Baldur's Gate III officiellt – utvecklas av Larian Studios

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Larian Studios har publicerat en community-update med ett videoavsnitt där de berättar "hur det gick till" när de fick licensen för att göra Baldur's Gate III. I vanlig Swen Vincke-ordning är det fyllt till brädden med humor och putslustig humor, men det ger intrycket av att både Larian och Wizards of the Coast verkligen är måna om att förvalta seriens arv väl.

Klippet avslutas med att informera om att den här sortens uppdateringar kommer ske i form av nyhetsbrevet Larian Gazette (deras nuvarande Kickstarter-uppdateringar ska ske via Gazette istället). Där ska studion presentera uppdateringar om hur utvecklingen fortskrider, och de ska även lyssna på fansens feedback och använda denna för att forma hur BG3 utvecklas. Jag blir mer pepp av att se detta, tror Larian kommer leverera en bra Baldur's Gate-upplevelse som sämst!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skönt när ett företags VD inte är rädd för att skämta även om det sker på bekostnad av en själv.
Visar på en skön självdistans som många (f.a. folk i chefspositioner) tyvärr inte besitter.

Shut up and take my money Swen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag blir mer pepp av att se detta, tror Larian kommer leverera en bra Baldur's Gate-upplevelse som sämst!

Jag var lite skeptisk till Larian tidigare, men videon gjorde faktiskt även mig mer optimistisk av någon anledning. Jag tror det var hans "You'll be able to gather your party" mot slutet av videon som verkligen fick mig att känna att de faktiskt kanske kan göra det här. Som du säger så är det betryggande att de verkar samarbeta så mycket med WotC, och förhoppningsvis så kommer de också lyssna lagomt mycket på fansen.

Och när jag säger att jag var skeptisk till Larian så menar jag inte att de är dåliga spelutvecklare, tvärtom så gillar jag Divinity-serien väldigt mycket. Men de spelen har haft en väldigt annorlunda "smak" jämfört med BG, ett Divinity: Baldurs Gate skulle inte kännas som ett riktigt BG-spel för mig i alla fall. Ska man prata spirituella uppföljare så tycker jag det är Pillars of Eternity man ska prata om snarare än Divinity-spelen. Men vi får väl se vad de hittar på, vi lär väl få följa utvecklingen i ett antal år framöver.

Permalänk
Medlem

Det var en grymt uppmuntrande video.

Känner mig mer optimisk att BG3 kommer bli bra nu.

Nu hänger det nog mest på hur bra senaste versionen av D&D reglerna är, och om de gör druider korrekt för en gångs skull. Hatar verkligen när de tar bort effekterna av all utrustning och begränsar antalet former till de "ikoniska" (och värdelösa) typerna.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag kommer bli arg om de inte inkluderar Noober, Boo, och Drizz't. Skulle inte ha något emot Viconia heller.

Men jag tror de är rätt hårda fans. Det skulle inte vara möjligt för dem att skapa D:OS1/2 utan att ha spelat igenom BG några hundra gånger för lärdom och inspiration.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@perost: Jag håller med dig helt om Pillars of Eternity! Det är helt klart en upplevelse mer i linje med BG-serien än Divinity-serien, men Larian har visat att de har vad som krävs för att göra ett riktigt bra isometriskt rollspel och jag är övertygad om att de förstår att BG-fans förväntar sig den upplevelsen. Sedan vill jag inte heller att de gör en karbonkopia på BG2 med uppdaterad presentation, vill mycket hellre att de gör ett modernt Baldur's Gate med nyheter och egna tolkningar, men håller ändå tonen och berättandet från de första spelen.

