Google presenterar mer information om Stadia – kommer till Sverige i november

Permalänk

Ni alla verkar väldigt intresserade och glada över detta... Själv är jag ganska säker på att detta är början på slutet på äganderätten av spel.

Om detta blir en succé så kan ni glömma att se offline spel, modding och möjligheten att spela och arkivera gamla spel vid slutet på nästa årtionde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Ni alla verkar väldigt intresserade och glada över detta... Själv är jag ganska säker på att detta är början på slutet på äganderätten av spel.

Om detta blir en succé så kan ni glömma att se offline spel, modding och möjligheten att spela och arkivera gamla spel vid slutet på nästa årtionde.

Detta har ju redan börjat så snart spelarna inte fick hosta sina servrar och Game Spy lades ner pga att alla spel hade centraliserade sammanhållande servrar.

Inte alls nöjd med den utvecklingen men ser ändå fram emot dessa nya tjänster som gör spel tillgängliga för fler.

Ska jag visa mina barn något från min barndom blir det C64, Sega Mega Drive och ev. tidiga PC-spel
Att spela nyare spel än så för egen del igen har jag inte mycket för.. Oavsett tråkigt och en del historia som enkelt kan raderas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

[quote postid="17934549" userid="121842" name="Strepto"]
Om jag läste villkoren rätt så är idag (6:e Juni) sista dag att förbeställa, skummade bara igenom dock. Var på väg att lägga en beställning men jag har ingen nytta för en Chromecast eller kontroll, och ett Google payments konto öppnas automatiskt vid utcheckning, och Google får gärna hålla sig långt borta från mina bankuppgifter.

Kan betala 99kr en gång senare istället.

Skickades från m.sweclockers.com
6 Juni 2020.. Hoppade på tåget. Börjar nog bli gammal nu, men det ska vara mycket till för att det ska kännas värt spendera 14.000 på ett grafik kort om du nu får en okey upplevelse för en bråkdel av summan. Blir den liggandes beror det nog mest på att jag aldrig blir kompis med handkontrollerna till Xbox X, om det nu är så att det är med kontrollerna du slipper eftersläpningarna med. Men då har jag i alla fall en Ultra att leka med och försöka styra med Google Home.

Men min förhoppning är att det gör mina utlägg och Konsumtion av spelandet som Spotify gjorde för mina CD inköp dvs, enklare, billigare och större urval utan att förta upplevelsen nämnvärt

Permalänk

Dedikerad kan väl bara stavas med k när det är en ren dataterm? En hemsida må vara data i ett avseende men tror ändå det ska vara dedicerad då.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

1995 - 100 TV kanaler och ingenting bra att titta på!
2020 - 100 Strömningstjänster och ingenting att titta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Under presentationen nämndes inga sådana detaljer, varför det inte finns med i artikeln. Jag är inte säker på att Google talat om latenser i konkreta siffror, men i mars testades detta av Digital Foundry och då uppmättes en fördröjning på 166 ms från knapptryckning till att de registrerades i spelet. Eftersom det var i ett relativt tidigt stadium handlade det dock om Assassin's Creed: Odyssey i 1080p och 30 FPS. Om det ser annorlunda ut vid lansering och med andra upplösningar återstår att se

Hur många millisekunder är normalt vid en kraftfull pc?
Jag vet att min skärm har 4ms men kan inte svara på hur många ms det tar i knapptryckning från min trådlösa xbox one kontroller till pcn innan gubben rör sig på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Tanker är väll att man ska slippa ha en bra dator. 1200kr/år får man inte mycket grafikkort för :).

Skickades från m.sweclockers.com

Däremot får du en konstant lagg.. man får hoppas stadia servrarna ligger nära där man bor och inte i ett annat land/kontinent.

Dessutom undrar jag hur kvaliten är. Hdmi 2.0 har väl 18000mbit bandbredd för att ge 4k i 60hz och nu ska 35mbit internett uppkoppling räcka. Blir säkert okej men ja.. "4k"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns ju som en större konkurrent tilll Playstation och Xbox än till PC. En snabb dator kan användas till så mycket mer, men för den som velar mellan att köpa en vanlig konsol för 4000(?) kronor OCH betala 600 kr/spel OCH betala 50 kronor/månad för PS Now eller Xbox Live så känns ju Stadia oerhört prisvärt. Vi talar om typ tio års användning innan vi i bästa fall nått break even for vanliga konsolerna.

Hur många här använder en snabb dator till mycket mer än att spela? För det som de flesta här använder en dator till, annat än för att spela, kan de lika gärna använda sig av en 10+ år gammal dator, eller en platta eller mobil.

