Permalänk
Medlem

Tizen, WebOS eller Android TV?

Jag blir inte klok på detta. Har kollat lite YouTube videos, men jag tycker inte det tar upp det väsentliga.

Hur uppfattar ni skillnader som UI, respons och stöd för appar?

Jag köpte en Sony TV på BF som kör Android TV. Är det bra? Vet inte. Men den verkar ha Playstore så appar bör i mitt huvud inte vara begränsat som tex Tizen. Appar jag vill ha är Netflix, Viaplay, HBO och SVT Play, och alla dessa verkar finnas på Android TV iaf.
Emulator på en Sony TV verkar också vara möjligt, så det ska bli kul att leka med!

Vilket smart TV OS föredrar ni och varför?

Bonusfråga: LG Magic Remote, kanon eller kalkon? Mig fick den att spy....

Permalänk
Relik 📜

Här kommer mina högst jävla subjektiva erfarenheter.

Android TV

Varierar kraftigt, allt från buggfest till helt okej. På prispressade/äldre/långsammare apparater är det verkligen helvetet, massa krascher och olidligt långsamt. Vissa tillverkare är bättre än andra på att uppdatera och slipa där, har (fantastiskt nog) positiva erfarenheter av till exempel Philips som precis fick ut Android 8 Oreo till sina (ja, det är en achivement i sammanhanget).

TL;DR är typ funkar det så duger det, och appar finns i drivor. På en ny modell med hyfsad SoC och vettig version bör det vara okej.

Web OS

Tycker LG gjort ett bra jobb, personligen skulle jag sätta det här överst på skalan av systemen som används idag. App-utbudet är kanske inte lika stort som för Android (jag vet inte, helt ärligt), men upplever det som stabilt, snabbt och lättnavigerat.

Men, erfarenheten ovan är endast från deras OLED-modeller ska sägas. Alltså, de som kostar mer och därför bör ha bästa möjliga SoC under skalet. Ingen aning hur det är längre ned i prisstegen.

Tizen

Här är jag väl rätt neutral. Har enormt svårt för upplägget på Samsung-TV:n på jobbet, tycker det är rörigt och hittar inte. Är dock tillräckligt slipad för att inse det nog mest är en vanesak, att jag är inkört på upplägget i andra system. Samsung-ägare verkar dock generellt nöjda!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Intressant trådstart då jag precis köpt en LG med WebOS. Varför gillade du inte den magiska fjärrkontrollen? Ser smidig ut så jag funderar på att köpa den då TVn ska levereras med en vanlig kontroll enligt uppgift. Men samtidigt är ju priset lite saftigt, 500 spänn känns som ocker.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Intressant trådstart då jag precis köpt en LG med WebOS. Varför gillade du inte den magiska fjärrkontrollen? Ser smidig ut så jag funderar på att köpa den då TVn ska levereras med en vanlig kontroll enligt uppgift. Men samtidigt är ju priset lite saftigt, 500 spänn känns som ocker.

Det där med att peka med en fjärrkontroll föll mig inte alls i smaken. Det var samma med Nintendo Wii.
Istället för ett konkret tryck på fjärrkontrollen där man antingen hoppar till nästa menyrad eller ej blir det sikta/missa med en muspekaren. Det är inte lika precist som på en PC där man har underarmen som stöd på bordsskivan.

Min subjektiva åsikt är att Android TV är bäst då dess UI tilltalar mig mest. Det är dock väldigt teoretisk allt ihop då jag bara har testat varje OS i 5 min på Elgiganten och kollat lite Youtube.

Ytterligare anledningar till Android TV är att jag spånar på en nvidia Shield till barnens rum (mig själv?) så det kan vara bra att ha samma upplägg på båda TV-apparater,och dessutom ha tillgång till apparna man redan har köpt i Playstore på sin telefon.
Och på tal om Playstore, så verkar det gå att ladda ner Retroarch på en TV från Sony och spela retrospel. Det ska bli kul att lattja lite med!

