Bila till Spanien vilken bil bör jag ta?

Permalänk
Medlem

Bila till Spanien vilken bil bör jag ta?

Hoj!

Tänkte bila ner till Alicante till Juli.
Allt är bokat å så.

Men min tjej vill hällre att vi tar våran nya bil i stället för volvon.

Det är en Dacia Sandero stepway 2016 å vi är dom enda ägarna på den
ständigt servad hos Bilia varje år samt så drar den extremt lite bensin måste jag medge
ligger ca på 0,4 - 0,5 om man ska lita på vad instrumenten säger.

Eller min Volvo s60 2003 T5
Som jag har köpt massa nytt till nästan lagt 30.000kr på den.

Jag anser att Volvon är mycket säkrare (vid krock) å även så är den lite piggare å inte slö så det går
faktiskt att att göra omkörningar samt så sitter man så extremt mycket skönare i den.
Samt så är det lite roligare att göra den efter alla om modifieringar.

Negativa med volvon är nog att jag Tankar endast 98 oktan å det går på ca 1200kr för 1 full tank.

Hur hade ni gjort?

Valt ekonomi å driftsäkerhet eller en bättre körupplevelse & komfort.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Skall man köra långt är driftsäkerhet viktigt, inte kul att stå i ett annat land med haveri.

Permalänk
Medlem

Tänk på att se över bilförsäkring, vad som gäller när du lämnar Sveriges gränser.
Det är inte direkt vad du frågade efter men tänkte bara tipsa eftersom jag själv inte tänkte på det när jag bilade utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olsson80:

Skall man köra långt är driftsäkerhet viktigt, inte kul att stå i ett annat land med haveri.

Håller med. Speciellt om det gäller en bil du själv har hållt på och mekat med som kanske är svårare att laga om något skulle gå sönder i utlandet någonstans. Bränslekostnaden lär ju vara minst det dubbla med Volvon också.

Dessutom är jag osäker på krocksäkerheten eftersom det ganska nyligen lades stor uppmärksamhet i medierna på hur enorm skillnad det är i bilar som konstrueras idag jämfört med de som bara är 10-15 år gamla. Mängden rost spelar också jättestor roll. Visst att Dacian kanske är baserad på äldre Renaultteknik men det skiljer ändå mycket i ålder.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha gått på Volvon. Bättre komfort, mindre motor- och vägbuller och roligare att köra. Har du nu inte satt dit eltejpsdäck så du känner varje ojämnhet så är volvon bättre.
Är du förståndig så kolla vart du kan tanka längs vägen där priset är bättre än Sverige så blir inte ekonomin lika illa.
Att vi får veta att en fulltank kostar 1200kr hjälper inte om man inte vet hur långt du kommer på varje tank, bara en tanke. Kolla också så du kan få tag på 98 längs hela vägen du tänkte köra. Tror att den går på 95 också men ger lite sämre effekt, kolla med Volvo för att vara helt säker.

Fördelen med Dacian är väl ekonomin och att det är lite av en SUV.

Ha en trevlig resa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En 2016 års europeisk bil är garanterat säkrare än en Volvo från 2003, trots Volvos goda rykte.

Skulle satsa på driftsäker och ekonomisk. Omkörning är inte ett måste, speciellt om ni ska bila och uppleva landsbygden lite. Går kanske att göra Dacian lite skönare att sitta i?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Skulle absolut ta Dacia Sanderon

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Röstar också på Dacian, lär ju skilja jäkel i bränslekostnad + att som sagt är den säkerligen säkrare än volvon.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ens ha stått ut att köra en Dacia 20 mil. Vägbuller, höga varvtal, osköna säten och sämre väghållning. Komfort är enligt mig allt vid riktiga långkörningar. Nu är visserligen inte S60in världens skönaste bil heller men betydligt bättre än Dacian. (Har kört båda två).

Angående driftsäkerheten kan lika gärna båda två gå sönder. Eftersom du lagt 30k på Volvon så misstänker jag att du mekat lite med den och känner dig mer hemma med den. Rent spontant känns det som att det lättare går att få tag i delar till en gammal Volvo än en ny Dacia efter vägen.