Konsol för 4000 kr? Vad kostar tex ett 2060 eller ett 2070? De flesta som köper ett grafikkort för 4000/6000 kr+ använder det bara till för att spela. Och hur ofta byter man inte ut grafikkortet... För 4000kr får du grundpaktet och 29 månader Stadia pro, för 6500kr, grundpaketet och 54 månader.

54 månader är 4,5 år. Hur bra kommer ett 2070-kort vara då? Det som driver Google Stadia kommer att uppgraderas hela tiden.

Och märk att jag inte har tagit upp kostnaden för spel i beräkningen....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimpalainen:

[quote postid="17934549" userid="121842" name="Strepto"]
Om jag läste villkoren rätt så är idag (6:e Juni) sista dag att förbeställa, skummade bara igenom dock. Var på väg att lägga en beställning men jag har ingen nytta för en Chromecast eller kontroll, och ett Google payments konto öppnas automatiskt vid utcheckning, och Google får gärna hålla sig långt borta från mina bankuppgifter.

Kan betala 99kr en gång senare istället.

Skickades från m.sweclockers.com
6 Juni 2020.. Hoppade på tåget. Börjar nog bli gammal nu, men det ska vara mycket till för att det ska kännas värt spendera 14.000 på ett grafik kort om du nu får en okey upplevelse för en bråkdel av summan. Blir den liggandes beror det nog mest på att jag aldrig blir kompis med handkontrollerna till Xbox X, om det nu är så att det är med kontrollerna du slipper eftersläpningarna med. Men då har jag i alla fall en Ultra att leka med och försöka styra med Google Home.

Men min förhoppning är att det gör mina utlägg och Konsumtion av spelandet som Spotify gjorde för mina CD inköp dvs, enklare, billigare och större urval utan att förta upplevelsen nämnvärt

Varför lägga 14k på ett grafikkort när du kan köpa ett beggat 1080ti för strax över 4000kr. Dessutom lär priserna pressas iomed amd's släpp.

Det tråkiga är att online spel aldrig är dina utan får ses som långtidslån. Du är konstant beroende av en internetuppkoppling och att bolagets servrar fungerar för att kunna spela.

Jag har fortfarande orginalkopior av starcraft som är fullt spelbara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Hur många här använder en snabb dator till mycket mer än att spela? För det som de flesta här använder en dator till, annat än för att spela, kan de lika gärna använda sig av en 10+ år gammal dator, eller en platta eller mobil.

Konsol för 4000 kr? Vad kostar tex ett 2060 eller ett 2070? De flesta som köper ett grafikkort för 4000/6000 kr+ använder det bara till för att spela. Och hur ofta byter man inte ut grafikkortet... För 4000kr får du grundpaktet och 29 månader Stadia pro, för 6500kr, grundpaketet och 54 månader.

54 månader är 4,5 år. Hur bra kommer ett 2070-kort vara då? Det som driver Google Stadia kommer att uppgraderas hela tiden.

Och märk att jag inte har tagit upp kostnaden för spel i beräkningen....

Du kommer dock aldrig få 2070 prestanda på din skärm varesig idag eller om 4.5år. Dessutom är spelutvalet 100% begränsat till vad google erbjuder INGET ANNAT.

Dessutom är det väl självklart att massor folk använder sina datorer till betydligt mycket mer än att spela. Många här inne tjänar nog sitt levebröd med datorn.
Men du hör väl till gruppen som vurmar om få högklockade kärnor och blaskiga 2ms hd skärmar i 200hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du kommer dock aldrig få 2070 prestanda på din skärm varesig idag eller om 4.5år. Dessutom är spelutvalet 100% begränsat till vad google erbjuder INGET ANNAT.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge den breda massan är nöjd, spelar det ingen roll, Nvidias intäkter kommer att gå på pumpen och utveckligen kommer att stanna av sig.

Edit: Gällande spelutbudet, ligger i Googles intresse att så mycket som möjligt finns där (att vara Steam för streamande spel...), de vill ju inte att folk skall söka upp en annan liknande tjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Så länge den breda massan är nöjd, spelar det ingen roll, Nvidias intäkter kommer att gå på pumpen och utveckligen kommer att stanna av sig.

Jag tror det blir en flopp. Men köp gärna ett abonnemang du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag tror det blir en flopp. Men köp gärna ett abonnemang du.

Skickades från m.sweclockers.com

Google Stadia kan mycket väl vara för tidigt och floppa, men en sådan tjänst är framtiden.

Har inga planer för nuvarande att göra det, av flera skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag tror det blir en flopp. Men köp gärna ett abonnemang du.

Skickades från m.sweclockers.com

Stadia kan absolut floppa. Det var det många företag för musk-, film- och tvstreaming som gjorde, men att tro att spelstreaming aldrig kommer att bli något är dumt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala för något som är sämre än det jag redan har .

