Permalänk

PC till Chromecast

Jag köpte nyligen och försöker få igång så jag can casta från min PC till Chromecasten men får inte igång det.
Dom är anslutna till samma nätverk så som jag förstår det ska det inte vara något problem, men varken Chrome eller VLC hittar enheten även om den är igång och spelar upp en video från min telefon, som också är ansluten till samma nätverk.

Är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jag köpte nyligen och försöker få igång så jag can casta från min PC till Chromecasten men får inte igång det.
Dom är anslutna till samma nätverk så som jag förstår det ska det inte vara något problem, men varken Chrome eller VLC hittar enheten även om den är igång och spelar upp en video från min telefon, som också är ansluten till samma nätverk.

Är det något jag har missat?

Du använder ingen vpn/proxy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

@NisseG91: Nej det gör jag inte, inget sånt

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus:
Hur gör du när du använder Chrome?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

@Uslingen: Som jag förstår det behöver man bara gå in på dom tre prickarna i högra hörnet och trycka på "casta" så börjar den söka efter enheter men hittar inget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

@Uslingen: Som jag förstår det behöver man bara gå in på dom tre prickarna i högra hörnet och trycka på "casta" så börjar den söka efter enheter men hittar inget.

Stämmer bra, fungerar för mig här hemma till min Shield TV (chromecast inbyggt) på det sättet.

Har du testat stänga av och starta enheterna?

Permalänk
Medlem

Du har inga 3e parts antivirus eller liknande ?
Samt ditt wifi är inte (isolerat), det är alltså inte ett gästnätverk ? (om så är fallet kan det inte nå lan enheter).

Så enkelt ska det vara:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus:
Vill du spegla datorn så ska du välja Mer uppe till höger och där välja Casta skrivbordet
Vill du spela upp en video så måste du förmodligen installera ett tillägg i Chrome genom att välja Fler verktyg - Tillägg - Hämta fler tillägg osv.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus:
Har nog en gammal Chrome
Det ska nog gå bra att klicka på Mer och välja Streama

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

@hakd: Jag har provat att inaktivera mina virusprogram men det hjälper inte, och mitt nätverk/wifi är ett vanligt privat hemma nätverk, det borde väl inte vara problemet om jag kan spela upp till Chromecasten från min mobil.

Iofs så är PCn ansluten via kabel och inte wifi, kan det vara problemet? Även fast det är samma internet?

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus: borde inte vara det, min desktop är ansluten via kabel och streamar utan problem till vår chromecast

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus: Nä, ska fungera ändå! Jag kollade just hos oss och där fungerar det fint. Jag får upp Chromecasten när jag klickar på "Casta.." inne i Chrome!

Permalänk

Har provat återställa den men det går ändå inte att casta från PCn men telefonen funkar. Förstår inte riktigt vad felet kan vara för det ska inte vara något problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

@hakd: Jag har provat att inaktivera mina virusprogram men det hjälper inte, och mitt nätverk/wifi är ett vanligt privat hemma nätverk, det borde väl inte vara problemet om jag kan spela upp till Chromecasten från min mobil.

Iofs så är PCn ansluten via kabel och inte wifi, kan det vara problemet? Även fast det är samma internet?

Din mobil och chromecast är på wifi och din dator på LAN. Titta i routern, jag tror nätverken är isolerade ifrån varandra.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag kör nerladdade filmer via videostream for chromecast. Chrome tillägg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa routrar isolerar sina klienter... Inget sånt aktiverat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hakd:

Din mobil och chromecast är på wifi och din dator på LAN. Titta i routern, jag tror nätverken är isolerade ifrån varandra.

Jo det va lite så jag tänkte också att det inte går för datorn inte är uppkopplad till wi-fi. Går det att fixa på något sätt ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ymm73:

Vissa routrar isolerar sina klienter... Inget sånt aktiverat

Skickades från m.sweclockers.com

Routern är ju några år gammal, skulle det funka om man köpte en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Routern är ju några år gammal, skulle det funka om man köpte en ny?

Om det är det som är felet, annars inte.

Permalänk

@loefet: Annars borde det väl funka att köpa en wifi mottagare till datorn bara?

Permalänk
Medlem

Kan du pinga Chromecasten från datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gaist: Vet inte vad du menar med pinga, men datorn kan inte hitta Chromcasten alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

@Gaist: Vet inte vad du menar med pinga, men datorn kan inte hitta Chromcasten alls

Du tar redan på vad den har för ip-nummer och skriver "ping [ip-nummer] i kommandotolken.

Om den svarar får du något i stil med detta:

Ping mot ett ip-nummer utan svar:

Permalänk
Skrivet av JunkyVirus:

...
Iofs så är PC ansluten via kabel och inte wifi, kan det vara problemet? Även fast det är samma internet?

Är datorn ansluten direkt till routern eller något annat?
Enklast är nog att logga in på routern pch kolla så du inte har några konstiga inställningar.
De flesta rotrar kommer du in på genom att skriva dess adress i valfri web-läsare, oftast 192.168.1.1

Permalänk

@ztenlund: Nu funkar den inte alls, telefonen hittar den inte ens fast den var ansluten för någon dag sen och jag provade att starta om den

Permalänk

@FrazzorXx: Nej datorn är ansluten direkt till väggen
Jo jag får nog göra det när jag kollar upp addressen

Börjar mest ledsna för så här jobbigt ska det inte vara, jag ska bara behöve koppla i den och fixa den så ska det funka xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

@FrazzorXx: Nej datorn är ansluten direkt till väggen
Jo jag får nog göra det när jag kollar upp addressen

Börjar mest ledsna för så här jobbigt ska det inte vara, jag ska bara behöve koppla i den och fixa den så ska det funka xD

Och var går "väggen"? Till routern eller rätt ut på nätet? I det senare fallet lär du inte kunna emotse någon framgång om du inte kopplar om.

Permalänk
Medlem

Är datorn kopplad till routern? vad har du för router?

Permalänk
Medlem

Ditt hemnätverk bör vara kopplat så här:

PC -> "Vägguttag" som är kopplat till switch -> Switch -> Router
Annars får du koppla datorn direkt till routern se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Ditt hemnätverk bör vara kopplat så här:

PC -> "Vägguttag" som är kopplat till switch -> Switch -> Router
Annars får du koppla datorn direkt till routern se om det löser problemet.

Varför skall han ha en switch före routern? Man sätter switchar efter routern om man vill ha fler portar!

Skickades från m.sweclockers.com