Så om jag varit i dina skor har jag tagit Volvon och fått leva med högre soppakostnader men betydligt bekvämare resa. Lite som att välja buisness class istället för ekonomi. Varför vill du inte tanka 95 oktan under resan?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Är båda bilarna utan extra missljud, känns bra i pedalerna. Så skulle jag ta den mera bekväma bilen. Slitdelar kan man förutspå när dom börjar bli slut med extra ljud. Men det som får en bil och stanna på vägen är ofta oförutsätt bara problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

98 kan va svårt att få tag på när du lämnat autobahn
Bränslepriserna är antagligen lägre nere på kontinenten i sommar med tanke på att kronan tankat
Har du reservdelar och verktyg med dig, ta bilen du skruvat med mest. Ska alla fel å brister lagas på verkstad ta Dacian, den kan vilken bushmek som helst laga.
Den enda gången du kommer ha nytta av en T5a är på autobahn, S60ins kassa svängradie kommer inte vara kul i Franska eller Spanska byar och städer
Ni kommer spendera ett antal dagar i bilen, Volvons ”sköna” säten är en nackdel. En Land Rover Defender har inte speciellt sköna säten och jag skulle välja den varje dag i veckan framför en S60 på en lång resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

röstar på dacia, även om kvalitén är inte på topp

Permalänk
Medlem

Tänk på att soppan är lite billigare utomlands också men om motorn pga mappning osv kräver 98 för att inte riskera självantändning hade jag avrått från att ta Volvon. Utanför våra gränser nere i EU blir det klart klurigare att få fatt på. Nu ska ju moderna system kompensera för lägre oktantal men vad vet jag.

Men litar du på både Volvon och Dacian hade jag valt bilen ni kommer ha trevligast i komfortmässigt om jag ska vara ärlig. Säkerhetsmässigt är de nog rätt lika så stirra dig inte blind på det. Tror mer på Volvon t.om. om jag ska vara ärlig men det är ju tyvärr inget som vi lätt kan veta men jag tänker nedan slänga en känga på Dacian iaf.

Anledningen är för Dacia är billiga av en anledning som jag ser det om vi säger så. Finns ingen magisk sås här. Hade aldrig i livet köpt en personligen. De är rullande skämt i mina ögon efter att ha läst åtskilliga tester. Men de är billiga och gratis service osv lockar många mer än säkerhet och det får man väl respektera förstås.

Stjärna fyra och fem från NCAP numera kommer ju från elektroniska system. De ska ju hjälpa till att undvika krock förstås men hjälper nog inte så mycket att Dacian har detta övertag med tanke på dess urusla vägegenskaper och bromsprestanda t.ex. Systemen finns för att hjälpa bilen. Om bilen i grunden är rena skämtet tillför de inte mycket. Tvärt om kan de göra situationen värre.

Dvs har man inte bemödat sig att fixa denna biten väl har jag inte mycket till övers för resten av konstruktionen vid en faktisk krock. Därför litar jag personligen mer på Volvon trots att den har några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bilade ner till Torrevieja i oktober förra året. Komfort är A och O har ni tänkt sova i bilen på vägen ner? Soppa är inge jättemycke billigare efter vägen ner än vad det är här hemma, gick iaf på runt 15kr litern i Torrevieja. Har ni räknat med extrakostnaderna vid tull osv? Gick på 14k enkel resa för oss ner till Spanien med allt inräknat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Håller med. Speciellt om det gäller en bil du själv har hållt på och mekat med som kanske är svårare att laga om något skulle gå sönder i utlandet någonstans. Bränslekostnaden lär ju vara minst det dubbla med Volvon också.

Dessutom är jag osäker på krocksäkerheten eftersom det ganska nyligen lades stor uppmärksamhet i medierna på hur enorm skillnad det är i bilar som konstrueras idag jämfört med de som bara är 10-15 år gamla. Mängden rost spelar också jättestor roll. Visst att Dacian kanske är baserad på äldre Renaultteknik men det skiljer ändå mycket i ålder.

Ja känns något lättare att meka med Volvon.
Men dock så är det ju bensin kostnaden kommer garanterat gå på det dubbla.

Skrivet av Stefflo:

Jag skulle ha gått på Volvon. Bättre komfort, mindre motor- och vägbuller och roligare att köra. Har du nu inte satt dit eltejpsdäck så du känner varje ojämnhet så är volvon bättre.
Är du förståndig så kolla vart du kan tanka längs vägen där priset är bättre än Sverige så blir inte ekonomin lika illa.
Att vi får veta att en fulltank kostar 1200kr hjälper inte om man inte vet hur långt du kommer på varje tank, bara en tanke. Kolla också så du kan få tag på 98 längs hela vägen du tänkte köra. Tror att den går på 95 också men ger lite sämre effekt, kolla med Volvo för att vara helt säker.