Larian förstår nog att de behöver göra nytt och eget för att tilltala en modern publik, men också att de inte får rucka på kärnpelarna i vad som är ett Baldur's Gate. Och som du och @Fey är inne på, den här videon ger ju verkligen intryck och förtroende för att de är D&D-nördar som fått chansen att jobba på ett drömprojekt. Jag är positivt inställd till det här, kan bli riktigt bra!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

”Ahh, the child of Bhaal has awoken. It is time for more... experiments.”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Som av en händelse råkar GOG ha rea på hela Beamdog-samlingen just nu, 5$ för respektive BG-spel t.ex, om det nu råkar vara någon här som inte redan äger hela samlingen.

De har även lagt upp en sida för Baldur's Gate 3, med vad jag misstänker är en fantastiskt optimistisk definition av "coming soon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Blir lite konstigt att kalla detta för BG 3 då ToB expansionen rundade av trilogin, men något annat än 3 hade nog inte gett samma effekt.

Mnja, ska vi vara riktigt petiga så fortsätter historien efteråt. Canon är att Abdel Adrian (som karaktären heter) avvisade "Throne of Bhaal" och behöll Bhaals essens i sin egen kropp. Efter det så besökte han Candlekeep ett litet tag innan han gick med i Flaming Fist i Baldur's Gate (de här härliga gubbarna som dyker upp och utropar "I serve the Flaming Fist" om man gjort något ondskefullt) och steg i graderna tills att han blev deras Marshal (motsvarigheten till en general) efter ett kuppförsök av en av Baldur's Gates Grand Dukes som han var med och satte stopp för. Efter kuppförsökte valdes Abdel även till Grand Duke av både Lower City och Outer City och höll både positionen som Marshal of the Flaming Fist samt Grand Duke tills hans formodade död 1479 DR.

Hans formodade död kom vid en duell med sin halvbror Viekang (även han en Bhaal-spawn) som vi träffade på i ToB. Viekang är han som teleporterar iväg när han blir skrämd/får panik. Duellen skedde i Baldur's Gates Upper City och vinnaren var den sista levande Bhaal-spawnen, transformerade sig till The Slayer (samma som man kan göra i ToB) och var ett förebud för Bhaals återuppståndelse.

Så nog finns det en historia kvar att berätta alltid, sen om den är speciellt intressant vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Eftersom man var en Bhaalspawn i de tidigare spelen så skulle det kunna vara kul om man kunde hävda släktskap med en annan gud i det nya spelet, typ Helmspawn eller något...

Skickades från m.sweclockers.com

Boospawn.

Permalänk
Medlem

Yes! Ett efterlängtat spelsläpp!

Visa signatur

<--FAT MAT
|Pris:500gil|Mått/L:25cmB:25cmH:7cm

Permalänk
Medlem

Finns nu även en sida på Steam för spelet, bara in och lägga i wishlist!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Belsebull:

Finns nu även en sida på Steam för spelet, bara in och lägga i wishlist!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips! Önskelistat, och följt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-will-combine-the-best-...

Intervju från pcgamer som erbjuder några droppar extra detalj.

Hade nog hoppats på lite mer NwN style med 1 PC och sedan en schysst AI för kompanjonerna (tror det skulle vara enklare att lyckas med som modernt koncept), men den klassiska stilen är nog inte fel heller.

Mindre officiellt så har GoG listat BG3 som "real-time" på sin hemsida. För spel som D:OS1/2 står det "Turn-based".
https://www.gog.com/game/baldurs_gate_iii

Hoppsan, det har nu ändrats till "strategy". Ta det som ni vill.

Permalänk
Medlem

Hoppas de följer upp lite mystiska quests i BG2. Vill veta vad som hände med Skinner-mördaren i Bridge District!

edit: Jag kom precis på att detta får sitt avslut i Trademeet. För länge sedan man lirade en omgång nu

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

Jag hoppas att dom inte låter spelaren skapa hela sin grupp som i Icewind Dale. Bristen på karaktärsinteraktion gjorde det spelet sämre än BG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Verkar som att spelet kommer följa en "rolig approximering" av 5e. Mer specifikt säger Larian att de implementerar 5e strikt och testar hur det funkar, varefter de justerar den mekaniken som "inte är rolig" till nånting bättre lämpat för datorspel.

