Skall uppgradera processor/ram, behöver hjälp ang delar.

Permalänk

Skall uppgradera processor/ram, behöver hjälp ang delar.

Hej! Jag har ett Asus Z170 Pro Gaming och jag undrar hur långt jag kommer med den. Kan jag få in ett i7-9700k? Vad är det bästa jag kan få in i den? Samma sak med Ram-minnen, vad är det bästa jag kan skaffa som passar med moderkortet?

Tack i förhand,
MvH Sebastian

Permalänk
Medlem

Det bästa du får i är en i7 7700k, dock lär du behöva uppdatera ditt bios. RAM är jag mer osäker på så där låter jag någon annan svara

Permalänk
Medlem

@TheGlitch: Se tillverkarens lista över kompatibla processorer. Det bästa du kan ha till det moderkortet är en 7700K, processorer från 8000- och 9000-serien kräver ett moderkort med styrkrets från 300-serien (t.ex. Z390).

Men var uppmärksam på att processorer från 7000-serien kräver en BIOS-uppdatering på ditt moderkort, vilket kräver att du har en kompatibel processor att utföra uppgraderingen med. Om du vill uppgradera till en nyare processor så bör du alltså se till att moderkortet har det senaste BIOS:et innan du byter.

När det gäller minnen så finns även där en lista från tillverkaren på minnen som de testat med moderkortet, en s.k. QVL-lista. Men till skillnad från listan för processorer så är detta alltså bara minnen som de testat, minnen som inte finns med på listan kan mycket väl fungera alldeles utmärkt.

Eftersom du inte talat om vad du har för minnen just nu eller vad du använder datorn till så är det svårt att rekommendera något. Men en generell rekommendation är att om du har 8GB just nu så kan du skaffa 8GB till i samma hastighet, men har du redan 16GB så kan du troligtvis lika gärna låta det vara. Men det beror som sagt på vad du har nu, har du DDR4-2133-minnen så kanske det kan vara värt att uppgradera till t.ex. DDR4-3000.

Permalänk

@perost: Tack för svaren! Det blir nog ett nytt moderkort till att börja med. Finns det någon rekommendation för ett prisvärt moderkort som kan klara framtida uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

Här har du ett prisvärt Z390 moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@TheGlitch: Det finns ingen mening med att byta enbart moderkortet, utan vanligtvis väljer man processor först och sen ett moderkort som passar till processorn. Moderkortet som du har nu klarar som sagt endast processorer från 6000- och 7000-serien, och det gäller alla moderkort som är kompatibla med din processor. Om du vill byta till t.ex. en 9700K så måste du alltså byta både moderkort och processor samtidigt, det finns inga moderkort som är kompatibla med både din nuvarande och processorer från 9000-serien.

AMD kommer förhoppningsvis ge mer detaljer kring Ryzen 3000 och tillhörande moderkort under deras presentation på Computex, som kommer hållas i natt. Så det kan vara bra att åtminstone vänta tills imorgon innan du bestämmer något.

Permalänk

@perost: Jag kommer uppgradera bägge moderkort och processor. Tack för hjälpen!
@Dundaj: Tackar!