Fördelen med Dacian är väl ekonomin och att det är lite av en SUV.

Ha en trevlig resa.

Ja, extremt bättre komfort å mindre väg ljud, sitter helt nya Michelin primacy 4 16tum däck på så inga bling bling fälgar.
Kommer nog ca 60 - 70mil på full tank bror ju på lite hur jag kör även.

95 oktan fungerar också men det blir last resort om jag inte hittar 98 oktan.

Tack.

Skrivet av Drickz:

En 2016 års europeisk bil är garanterat säkrare än en Volvo från 2003, trots Volvos goda rykte.

Skulle satsa på driftsäker och ekonomisk. Omkörning är inte ett måste, speciellt om ni ska bila och uppleva landsbygden lite. Går kanske att göra Dacian lite skönare att sitta i?

Omkörning är ju inte ett måste, men ibland kan det vara skönt.

Går att göra skönare, ja kanske har inte riktigt kollat på det.

Skrivet av alatan:

Jag skulle inte ens ha stått ut att köra en Dacia 20 mil. Vägbuller, höga varvtal, osköna säten och sämre väghållning. Komfort är enligt mig allt vid riktiga långkörningar. Nu är visserligen inte S60in världens skönaste bil heller men betydligt bättre än Dacian. (Har kört båda två).

Angående driftsäkerheten kan lika gärna båda två gå sönder. Eftersom du lagt 30k på Volvon så misstänker jag att du mekat lite med den och känner dig mer hemma med den. Rent spontant känns det som att det lättare går att få tag i delar till en gammal Volvo än en ny Dacia efter vägen.

Så om jag varit i dina skor har jag tagit Volvon och fått leva med högre soppakostnader men betydligt bekvämare resa. Lite som att välja buisness class istället för ekonomi. Varför vill du inte tanka 95 oktan under resan?

Har kört Dacian till Italien tidigare något högre vägbuller å något osköna säten stämmer bra.
Ligger man runt 100 - 120 kmh så är det lugnt med varvtalen å väghållningen.

Stämmer bra, har mekat med volvon ganska mycket å det är extremt lätt att hitta delar.

Volvon är lite om modifierad därav så tankar jag den helst med 98 oktan, 95 funkar också så klart.
men oavsett så kommer jag inte riktigt ifrån att han tar bensin.

Skrivet av kettu92:

Är båda bilarna utan extra missljud, känns bra i pedalerna. Så skulle jag ta den mera bekväma bilen. Slitdelar kan man förutspå när dom börjar bli slut med extra ljud. Men det som får en bil och stanna på vägen är ofta oförutsätt bara problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo dom är utan missljud, volvon har jag även servat den varje år, bytt diverse slitage delar även.
den har bara gått 13.000mil vilket jag anser är ganska lågt för en volvo.

Skrivet av Garmzon:

98 kan va svårt att få tag på när du lämnat autobahn
Bränslepriserna är antagligen lägre nere på kontinenten i sommar med tanke på att kronan tankat
Har du reservdelar och verktyg med dig, ta bilen du skruvat med mest. Ska alla fel å brister lagas på verkstad ta Dacian, den kan vilken bushmek som helst laga.
Den enda gången du kommer ha nytta av en T5a är på autobahn, S60ins kassa svängradie kommer inte vara kul i Franska eller Spanska byar och städer
Ni kommer spendera ett antal dagar i bilen, Volvons ”sköna” säten är en nackdel. En Land Rover Defender har inte speciellt sköna säten och jag skulle välja den varje dag i veckan framför en S60 på en lång resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig bilat i Frankrike å Spanien så det är ju bra att veta att 98 oktan är svårt att få tag på.
Men skulle det vara så att jag inte hittar så går 95 bra också.

Verktygs lådan är alltid med när vi drar på bil resor, dock reservdelar är ju svårt att lista ut vad jag ska ha med mig.

Å tack stämmer extremt bra att S60ins svängradie är hemsk knappt att det går att göra en U sväng ibland så det kan ju vara problematiskt.

För övrigt tackar alla som har skrivit i tråden

Volvon är extremt kul att köra så bara det skulle ju även bli ett litet nöje på semestern, vet dock inte hur mycket kul den blir att köra när man lämnar Tyskland.