Om jag får spekulera så låter detta väldigt mycket som att spelet kommer vara RTwP, då ett TB spel inte skulle behöva någon nämnvärd justering av reglerna för att fungera precis som det var tänkt.

För er som har min D&D bakgrund (dvs AD&D 2e från BG1/2, 3.0/3.5 från de andra spelen) så är 5e ganska annorlunda. Det är rejält nedskalat på komplexitetsidan, och powercreep har sjunkit drastiskt. Jag hade nog föredragit 3.5 personligen, men det skeppet har seglat.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att det görs ett Baldurs Gate III, faktum är att jag sett fram emot det. Jag hade dock hellre sett ett Neverwinter Nights III då Black Isle tydligt klargjorde att det aldrig skulle komma att göras ett Baldurs Gate III. Den historien var avslutad i och med Baldurs Gate II: Throne of Bhaal. Jag undrar hur de har tänkt komma runt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har inga problem med att det görs ett Baldurs Gate III, faktum är att jag sett fram emot det. Jag hade dock hellre sett ett Neverwinter Nights III då Black Isle tydligt klargjorde att det aldrig skulle komma att göras ett Baldurs Gate III. Den historien var avslutad i och med Baldurs Gate II: Throne of Bhaal. Jag undrar hur de har tänkt komma runt det.

Black Isle konkade för 16 år sedan, deras åsikt känns inte så relevant längre.

Går alltid att fortsätta en "avslutad" historia om viljan och kunskapen finns.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Den historien var avslutad i och med Baldurs Gate II: Throne of Bhaal. Jag undrar hur de har tänkt komma runt det.

Allt var bara en dröm.

Men lite mer seriöst så behöver ju inte ett BG3 handla om samma personer som de första två spelen, så länge som det utspelar sig i och runt staden Baldur's Gate.

Permalänk
Medlem

@perost: Nej, jag har också tänkt på det viset

@MinscS2: Lite större respekt än så får man väl ha för vad de som skapade hela serien tyckte att man ska göra med den? :-/ Jag förstår dock vad du menar och det spelar inte någon större roll idag. I fall dom nu inte totalmisslyckas med Baldurs Gate III. Då skulle nog många tycka att det var bättre om det aldrig släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@MinscS2: Lite större respekt än så får man väl ha för vad de som skapade hela serien tyckte att man ska göra med den? :-/ Jag förstår dock vad du menar och det spelar inte någon större roll idag. I fall dom nu inte totalmisslyckas med Baldurs Gate III. Då skulle nog många tycka att det var bättre om det aldrig släppts.

Fast Black Isle var inte utvecklare till varken BG1 eller BG2, de var utgivare.

Dom tänkte utveckla BG3, men det blev cancel:at 2003, strax innan de själva konkade.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller delvis med, men ser dock hellre att Larian baserar BG3 på Pathfinder och/eller D&D 5th Edition, än på D&D 2nd Edition som BG1 och BG2 är baserade på.

Skrivet av Sevenix:

Tror jag läste någonstans att 5th edition var confirmed.

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt att det redan hade bekräftats sedan tidigare, men under "E3 PC Showcase" bekräftade de iaf att det är D&D 5th Edition de har som grund.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jag har inga problem med att det görs ett Baldurs Gate III, faktum är att jag sett fram emot det. Jag hade dock hellre sett ett Neverwinter Nights III då Black Isle tydligt klargjorde att det aldrig skulle komma att göras ett Baldurs Gate III. Den historien var avslutad i och med Baldurs Gate II: Throne of Bhaal. Jag undrar hur de har tänkt komma runt det.

Det behöver ju inte vara särkilt kopplat till tidigare handlingen. Baldur's Gate är ju trots allt bara staden där spelet utspelar sig (precis som Neverwinter).

