Skrivet av Andreaz1:
Håller med. Speciellt om det gäller en bil du själv har hållt på och mekat med som kanske är svårare att laga om något skulle gå sönder i utlandet någonstans. Bränslekostnaden lär ju vara minst det dubbla med Volvon också.
Dessutom är jag osäker på krocksäkerheten eftersom det ganska nyligen lades stor uppmärksamhet i medierna på hur enorm skillnad det är i bilar som konstrueras idag jämfört med de som bara är 10-15 år gamla. Mängden rost spelar också jättestor roll. Visst att Dacian kanske är baserad på äldre Renaultteknik men det skiljer ändå mycket i ålder.
Ja känns något lättare att meka med Volvon.
Men dock så är det ju bensin kostnaden kommer garanterat gå på det dubbla.
Skrivet av Stefflo:
Jag skulle ha gått på Volvon. Bättre komfort, mindre motor- och vägbuller och roligare att köra. Har du nu inte satt dit eltejpsdäck så du känner varje ojämnhet så är volvon bättre.
Är du förståndig så kolla vart du kan tanka längs vägen där priset är bättre än Sverige så blir inte ekonomin lika illa.
Att vi får veta att en fulltank kostar 1200kr hjälper inte om man inte vet hur långt du kommer på varje tank, bara en tanke. Kolla också så du kan få tag på 98 längs hela vägen du tänkte köra. Tror att den går på 95 också men ger lite sämre effekt, kolla med Volvo för att vara helt säker.
Fördelen med Dacian är väl ekonomin och att det är lite av en SUV.
Ha en trevlig resa.
Ja, extremt bättre komfort å mindre väg ljud, sitter helt nya Michelin primacy 4 16tum däck på så inga bling bling fälgar.
Kommer nog ca 60 - 70mil på full tank bror ju på lite hur jag kör även.
95 oktan fungerar också men det blir last resort om jag inte hittar 98 oktan.
Tack.
Skrivet av Drickz:
En 2016 års europeisk bil är garanterat säkrare än en Volvo från 2003, trots Volvos goda rykte.
Skulle satsa på driftsäker och ekonomisk. Omkörning är inte ett måste, speciellt om ni ska bila och uppleva landsbygden lite. Går kanske att göra Dacian lite skönare att sitta i?
Omkörning är ju inte ett måste, men ibland kan det vara skönt.
Går att göra skönare, ja kanske har inte riktigt kollat på det.
Skrivet av alatan:
Jag skulle inte ens ha stått ut att köra en Dacia 20 mil. Vägbuller, höga varvtal, osköna säten och sämre väghållning. Komfort är enligt mig allt vid riktiga långkörningar. Nu är visserligen inte S60in världens skönaste bil heller men betydligt bättre än Dacian. (Har kört båda två).
Angående driftsäkerheten kan lika gärna båda två gå sönder. Eftersom du lagt 30k på Volvon så misstänker jag att du mekat lite med den och känner dig mer hemma med den. Rent spontant känns det som att det lättare går att få tag i delar till en gammal Volvo än en ny Dacia efter vägen.
Så om jag varit i dina skor har jag tagit Volvon och fått leva med högre soppakostnader men betydligt bekvämare resa. Lite som att välja buisness class istället för ekonomi. Varför vill du inte tanka 95 oktan under resan?
Har kört Dacian till Italien tidigare något högre vägbuller å något osköna säten stämmer bra.
Ligger man runt 100 - 120 kmh så är det lugnt med varvtalen å väghållningen.
Stämmer bra, har mekat med volvon ganska mycket å det är extremt lätt att hitta delar.
Volvon är lite om modifierad därav så tankar jag den helst med 98 oktan, 95 funkar också så klart.
men oavsett så kommer jag inte riktigt ifrån att han tar bensin.
Skrivet av kettu92:
Är båda bilarna utan extra missljud, känns bra i pedalerna. Så skulle jag ta den mera bekväma bilen. Slitdelar kan man förutspå när dom börjar bli slut med extra ljud. Men det som får en bil och stanna på vägen är ofta oförutsätt bara problem.
Skickades från m.sweclockers.com
Jo dom är utan missljud, volvon har jag även servat den varje år, bytt diverse slitage delar även.
den har bara gått 13.000mil vilket jag anser är ganska lågt för en volvo.
Skrivet av Garmzon:
98 kan va svårt att få tag på när du lämnat autobahn
Bränslepriserna är antagligen lägre nere på kontinenten i sommar med tanke på att kronan tankat
Har du reservdelar och verktyg med dig, ta bilen du skruvat med mest. Ska alla fel å brister lagas på verkstad ta Dacian, den kan vilken bushmek som helst laga.
Den enda gången du kommer ha nytta av en T5a är på autobahn, S60ins kassa svängradie kommer inte vara kul i Franska eller Spanska byar och städer
Ni kommer spendera ett antal dagar i bilen, Volvons ”sköna” säten är en nackdel. En Land Rover Defender har inte speciellt sköna säten och jag skulle välja den varje dag i veckan framför en S60 på en lång resa.
Skickades från m.sweclockers.com
Har aldrig bilat i Frankrike å Spanien så det är ju bra att veta att 98 oktan är svårt att få tag på.
Men skulle det vara så att jag inte hittar så går 95 bra också.
Verktygs lådan är alltid med när vi drar på bil resor, dock reservdelar är ju svårt att lista ut vad jag ska ha med mig.
Å tack stämmer extremt bra att S60ins svängradie är hemsk knappt att det går att göra en U sväng ibland så det kan ju vara problematiskt.
För övrigt tackar alla som har skrivit i tråden
Volvon är extremt kul att köra så bara det skulle ju även bli ett litet nöje på semestern, vet dock inte hur mycket kul den blir att köra när man lämnar Tyskland.
Dacian kommer garanterat ta mig det på halva kostnaden samt så är den ju relativt ny så antar att den är i lite bättre kondition.
dock så är den ganska slö å inte dom skönaste säterna men det går.
får ta mig en liten tanke ställare om hur jag ska göra.