Tycker laggen på min 4k tv i gaming mode är alldeles för hög som den är, skulle aldrig betala för en tjänst som gör det än värre.

Och är streaming framtiden så är spelbranschen snart helt ointressant för mig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur många här använder en snabb dator till mycket mer än att spela?

Konsol för 4000 kr? Vad kostar tex ett 2060 eller ett 2070?

Självklart är spel idag det enda som verkligen sållar agnarna från vetet. Men dels finns det en realistisk miniminivå på ett modernt stationärt system omkring fyra snabba kärnor och 8 GB minne, dels finns uppenbara ergonomiska fördelar med en stationär dator. Så för de flesta handlar skillnaden mellan en "vanlig kontorsdator" och en "speldator" om ett grafikkort. Tag som exempel GTX 970 som lanserades hösten 2014. Det är fem år sedan och kortet kostade då drygt 3000 kronor. Och ger ännu fullt godkänd spelprestanda. Fem år med Stadia Base är 6000 kronor. Stadia Pro är 8400:-. I fallet med Stadia Pro är prisskillnaden 5000 kronor, eller tillräckligt för att köpa tio spel i samband med släpp, eller 20 spel om man kan vänta in första prissänkningen.

Givetvis har Google haft kontorsnissar som räknat på allt detta, och de anser att satsningen är värd pengarna. Det kan till och med mycket väl vara så att de planerar att gå minus med tiotals miljarder varje år i många år framåt för att få in en fot (eller dominera) på marknaden. Få företag utöver en handfull extremt lönsamma it-jättar kan göra en sådan sak.

Samtidigt är diskussionen ganska meningslös eftersom det företag som väntar med att erbjuda en produkt som hela marknaden vill köpa har missat stora intäkter på vägen. Varken första bilen, datorn eller mobiltelefonen var vänd åt alla, men det fanns ändå en grupp som ansåg att produkten var värd sitt pris. Så det kommer alltid finnas människor som anser att produkten fyller en viktig nisch och de som anser att den är överprissatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Ni alla verkar väldigt intresserade och glada över detta... Själv är jag ganska säker på att detta är början på slutet på äganderätten av spel.

Inte bara det, frågan är ju hur det påverkar hårdvarumarknaden

Jag har ju en fördom om gamers att många av dom gillar hårdvaruaspekten, lite som en raggare gillar bilar.

Men nu kommer alltså en stor grupp som har köpt Nvidias och AMD's grafikkort (och annan hårdvara) sluta med det.

Jag har svårt att se hur AMD och Nvidia överlever det.
Jag förstår att Google också måste hahårdvara att köra spelen på, men det är ju något helt annat.

Skrivet av filbunke:

54 månader är 4,5 år. Hur bra kommer ett 2070-kort vara då? Det som driver Google Stadia kommer att uppgraderas hela tiden.

Är du säker på det? Vi har ju redan nått en point of deminishing returns. Hur ska Google ha råd att uppgradera hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fem år med Stadia Base är 6000 kronor. Stadia Pro är 8400:-. I fallet med Stadia Pro är prisskillnaden 5000 kronor, eller tillräckligt för att köpa tio spel i samband med släpp, eller 20 spel om man kan vänta in första prissänkningen.

Var fick du de priserna ifrån? Sett då till att Stadia Base inte kostar något och att Stadia Pro kostar 99/mån, dvs 5940 för fem år.

Skrivet av Xeonist:

Inte bara det, frågan är ju hur det påverkar hårdvarumarknaden

Jag har ju en fördom om gamers att många av dom gillar hårdvaruaspekten, lite som en raggare gillar bilar.

Men nu kommer alltså en stor grupp som har köpt Nvidias och AMD's grafikkort (och annan hårdvara) sluta med det.

Jag har svårt att se hur AMD och Nvidia överlever det.
Jag förstår att Google också måste hahårdvara att köra spelen på, men det är ju något helt annat.

Är du säker på det? Vi har ju redan nått en point of deminishing returns. Hur ska Google ha råd att uppgradera hela tiden?

Kanske inte _hela_ tiden.
Men gissar att Google kommer ha något för att lastbalansera saker och ting, nya snabba spel körs på nyare hårdvara så nära som möjligt. Spel som inte kräver reaktionstider kan köras på äldre hårdvara långt borta.