Jag hoppas på en massa nostalgiska referenser till tidigare spel men en handling som är helt fristående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Fast Baldur's Gate är inte direkt i fokus i Baldur's Gate-spelen utan det handlar om "Gorion's ward"/Bhaalspawn och dess äventyr. Sen tar inte historien slut efter Throne of Bhaal utan den fortsätter och är minst lika intressant efteråt när man tar värvning hos Flaming Fist och senare blir Grand Duke över två distrikt i Baldur's Gate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har inga problem med att det görs ett Baldurs Gate III, faktum är att jag sett fram emot det. Jag hade dock hellre sett ett Neverwinter Nights III då Black Isle tydligt klargjorde att det aldrig skulle komma att göras ett Baldurs Gate III. Den historien var avslutad i och med Baldurs Gate II: Throne of Bhaal. Jag undrar hur de har tänkt komma runt det.

Konstigt då att Black Isle Studios arbetade med Baldur's Gate III: The Black Hound 2002...

Permalänk
Medlem

För en som har spelat Baldur's gate 1 i 5 minuter, dog på någon op drake och drog en alt + f4. Ska man ge ettan och tvåan en chans innan man försöker sig på trean när den kommer ut? Gillade Diablo 3 när det kom ut, men sen blev det bara för mycket av att farma nycklar och skit hela tiden, så jag lessnade.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Något som kan vara ett problem med BG1 är att man börjar med helt färska level 1 karaktärer, så särskilt magikerna är väldigt klena med 4 HP och en enda level 1 magi att kasta innan de måste laddas.

BG2 är istället en fortsättning på BG1, så man börjar där på runt level 8. Vilket betyder att karaktärerna inte dör för att en goblin råkar nysa på dem, och magikerna har en betydligt större arsenal.

Så på den punkten är BG2 mycket mer nybörjarvänligt jämfört med BG1. Det går också bra att börja med BG2, man missar lite bakgrundshistoria men BG2 är ett oerhört bra spel även helt fristående. Jag började själv med BG2 för många år sedan, och gick sedan tillbaka och spelade BG1 också.

Ett tips är för övrigt att GOG har rea på Enhanced Edition av både BG1 och BG2, de kostar endast 5$ styck just nu.

Permalänk
Medlem

@Snorlena: BG serien har väldigt lite gemensamt med Diablo3. Det är samma isometriska vy, och man kan ha sina abilities på samma taskbar, men det är ungefär allt.

Om du gillade D:OS1/2 (framförallt 1), IWD, PS:T, Dragon Age 1/2, Arcanum, Fallout 1/2, Pathfinder: Kingmaker, NwN1/2, XCOM, eller ToEE, så kan det vara roligt att prova BG.

Det är ett ganska öppet spel, så precis som du nämnde finns det inget som hindrar dig ifrån att springa i vilken riktning som helst tills du stöter på en drake, eller som brukar hända, en Ogre magi + hans kompisar som kommer gibba dig analt. För att lyckas behöver du tycka om att testa dig fram i miljön och se vad du kan göra (t.ex att mörda Drizz't och ta hans scimitar). Om du gillar story är det ett enormt plus, för det blir mycket text.

Det är en utmärkt serie, men den är gammal och inte i närheten så pedagogisk som dagens spel. Räkna inte med ett effektivt UI eller 3D miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

För en som har spelat Baldur's gate 1 i 5 minuter, dog på någon op drake och drog en alt + f4. Ska man ge ettan och tvåan en chans innan man försöker sig på trean när den kommer ut? Gillade Diablo 3 när det kom ut, men sen blev det bara för mycket av att farma nycklar och skit hela tiden, så jag lessnade.

Spelet går i princip inte att jämföra med diablo. Diablo är hack/lash/action. bg har alltid varit mer trogen klassiska rollspel och gamla rollspel har en tendens att vara sjukt dödliga. Om nu bg3 baseras på 5th så kommer karaktärerna vara mer av superhjältar redan från början men det är inte som i diablo när en lvl1 karaktär lungt ger sig på 50 kobolder och mosar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar