Permalänk

kernel security check failure

Blir galen får "kernel security check failure" från ingenstans. Hade detta problem förut, men instalerade om windows, nytt bios och chipset drivers. Har funkst hur stabilt som helst i en månads tid, sedan när jag satt och spelade wow, så kommer detta igen.

Specs är 970 evo och 3x 860 evo.

i 9900k, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB
2x8GB DDR4 3200MHz (PC4-25600) CL16 XMP 2.0, svart.

Vad kan det bero på att det kommer igen, kan knappt starta datorn förend man får blue screen, stängde av xmp i bios också.
Men är det minnerna som spökar, vilket mem test ska man köra?

Jag har kört sfc/scannow i cmd utsn att hitta något fel.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Memtest86+ kan du köra på dina ram-minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

https://forums.tomshardware.com/faq/how-to-fix-windows-10-err...

Verkar vara en gammal - icke verifierad drivrutin som körs?

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:
Kan också vara fel disken.
Starta en kommandprompt (måste köras som Administratör i Win 8/10) och skriv chkdsk c: /f/r
Om det frågas efter omstart av datorn, välj att göra det (tryck på Y om det kommer upp Y/N), starta sedan om datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Hej,

https://forums.tomshardware.com/faq/how-to-fix-windows-10-err...

Verkar vara en gammal - icke verifierad drivrutin som körs?

Med vänlig hälsning Lazze

körde det precis hade inga unsigned drivers.

Uppdaterade firmware med samsung magician hoppas det hjälper..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@blue eyed devil:
Kan också vara fel disken.
Starta en kommandprompt (måste köras som Administratör i Win 8/10) och skriv chkdsk c: /f/r
Om det frågas efter omstart av datorn, välj att göra det (tryck på Y om det kommer upp Y/N), starta sedan om datorn.

Körde det och startade om datorn, inget speciellt hände.

Visa signatur

Permalänk

Problemen verkar komma när jag spelar nu, blir inte ens blåskärm längre, datorn bara startar om sig....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Problemen verkar komma när jag spelar nu, blir inte ens blåskärm längre, datorn bara startar om sig....

Luktar strömproblem om den bara random gör en norsk reset av sig självt utan felmedelande.

Vad har du för psu?

Om du använde en äldre från något tidigare bygge kan det mycket väl vara så att det kanske gjort sitt och vill bli utbytt speciellt äldre budgetagg typ corsair cx serien

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luktar strömproblem om den bara random gör en norsk reset av sig självt utan felmedelande.

Vad har du för psu?

Om du använde en äldre från något tidigare bygge kan det mycket väl vara så att det kanske gjort sitt och vill bli utbytt speciellt äldre budgetagg typ corsair cx serien

Det är en splitterny psu, supernova g2 (gammal model dock).

En på jobbet menar att minnena kanske inte får tillräckligt med ström, men det tycker jag låter märkligt med mitt mobo.

Man blir så trött när man inte kan lista ut vad det är, kan man lämna in datorn någonstans i Stockholm, där dom går igenom den?

Visa signatur

Permalänk

Det är en splitterny psu, supernova g2 (gammal model dock).

En på jobbet menar att minnena kanske inte får tillräckligt med ström, men det tycker jag låter märkligt med mitt mobo.

Man blir så trött när man inte kan lista ut vad det är, kan man lämna in datorn någonstans i Stockholm, där dom går igenom den?

Är det minnena ger det generellt iaf en felkod innan den stänger av sig.

Men iom att du sa att den börjat stänga av sig utan felmedelande så är det ofta ett tecken på att säkerheten i psu löser troligen på något elfel antingen för hög belastning eller något fel i nätdelen.

Visa signatur

Permalänk

Är det minnena ger det generellt iaf en felkod innan den stänger av sig.

Men iom att du sa att den börjat stänga av sig utan felmedelande så är det ofta ett tecken på att säkerheten i psu löser troligen på något elfel antingen för hög belastning eller något fel i nätdelen.

Jo men innan var det ju blue screens, sedan gjorde jag vad folk sa i tråden + körde ny firmware för diskarna, nu startar den bara av sig självt. Fattar inte varför det kom helt plötsligt igen efter 1 månad utan problem. Kanske ska testa minnen i deras native speed alltså inte auto eller xmp...

Det är ingen felkod alls, men brukar väl vara minnena som spökar?, tycker det verkar märkliggt att psun skulle vara defekt.

Som sagt innan fick jag ju bara "kernel security check failure" och inget mer att gå på...

Har haft flera g2 innan utan problem, är det något med i9900k som suger för mycket ström, men det vore märkligt med ett 750w agg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men innan var det ju blue screens, sedan gjorde jag vad folk sa i tråden + körde ny firmware för diskarna, nu startar den bara av sig självt. Fattar inte varför det kom helt plötsligt igen efter 1 månad utan problem. Kanske ska testa minnen i deras native speed alltså inte auto eller xmp...

Det är ingen felkod alls, men brukar väl vara minnena som spökar?, tycker det verkar märkliggt att psun skulle vara defekt.

Som sagt innan fick jag ju bara "kernel security check failure" och inget mer att gå på...

Har haft flera g2 innan utan problem, är det något med i9900k som suger för mycket ström, men det vore märkligt med ett 750w agg.

Kan du posta info om blåskärmarna du fick innan? Tror programmet heter Bluescreen view.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Kan du posta info om blåskärmarna du fick innan? Tror programmet heter Bluescreen view.

K ska ladda ner det efter jobbet, men som sagt blåskärmarna är borta, men det kanske funkar ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

K ska ladda ner det efter jobbet, men som sagt blåskärmarna är borta, men det kanske funkar ändå?

Windows sparar i regel en .dmp-fil när det blir BSOD, och det är dessa filer som BlueScreenView kan lista/visa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Efter ha jobbat aldeles för mycket så hade jag tid att koppla in datorn och den startar inte ens, får bara stoppkod 0xc000021a vad det nu innebär. Är det något med att windows skriver över drivrutiner?

Får väl testa att installera om windows igen då.....

Visa signatur

Permalänk

Efter ha jobbat aldeles för mycket så hade jag tid att koppla in datorn och den startar inte ens, får bara stoppkod 0xc000021a vad det nu innebär. Är det något med att windows skriver över drivrutiner?

Får väl testa att installera om windows igen då.....

Kollade felkoden hos microsoft den beror på att winlogon eller csrss filen blivit corrupt eller fiflad med.

Vill minnas att det finns vissa virus som brukar baka in sig i dessa filer så en total wipe låter som en bra ide.

De rekommenderade minst återställning till tidigare punkt när systemet fungerade och en runda antivirus men skulle själv köra det säkra kortet och gå direkt på purge mode.

Visa signatur

Permalänk

Kollade felkoden hos microsoft den beror på att winlogon eller csrss filen blivit corrupt eller fiflad med.

Vill minnas att det finns vissa virus som brukar baka in sig i dessa filer så en total wipe låter som en bra ide.

De rekommenderade minst återställning till tidigare punkt när systemet fungerade och en runda antivirus men skulle själv köra det säkra kortet och gå direkt på purge mode.

Tack för svaret, men rätt säker på att det inte är något virus, måste vara något annat som förstör filerna.. Jag har delat alla filder med min 6700k dator och inga problem alls på den....

Visa signatur