Permalänk
Medlem

Allt jag har hört om Sonys Android-TV implementation är att det ska vara en laggig röra. Har endast hört motsatsen om LG:s webOS. Har dock inte använt någon av dom personligen så är kanske inte rikitgt en auktoritet på området Ingenting kan vara sämre än min Panasonic VT60:s sorgliga ursäkt till "smart"-OS iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag blir inte klok på detta. Har kollat lite YouTube videos, men jag tycker inte det tar upp det väsentliga.

Hur uppfattar ni skillnader som UI, respons och stöd för appar?

Jag köpte en Sony TV på BF som kör Android TV. Är det bra? Vet inte. Men den verkar ha Playstore så appar bör i mitt huvud inte vara begränsat som tex Tizen. Appar jag vill ha är Netflix, Viaplay, HBO och SVT Play, och alla dessa verkar finnas på Android TV iaf.
Emulator på en Sony TV verkar också vara möjligt, så det ska bli kul att leka med!

Vilket smart TV OS föredrar ni och varför?

Bonusfråga: LG Magic Remote, kanon eller kalkon? Mig fick den att spy....

Du ska inte ha med Firefox/Myhomescreen? som panasonic kör med

Köpte själv en sony tv på BF och är nöjd med android tv, lite laggit ibland men inget jag stört mig på.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Du ska inte ha med Firefox/Myhomescreen? som panasonic kör med

Köpte själv en sony tv på BF och är nöjd med android tv, lite laggit ibland men inget jag stört mig på.

Jag valde de tre vanligaste OS, hade gärna lagt till Firefox OS i efterhand, men det går tyvärr inte.

Jag hoppas att Android TV inte ska kännas allt för laggigt på den TV jag beställde, XF9 är ändå bland deras toppmodeller.

Permalänk
Medlem

Hade en LG med WebOS (dock 4 år gammal). Köpte en samsung med tizen och älskar det. Allting bara funkar så mycket bättre (har testat webOS på en B7 också). WebOS är dessutom sjukt fult.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag valde de tre vanligaste OS, hade gärna lagt till Firefox OS i efterhand, men det går tyvärr inte.

Jag hoppas att Android TV inte ska kännas allt för laggigt på den TV jag beställde, XF9 är ändå bland deras toppmodeller.

Är en XF9 55" jag köpte, är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Är en XF9 55" jag köpte, är väldigt nöjd med den.

Sony KD-55XF9005? Jag beställde den på Mediamarkt, har inte fått leverans ännu.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:

Yep, hämtade den i butik på plats

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar jag AndroidTV då det inte ägs av en av tevetillverkarna vilket åtminstone i teorin leder till större spridning=fler appar.
I praktiken är jag mindre nöjd, har ett par Philips där ett gäng appar jag räknat med att kunna använda inte är tillgängliga genom deras curerade appstore.

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått hem TVn och pillat lite med Android TV kom jag underfund med att jag inte alls tyckte om det.
Det var smålaggigt, speciellt i Netflix appen, och jag gillade inte alls UI.
TVn lämnades tillbaka och jag köpte en Samsung istället. Tizen känns mycket mer rätt för mig.
Jag saknar dock den inbyggda chromecast på Sonyn, men man kan inte få allt....

Permalänk
Medlem

Köper bara Android TV och av märket TCL.
TCL är förbannad bra på släppa Android TV OS som är stabila, det är nog en fördel med Android TV hos TCL jämfört mot Sony, Philips etc TCL släpper aldrig mindre patch fixar utan ser till att OS är stabilt och alla buggar är fixade innan den släpper en större OS uppdatering, samtliga av mina TCL Android TV har gått från Android 6 till 7 och nu är dessa på Oreo på 8, och TCL redan bekräftad Pie till samtliga av deras enheter även de som är 4 år gamla, det är rätt seg på rulla ut dem men de underhåller alla sina enheter de är inte som Sony, Philips som redan börja skrota ut Android TV uppgraderingar till de älsta modellerna.

Dessutom så vet du att app uppdateringarna till apparna underhålls även om TV skulle sluta få OS uppdateringar för flera år typ 10 år efter, för Android app tillverkare underhåller sina appar än idag för Android 4.0.