Dacian kommer garanterat ta mig det på halva kostnaden samt så är den ju relativt ny så antar att den är i lite bättre kondition.
dock så är den ganska slö å inte dom skönaste säterna men det går.

får ta mig en liten tanke ställare om hur jag ska göra.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tänk på att soppan är lite billigare utomlands också men om motorn pga mappning osv kräver 98 för att inte riskera självantändning hade jag avrått från att ta Volvon. Utanför våra gränser nere i EU blir det klart klurigare att få fatt på. Nu ska ju moderna system kompensera för lägre oktantal men vad vet jag.

Men litar du på både Volvon och Dacian hade jag valt bilen ni kommer ha trevligast i komfortmässigt om jag ska vara ärlig. Säkerhetsmässigt är de nog rätt lika så stirra dig inte blind på det. Tror mer på Volvon t.om. om jag ska vara ärlig men det är ju tyvärr inget som vi lätt kan veta men jag tänker nedan slänga en känga på Dacian iaf.

Anledningen är för Dacia är billiga av en anledning som jag ser det om vi säger så. Finns ingen magisk sås här. Hade aldrig i livet köpt en personligen. De är rullande skämt i mina ögon efter att ha läst åtskilliga tester. Men de är billiga och gratis service osv lockar många mer än säkerhet och det får man väl respektera förstås.

Stjärna fyra och fem från NCAP numera kommer ju från elektroniska system. De ska ju hjälpa till att undvika krock förstås men hjälper nog inte så mycket att Dacian har detta övertag med tanke på dess urusla vägegenskaper och bromsprestanda t.ex. Systemen finns för att hjälpa bilen. Om bilen i grunden är rena skämtet tillför de inte mycket. Tvärt om kan de göra situationen värre.

Dvs har man inte bemödat sig att fixa denna biten väl har jag inte mycket till övers för resten av konstruktionen vid en faktisk krock. Därför litar jag personligen mer på Volvon trots att den har några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja motorn är mappad men 95 oktan går bra också så länge man tar det lugnt.

Ja Dacian är helt klart väldigt Basic den är mer för att ta dig från punkt A till B å det gör den så länge du inte kör den snabbare än 100 - 120 så går den faktiskt extremt bra.

Men ja litar också något mer på volvon om en krock skulle ske, inget jag strävar efter men känns ju skönt att veta.

Skrivet av mOOpiTh:

Bilade ner till Torrevieja i oktober förra året. Komfort är A och O har ni tänkt sova i bilen på vägen ner? Soppa är inge jättemycke billigare efter vägen ner än vad det är här hemma, gick iaf på runt 15kr litern i Torrevieja. Har ni räknat med extrakostnaderna vid tull osv? Gick på 14k enkel resa för oss ner till Spanien med allt inräknat.

Nej vi kommer nog inte sova i bilen något.

Ja precis bensin priserna blir ju inte så mycket billigare men 95 oktan är ju billigare än 98 oktan.
Har räknat lite smått på själva resan dit för tull å bensin å annat så hamnade runt på 15k på Volvon.
Men garanterat så tar sig Dacian dit på halva bensin kostnaden som volvon skulle ta.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

sitter man så extremt mycket skönare i den.....

vad var frågan?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag röstar på s60n, själv åkt till alicante I en dacia sandero och den e verkligen inte gjord för långa resor... Volvon kommer dra runt 0.6-0.7 om du kör lugnt. Det är mer stadskörning och gasen i botten den drar 1L+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@Bärrich:

Varför inte köra på bilen på tåget och slippa trecka tråkig motorväg.

Bättre för miljön, bättre för plånboken (bensin, slitage, värdeminskning mil).

https://www.urlaubs-express.de/?lang=en%3Fgclid%3DEAIaIQobChM...

Permalänk
Medlem

Namnet "Dacia" och ordet "roadtrip" går inte ihop. För mig är det en no brainer, Dacian är något man tar till Ica för att handla mjölk - MAX. Har du en S60 så hade jag helt klart valt den p.g.a all den extra komfort som t.ex vägljudet och sätena.

Sen har jag svårt att tro att det skiljer såpass mycket i bränsleförbrukning mellan en S60 och en Dacia när man väl kommit upp i hastighet på t.ex landsväg eller motorväg. I 120 km/h på motorväg borde skillnaden vara försumbar mellan de två då luftmotstånd spelar större roll än t.ex cylindervolym.

