt TKL innan det blev "mainstream".

Det är så oergonomiskt när musen och t-bordet är så långt ifrån varandra. Man går upp minst 2 ranks i CS när man skaffar TKL .

Permalänk
Inaktiv

Asså vad är det för människor som INTE använder numpad? Jag använder det hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på. På jobbet där det blir en hel del siffror när jag grejer i databaser så föredrar jag fullstort, eller i vart fall ett med numpad. Hemma funkar 60% bra.

Edit: på jobbet är det bra med någon avgränsning för F5 eller annan lämplig tangent också. Så fullstort är rätt bra. Använder rollermouse på jobbet med så inget problem med storleken.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fullstort så klart! I alla fall på jobbet, i övriga situationer är det lite whatever. Men saknar alltid Numpad när den inte finns där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det borde finnas ett alternativ till - Fullstort med minst 46 programmerbara extra makroknappar, 20 multimediaknappar och extra allt

Permalänk
Medlem

Fullstort just nu, men ibland svänger humöret mer åt 60% hållet så då plockar man fram det istället

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fullstort.
Logitech G613 för tillfället. Funkar prima.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Fullstort som gäller för mig. (bortsett från de laptops jag har, då jag vill ha små bärbara datorer)
Numpad är för viktigt för mig för att ens tänka på att köra TKL.
Förstår dock inte de som lyckas slå i sin mus i tangentbordet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fullstort är ju helt klart bäst. Men kanske inte snyggast? Ett mindre tangentbord är definitivt ingen dealbreaker. Och har man ont om utrymme så varför inte. Musen är prio nummer ett när det gäller plats. Men om det går så fullstort.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kör med ett Ducky TKL RGB

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag använder ett tkl men saknar ett fullstort nör jag ska betala räkningar. Kan ju köpa till en numpad men det har inte blivit av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Corsair k70 har hängt med ett tag nu i fullstorlek, men för gaming får man bättre plats med musen med ett mindre om man använder WASD, ESDF eller liknande..

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna vant mig vid att ha numpaden till vänster istället.
Det finns några sådana tangentbord men de har tyvärr inte Topre-brytare och/eller svensk layout =(

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har alltid haft fullstort men här om dagen köpte jag Ducky One 2 TKL RGB så nu blir det TKL i ett par år framöver. Än så länge är jag mycket nöjd men ska köpa nya o-ringar.

Använder sällan numpad så kändes som jag hade bättre användning av att skjuta ihop mus och tangentbord lite.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett TKL och aldrig mer, kommer gå tillbaka till fullstort igen. Har börja inse att numpad är viktigt när de kommer till gaming och har många gånger saknat det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag arbetar mer än spelar så är det fullstort som gäller.

Permalänk
Medlem

Fullstort men med numpaden på vänstersidan är det optimala för mig.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

TKL eller 60 % för gaming, för mig mer ergonomiskt med rel kort avstånd mellan mus och tangentbord
Fullstort för kodning och arbete i ex excel

Skickades från m.sweclockers.com