Det kan man inte säga om WebOS, Tizen när TV slutar få uppdateringarna så försvinner app utvecklats intresse också av underhålla apparna man får va glad med 3 års app uppdateringar.

De enda negativa med TCL jag har och verkligen ge kritik på är att de är så pass okända i Sverige vilket gjort att HBO Nordic inte har stöd för TCL men har för Sony, Philips etc, även SF Anytime har inget TCL stöd, det helt enkelt inte laggt till TCL som stöd för de antagligen inte ens känner till att TCL finns på den svenska marknaden som utvecklar för Android TV, men de flesta apparna har stöd för TCL som Viaplay, Blockbuster, och alla andra tänkbara appar. Men TCL är en växande märke i Europa i frankrike är dem bland av de största, TCL gick ju tidigare under Tomson namnet i Europa men går nu under sitt eget märke.

Sedan de abslout bästa med TCL är att du aldrig behöver köpa en ny TV pågrund av att hårdvaran är föråldrad då de har stöd för Transformers TV Module vilket gör att man kan uppdatera hårdvaran utanför TV med hjälp av en box kopplad till TV, vilket TCL är i princip unika med.

Permalänk

Jag undviker Android TV som pesten efter att ha svurit över en Sony i två års tid. Till slut gjorde en av sönerna slut på lidandet genom att skicka en leksaksbil på TV:n, vilket resulterade i ett 15 cm brett band av lodräta färgglada linjer, samt något som kunde liknas vid en blödning vid själva träffpunkten.

Vi har i dagsläget en Samsung med Tizen, som jag upplever som ett rejält lyft gällande snabbhet och stabilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Efter att ha fått hem TVn och pillat lite med Android TV kom jag underfund med att jag inte alls tyckte om det.
Det var smålaggigt, speciellt i Netflix appen, och jag gillade inte alls UI.
TVn lämnades tillbaka och jag köpte en Samsung istället. Tizen känns mycket mer rätt för mig.
Jag saknar dock den inbyggda chromecast på Sonyn, men man kan inte få allt....

Hej är väldigt sen sry för det
Jag funderar att köpa en samsung med tizen smart tv men har nån fråga. Vet ju att netflix finns men jag undrar Också om viaplay finns? Har ju netflix men har även viaplay och vill gärna att båda ska finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Hej är väldigt sen sry för det
Jag funderar att köpa en samsung med tizen smart tv men har nån fråga. Vet ju att netflix finns men jag undrar Också om viaplay finns? Har ju netflix men har även viaplay och vill gärna att båda ska finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Då du en sent svar i retur

Ja det finns både Netflix och Viaplay, jag har själv båda. HBO finns också.
Jag använder även SVT Play som faktiskt är rätt nice. Det finns mycket barnprogram, Leif & Billy, lite Pippi och så där. Jag hade tänkt se Den Vita Stenen för lite flashbacks, men de tog dem bort
Samt TV4 Play, och D-play. Samma program som vanliga TV men man kan se när man vill. Typ Sofias Änglar, och sånt brukar frun se på. Det finns även C-more, men det är inget jag använder.
Telenor Stream finns inte som app till Samsung även om försäljaren påstod att det fanns.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Då du en sent svar i retur

Ja det finns både Netflix och Viaplay, jag har själv båda. HBO finns också.
Jag använder även SVT Play som faktiskt är rätt nice. Det finns mycket barnprogram, Leif & Billy, lite Pippi och så där. Jag hade tänkt se Den Vita Stenen för lite flashbacks, men de tog dem bort
Samt TV4 Play, och D-play. Samma program som vanliga TV men man kan se när man vill. Typ Sofias Änglar, och sånt brukar frun se på. Det finns även C-more, men det är inget jag använder.
Telenor Stream finns inte som app till Samsung även om försäljaren påstod att det fanns.....

Okej vad bra!
Tack så mycket

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem

Köp Xiaomi ni box s. Får du en Google play stödd box som stödjer allt. 500kr. Med Chromecast ultra (4K ) alltid en bra backup .

Skickades från m.sweclockers.com