Permalänk
Medlem

Såg att volvon gått endast 13000, så den borde ju absolut klara det. När bytte du olja och kylarvätska på den senast? Sånt är ju viktigt när man ska på långresa. Förstår ju att volvon är mycket bekvämare, men grundtipset är ju att ta den mer driftsäkra, och mycket nyare.

Permalänk
Medlem

Kollade bensinpriserna i Frankrike förra veckan, det är nästan exakt samma som här.
Kronan har ju tappat massor mot euron får man tänka på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Finns ytterligare en faktor att ta hänsyn till här - hundratals mil i bilen med din flickvän. Gör henne till viljes = trevlig resa. Med tanke på de två bilar du väljer mellan kan det vara värt att ge henne segern här

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Falck euro assistans försäkring, kostar runt 600:- för ett år men gratis bärgning, hyrbil och hotell osv om nåt skiter sig i Europa 👍

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig ta en 2003 utanför landsgränserna, spelar ingen roll om det är 10000 eller 30000mil, det är massa skit som slits ut med tiden och kan bra när som helst.

Sen skulle jag heller inte köra en eurotrip med en Dacia, så är väl pest eller kolera.

Sen får du tänka att man antagligen ligger på runt 130-160Km/h beroende på vilka länder du ska köra igenom, då lär Volvon dra mindre.

Körde själv genom Tyskland, Slovakien, Tjeckien och Bulgarien förra året, medelhastighet låg väl runt 140Km/h på motorvägarna.

Permalänk

Hyr en ny bekväm och stor bil istället!!

Jag har själv en 15 år gammal Volvo S80 så jag går lite i samma tankar inför sommarens bilresa. Hade jag varit er hade jag hyrt en ny, bekväm och stor bil typ V90 storlek med dieselmotor och lämnat S60 och Dacia hemma. Utöver driftsäkerheten tänker jag att 500 mil på autobahn i 180km/h sliter rätt mycket på däck, höjer min försäkringsklass på S80 pga mer mil/helår m.m.

Hade jag varit tvungen att välja mellan S60 och Dacia hade jag lätt valt den äldre Volvon med bättre komfort före bränsleekonomi och driftsäkerhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stod inför samma frågeställning själv för fem år sedan. Alternativen var köra en egen gammal SAAB 9-5 eller hyra en ny Volvo från Hertz.
Det blev att vi körde ca 5000 km i Europa med SAAB:en. Det som gjorde att vi vågade välja den var att vi skulle vara borta i ca 4 veckor och hade "råd" att förlora en vecka semester om vi skulle tvingas ta den till verkstaden. En annan lösning vi hade med i kalkylerna var att sälja den i befintligt skick i det land bilen skulle ha blivit icke körbar. Ska tillägga att vi dessutom tog bilen för en kontroll innan semestern där vi beställde en bedömning, eller underhållsplan, på bilen de närmaste åren. Resulterade i en lista på saker att åtgärda för ca 15000:-.

Ovanstående var sista roadtrip med gammal bil. Vi sålde SAABen för ca 10000:- några månader efter semestern. Sedan dess har vi hyrt på Hertz när vi t.ex. kört runt hela Sverige.

Kör nu en Volvo V70 från 2003 till vardags. Den har rullat ca 15000 mil. Full servicebok. Skulle inte ta den på en roadtrip i Europa.

Nu till svaret på din fråga.... Har aldrig kört en Dacia Sandero men jag hade valt den pga driftsäkerheten.

Permalänk
Medlem

Köp en skrotbil och ta en bra försäkring där hyrbilsersättning ingår vid assistance. Sen är det bara åka. Rasar bilen åker du bekvämt i en nyare hyrbil resten av resan. Skrotbilen kan du sälja till närmsta luffare.

för 28kr hos ett visst fbolag ingår detta" BilXtra

Lägg till BilXtra så får du ersättning för 75 % av hyrbilskostnaden i upp till 45 dagar. Om du är utomlands ersätts 100 % av hyrbilskostnaden. Dessutom betalar du ingen självrisk för bärgning/assistans. För djurkollision och skadegörelse sänks självrisken för vagnskada med upp till 6 000 kr om du har en helförsäkring och upp till 10 000 kr om du har vagnskadegaranti.
"

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Ta inte en bil du är rädd om om du ska köra i Spanien... De gånger jag har varit i Spanien har hyrbilarna sett ut som golfbollar efter en vecka pga alla dörruppslag och påbackningar.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade valt volvon alla dagar i veckan, för att sitta obekvämt i en massa mil tär alldeles för mycket på både kropp och själ.