Permalänk

Alla här låter väldigt positiva men ni är medvetna om att endast ett fåtal spel är gratis, alltså tjänsten fungerar inte som Netflix utan nyare spel behövs köpas precis som vanligt plus att man behöver ett stadia medlemskap. Så du kommer behöva betala 500kr för ett spel +plus 100kr för medlemskapet för endast kunna spela ett nytt spel på en tjänst med dålig responstid, låter väldigt dyrt tycker ja! Få låter xcloud betydligt mer intressant som presenteras mer under helgen nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PS4:an har varit ute i 6 år i November, jag köpte min PS4 tidigt 2014 för 4000kr.
Hade Stadia funnits ute då, så hade jag i nuvarande stund betala över 7000kr för att streama spel istället, känns inte så ekonomiskt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Lonian:

Hur många millisekunder är normalt vid en kraftfull pc?
Jag vet att min skärm har 4ms men kan inte svara på hur många ms det tar i knapptryckning från min trådlösa xbox one kontroller till pcn innan gubben rör sig på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

I testet som den länkade artikeln bygger på har Digital Foundry även testat Assassin’s Creed: Odyssey för PC 30 FPS, PC 60 FPS och Xbox One X. De 166 ms som uppmättes med Stadia genomfördes på en Chromebook med okända latenser för skärmen, och samtliga värden är uppmätta med en 240 FPS-kamera. När latensen för skärmen för PC och Xbox (21 ms) tas bort skriver de om fördröjning på 112 (PC 30), 79 (PC 60) respektive 145 ms (Xbox One X).

Länk till artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I testet som den länkade artikeln bygger på har Digital Foundry även testat Assassin’s Creed: Odyssey för PC 30 FPS, PC 60 FPS och Xbox One X. De 166 ms som uppmättes med Stadia genomfördes på en Chromebook med okända latenser för skärmen, och samtliga värden är uppmätta med en 240 FPS-kamera. När latensen för skärmen för PC och Xbox (21 ms) tas bort skriver de om fördröjning på 112 (PC 30), 79 (PC 60) respektive 145 ms (Xbox One X).

Länk till artikeln

Att tillägga är att Stadia-testen gjordes via WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var fick du de priserna ifrån? Sett då till att Stadia Base inte kostar något och att Stadia Pro kostar 99/mån, dvs 5940 för fem år.

Men vad fasen, nu blir det skämskudde för min del. Jag läste på en annan sida att Base skulle kosta 99:- och Pro 139:-. Men dubbelkollade och var som sagt 99:- för Pro och 1399:- för Founders Edition med kontroller och Chromecast och tre månader pro gratis. 🤪

Så kanske blir det priset på spelen som kommer bli avgörande för Base och kvaliteten på strömmen som blir det viktiga för Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att tillägga är att Stadia-testen gjordes via WiFi.

Ja blir väl svårt att köra trådat till en chromecast?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tror helt klart detta kan bli något, OnLive var ju ”typ” spelbart för mindre snabba spel för typ 10 år sedan när jag betatestade det mot en server i London. Tror garanterat Google kan leverera något idag som fungerar fullt dugligt för de flesta så länge det inte är tävlingsinriktat FPS spelande vi pratat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja blir väl svårt att köra trådat till en chromecast?

Chromecast Ultra har ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja blir väl svårt att köra trådat till en chromecast?

Nej otroligt enkelt, Ultra har medföljande nätadaptrar med nätverksuttag. Denna kan också köpas löst och användas till standard chromecast

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

PS4:an har varit ute i 6 år i November, jag köpte min PS4 tidigt 2014 för 4000kr.
Hade Stadia funnits ute då, så hade jag i nuvarande stund betala över 7000kr för att streama spel istället, känns inte så ekonomiskt.

Du har inte köpt spel eller prenumererat på Playstation+ då? För till stadia PRO ingår väl spelen i de 99kr/månad och kör man basic kostar spelen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Stadia kan funka helt ok med "långsammare" spel eller spel som inte kräver hög precision, t.ex. Lego-spelen. Folk är väl lite vana vid input lag när det spelas med handkontroll på TVn också, jag slarvar med att byta till Game-mode och jag är nog inte ensam. Dock överväger jag inte ens ifall Stadia kommer att funka bra med snabba fps som Battlefield, där kör jag lugnt vidare med PCn och min 100 Hz-skärm.

På allmän begäran slänger jag även in en tydlig bild på ethernet-porten till Chromecast Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Chromecast Ultra har ethernet.

Där ser man, har bara vanliga chromecast. edit : som för övrigt buffrade någon sekund innan man kunde streama data till den, vilket ju inte skulle vara bra i spel.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har inte köpt spel eller prenumererat på Playstation+ då? För till stadia PRO ingår väl spelen i de 99kr/månad och kör man basic kostar spelen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag hoppade över PS+ denna gång. Spelen var inte alls så bra som de man fick till PS3:an och Vita, vilket gjorde att jag helt enkelt sade upp min PS+ efter några månader på PS4.

Det är bara ett fåtal spel som ingår i 99kr/månaden, typ Destiny 2 som ingen spelar ändå längre.

Resterande spel får du köpa som vanligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz